Den här hästen är skodd

Invincible

Trådstartare
av klinikhovslagare för 2 veckor sedan.
Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner.
Hästen har åkt skytteltrafik till klinik de senaste 5 månaderna för div hältor och luftvägsproblem.
Den senaste tiden har hästen varit halt på höger fram på böjt spår, ohalt på rakt.
Hältan har bedövats bort på hovens utsida och hästen skoddes på klinik, vilket mitt försäkringsbolag ville för att betala magnetröntgen av hoven.
Hästen blir ohalt efter skoning och är så i 2 veckor.
Häromdagen släppte jag ut en ohalt häst med liten hovspricka i hagen på morgonen och tar in en häst som är haltare än någonsin med en hovspricka som fullkomligt exploderat på några timmar.
Hovslagaren har varit hos honom idag och akutnitat sprickan.
Planen är att sprickan ska rensas och fixeras med plåt så fort vi får ihop det med att låna klinikens smedja och veterinärassistans för bedövning och lugnande.
Jag har uttryckt oro för hur hovarna ser ut en period till både min hovslagare, klinikhovslagaren och 2 olika veterinärer som inte verkar tycka det är så mycket att hänga upp sig på.
Ja, hovarna är olika höga och någon form av snedbelastning måste det vara men en del hästar ser helt enkelt ut så är, lite förenklat, de svar jag får av veterinär.
Hovslagarna säger att dom inte kan ta mer eller ändra vinklar för det är så här han ser ut helt enkelt ...

Höger fram
DSC_0666.jpg

DSC_0665.jpg

DSC_0662.jpg


Vä fram

DSC_0661.jpg

DSC_0659.jpg

DSC_0658.jpg


Båda

DSC_0660.jpg
 
:O
Alltså, jag förstår din oro!

Som amatör tycker jag ju att HF ser ut att ha kollapsade trakter, och att det antagligen är orsaken till sprickan, man ser ju tydligt att den spruckit längs hornrörens riktning, och inga hornrör ska ha den där vinkeln mot marken, klart de går sönder.
Det är väl också anledningen till att de ser olika höga ut, för VF har också höga trakter, men de har inte kollapsat.

Sedan tror jag väl att en sko med längre traktarmar skulle ge bättre stöd för trakten + kanske möjliggöra att trakten kan fixas.

Båda hovarna ser dessutom ut att kunna tas ner rejält på höjden, man kanske måste kolla om hästen har dubbelsula. Vår ponny kan lätt få dubbelsula och då ser det ut som att man inte kan ta mer, sedan går det typ 1-2 veckor och sedan trillar "sula 1" bort och där under finns en till, och så behöver man sko igen typ. Om man inte passar sig så blir han lätt sådär hög i hovarna som din är.

Intressant att höra vad buke-hovisarna säger, personligen tycker jag det ser gräsligt ut! Och jag hade aldrig gissat på att en klinikhovis gjort detta...
 
Det är väl inte skon i sig som är för liten, det är ju att trakten har stuckit iväg så enormt, så hela skons placering är ju förskjuten. Även vinkeln övre tån buktar. Undrar även över ränderna.
 
Skon har inte stuckit någonstans. En ponnysko.
När trakten inte har ngt att stödjas på så viker den sig. Bakvikt o värre för var dag.

I det här fallet ser inte tån ut att ha dragit fram skon o knappast på 2 v.
Sidokappor gör oxå att detta inte sker.
Den är dessutom lägre på den överbelastade sidan med sprickan. AJ AJ.
 
Har tyvärr inga bilder på undersidan, kan ordnas ikväll om det på ngt vis är intressant ?

Vet blev även hen orolig över ränderna och frågade sig om fång kunde vara möjligt ( hästen är behandlad med kortisoninjektioner under längre tid tidigare pga luftvägsproblem ) och hovarna är röntgade 2 ggr utan att några fynd kunde göras.
Prover på ämnesomsättning/leverfunktion är tagna med tanke på hovarna + att hästen under en period tappade päls och fick kala fläckar, inget konstigt uppdagades.

Hovslagarna har backat skorna mer än vanligt senaste 2 skoningarna för att förbättra överrullning i samråd med veterinär, tanken var även att prova natural balance skor på honom.
Enligt båda hovslagarna finns inget mer att ta på hovarna.
 
Ränder kan det bli om man ändrar belastning/skoning också.
Hur har hovslagarna kollat att det ej finns mer att ta? Rtg för att avgöra hur tjock sulan är tex?
 
Ränder kan det bli om man ändrar belastning/skoning också.
Hur har hovslagarna kollat att det ej finns mer att ta? Rtg för att avgöra hur tjock sulan är tex?

Hovarna är som sagt röntgade och båda hovslagarna har studerat bilderna, det är vad jag vet .
 
Hovarna är som sagt röntgade och båda hovslagarna har studerat bilderna, det är vad jag vet .
Ok, har du tillgång till bilderna digitalt? Skulle vara spännande att se.
Oavsett skulle jag vända mig till annan hovis tills jag antingen hittade någon som menar att denne kan fixa det eller tills jag känner mig överbevisad av att alla säger samma, dvs att det inte går att göra något.
Hur gammal är hästen, sedan hur länge har sprickan funnits?
Om hästen har ridits och fungerat utan spricka så skulle jag förutsätta att den iaf inte är född "fel" och att det därmed borde gå att fixa. Om problemet är något som uppkommit i samband med att man börjat rida in hästen är det kanske en annan sak..
 
Oj.
Det ser ju ut som att höger fram har en helt annan traktvinkel än vänseter.
Med tanke på hur liten skon är, så finns ju inget stöd.
Skulle kunna jämföras med att vi människor skulle behöva gå på tå helatiden.
 
Skon har inte stuckit någonstans. En ponnysko.
När trakten inte har ngt att stödjas på så viker den sig. Bakvikt o värre för var dag.

I det här fallet ser inte tån ut att ha dragit fram skon o knappast på 2 v.
Sidokappor gör oxå att detta inte sker.
Den är dessutom lägre på den överbelastade sidan med sprickan. AJ AJ.

Trakten är understucken, därav skons placering på hoven till stor del då det verkar som man inte tagit ngt i trakterna alls utan bara kortat tån. Men absolut att den borde skos med större storlek ändå för den delen.
 
Skriver som några anda skon är för liten spelar ingen roll om taken slutar där skon är för om dom har så under stuka trakter är det ännu viktigare med stöd bakåt för taken.

Och dom har bara nittat sprickan men inte avlastat den, hur tänkte dom då?

BYT kinik och hovslagare nu.
 
Senast ändrad:
Det kan mkt väl vara så att den haft fång o då när man lyfter hoven finns inget att ta.
Men likväl får den inte överbelasta den sidan som spricker.
Skon ska sluta ngn cm framför ballarna.
Om de går med för korta skor eller för länge BLIR trakten understucken.
Det är alldeles för stort fokus endast på tån idag, när det handlar om en balans över hela hoven.
Det hjälper inte att ändra på en sak..
 
Ok, har du tillgång till bilderna digitalt? Skulle vara spännande att se.
Oavsett skulle jag vända mig till annan hovis tills jag antingen hittade någon som menar att denne kan fixa det eller tills jag känner mig överbevisad av att alla säger samma, dvs att det inte går att göra något.
Hur gammal är hästen, sedan hur länge har sprickan funnits?
Om hästen har ridits och fungerat utan spricka så skulle jag förutsätta att den iaf inte är född "fel" och att det därmed borde gå att fixa. Om problemet är något som uppkommit i samband med att man börjat rida in hästen är det kanske en annan sak..

Nej, tyvärr har jag inte tillgång till bilderna.
Hästen är 8 år gammal och har haft sprickan av och till i flera år, under en längre period skodde vi av och ställde av pga den och lät sprickan växa ner vilket den gjorde men den återkom så fort hästen skoddes på och sattes igång.
För 2 veckor skoddes han alltså av annan klinikhovslagare och pang så kollapsar hela hoven =(

Hästen har div problem, kanske har betydelse i sammanhanget ?
Den har haft SI leds problem vä sida, har nyligen upptäckta spattförändringar vä bak och har under 2 år fått anmärkning av equiterapeut att han musklar sig ojämnt
 
Skriver som några anda skon är för liten spelar ingen roll om taken slutar där skon är för om dom har så under stuka trakter är det ännu viktigare med stöd bakåt för taken.

Och dom har bara nittat sprickan men inte avlastat den, hur tänkte dom då?

BYT kinik och hovslagare nu.

Det är alltså inte min ordinarie hovslagare som skott nu, mitt försäkringsbolag ville ha klinikhovslagare på honom och det var för 2 veckor sedan.
 
Det kan mkt väl vara så att den haft fång o då när man lyfter hoven finns inget att ta.
Men likväl får den inte överbelasta den sidan som spricker.
Skon ska sluta ngn cm framför ballarna.
Om de går med för korta skor eller för länge BLIR trakten understucken.
Det är alldeles för stort fokus endast på tån idag, när det handlar om en balans över hela hoven.
Det hjälper inte att ändra på en sak..

Borde inte ev fång synas på röntgen även om jag skulle ha missat det ?
Visserligen har jag svårt att se att jag skulle missat ett fånganfall men vem vet ?
 
Nej, tyvärr har jag inte tillgång till bilderna.
Hästen är 8 år gammal och har haft sprickan av och till i flera år, under en längre period skodde vi av och ställde av pga den och lät sprickan växa ner vilket den gjorde men den återkom så fort hästen skoddes på och sattes igång.
För 2 veckor skoddes han alltså av annan klinikhovslagare och pang så kollapsar hela hoven =(

Hästen har div problem, kanske har betydelse i sammanhanget ?
Den har haft SI leds problem vä sida, har nyligen upptäckta spattförändringar vä bak och har under 2 år fått anmärkning av equiterapeut att han musklar sig ojämnt

Svårt att avgöra vad som är hönan och ägget då det finns så många problem, har du någon uppfattning om vad som kom "först"? Har hovarna sett "snyggare" ut förut, men ändå fått sprickor?
Finns det någon veterinär som funderar över helheten och försöker hitta grundorsaker?
Jag tänker att om hovarna går sönder vid igångsättning och ridning så är det kanske så att hovarna bara är ett symptom från annat problem.
Oavsett måste ju hoven skos så att det underlättar maximalt, må vara att det ej går att ta mer, men mer stöd för trakten kan man ge ändå.
 
Borde inte ev fång synas på röntgen även om jag skulle ha missat det ?
Visserligen har jag svårt att se att jag skulle missat ett fånganfall men vem vet ?
Om man läser lite trådar här om fång så verkar fånganfall kunna smita obemärkta förbi, och det är tydligen inte heller alltid som det syns på rtg.
Men med tanke på förändringen på vinkeln på din hästs hov, har veterinären mätt upp vinkeln på hovbenet på rtg? När vi var inne med halt häst så ritade vet och mätte upp vinkeln på hovbenet även om vi inte misstänkte fång.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp