Dejtingtråden del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blev våldtagen när jag sa ifrån. Just saying.

Och efter det så säger du aldrig ifrån för ?
Eller fortsätter du att säga ifrån ?

Ni tror jag är nåt "monster" som tycker det är ok med våldtäkt ... NEJ det är aldrig ok. Men jag fattar inte hur ni kan tycka "hellre va tyst än säga ifrån" är bättre ...
För mej är 9 av 10 gånger det funkar att säga ifrån och slippa värre påföljder bättre än att INTE säga ifrån och påföljden blir värre 5 av 10 gånger.
 
Och efter det så säger du aldrig ifrån för ?
Eller fortsätter du att säga ifrån ?

Ni tror jag är nåt "monster" som tycker det är ok med våldtäkt ... NEJ det är aldrig ok. Men jag fattar inte hur ni kan tycka "hellre va tyst än säga ifrån" är bättre ...
För mej är 9 av 10 gånger det funkar att säga ifrån och slippa värre påföljder bättre än att INTE säga ifrån och påföljden blir värre 5 av 10 gånger.
Det är inte så lätt. Kroppen reagerar inte alltid rationellt när den utsätts för extrema påfrestningar, fysiska och psykiska. För dig kanske det fungerar att säga ifrån. Men det gör det inte för alla, i alla situationer.
 
Jag läser.... Sen vad jag tycker om vissa svar går lite efter "har jag inget snällt att säga är det bättre jag är tyst"

Men tycker fortfarande många är väl naiva i sin tankegång... Då nån ANNAN ska göra nåt, Men nån annan gör inget... Och så fortsätter problemen...

Ni menar på att det är ett diskussionsforum... Jag tar upp andra delar än just vad ni tycker (tydligen väldigt obekväma och fel enligt många) som många i samhället står bakom. Och då tycker jag även de ska framkomma så alla inte tror att alla är lika naiva och blåögda. Det finns personer som kan och vågar stå upp för sej själva. Så de kanske några som läser här inser att MAN KAN säga ifrån själv med. Man måste inte vänta på att nån annan gör det... Så ni lägger fram att det är ok att "frysa fast", jag säger det är ok att säga ifrån.
Ju fler som säger ifrån ju bättre... Är det inte det ni är ute efter ?
Eller ska saker sopas under mattan och som nu bli #metoo ?
När tillräckligt många går ut ser vi ju kraften. Vilket genomslag. INGEN säger att det är fel att säga ifrån...
Alltså det här är så fascinerande, just att du påstår att du lägger fram att det är okej att säga ifrån som om folk inte redan vet det.
Surprise, alla vet att det är okej! Det är liksom så att hela samhället, inklusive rättssystemet aktivt skuldbelägger offer som inte sagt ifrån precis lika mycket som du gör. Tom offer skuldbelägger sig själva om man inte sagt ifrån just för att det ställs så jävla mycket krav på att offer ska ta ansvaret eftersom män tydligen är djur som inte kan ta ansvar för sina egna jävla handlingar.
 
Fast nej. Problemet var inte att han inte var min typ, problemet var att han fortsatte att blänga när han inte fick någon respons av mig. Jag tittade bort flera gånger och undvek hans blick, ändå fortsatte han. Jag tackade nej till hans drink, ändå fortsatte han att stirra. Det är alltså en man som fortsätter på sin egen agenda oavsett vilken respons han får, vilket är sjukt obehagligt.

En man som blänger och som slutar blänga när han märker att det inte tas emot särskilt väl är inget problem oavsett om han är min typ eller inte.

Ok, och jag håller med. Vissa kollar på ett sätt som man inte gillar.
Det är ok att tycka att saker är "icke ok" .
Men hur ni kan jämställa det ur vad Tranan skrev är för mej en gåta...
 
Och efter det så säger du aldrig ifrån för ?
Eller fortsätter du att säga ifrån ?

Ni tror jag är nåt "monster" som tycker det är ok med våldtäkt ... NEJ det är aldrig ok. Men jag fattar inte hur ni kan tycka "hellre va tyst än säga ifrån" är bättre ...
För mej är 9 av 10 gånger det funkar att säga ifrån och slippa värre påföljder bättre än att INTE säga ifrån och påföljden blir värre 5 av 10 gånger.

Jag fortsätter att säga ifrån, oftast. Men det har också hänt att jag har "slingrat mig" ur en situation, eller att min reaktion har dröjt eftersom jag blivit rädd. Man får göra en egen riskanalys i situationen, vid en situation tror jag faktiskt att jag kom undan lindrigare just för att jag slingrade mig och inte konfronterade.

Jag tror inte att du är ett monster som tycker att det är okej med våldtäkt. Vem gör det, liksom? Jag försöker uppmärksamma dig på att det kan vara svårt att säga ifrån, i synnerhet för tidigare våldtäktsoffer. Jag tycker också att man bör säga ifrån i alla situationer som man kan, vågar och orkar. Men det är inte offrets ansvar. Det är en stor skillnad.
 
Och efter det så säger du aldrig ifrån för ?
Eller fortsätter du att säga ifrån ?

Ni tror jag är nåt "monster" som tycker det är ok med våldtäkt ... NEJ det är aldrig ok. Men jag fattar inte hur ni kan tycka "hellre va tyst än säga ifrån" är bättre ...
För mej är 9 av 10 gånger det funkar att säga ifrån och slippa värre påföljder bättre än att INTE säga ifrån och påföljden blir värre 5 av 10 gånger.

Fast det är ju ingen som säger att det är bättre att vara tyst än att säga ifrån!! Ibland kan en inte göra annat än att vara tyst pga rädsla/paralysering. Vissa gånger gör en det valet. Att du inte känt hur det är att inte ha valet att säga ifrån eller inte betyder inte att det inte är så för andra.

Det är inte offret som bär skulden oavsett om hen sagt nej eller varit för rädd för att göra det. Förövaren borde vetat bättre. Punkt.
 
Fast det är ju ingen som säger att det är bättre att vara tyst än att säga ifrån!! Ibland kan en inte göra annat än att vara tyst pga rädsla/paralysering. Vissa gånger gör en det valet. Att du inte känt hur det är att inte ha valet att säga ifrån eller inte betyder inte att det inte är så för andra.

Det är inte offret som bär skulden oavsett om hen sagt nej eller varit för rädd för att göra det. Förövaren borde vetat bättre. Punkt.

Och där kom det igen .... HUR ska förövaren veta bättre ?
Återigen vi pratar inte våldtäkt här utan det som enligt alla LEDER FRAM till våldtäkten... Dvs den där kommentaren om någonting som kan uppfattas som kränkande ... Den tafsande handen... HUR ska förövaren veta att du inte vill ha den kommentaren eller handen på din rumpa ?

Ni har ju hånglat hela kvällen och helt plötsligt är du livrädd för att förövarens hand är på rumpan vilket du inte gillar som sedan tydligen leder till våldtäkt oavsett du säger ifrån eller inte för förövaren är dum i huvudet ?
Det understrukna är självklart en överdrift men det är så jag utläser era svar...
 
Jätteenkelt, jag hade den här lektionen med några killkompisar i helgen. Man tar små steg och lyssnar av responsen. Är den positiv kan man ta nästa lilla steg. Är den negativ eller utebliven så tar man inte nästa steg. Violá!

TACK ! :bow: Men då tar du ju i problemet ....
Tänk om fler gjorde det... Då skulle vi förhoppningsvis slippa svin i framtiden !
 
TACK ! :bow: Men då tar du ju i problemet ....
Tänk om fler gjorde det... Då skulle vi förhoppningsvis slippa svin i framtiden !

Vi är ju skitmånga som försöker uppmärksamma män på detta :D Förhoppningsvis har me too-kampanjen ökat intresset för frågan. Det har den i alla fall gjort hos mina killkompisar som gärna velat prata om det senaste veckorna.
 
Ok, vad är det för ofräscht betende i det? Exakt vad är det för äkel i det? jag märkte att jag spanade in tjejer som jag tykte var snygga. Är det ofräscht? Är det det för att jag är +40? är det för att jag är man? Vad i är det som gör det hela ofräscht? Är det min över vikit? äller är det för att du inte gillar att någon tittar just på dig. Jag är lesen om jag verkar upprörd. Men om jag inte frå skriva på dena tråd för att jag är man så säj det. För att då vet jag vad som gäller för mig här. När jag skrev om att jag inte vill föstöra vänskap med en kvinlig bekant trots inviter. då belv andra upprörda. och nu när jag märkte att jag spanade in tjejer då är jag något äkel.

Ska jag vara lika känslig när det skrivs om män på tråden?
Det är väl uttrycket glosås som känns trist och unket. Det låter som att du springer runt och stirrar ned varenda kvinna du stöter på. Att stirra på någon är respektlöst, otrevligt och oartigt. Det är att göra andra obekväma. Att stirra/glo är ju inte samma sak som att titta eller spana. Om det du menade är att du inte kunde låta bli att se attraktiva kvinnor överallt på stan så är det ju en annan innebörd. Betydligt mer respektfullt och betydligt mindre objektifierande.
 
Alltså anser ni att samhället ska ta tag i problemet... Som jag sagt tidigare är det VI som är samhället ... Alltså är det upp till den som råkar ut för ett "felaktigt" beteende att faktiskt ta upp det med personen som gör det...

Som Grynet sa "ta inte skit" ... Stå upp för er själva !

Så du menar att man inte ska diskutera detta i varken skola eller hemma? Utan varje utsatt person ska själv ha ansvaret för att stå upp för sig själv, så det är alltså offret som ska tala om för förövaren vid varje enskilt tillfälle - snarare än att detta är något som bör finnas på agendan i många sammanhang?
 
Vad gör du själv då?

Du menar eftersom jag så ofta blir kränkt eller känner mej rädd i situationer med andra personer ?

Jag diskuterar också #metoo med killar. Och på jobbet har jag inget problem med mina kollegor. Hade jag haft det hade det tagits upp när ett problem uppstår.
 
Så du menar att man inte ska diskutera detta i varken skola eller hemma? Utan varje utsatt person ska själv ha ansvaret för att stå upp för sig själv, så det är alltså offret som ska tala om för förövaren vid varje enskilt tillfälle - snarare än att detta är något som bör finnas på agendan i många sammanhang?

Nej nej nej... ALLA får självklart bidra.

Uttrycker jag mej dåligt ?

Det jag hänger upp mej på är alla som säger att det är ANDRAS ansvar att uppfostra män (oavsett ålder) ... Någon annan har alltid ansvaret. Men om ALLA anser att det är ALLAS ansvar att ta upp när det sker felaktigheter så blir det nog bra till slut...

Ingen gör något åt någon. Men ALLA kan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska kasta ut min nuvarande och köpa ny säng. Men hur i hela fridens namn väljer man en ny bekväm säng? Det är ju sjukt dyrt! Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
596
Senast: Piaff
·
Svar
680
· Visningar
35 714
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: 95johsv
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 735
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp