Den här vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lite blandade känslor för den här vintern. Ur odlingssynpunkt tycker jag det är toppen då jag kan nyttja dagar under vintern för att förbereda för den kommande säsongen. Jag tror att jag nog aldrig har kunnat gå ut i januari och rensa ogräs, men nu går det alldeles utmärkt. Det känns som om jag fått en massa tid gratis. Den här vintern är ju raka motsatsen till när snön ligger kvar en lång bit in i april, sen är det vår i två veckor och sen är det sommar. Det är väl typ så det känts ibland.

Men jag ska väl inte ropa hej ännu. Det kan ju trots allt fortfarande komma en meter snö och massor av minusgrader. Vintern är ju inte slut än.

I min relation med hästar så är den här vintern däremot inte särskilt kul. Det suger att vada ut i lervälling och hämta en häst. Idag hade denna häst dessutom passat på att göra en rejäl lerinpackning i sin lurviga päls. På ena sidan hade inte leran ens hunnit torka och benen var blöta och leriga långt upp. Stallet har dessutom ingen spolspilta. Så jag fick helt enkelt försöka att med borstens hjälp få bort leran. Det blev ett lager lerdamm på stallgolvet. Detta lerdamm tog sig även in i min mun. Tur att hästen hade täcke i alla fall så man slapp sanera hela hästen.

Det är väl i alla fall tur att väder inte kan beställas på något sätt. Oenigheten hade varit stor. Så man får ta det man får.
 

Alltså ang lerig häst så då har du lyxen att inte ha egen häst där du VARJE dag får sköta detta 😎👍 Finns som sagt fördelar och nackdelar med det mesta i tillvaron 😂

se det som att när du har tid med din medryttarhäst så är det ju tid du vill ha och efterlyser ang fokus på annat och tid som ägnas åt annat än det du ofta uttrycker att du bara sitter av tid osv . Ta dig tid att stanna i nuet och pyssla på och sen rider du . Om den är täckad är det ju heller inget jättearbete även om det tar vesäntlig tid att borsta /sanera både torr och blöt lera.
 
Alltså ang lerig häst så då har du lyxen att inte ha egen häst där du VARJE dag får sköta detta 😎👍 Finns som sagt fördelar och nackdelar med det mesta i tillvaron 😂

se det som att när du har tid med din medryttarhäst så är det ju tid du vill ha och efterlyser ang fokus på annat och tid som ägnas åt annat än det du ofta uttrycker att du bara sitter av tid osv . Ta dig tid att stanna i nuet och pyssla på och sen rider du . Om den är täckad är det ju heller inget jättearbete även om det tar vesäntlig tid att borsta /sanera både torr och blöt lera.
Jag har ju lite tur med den här hästen också. Han rullar sig inte varje dag. Men idag var lerinpackningen välgjord.
 
Mitt fullblod går utan täcke och älskar att rulla sig. Hon har dessutom tjock päls som ör lång på halsen. Idag gick det inte ens att ta rotborsten och borsta av det utan fick ta piggborsten och borsta mothårs för att leran skulle släppa. Sen borsta medhårs 2-3 gånger. Och då var det ok, men inte mer än det och det satt kvar lerkockor i pälsen 😂😂
 
Jag älskar att det är plusgrader och barmark men tar gärna 3-4 veckor med fluffsnö. Sen vill jag ha vår, tack. Borde utnyttja mildvädret till att åka och lägga material på odlingsbädden på landet. Jag borde ha lagt stockar i botten till exempel, de ska tydligen vara väldigt fukthållande när de börjar murkna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 064
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 091
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp