Definiering av skadefri?

moiran

Trådstartare
Vid försäljning av häst, vad innebär "sjuk- och skadefri" enligt er definition?

En häst som haft lite snuva och kanske till och med lite feber och hostat ett par dagar vid ett tillfälle eller två, kvalar den in under "sjuk- och skadefri"? Mugg? Allergireaktion som ej återkommit?

Vilka typer av skador kan tänkas räknas bort för att kalla hästen skadefri? Varenda levande häst som levt ett par år eller mer har ju haft någon typ av skador - rivsår, mindre bit- och sparkskador som inte orsakat hältor, täckesskav osv..? :) Ett sår som behöver sys? Hack i örat?

Jag har en häst som jag säljer, och jag vågar inte skriva "sjukdoms- och skadefri" då hon (under hela sitt liv)
1) blivit sydd i karleden för en taggtrådsskada som bara tog i huden - och hon var knappt halt.
2) hon blev sparkad på smalbenet, något som är rätt fräscht och kanske kan ge ett litet överben.
3) har blivit sydd och fått drän på ett litet sår med sårficka på överbenet som läkte på en vecka och som inte var halt på
4) det är möjligt att hon haft lite snuva nån gång och/eller lite mugg
5) lite små hudskador, bett, små rivsår, skav och så
Är hästen "sjukdoms- och skadefri"?
 
1 hade jag räknat som skada
2 hade jag räknat som skada
3 hade jag räknat som skada
4 snuva hade jag inte räknat som sjukdom, mugg beror på omständigheterna
5 hade jag inte räknat som skada, men nämnt om hästen hade lätt att få skav
 
Att säga sjuk och skade fri ska betyda att den varit helt och hållet fri ifrån allt sådant enligt mig. Jag blir rätt irriterad när jag ringt på annonser och frågar om den haft några skador eller sjukdomar och det senare vid provridning framkommer en hel lista med saker som säljaren inte talat om. Inte för att jag ens tror att det finns en enda häst som någonsin inte haft minsta lilla skråma eller sjukdom, men för att ägaren nonchalerat att berätta om det. Att man missar något i en lång lista eller inte vet om något i hästens historik innan det att man ägde den är andra saler. Men jag håller hårt på att man ska vara ärlig och säga det man menar, dvs skadefri ska betyda skadefri!

1. sydd för skada med lätt hälta = SKADA
2. spark som gav överben = SKADA
3. sydd på ny skada på överben = SKADA
4. snuva / mugg skulle jag säga skadefri och sedan göra de tilläggen på.
5. rivsår, skav är för mig inget att nämna.

Allergireaktion hade jag som köpare velat känna till. Även om den inte återkommit så är det bra att ha i kännedom för att veta hästens historik om det skulle dyka upp igen.
 
Av dina alternativ så hade jag nog räknat punkt 1-3 som skador, precis som doleron, men som köpare är det inte några skador som skulle få mig att tveka vid ett köp om hästen är helt frisk och det eventuella överbenet är röntgat. Det är ju skador som har inträffat genom olycka och förhoppningsvis inte ger några men när de har läkt ut.

Punkt 4 beror ju på hur mycket mugg, varför den kom och om den är helt borta, snuva har väl de flesta haft någon gång, samma sak med lite feber.

Punkt 5 bryr jag mig inte om alls men blir glad om jag får veta vid köpet om hästen lätt får skav (har just nu en häst som har skav både här och där på vintern...)
 
Det måste vara omöjligt att ha en häst som aldrig varit skadad eller sjuk. Ja om den inte är bara ett par år gammal såklart. Men ex en 15årig häst måste ha varit halt/oren/sjuk någongång i sitt liv.
 
Vid försäljning av häst, vad innebär "sjuk- och skadefri" enligt er definition?

En häst som haft lite snuva och kanske till och med lite feber och hostat ett par dagar vid ett tillfälle eller två, kvalar den in under "sjuk- och skadefri"? Mugg? Allergireaktion som ej återkommit?

Vilka typer av skador kan tänkas räknas bort för att kalla hästen skadefri? Varenda levande häst som levt ett par år eller mer har ju haft någon typ av skador - rivsår, mindre bit- och sparkskador som inte orsakat hältor, täckesskav osv..? :) Ett sår som behöver sys? Hack i örat?

Jag har en häst som jag säljer, och jag vågar inte skriva "sjukdoms- och skadefri" då hon (under hela sitt liv)
1) blivit sydd i karleden för en taggtrådsskada som bara tog i huden - och hon var knappt halt.
2) hon blev sparkad på smalbenet, något som är rätt fräscht och kanske kan ge ett litet överben.
3) har blivit sydd och fått drän på ett litet sår med sårficka på överbenet som läkte på en vecka och som inte var halt på
4) det är möjligt att hon haft lite snuva nån gång och/eller lite mugg
5) lite små hudskador, bett, små rivsår, skav och så
Är hästen "sjukdoms- och skadefri"?

Jag räknar allt som kräver veterinär eller som är en återkommande som skada eller sjukdom.
Ex kan mugg vara svårbehandlat och då räknar jag det som sjukdom. Är muggen lätt och inte händer varje höst räknar jag det inte som sjukdom.
Har hästen fått ett djupt sår som kräver att bli sytt/specialbehandling/ medicinering = skada. En rispa på benet av en gren som inte behöver behandlas mer än tvättas rent = skadefri.
Sen kanske man ska fundera på formuleringen, vissa kanske menar att hästen är sjuk- och skadefri JUST NU. Men inte för en vecka sedan..
 
När du säljer hästen skriv inte sjuk och skadefri i annonsen
Va ärlig mot ev köpare om dom små skavanker som har hänt din häst under årens lopp
Ärlighet varar längst och dom flesta köpare dissar inte en häst för små sår som sytts och läkt ihop fint

En häst som får återkommande mugg skulle inte jag köpa.
Det är något du måste informera om
 
Jag hade inte skrivit "sjuk- och skadefri" i annonsen om hästen inte verkligen var just det utan minsta tvekan, dvs. aldrig behövt veterinär alls och inte haft några återkommande problem med mugg eller liknande. (Rivsår från en gren och liknande som bara behöver tvättas av tycker jag dock inte räknas, det är ju ingen direkt skada - det får ju jag också titt som tätt ;))

När jag sålde min häst nämnde jag ingenting alls ang. skador i annonsen, men när folk sedan ringde/mailade berättade jag helt enkelt om sjuk- och skadehistorik. I hans fall gällde det två sårskador efter sparkar i hagen efter vilka han var röntgad (och det visade sig vara just bara ytliga sår) samt en halsinfektion. Hade han haft några allvarligare skador eller liknande hade jag nämnt det direkt i annonsen så att folk slipper höra av sig om det inte är aktuellt, men jag bedömde att intressenter inte skulle backa på grund av denna sjuk- och skadehistorik (vilket visade sig vara rätt bedömt). Samtidigt hade jag heller inte tyckt att det var rätt att skriva att han var sjuk- och skadefri eftersom det faktiskt varit osant, även om han aldrig haft några allvarliga skador eller sjukdomar.
 
Vid försäljning av häst, vad innebär "sjuk- och skadefri" enligt er definition?

En häst som haft lite snuva och kanske till och med lite feber och hostat ett par dagar vid ett tillfälle eller två, kvalar den in under "sjuk- och skadefri"? Mugg? Allergireaktion som ej återkommit?

Vilka typer av skador kan tänkas räknas bort för att kalla hästen skadefri? Varenda levande häst som levt ett par år eller mer har ju haft någon typ av skador - rivsår, mindre bit- och sparkskador som inte orsakat hältor, täckesskav osv..? :) Ett sår som behöver sys? Hack i örat?

Jag har en häst som jag säljer, och jag vågar inte skriva "sjukdoms- och skadefri" då hon (under hela sitt liv)
1) blivit sydd i karleden för en taggtrådsskada som bara tog i huden - och hon var knappt halt.
2) hon blev sparkad på smalbenet, något som är rätt fräscht och kanske kan ge ett litet överben.
3) har blivit sydd och fått drän på ett litet sår med sårficka på överbenet som läkte på en vecka och som inte var halt på
4) det är möjligt att hon haft lite snuva nån gång och/eller lite mugg
5) lite små hudskador, bett, små rivsår, skav och så
Är hästen "sjukdoms- och skadefri"?
Om det står "sjuk- och skadefri" så skulle jag tolka det som att det är en häst sen en längre tid tillbaka varit frisk och inte haft några skador eller åkommor som påverkar hästen idag. Däremot hade jag ändå frågat om hästen varit sjuk, skadad eller haft en åkomma nån gång i sitt liv.
 
När jag läser "sjuk- och skadefri" tänker jag INTE att den hästen aldrig varit halt eller haft ett sår, utan att jag tänker att den inte har haft några allvarligare skador eller sjukdomar som gett men och som påverkar den idag/nuläget. För i min värld finns det inte en häst som aldrig varit halt eller haft ett sår, om den nu inte är ett föl.
Men tex ett överben är ju något som påverkar (om inte iaf ett bestående men efter skada, även om nu hästen är opåverkad) hästen idag, så därför hade jag inte skrivit att den är sjuk- och skadefri.
 
Jag letar häst och läser därför en himla massa annonser.
Jag hade inte skrivit skadefri, men heller inte skrivit med 'defekterna' i annonsen utan sparat det tills första kontakten eller så. Normalt frågar väl en spekulant redan per telefon om hästen har något man bör känna till. Men är det bedömt av vet att det ej kommer påverka och väl undersökt så finns det väl heller ingen anledning att skylta med det. Har inte läst någon annons där det står att hästen har ett ärr här o där eller ett överben(om det inte stör!)
Senaste hästen jag provred visade sig ha ett stort ärr efter en gammal sårskada som ägaren utelämnat tills de att jag var där.

Skriv att hästen är frisk och utan större skadehistorik. Är den dessutom besiktad inför försäljnjng så har dh ju papper på att de gamla defekterna faktislt inte påverkar.
 
Jag tänker som så att en häst som är sjuk eller skadefri är en häst utan aktiv skada eller sjukdom och/ eller men från gammal skada som kan tänkas påverka hästen i framtiden vad gäller prestation eller extra sårbarheter för yttre faktorer. T ex pålagringar, muskelbristningar, fång, svårare mugg, insektsallergi, solexem. Men en hovböld, lättare sårskada eller så är inget som jag skulle dra öronen åt mig för.
 
hästen är väl inte skadefri om den är sydd flera ggr.

Senaste hästen jag provred visade sig ha ett stort ärr efter en gammal sårskada som ägaren utelämnat tills de att jag var där.

Min häst har ett 20 cm långt ärr under ganaschen. Ingen aning om varifrån det kommer men brukar generera ett "oj" när nån ny ser det. Ska sånt alltså stå med i annonsen?
 
Det verkar som det finns tre definitioner.

a) Hästen är "sjukdoms- och skadefri" just nu, när annonsen skrevs. Dvs den har inte kvarka eller brutet ben, men den kan ha haft det tidigare vilket förhoppningsvis framgår vid telefonkontakt.

b) Hästen har aldrig någonsin fått veterinärbesök (eller borde haft) utöver vaccinering och tandraspning - gäller även om de är 27.

c) Hästen är frisk och kry, den har inte varit så skadad/sjuk att den fått men av det och hästen har inga återkommande problem.

Min fråga handlade inte så mycket om att jag ville skriva det när jag annonserade. Jag valde att inte skriva något alls om hälsostatus eftersom jag inte tycker att det finns något i hästens hälsostatus som gör det så intressant att det måste vara med redan i annonsen. Men jag bläddrade bland annonser och såg att det var en hel del som angivet är fria från sjukdom och skada. Jag tolkade det tidigare som punkt b (alternativt att säljaren ville att jag skulle tro den inte haft någon som helst skadehistorik). Sen tänkte jag efter och insåg att rent grammatiskt är faktiskt tolkning enligt punkt a också helt korrekt. Då blev jag nyfiken på om det är jag som har fel definition eller om det är så många hästägare som anser eller minns att deras hästar aldrig någonsin varit något annat än kärnfriska, pigga och alerta! :)




Ingen behöver heller vara oroad över att jag mörkar eller planerar att mörka sjukdomshistoriken på min häst. :D Jag har bara nämnt 1 & 2 till samtliga. 3:an kom inte med i de första spekulantkontakterna för att jag helt enkelt glömt av att det hänt (ingen hälta, snabb läkning, kort minne). Punkt 4 kan ha hänt, jag har lite för rörigt minne för att komma ihåg vilken av de sju hästarna som haft en smula snuva den eller den vintern eller några muggskorpor nån höst de senaste gängen av år. Minns dock vem som fått feber/blivit hängig och vilka som fick ett muggangrepp i hela karleden - och det har inte den hästen. Punkt 4 blir helt enkelt lite som på punkt 5 - något som tas om hand/hålls ögonen på, men så länge det inte blossar upp så fastnar det inte på minnet när det väl försvunnit. Men det är kanske bara jag som inte för bok på sådant?
 
Jag tolkar det som att hästen aldrig haft sjukdom/skada som krävt veterinärvård (eller borde ha omsetts av veterinär).

Aldrig i livet alltså, alt aldrig hos ägaren som säljer och inte vad den äg vet tidigare heller.
 
Vid försäljning av häst, vad innebär "sjuk- och skadefri" enligt er definition?

En häst som haft lite snuva och kanske till och med lite feber och hostat ett par dagar vid ett tillfälle eller två, kvalar den in under "sjuk- och skadefri"? Mugg? Allergireaktion som ej återkommit?

Vilka typer av skador kan tänkas räknas bort för att kalla hästen skadefri? Varenda levande häst som levt ett par år eller mer har ju haft någon typ av skador - rivsår, mindre bit- och sparkskador som inte orsakat hältor, täckesskav osv..? :) Ett sår som behöver sys? Hack i örat?

Jag har en häst som jag säljer, och jag vågar inte skriva "sjukdoms- och skadefri" då hon (under hela sitt liv)
1) blivit sydd i karleden för en taggtrådsskada som bara tog i huden - och hon var knappt halt.
2) hon blev sparkad på smalbenet, något som är rätt fräscht och kanske kan ge ett litet överben.
3) har blivit sydd och fått drän på ett litet sår med sårficka på överbenet som läkte på en vecka och som inte var halt på
4) det är möjligt att hon haft lite snuva nån gång och/eller lite mugg
5) lite små hudskador, bett, små rivsår, skav och så
Är hästen "sjukdoms- och skadefri"?

Sjuk och skadefri innebär för mig att den inte har någon kronisk sjukdom eller kronisk skada som inskränker på hästens användningsområde och hälsa idag eller för framtiden.

Sen att den haft någon inflammation eller infektion för flera år sedan kan liksom kvitta. Likaså om den varit halt tre dagar för att den vrickade sig i hagen..

En häst kan ju inte som vi vara helt fläckfri heller och absolut inte får vara sjuk eller minsta sårskadad ens..Skulle någon säga det skulle jag nästan ta det som en lögn, eller att det är så obetydligt i så fall att man inte minns det.
För mig är det viktiga - Har sjukdom eller skada isf satt såna spår på hästen att det kan göra den sjuk/skadad/trasig i framtiden?
 
Senast ändrad:
hästen är väl inte skadefri om den är sydd flera ggr.

Jag personligen tycker, angående att en häst (generellt, inte min hästs skador) har varit sydd, att det nödvändigtvis betyder något allvarligare än en "vanlig" sårskada, en sån de flesta bara tvättar och håller efter själva. Det är ju väldigt annorlunda om det är stora skador, stort våld, skador även i vävnader under huden, operationsärr och liknande som jag ser det.

Den sårskada i underarmen som min häst hade var väl inte en helt självklar sak att ringa ut vet på då såret var litet och bara precis så det rivit genom huden. Jag valde att ändå ta ut vet eftersom det blivit en liten sårficka åt fel håll, att det satt på ett ställe som är svårt att lägga förband på och att det var rötmånad med allt vad det innebär. Att vet satte ett par stygn var ganska otippat och dessutom lade en liten dränslang på det var ärligt talat överkurs. Men veterinären upplevdes väldigt färsk ur skolan och ville väl vara helt säker på att både hängslen och livrem fanns. I det här fallet förstår jag egentligen inte alls varför det skulle vara en skada mer värd att nämnas än ett motsvarande sår i januari utan vetvård.

(Men jo, jag berättar det på telefon vid första kontakt, det kanske är viktigt för någon annan att veta även sådana blessyrer även om de hittills verkat tycka att det inte är nåt att bry sig om alls...)

Den andra tycker jag är mer självklar att nämna eftersom den trots allt lämnat ett ärr.

Min häst har ett 20 cm långt ärr under ganaschen. Ingen aning om varifrån det kommer men brukar generera ett "oj" när nån ny ser det. Ska sånt alltså stå med i annonsen?

I annonsen låter väl löjligt ändå, tycker jag - om det inte hämmar hästen på något sätt förståss. På telefon kan det vara på sin plats att nämna det även om det kanske inte låter som en dealbreaker beroende på hur det ser ut... Det skulle jag som spekulant tycka var rimligt.
 
För mig är det viktiga - Har sjukdom eller skada isf satt såna spår på hästen att det kan göra den sjuk/skadad/trasig i framtiden?
Problemet här är att det inte alltid är så lätt att säga vad som kan tänkas påverka i framtiden.

Hur ställer ni er till veterinärbesök i utredande syfte där man inte hittat något konkret? Bör de även komma med i vad man informerar köpare om?
Jag vet flertal hästar som sålts där säljaren inte informerat köparen om att hästen varit inne på klinikbesök i utredande syfte då ägaren "kännt någonting" men man inte hittat någon riktig anledning. Hästen gills alltså som frisk ifrån veterinär.
Personligen ville jag veta sådant. Min häst är bra exempel på sådan... Fanns bra med anledning till att hon åkte in till veterinär och det är inte lätt sjukdom att finna. Att hon var symtomfri vid mitt köp var ren tur. Skiten blossade dock upp igen direkt efter köpet.
Har en bekants häst som varit inne hos veterinär vääääldigt mkt och som mest hittas mkt små saker eller så hittas inget. Uppenbarligen tycker ägaren att något inte är helt bra. Ska spekulanter informeras? Jag tycker ju det... Tror inte riktigt det framkom hur vädligt ofta den varit inne hos veterinären, utan att det mer nämndes vad för saker som hittats när den såldes.
 
Problemet här är att det inte alltid är så lätt att säga vad som kan tänkas påverka i framtiden.

Fast det är det som för mig isf inte räknas som skadefri.

Tex en skada hästen fick för 1 år sedan som kan visa sig ha en potentiell möjlighet att påverka i framtiden.

Jag tycker nämligen det är extremt att se en häst som icke skadefri för skador den haft eller sjukdom som den haft som idag är helt utläkt och inte påverkar.
 
Vid försäljning av häst, vad innebär "sjuk- och skadefri" enligt er definition?

En häst som haft lite snuva och kanske till och med lite feber och hostat ett par dagar vid ett tillfälle eller två, kvalar den in under "sjuk- och skadefri"? Mugg? Allergireaktion som ej återkommit?

Vilka typer av skador kan tänkas räknas bort för att kalla hästen skadefri? Varenda levande häst som levt ett par år eller mer har ju haft någon typ av skador - rivsår, mindre bit- och sparkskador som inte orsakat hältor, täckesskav osv..? :) Ett sår som behöver sys? Hack i örat?

Jag har en häst som jag säljer, och jag vågar inte skriva "sjukdoms- och skadefri" då hon (under hela sitt liv)
1) blivit sydd i karleden för en taggtrådsskada som bara tog i huden - och hon var knappt halt.
2) hon blev sparkad på smalbenet, något som är rätt fräscht och kanske kan ge ett litet överben.
3) har blivit sydd och fått drän på ett litet sår med sårficka på överbenet som läkte på en vecka och som inte var halt på
4) det är möjligt att hon haft lite snuva nån gång och/eller lite mugg
5) lite små hudskador, bett, små rivsår, skav och så
Är hästen "sjukdoms- och skadefri"?
Jag skulle använda termen "fullt frisk"! :D

F ö så tycker jag den där typen av småskador är irrelevanta, i ärlighetens namn så minns jag inte ens såna efter ett par år. Möjligtvis överbenet om det är aktivt.
Jag blir nästan misstänksam när medelålders hästar annonseras ut som "aldrig varit halt!".
Min omedelbara tanke är då "men har du kollat då?"...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 974
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har haft mitt isländsto i snart 8 år. 4 somrar har jag kunnat rida henne och 4 har hon varit sjuk/skadad. Hon är en riktig liten...
Svar
6
· Visningar
1 523
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 819
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
659
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp