Den första hjälmen

Is

Trådstartare
Barnet fyller snart 1 år och jag har tänkt köpa en bra hjälm. MEN det här är ju en jungel nog måste han klara sig med en hjälm till alla aktiviteter i den här åldern (ja mena det är ju inte så att han ska dra iväg och tokköra en cross eller rida själv)? Typ av aktiviteter är alltså att åka med på diverse motordrivna fordon, rida och så småningom börja rulla med en sparkcykel, åka pulka mm kan en tänka. Som ni förstår är det mycket möjligt att den här hjälmen blir välanvänd innan det är dags att byta.

Men vad ska man tänka på?

Jag har förstått att:
Det ska vara grönt spänne.
Bra passform (självklart)
och att den ska vara så lätt som möjligt.

är det något mer som är väldigt viktigt?

Jag har tittat på de vanliga babyhjälmarna
som
OK baby -en relativt vanlig hjälm utan krusiduller men (som allt annat) lovar att göra jobbet.
Sedan har jag tittat på exempelvis
Met Elfo som påstår sig skydda fontaneller mm mm

och naturligtvis finns de 100tals hjälmar där i mellan-
Men frågan är om det är någon direkt skillnad? Vad har ni valt för typ av hjälm eller vad planerar ni att införskaffa för hjälm och varför just den hjälmen?
Är det i slutänden bäst att bara välja de mönster som man tror barnet gillar och anta att alla godkända barnhjälmar gör jobbet på likvärdigt bra sett?
 
Eftersom den vi köpte när vår dotter var i den åldern främst var för att åka bak på cykeln valde vi en cykelhjälm med mips-teknologi. Det var inte helt enkelt att hitta med både mips och grönt spänne, men det finns. Det är ju skönt att det är ställbara storlekar på de flesta hjälmar numer så att de kan ha dem lite längre.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Eftersom den vi köpte när vår dotter var i den åldern främst var för att åka bak på cykeln valde vi en cykelhjälm med mips-teknologi. Det var inte helt enkelt att hitta med både mips och grönt spänne, men det finns. Det är ju skönt att det är ställbara storlekar på de flesta hjälmar numer så att de kan ha dem lite längre.
kollade lite snabbt och såg att Stiga har Mips med grönt spänne. Är det Mips som är det bästa?
 
Vi köpte den enda hjälmen som var liten nog att kunna ställa in till vår lilla. Det är en cykelhjälm (grönt spänne, inte Mips) och den används på cykel, häståkande (skrittar typ 2 varv) och kommer att användas när hon skall börja cykla trehjuling. Så iom att det bara fanns en som passade blev valet lätt.
 
@Is

Ja det jag kom fram till när jag läste på var att det kändes bäst. Vi köpte en som hette Spectra Blocks, finns från 45 cm.
 
@Is

Ja det jag kom fram till när jag läste på var att det kändes bäst. Vi köpte en som hette Spectra Blocks, finns från 45 cm.
Roligt att det va just den för jag satt och tittade på de igårkväll och tänkte att dessa måste ju vara riktigt bra. Så en sådan blir det nog
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: Aningsfull
·
O
Småbarn Detta blir mitt första inlägg under anonymt alias någonsin men jag känner att det är dags nu. Jag är småbarnsmamma, min sambo och jag...
Svar
8
· Visningar
1 619
Senast: Milene
·
A
Övr. Katt ..känns det som om jag har plötsligt. Man tror man har koll på det mesta, men nu känner jag mig osäker på massor av saker. Jag har...
Svar
2
· Visningar
734
Senast: shallowxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp