Bukefalos 28 år!

" Demens "

B

Baileys_07_

Hej. Har ngn nå åsikter om detta?????....kan gammla hästar bli " dementa "??
 
Sv: " Demens "

Gamla katter och hundar anses ju kunna bli dementa, hästar har jag aldrig hört talas om. Däremot läste jag en artikel där artikelförfattaren påstod att hästar kunde ha ADHD och det har då banne en av mina det är jag helt övertygad om
 
Sv: " Demens "

Det känns som att min gamla valack på 25 år börjar bli lite dement. Kan inte riktigt förklara hur men har man haft en häst i 13 år så vet man bara att något är annorlunda.. han klarar inte att gå i för stor flock..blir lite hingstig ibland, kan stanna och stirra konstigt på mig ibland, han är lite rörig helt enkelt.så det kan dom nog alldeles säkert bli..
 
Sv: " Demens "

Haha!

Min häst har också ADHD, hon är jättesöt när hon inte fixar saker omkring henne och folk som springer fram och tillbaka. Jag hoppas det ska växa bort, för hon har blivit lite lugnare, men vem vet.

Angående dementa hästar.. Jag har inte svårt att tro att hästar också kan råka ut för sånt. Vi hade en häst där jag jobbade som blev mer och mer "roddig". Han hade ingen koll på var i boxen man var, glömde bort att lyfta hovarna när han gick etc etc.. Nu var han ingen supergamling, bara ca 20 år, men han blev värre under de 1,5 år jag jobbade där..

/ Lavinia
 
Sv: " Demens "

Haha!

Min häst har också ADHD, hon är jättesöt när hon inte fixar saker omkring henne och folk som springer fram och tillbaka. Jag hoppas det ska växa bort, för hon har blivit lite lugnare, men vem vet.

Min är född 1989, alltså 20 år och vissa dagar är hon bara hopplös andra dagar är hon ängeln själv.
 
Sv: " Demens "

Varför inte? Men sen om det kan kallas demens eller minnes svackor i sitt kunnande är en annan sak.. För att det ska kunna kallas just demens så ska man väl oxå ha ett "minne". T.ex från sin ungdomstid.

Men kan mycket väl tänka mej att de kan "glömma" kommandon mm pga ålder. Är oxå övertygad att hästar kan ha "psykiska" funktionshinder även om det inte slår ut lika väl på hästar som på människor. Som just adhd skulle även min tjej kunna ha då hon kan lätt få svårt att koncentrera sej i röriga omgivningar, är väldigt energisk och tappar allt tålamod då hon inte förstår. Och hon visar sin frustration väldigt tydligt. :D
 
Sv: " Demens "

Läste för inte så länge sen att hästar inte hade sån demens som människor har. Åtminstone inte i samma utsträckning.
 
Sv: " Demens "

Man kan ju börja undra ibland....det kan ju hända att den här "dementa" tanten jag har kanske har börjat höra lite dåligt kanske. Hon hänger inte riktigt med iland när man ropar på na i hagen tex, kan hon stå å glo åt helt fel håll. Hon e född 1985 så hon börjar bli gammal nu
 
Sv: " Demens "

Hej. Har ngn nå åsikter om detta?????....kan gammla hästar bli " dementa "??

Jag tvivlar starkt på att hästar kan bli dementa då demens är en kognitiv sjukdom.
De kan säkert få sjukliga åldersförändringar i hjärnan men det ser nog ut på ett annat sätt och yttrar sej annorlunda än på en dement människa, t ex en med Alzeimers eller vaskulär (blödning,propp)demens.
Hästar har inget verbalt språk, de kan inte förstå innebörden av ord, förmår inte att lösa problem, använder inte "verktyg" som bestick, kam, tallrik, fordon etc,etc. De har ju också ett helt annat inlärnings-sätt än oss människor.
Att bli dement innebär att man tappar förmågor, en efter en. Jämför med ett stort slott med massor av tända rum där ett rum i tagen släcks och blir oanvändbart....
 
Sv: " Demens "

Jag tvivlar starkt på att hästar kan bli dementa då demens är en kognitiv sjukdom.
De kan säkert få sjukliga åldersförändringar i hjärnan men det ser nog ut på ett annat sätt och yttrar sej annorlunda än på en dement människa, t ex en med Alzeimers eller vaskulär (blödning,propp)demens.
Hästar har inget verbalt språk, de kan inte förstå innebörden av ord, förmår inte att lösa problem, använder inte "verktyg" som bestick, kam, tallrik, fordon etc,etc. De har ju också ett helt annat inlärnings-sätt än oss människor.
Att bli dement innebär att man tappar förmågor, en efter en. Jämför med ett stort slott med massor av tända rum där ett rum i tagen släcks och blir oanvändbart....

Jag håller med dig.

På människor fungerar det ju så att beroende på vilken del av hjärnan som skadas varierar besvären. Minnescentrum finns i tinningloben, medan hjässloben står för analysen av den information vi får från våra sinnen. Från pannloben styrs omdöme, insikt, koncentrationsförmåga och tal.
Jag vet inte exakt hur hästens hjärna fungerar men de har ju helt klart inte samma förmåga att minnas och prata. Hästar styrs ju av reflexer och instinkter.

Även om hästens hjärnceller kanske kan skrumpna och dö precis som våra så får det ju inte i närheten till samma effekter. Dock finns det ju exempel på gamla hästar som börjar bryta gamla inlärda vanor som t ex stallrutiner... kanske det är så hästen påverkas när hjärnceller dör?
 
Sv: " Demens "

nej det kan dom inte.
att en gammal häst inte trivs i en stor flock längre har ju inget med demens att göra, det beror på att den inte längre är lika stark och snabb.

min häst är 28 år och han är lika klok och förståndig som han alltid har varit...
 
Sv: " Demens "

jag tror inte det. därimot lite "virriga" om syn och hörsel försämras vilket det antagligen gör förr eller senare på dom flesta.

min gamling som jag tog bort stax innan jul va född -71 kunde vara lite "virrig" men dock med selektiv hörsel :angel: skrammel i hink hörde hon på långa avstånd och kom i galopp, men ropade vi på henne så gick det inte lika fort :angel: pricis som din så kunde hon "ignonera"

dom sista åren höll hon sig periodvis för sig själv, fast troligen berodde det till stor del att hon inte ville delta i övriga hästars "lekar" mer, antagligen orkade hon inte riktigt med det.

för övrigt va hon helt frisk och tom. böjdes ua på sina hälsokontroller fram tills hon fick lunginflammation i höstas, och även om hon blev frisk från det så gick hon fortsatt ner i vikt trots insattser så då fick hon gå vidare innan hon blev riktigt dålig.
 
Sv: " Demens "

Förutom att syn och hörsel kan bli nedsatta som nämnts tidigare kan gamla hästar få en slags tumör i hjärnan, cholesteatom, som är ett granulom bestående av cholesterol.
Enligt litteraturen ganska vanligt. Ofta ger det inga symtom men om det växer till och sitter olämpligt till eller trycker på vissa områden i hjärnan kan det påverka t ex beteendet.
Så det kan nog förekomma demensliknande symtom även om det inte har samma orsaker som hos människor.
 
Sv: " Demens "

fast så blir alla äldre djur. dom tar sig flera friheter. det har nog inte med att dom inte hör eller förstår att göra, utan att dom anser sig kunna bestämma själv, eftersom dom uppnått en sån aktningsvärd ålder..;)
 
Sv: " Demens "

fast så blir alla äldre djur. dom tar sig flera friheter. det har nog inte med att dom inte hör eller förstår att göra, utan att dom anser sig kunna bestämma själv, eftersom dom uppnått en sån aktningsvärd ålder..;)

Ha ha....ja så kan det ju oxå vara:)
 
Sv: " Demens "

fast så blir alla äldre djur. dom tar sig flera friheter. det har nog inte med att dom inte hör eller förstår att göra, utan att dom anser sig kunna bestämma själv, eftersom dom uppnått en sån aktningsvärd ålder..;)

kan inte vara så att vi låter dom :angel:
 
Sv: " Demens "

Tänkte jag skulle lägga in en bild på drottningen men jag vet int hur man gör.....någon?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
512
Senast: Stålvilja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
1 085
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Nya hästen fick med sig nått tillskott för magen, men inte i originalförpackning. Nån som har nå hum om vad det kan va? Doseringen va...
Svar
11
· Visningar
1 093
Senast: AbCdE
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
241
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp