Definitionen av att ha häst som livsstil...

annie_

Trådstartare
En ytterst märklig diskussion har blossat upp med min särbo (om man vill sträcka sig så långt).

Hästmänniska. Häst-intresse. Häst som hobby. Livsstil häst.

Är det någon skillnad på dessa definitioner för er? När tillämpar ni den ena än den andra? Hur definierar ni er själva i ert hästeri? Varför väljer ni just det ordvalet ni gör?

Min definition av mitt eget hästeri är att det är min livsstil, i hans ögon är det enbart ett intresse. Vi kommer inte överens alls i denna fråga kring rätt definition.  :angel::banghead:

Jag ser det som så att utan ett intresse, ingen livsstil. Ett intresse behöver och blir inte per automatik en livsstil, men ja. Hur tänker ni?
 
Man kan ju ha hästintresse på olika sätt.
Man kan rida på ridskola eller liknande en gång i veckan, man kan vara medryttare en till flera gånger per vecka, man kan ha egen häst som man sköter delvis (inhyrd på helinackordering eller i kollektivstall), man kan bo på hästgård....

alla nyanser ryms väl.

Jag "har häst som livsstil" eftersom jag bor på egen hästgård. Då har man ju heltidsengagemanget.
Andra människor låter inte "hästeriet" prägla hela livet på samma sätt.

Så jag kan väl tänka att både du och särbon kan ha rätt: det kan vara ett mindre tidskrävande intresse, eller det kan vara hela livet.

Om ni ser väldigt olika på saken, där du ser det som hela livet och särbon tycker att det borde vara ett mindre tidskrävande intresse så är det nog bra att ni är särbos och inte sambos.
 
En ytterst märklig diskussion har blossat upp med min särbo (om man vill sträcka sig så långt).

Hästmänniska. Häst-intresse. Häst som hobby. Livsstil häst.

Är det någon skillnad på dessa definitioner för er? När tillämpar ni den ena än den andra? Hur definierar ni er själva i ert hästeri? Varför väljer ni just det ordvalet ni gör?

Min definition av mitt eget hästeri är att det är min livsstil, i hans ögon är det enbart ett intresse. Vi kommer inte överens alls i denna fråga kring rätt definition.  :angel::banghead:

Jag ser det som så att utan ett intresse, ingen livsstil. Ett intresse behöver och blir inte per automatik en livsstil, men ja. Hur tänker ni?


För mig är det en livstil. Har eget stall hemma och hästarna ska fodras många ggr per dygn. Släppas in och ut m.m. Så det är ett sätt att leva. Tar mycket tid och man kan nästan aldrig åka bort nån längre stund. Det styr utfodringarna hur länge man kan åka bort. Jag vill inte vara utan hästeriet.
 
Om ni ser väldigt olika på saken, där du ser det som hela livet och särbon tycker att det borde vara ett mindre tidskrävande intresse så är det nog bra att ni är särbos och inte sambos.

:D:D:angel:

Jag bor också själv på min hästgård o planerar hela året, veckorna och dagarna efter hästarna. Oerhört sällan man kan åka iväg eller vara med på spontana saker, finns liksom inte utrymme till dylikt. JAG tycker att mitt liv är en solklar livsstil kring hästarna, men så långt vill han absolut inte sträcka si o kalla det. Det fula är att vi en gång i tiden bott ihop där jag hyrde mindre gård o hade hästarna hemma, men det verkar inte hjälpa. Jag tror att det är hans bristande kunskap eller de facto att jag är den ENDA hästmänniska han känner, som utgör hans preferens. O_o
 
För mig är det en livstil. Har eget stall hemma och hästarna ska fodras många ggr per dygn. Släppas in och ut m.m. Så det är ett sätt att leva. Tar mycket tid och man kan nästan aldrig åka bort nån längre stund. Det styr utfodringarna hur länge man kan åka bort. Jag vill inte vara utan hästeriet.

Exakt samma här, men definitionen livsstil är det då inte. Håller med om att det är ett intresse, men när man har det på det sätt du o jag har det, då är det också en livsstil. :D
 
För mig blir det en livsstil eftersom jag planerar mitt liv runt hästen. Jag tänker på hästen iprincip hela dagen. Träning, foder, utrustning etc. vad jag ska hitta på med hästen idag.

Men jag tror det är svårt att sätta en stämpel på hästar öht. Jag är en hästmänniska kanske är en bättre stämpel.
 
:D:D:angel:

Jag bor också själv på min hästgård o planerar hela året, veckorna och dagarna efter hästarna. Oerhört sällan man kan åka iväg eller vara med på spontana saker, finns liksom inte utrymme till dylikt. JAG tycker att mitt liv är en solklar livsstil kring hästarna, men så långt vill han absolut inte sträcka si o kalla det. Det fula är att vi en gång i tiden bott ihop där jag hyrde mindre gård o hade hästarna hemma, men det verkar inte hjälpa. Jag tror att det är hans bristande kunskap eller de facto att jag är den ENDA hästmänniska han känner, som utgör hans preferens. O_o

Kan det vara som så att mannen inte förstår hur mycket jobb det är med hästarna? Don man kanske kan hänga på till stallet bjud på lite fika o be om han ex kan fixa hö påsar eller mocka när du fixar med hästen?

Min gubbe fick gilla läget när vi träffades. Passade det inte med hästeriet behövde han inte göra sig besvär. Men han har gillar läget men tyckt att jag har varit gnällig han vill umhås med vänner när jag är trött efter träning o stall skötsel. Jag orkar onte va chaufför nör vi ska tillvänner o åka hem vid 04 o till stallet vid 06. Sen skadade jag mig och fick ha en arm fixerad o ingen mockning o lyft på 3-3.5 månader. Mannen jobbade jag lagade lättlagat med en arm o mannen skötte stallet o körde till träning där jag fick hjälp med hästarna. Huum mannen var så trött att han somnade efter vi ätit. Kommentaren efter all stall skötsel mm inte viste jag att det var så tungt o att man blir så tröttNu kommer han skälvmant till ridhusträning o stall han tycker det är lite kul.
 
En ytterst märklig diskussion har blossat upp med min särbo (om man vill sträcka sig så långt).

Hästmänniska. Häst-intresse. Häst som hobby. Livsstil häst.

Är det någon skillnad på dessa definitioner för er? När tillämpar ni den ena än den andra? Hur definierar ni er själva i ert hästeri? Varför väljer ni just det ordvalet ni gör?

Min definition av mitt eget hästeri är att det är min livsstil, i hans ögon är det enbart ett intresse. Vi kommer inte överens alls i denna fråga kring rätt definition.  :angel::banghead:

Jag ser det som så att utan ett intresse, ingen livsstil. Ett intresse behöver och blir inte per automatik en livsstil, men ja. Hur tänker ni?
För mig är hästmänniska = någon som är genuint duktig, som har känsla och kunskap.
Hästintresse är för mig = någon som visserligen tycker att det är kul men som oftast inte är så intresserad av att lära sig mer än just att rida. Rider oftast på ridskola/annat och har inte häst i sin vardag varje dag.
Häst som hobby är för mig = ett samlingsnamn för alla de som på olika sätt utövar hästsport.
Livsstil häst är för mig = att ha hästarna hemma, att ta allt vad gäller praktiska saker runt hästarna själv. Man planerar utifrån hästarna och man lever med och känner hästarna på ett helt annat sätt än om man har hästen inackorderad och köper vissa tjänster.

Hur man definierar sitt hästande tänker jag att ingen annan än man själv har med att göra. Bara man själv kan definiera det. Man kan ju vara hästintresserad enligt min definition men av praktiska, ekonomiska eller andra orsaker i det skede man är i livet just då så kan man inte ha egen häst hemma men hade velat det om valet hade funnits. Eller precis tvärtom, man har egna hästar hemma men vill det egentligen inte utan hade velat kunna rida x-gånger i veckan bara.
 
Häst som hobby tänker jag att det är någon som har sin häst helinhackorderad och kanske bara rider, kanske tillomed bara när denne har lust. Eller om denne kanske har medryttarhäst, eller rider på ridskola.

Häst som livsstil så tycker jag att det är någon som sköter det mesta med sin häst. Oftast lägger 3+ h/dag i stallet. Eller har eget stall och därmed lägger om hela sin livsstil efter hästen.
 
? Det intressanta i andra människors definitioner o synsätt? Jag finner det intressant o höra hur andra ser innebörden i olika ord, eftersom man tycker olika?
Men @cirkus har ju inte ifrågasatt det ? Bara undrat varför just själva termer/ordval i sak skulle spela roll ?
Kommentaren är ju inget du bör läsa /tolka defensivt alls ?

KL :
Har även jag svårt att förstå vad en benämning spelar för roll i sammanhanget. Har även jättesvårt att se att termen ”livsstil” skulle vara ekvivalent med att ha hästar hemma i egen regi. Många mullar runt hemma och hästarna tar då miniliten tid tex.

Det är minst lika vanligt att folk som har hästarna uppstallade ändå engagerar sig så mycket att det nog räknas som ”livsstil” med tid lagd, träning,tävling, oflexibel vardag utifrån fokuset på hästen/hästarna osv.
 
Senast ändrad:
Hästmänniska. Häst-intresse. Häst som hobby. Livsstil häst.
För mig:
Hästmänniska, bär på mycket kunskap om allt, hagar, stallar, ridning, hantering. En sån som brukar vara en bra stallägare.

Häst intresse, rider på ridskola 1ggr vecka men är inte direkt insatt i hur något annat än ridning fungerar.

Häst som hobby, äger häst eller är medryttare, rider 2 dagar eller mer i veckan, tränar för tränare då och då. Kanske kör någon tävling om året.

Livsstil finns för mig i två delar. Ena har flera hästar, lever för dessa och har enormt mycket kunskap.
Den andra har några hästar som tränas och tävlas för fullt. Det läggs mycket pengar och statsning.

Även hästskötare, de som följer vart hästen åker om det så är skåne eller spanien spelar ingen roll, passar in på livsstil.

Lite kul fråga faktiskt, fick tänka länge :D

Min sambo var sådär ''jaja men vadå då stallet tar väl ingen energi, bara sitta på en häst ju''
Så tyckte han ända till jag fixade in oss på en heldag i mitt stall :angel:
 
@Lipperta :
Hur tänker du dig att dina olika kategorier är separerade gällande ”hästar som livsstil” ? Jag ser inte riktigt kopplingen ?

Det finns ju hur mycket folk som helst som lever hela sin tillvaro för hästarna som inte alls möter dina definitioner osv.

Många som tycker häst är en livsstil har inga engagemang i fråga om tidsåtgång i stallet utöver ridning .

Alternativt lägger många hur mkt tid som helst runt hästarna, men utan att det för den skull behöver innebära mycket ridning/träning alls ?
 
Senast ändrad:
@Lipperta :
Hur tänker du dig att dina olika kategorier är separerade gällande ”hästar som livsstil” ? Jag ser inte riktigt kopplingen ?
Inriktning tävla riktigt höga klasser och den andra leva för hästar, ha sin gård med sina hästar och bara må bra. :)
Om du inte förstår det vet jag inte hur jag kan förklara ytterligare :p
 
Inriktning tävla riktigt höga klasser och den andra leva för hästar, ha sin gård med sina hästar och bara må bra. :)
Om du inte förstår det vet jag inte hur jag kan förklara ytterligare :p

Oj ok - då förstår jag varför jag undrade hur du definierar/kategoriserar som du gör . Tack för förtydligandet .
Jag håller inte med alls ang den snäva gränsdragningen du gör .
 
Oj ok - då förstår jag varför jag undrade hur du definierar/kategoriserar som du gör . Tack för förtydligandet .
Jag håller inte med alls ang den snäva gränsdragningen du gör .
Det var väl det som var meningen med tråden? Att se hur andra ser på saken.
Finns inga rätt och fel :)

Det var förövrigt inte meningen att vara otrevlig i förra inlägget, förstår om det kunde uppfattats så :down:
 
Men @cirkus har ju inte ifrågasatt det ? Bara undrat varför just själva termer/ordval i sak skulle spela roll ?
Kommentaren är ju inget du bör läsa /tolka defensivt alls ?

Det spelar ingen mer roll än att funderingen föddes kring hur andra människor väljer att slänga med ovannämnda uttryck för, i princip, samma ändamål. Att förklara, definiera eller understryka sitt hästeri. Som jag svarade @cirkus?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 942
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Jag har följt ovanstående tråd med stort intresse och de flesta verkar vara överens om att man aldrig ger upp häst eller ett annat...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Konstig rubrik men jag har sett att det är väldigt vanligt att folk hyr in sin häst hos nån annan och vet om att det existerar viss...
2
Svar
35
· Visningar
5 688
Senast: Mathilda09
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 834
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp