Dela upp stallpassen rättvist (lösdrift vs. uppstallat)

drekaflúga

Trådstartare
Såhär ligger det till:
Jag står i ett stall med 3st hästar uppstallade och 2st på lösdrift. Vi är tre stycken hästägare som nu skall göra schema och det är inte helt lätt vill jag lova!
Fördelningen ser ut såhär:
Person A: 2st hästar på stall
B: 1st häst på stall
C: 2st hästar på lösdrift

Man sköter mockning själv och personen som har hästar på lösdrift fodrar lunch själv. Det är alltså bara morgon och kvällspass. Totalt 14 pass/vecka.
Jag tänker att man delar upp passen per häst så att det blir rättvist eftersom om man har två hästar och inte en ska man ju ta fler pass. Men grejen är att det är så olika arbetsbelastning för lösdriften och stallet.

Stallet (alla hästar som står på stall har fri tillgång på hö i hagen spå man slipper höhanteringen):
Morgon: fodra kraftfoder
täcka
släppa ut hästar
fylla vatten
Kväll: plocka in hästar
täcka av
fodra kraft
fylla vatten
fylla hö

Lösdriften: (har thermobar som fylls 1gr/dygn, hästarna går otäckade och det finns höbal som står utanför hagen)
Morgon: fodra
Kväll: fodra och fylla vatten


Jag tänker som så att jag tänker mig att en lösdriftshäst räknas som en halv häst på stall eftersom det inte innebär att varken leda ut/in, täcka, linda, göra kraftfoder.
Så typ:
Person A (två stallhästar): 7 pass
B(en stallhäst): 3,5 pass
C(två lösdrift): 3,5 pass


Hur skulle ni tänka? Rättvist?
 
Är personen som har sina hästar på lösdrift medveten om arbetsbelastningen? Jag hade tex inte varit överförtjust i att stiga upp tidigt på morgonen för att släppa ut någon annans hästar när jag själv har mina hästar på lösdrift och tex aldrig byter täcken. Inte hade jag lindat benen på någon annans häst heller.

Sen fylla vatten på morgonen verkar onödigt tidsödande. Jag tänker att ganska många moment kunde göras enklare, tex vattnet och täckeshanteringen.
 
Är personen som har sina hästar på lösdrift medveten om arbetsbelastningen? Jag hade tex inte varit överförtjust i att stiga upp tidigt på morgonen för att släppa ut någon annans hästar när jag själv har mina hästar på lösdrift och tex aldrig byter täcken. Inte hade jag lindat benen på någon annans häst heller.

Sen fylla vatten på morgonen verkar onödigt tidsödande. Jag tänker att ganska många moment kunde göras enklare, tex vattnet och täckeshanteringen.
Lösdriftshästarna har ju inte fri tillgång utan fodras morgon och kväll (lunch=lunchgrind) och därför måste ju personen ändå upp tidigt och fodra.

Personen är jag. Och jag ser ju en fördel med att vara med på stallschemat eftersom annars måste jag åka till stallet morgon och kväll varje dag. Och jag är inte alls sugen att täcka, linda och mecka men jag är beredd att göra det om man kan väga arbetet mot vad det krävs för arbete för mina lösdrift. Är det jämt och rättvist att tänka att en uppstallad häst är värd en halv lösdriftshäst i arbetsbelastning?
 
Lösdriftshästarna har ju inte fri tillgång utan fodras morgon och kväll (lunch=lunchgrind) och därför måste ju personen ändå upp tidigt och fodra.

Personen är jag. Och jag ser ju en fördel med att vara med på stallschemat eftersom annars måste jag åka till stallet morgon och kväll varje dag. Och jag är inte alls sugen att täcka, linda och mecka men jag är beredd att göra det om man kan väga arbetet mot vad det krävs för arbete för mina lösdrift. Är det jämt och rättvist att tänka att en uppstallad häst är värd en halv lösdriftshäst i arbetsbelastning?

Jag tycker det är rimligt som du räknar, men kruxet är nog inte vad jag eller ngn annan tycker, utan att detta inte gjorts upp INNAN alla flyttade dit osv? Det blir ju helt godtyckligt att i efterhand försöka resonera fram ngt som ska gälla och väga emot varandra osv, om ni inte från scratch var överrens om vad som skulle gälla.......
 
Jag tycker det är rimligt som du räknar, men kruxet är nog inte vad jag eller ngn annan tycker, utan att detta inte gjorts upp INNAN alla flyttade dit osv? Det blir ju helt godtyckligt att i efterhand försöka resonera fram ngt som ska gälla och väga emot varandra osv, om ni inte från scratch var överrens om vad som skulle gälla.......

Hittils har jag skött mina hästar själv och tjejen med två har skött sina själv. Sen har det alltså kommit in en person till med en häst och då har vi alla tre bestämt att det bara är knäppt om alla ska sköta sina hästar själv. Så vi är alla överrens om att det ser ut som det gör. Det här är ett stall där det inte finns en stall ägare som styr, på gott och ont. Vi gör ju bara ett schema för att underlätta för oss själva egentligen
 
Kan man inte försöka underlätta så mycket som möjligt vid passen då? T ex genom att hästägarna själva byter täcken, lindar ben, fyller vatten, höpåsar och kraftfoderhinkar när de är där så att det bara är att fodra och släppa ut på morgonen t ex? Det går ju fort med tre hästar om det inte är en massa meck runtomkring.
 
@drekaflúga aha - jamen då är det ju inget problem :)
Jag tycker som sagt din reflektion verkar vettig.
@Bri : vet inte riktigt hur du läst, men det är inga hästben som ska lindas? Och byta täcke kan man ju inte göra dagen innan ? eller hur menar du?
höpåsar osv är det väl heller inget snack om att ngn ska göra - det står att man ska fodra hö och kraft, inget annat?
 
Såhär ligger det till:
Jag står i ett stall med 3st hästar uppstallade och 2st på lösdrift. Vi är tre stycken hästägare som nu skall göra schema och det är inte helt lätt vill jag lova!
Fördelningen ser ut såhär:
Person A: 2st hästar på stall
B: 1st häst på stall
C: 2st hästar på lösdrift

Man sköter mockning själv och personen som har hästar på lösdrift fodrar lunch själv. Det är alltså bara morgon och kvällspass. Totalt 14 pass/vecka.
Jag tänker att man delar upp passen per häst så att det blir rättvist eftersom om man har två hästar och inte en ska man ju ta fler pass. Men grejen är att det är så olika arbetsbelastning för lösdriften och stallet.

Stallet (alla hästar som står på stall har fri tillgång på hö i hagen spå man slipper höhanteringen):
Morgon: fodra kraftfoder
täcka
släppa ut hästar
fylla vatten
Kväll: plocka in hästar
täcka av
fodra kraft
fylla vatten
fylla hö

Lösdriften: (har thermobar som fylls 1gr/dygn, hästarna går otäckade och det finns höbal som står utanför hagen)
Morgon: fodra
Kväll: fodra och fylla vatten


Jag tänker som så att jag tänker mig att en lösdriftshäst räknas som en halv häst på stall eftersom det inte innebär att varken leda ut/in, täcka, linda, göra kraftfoder.
Så typ:
Person A (två stallhästar): 7 pass
B(en stallhäst): 3,5 pass
C(två lösdrift): 3,5 pass


Hur skulle ni tänka? Rättvist?

Jag tycker arbetsfördelningen blir väldigt orättvis så som du skrivit nu eftersom att när man har pass och står på box har man ju typ "bara" 3 hästar att riktigt sköta medans den på lösdriften har 6 hästar, sett till arbetsfördelningen.

Går det inte att antingen låta lösdriften ha ännu mindre pass eller mer service tex täckesbyten, mockning av ligghall (hjälpligt, typ de skithögar man ser), hjälp med lunchfodringen eller något annat som väger upp - som det ser ut nu så får ju lösdriften/du typ ingen hjälp alls jämfört med boxplatserna anser jag. Det bör vara så snarlikt som möjligt i utförd tid och arbetsinsats för att det ens ska löna sig för de inblandade. Som du säger så måste du tjäna på det eftersom att du annars ändå måste ut extra för dina på lösdriften ändå medans tanken bakom ett sådant schema borde vara att man bara behöver åka en gång om dagen?

Om det ska vara gemensamma pass av alla delarna tycker jag det borde se ut mer på detta sätt, alltså vad man erbjuds per pass så att alla drar nytta av avlastningen:

Box
Morgon: kraftfoder
täcke på
utsläpp
fylla vatten
Kväll: insläpp
täcke av
kraftfoder
fylla vatten
fylla hö

(Ska stallet sopas och hur lång tid tar det i så fall?)

Lösdrift
Morgon: kraftfoder
täck på/av eller byta täcke
lätt mockning
fylla vatten
Kväll:
täcka på/av eller byta täcke
fodra kraft
fylla vatten
fylla hö


Övriga tankar kring kollektiv för att underlätta och spara tid:

Fylla hö innebär ofta bara merjobb, görs av resp hästägare + lägg in direkt i boxen till egen häst när mockning är utförd, samma för lösdrift det ska vara i ordninggjort
Samma för vatten - fyll upp vattenhinken så räcker det att den som nattar kollar vattenmängd och ev fyller på, på lösdriften - ha tex färdigfyllda dunkar i skottkärra
Kraftfoder ska vara färdigt i hinkar för resp häst så att man bara "slänger ut det"
Undvik ALLT som tar onödigt med tid - förenkla. Tex slopa "byta täcke 10ggr/dag" utan byt endast utetäcken och resterande får hästägare ordna själv, såvida man inte vid enstaka fall ber snällt eller att något är blött
Var ÖVERENS om hur schemat ska se ut, ingen ska behöva ta de "jobbiga" passen enbart, ordna upp hur byten får gå till etc
 
Senast ändrad:
@Bri : vet inte riktigt hur du läst, men det är inga hästben som ska lindas? Och byta täcke kan man ju inte göra dagen innan ? eller hur menar du?
höpåsar osv är det väl heller inget snack om att ngn ska göra - det står att man ska fodra hö och kraft, inget annat?

@mackan, det var det här i trådstarten jag läste:

Jag tänker som så att jag tänker mig att en lösdriftshäst räknas som en halv häst på stall eftersom det inte innebär att varken leda ut/in, täcka, linda, göra kraftfoder.

"Göra kraftfoder" tolkar jag som att man ska göra i ordning de andra hästarnas kraftfoder, och inte bara pytsa i det i krubban. "Fylla hö" låter som att fylla höpåsar i mina öron.

Och visst kan man byta täcke dagen innan? Det är ett ganska vanligt system att hästarna har samma täcke inne och ute, så har det varit där jag stått tidigare, t ex, för att underlätta vid passen.
 
Om det känns ok för dig är det väl bara att köra!

Mitt tips för att spara tid på hästarna som står på box är att ha fler vattenhinkar som täcker hela behovet under den tid de är inne och som ägarna själva byter och fyller på när de mockar.
 
@mackan, det var det här i trådstarten jag läste:

Jag tänker som så att jag tänker mig att en lösdriftshäst räknas som en halv häst på stall eftersom det inte innebär att varken leda ut/in, täcka, linda, göra kraftfoder.

"Göra kraftfoder" tolkar jag som att man ska göra i ordning de andra hästarnas kraftfoder, och inte bara pytsa i det i krubban. "Fylla hö" låter som att fylla höpåsar i mina öron.

Och visst kan man byta täcke dagen innan? Det är ett ganska vanligt system att hästarna har samma täcke inne och ute, så har det varit där jag stått tidigare, t ex, för att underlätta vid passen.

fast det står ju såhär i ursprungsinlägget?
Fördelningen ser ut såhär:
Person A: 2st hästar på stall
B: 1st häst på stall
C: 2st hästar på lösdrift
Man sköter mockning själv och personen som har hästar på lösdrift fodrar lunch själv. Det är alltså bara morgon och kvällspass. Totalt 14 pass/vecka.

Stallet (alla hästar som står på stall har fri tillgång på hö i hagen spå man slipper höhanteringen):
Morgon: fodra kraftfoder
täcka
släppa ut hästar
fylla vatten
Kväll: plocka in hästar
täcka av
fodra kraft
fylla vatten
fylla hö
Lösdriften: (har thermobar som fylls 1gr/dygn, hästarna går otäckade och det finns höbal som står utanför hagen)
Morgon: fodra
Kväll: fodra och fylla vatten
Jag tänker som så att jag tänker mig att en lösdriftshäst räknas som en halv häst på stall eftersom det inte innebär att varken leda ut/in, täcka, linda, göra kraftfoder.
Så typ:
Person A (två stallhästar): 7 pass
B(en stallhäst): 3,5 pass
C(två lösdrift): 3,5 pass
Hur skulle ni tänka? Rättvist?

Men jag håller med dig om att sista raderna blir motstridiga.
ang. täcken osv har jag tolkat det som att det bara är täcke av eller på, och det kan man ju inte fixa dagen innan. huruvida man vill ha täckena på dygnet runt är ju inte alla som vill, det betyder ju inte för den skull att man byter täcken utan det är bara av eller på, vilket är standard i de flesta stall att det är ok om man inte vill ha hästen täckad per automatik dygnet runt.

fylla hö hade jag läst som att det handlar om att kasta in höet till hästarna dvs kvällshöa.
Men stämmer inte det så är det ju självklart att hästägarna borde packa sina egna påsar för varje dygn så det bara är att hälla i, det håller jag SJÄLVKLART med om.
 
Såhär ligger det till:
Jag står i ett stall med 3st hästar uppstallade och 2st på lösdrift. Vi är tre stycken hästägare som nu skall göra schema och det är inte helt lätt vill jag lova!
Fördelningen ser ut såhär:
Person A: 2st hästar på stall
B: 1st häst på stall
C: 2st hästar på lösdrift

Person A: 6 pass/veckan
Person B: 4 pass/veckan
Person C: 4 pass veckan

Vad tror du????

Baserat på att A har 2 hästar,B har bara en,C har två,dock är dom "lättare" iom att dom går på lösdrift.
 
Person A: 6 pass/veckan
Person B: 4 pass/veckan
Person C: 4 pass veckan

????

Satt också och tänkte på det, är ju alltid svårt när man ska räkna å försöka göra det så rättvist som möjligt dock, men person C borde bara behöva räkna 1st häst faktiskt.
Såhär tänkte jag om man inte erbjuder lösdriften mer service:

Passindelningen kan även vara att man delar på vardag resp helgdag för att få ett bra flyt i det hela.
Totalt 6 pass för Person A och 4 pass för person B/C i veckan.

Så här tycker jag en bra fördelning kan se ut (om man vill att även typ av pass ska delas så rättvist som möjligt):

må-tors

Person A 4 pass (2 morgon, 2 kväll)
Person B 2 pass (1 morgon, 1 kväll)
Person C 2 pass (samma)

fre-sön

Person A 2 pass (1 morgon, 1 kväll för alla)
Person B 2 pass
Person C 2 pass


På helgen kan man "flytta efter ordningen" så att man inte har samma pass.. tex:

Helg 1
Fre 1 A 2 B
Lör 1 C 2 A
Sön 1 B 2 C

Helg 2
Fre 1 B 2 C
Lör 1 A 2 B
Sön 1 C 2 A

Helg 3

Fre 1 C 2 A
Lör 1 B 2 C
Sön 1 A 2 B

osv..

Eller om man alltid har fasta pass/fasta rullande på alla dar i veckan, önskeschema till viss del, eller helt önskeschema ..eller vad man nu tycker passar bäst.
Viktigt är nog dock att få ett flyt i det..jag har sällan sett att man tar flera pass i rad alltid "för att göra bort det" vara särskilt hållbart heller, alltid är det nåt som dyker upp och det kanske inte håller i övrigas planering att byta en massa pass jämfört mot något enstaka pass på kort varsel.
 
Senast ändrad:
Såhär ligger det till:
Jag står i ett stall med 3st hästar uppstallade och 2st på lösdrift. Vi är tre stycken hästägare som nu skall göra schema och det är inte helt lätt vill jag lova!
Fördelningen ser ut såhär:
Person A: 2st hästar på stall
B: 1st häst på stall
C: 2st hästar på lösdrift

Man sköter mockning själv och personen som har hästar på lösdrift fodrar lunch själv. Det är alltså bara morgon och kvällspass. Totalt 14 pass/vecka.
Jag tänker att man delar upp passen per häst så att det blir rättvist eftersom om man har två hästar och inte en ska man ju ta fler pass. Men grejen är att det är så olika arbetsbelastning för lösdriften och stallet.

Stallet (alla hästar som står på stall har fri tillgång på hö i hagen spå man slipper höhanteringen):
Morgon: fodra kraftfoder
täcka
släppa ut hästar
fylla vatten
Kväll: plocka in hästar
täcka av
fodra kraft
fylla vatten
fylla hö

Lösdriften: (har thermobar som fylls 1gr/dygn, hästarna går otäckade och det finns höbal som står utanför hagen)
Morgon: fodra
Kväll: fodra och fylla vatten


Jag tänker som så att jag tänker mig att en lösdriftshäst räknas som en halv häst på stall eftersom det inte innebär att varken leda ut/in, täcka, linda, göra kraftfoder.
Så typ:
Person A (två stallhästar): 7 pass
B(en stallhäst): 3,5 pass
C(två lösdrift): 3,5 pass


Hur skulle ni tänka? Rättvist?
Har inte läst svaren men kan ju berätta hur det ser ut där jag står :)

Det är totalt 12 hästar på box och 6 stycken på lösdriften.

Lösdriften har fri tillgång på hösilage och vatten fyller stallägarna på vid behov.

Box hästarna fodras 3 gånger per dag och in och utsläpp samt på/av med täcken.

Vardagar ingår alla pass men på helgerna så får vi som står i stallet turas om enligt schema.

Vi har det så här vid passen;
Morgon:
1) Fodra box hästarna
2) Mocka lösdriften
3) Täcka hästarna
4) Ta ut hästarna
5) Sopa och gör fint i stallet

Lunch:
Ge hö i hagen

Kväll:
1) Fodra
2) Plocka in hästarna
3) Ta av/på täcken
4) Sopa och lämna stallet fint och städat

Vi har även så att vi sköljer ur kraftfoderhinkarna om det varit blöt mat i.

Detta funkar super bra. Alla pass är indelade per häst, så ju fler hästar desto mer pass får man ta :)

Alla räknas som 1 häst, både box hästarna och de som går på lösdrift.
 
Har inte läst svaren men kan ju berätta hur det ser ut där jag står :)

Det är totalt 12 hästar på box och 6 stycken på lösdriften.

Lösdriften har fri tillgång på hösilage och vatten fyller stallägarna på vid behov.

Box hästarna fodras 3 gånger per dag och in och utsläpp samt på/av med täcken.

Vardagar ingår alla pass men på helgerna så får vi som står i stallet turas om enligt schema.

Vi har det så här vid passen;
Morgon:
1) Fodra box hästarna
2) Mocka lösdriften
3) Täcka hästarna
4) Ta ut hästarna
5) Sopa och gör fint i stallet

Lunch:
Ge hö i hagen

Kväll:
1) Fodra
2) Plocka in hästarna
3) Ta av/på täcken
4) Sopa och lämna stallet fint och städat

Vi har även så att vi sköljer ur kraftfoderhinkarna om det varit blöt mat i.

Detta funkar super bra. Alla pass är indelade per häst, så ju fler hästar desto mer pass får man ta :)

Alla räknas som 1 häst, både box hästarna och de som går på lösdrift.
Men då antar jag att de med lösdriftshästar har reducerad hyra eller någon annan fördel?
 
Men då antar jag att de med lösdriftshästar har reducerad hyra eller någon annan fördel?
Lösdriftshästarna har en lägre hyra än boxhästarna eftersom lösdriftshästarna inte har samma behov som boxhästarna (ut/insläpp, fodringar, täcke av/på, egen box osv som ingår vardagar). Den är ganska mycket lägre än för en boxhäst :)
 
Jag tänker som så att jag tänker mig att en lösdriftshäst räknas som en halv häst på stall eftersom det inte innebär att varken leda ut/in, täcka, linda, göra kraftfoder.
Så typ:
Person A (två stallhästar): 7 pass
B(en stallhäst): 3,5 pass
C(två lösdrift): 3,5 pass


Hur skulle ni tänka? Rättvist?

Jag tycker ditt förslag låter rimligt, dvs att dina två lösdriftshästar räknas som en häst i arbetsbelastning gentemot en häst på stall. Efter som det är en win/win-situation ser jag inte vitsen med att göra det krångligt och räkna olika antal pass osv på vardag/helg osv som ex nån föreslog. Är ni vettigt folk i stallet så kommer ni säkert att göra en jämn fördelning ändå gällande bekväma och obekväma turer. Kan ni inte alls komma överens finns det ju ändå ingen vits med att samarbeta utan då kan ju lika gärna var och en sköta sitt som innan :)

I vårt stall räknas alla turer fördelat på varje häst, och alla står då i stall. En ägare med två hästar på box vinner ingen fördel gällande antal turer mot ägaren med en häst på box, det är vi tydliga med om någon flyttar in med flera hästar.
 
Jag tycker ditt förslag låter rimligt, dvs att dina två lösdriftshästar räknas som en häst i arbetsbelastning gentemot en häst på stall. Efter som det är en win/win-situation ser jag inte vitsen med att göra det krångligt och räkna olika antal pass osv på vardag/helg osv som ex nån föreslog. Är ni vettigt folk i stallet så kommer ni säkert att göra en jämn fördelning ändå gällande bekväma och obekväma turer. Kan ni inte alls komma överens finns det ju ändå ingen vits med att samarbeta utan då kan ju lika gärna var och en sköta sitt som innan :)

I vårt stall räknas alla turer fördelat på varje häst, och alla står då i stall. En ägare med två hästar på box vinner ingen fördel gällande antal turer mot ägaren med en häst på box, det är vi tydliga med om någon flyttar in med flera hästar.

Ja min fördelning var bara ett förslag/typexempel :)

Däremot är min generella erfarenhet att önskeschema helt och hållet alla dagar i veckan, året om inte brukar funka särskilt bra i längden då det med tiden brukar brista någonstans..men är man få personer med rätt inställning ska det inte vara så svårt får man utgå från iaf.
 
Ja min fördelning var bara ett förslag/typexempel :)

Däremot är min generella erfarenhet att önskeschema helt och hållet alla dagar i veckan, året om inte brukar funka särskilt bra i längden då det med tiden brukar brista någonstans..men är man få personer med rätt inställning ska det inte vara så svårt får man utgå från iaf.

Sist jag stod uppstallad kollektivt så skrev vi upp oss när det passade och det var inga problem att få ihop det ens över storhelger och sådant.

Men vi var inte så många och alla bodde nära och antingen jobbade knäppa tider eller pluggade. Det är ju svårare om alla jobbar 9-17.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 669
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 539
Senast: super
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 596
Senast: Angel
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 461
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp