Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har också haft en småknasig fjording idag. Vet inte vad det var, alla hästar i stallet verkade vara lite uppe i varv. Vår ridbana har äntligen tinat fram och torkat såpass mycket att det går att rida ordentligt där, hoppas på att nån hinner vara framme med harven och jämna till den snart.

Blev ett kort och enkelt pass idag med lagom okoncentrerad häst. Tränade på att få skritten lagom framåt och med balans i hela kroppen. Tintin har blivit bättre och hittar stadigare form lättare och orkar hålla den också längre stunder. Svårare i höger varv, där trillar han gärna in. Travade på mittvolt och samma sak där, hitta stadigare form, böjning och takt där även om jag rider lätt. Sitter oftast ner i traven. Och det gick också helt okej tyckte jag. Måste försöka få till ett pass för tränare igen, det behövs känner jag. Men är väldigt nöjd med dagens ridning, hade först inte tänkt rida alls när jag såg vilket humörsläge det var idag..
 
Ibbe fick dressyrpass idag :), också på lite knas humör och var både pigg som skjutton och ville inte ställa sig för 5öre :banghead:.
Men han mjukade till fint efter ett tag :), bara jag som inte får tränga med vänsterhanden och ha bättre koll på vad som är rätt sittben :angel:.
 
Ibbe tyckte att skimmeln behövde sällskap (läs; hennes höhäck hade hö kvar och gräset är grönare) så han släppte in sig själv igår :grin:


De kanske kan få gå tillsammans när lunch fodrandet upphör men är svårt nu när Ibbe ska ha hälften av vad skimmeln får men äter tre gånger så snabbt..
 
Kul att se vad ni pysslar med. Här händer inte så mycket, väntar fortfarande på hovis som kommer nästa vecka. Vilan tycks ha gjort gott för bakbenen i alla fall, har inte behövt kyla sedan vädret slog om och blev kallare för några dagar sedan. Idag spöregnade det, så vi provade vippbrädan som min kompis man byggt! Alva är alltid med på mina påhitt, behöver sällan övertala henne att göra något. Så även här, hon bara knatade rakt upp på brädan direkt, haha.
IMG-20170412-WA0001.jpg


IMG-20170412-WA0008.jpg


Här är en liten video från det andra försöket. :)
 
Kul att se vad ni pysslar med. Här händer inte så mycket, väntar fortfarande på hovis som kommer nästa vecka. Vilan tycks ha gjort gott för bakbenen i alla fall, har inte behövt kyla sedan vädret slog om och blev kallare för några dagar sedan. Idag spöregnade det, så vi provade vippbrädan som min kompis man byggt! Alva är alltid med på mina påhitt, behöver sällan övertala henne att göra något. Så även här, hon bara knatade rakt upp på brädan direkt, haha.
IMG-20170412-WA0001.jpg


IMG-20170412-WA0008.jpg


Här är en liten video från det andra försöket. :)
Fint med lite stretching ^_^
 
Chansade och skrittade ut en sväng i det.. variationsrika vädret idag. Bakbenen har ju varit fina, så jag tänkte att vi gör något annat för att bryta tristessen lite. Gick bra, ingen svullnad efteråt. :up:
 
Jag är helt euforisk, för jag har hoppat Ariel. Första gången på tre månader, jag var lite ringrostig och hade helt glömt bort vilken känsla hon ger i språnget. :love:

Så nu är jag lite nykär i min egna häst. :laugh: Samt lite småsugen på att ändå försöka göra en satsning mot SM någon gång...

Vi gjorde inget avancerat (är för dåligt underlag), utan bara en serie samt att vi travhoppade grinden. :)
 
Igår blev det skrittklättring för Ariel så då fick Ricky hänga med. :love:

170415_002_58f3b62e2a6b22bbb83c6f66.jpg


Idag kom vi ÄNTLIGEN iväg till riktig ridbana och jag är helt euforisk över min fantastiska häst som är så lättsam att ha med sig. Lastar sig själv, står som ett ljus, kliver lugnt ut på nytt ställe och är hur härlig som helst att rida. Galoppen behöver vi jobba massor med framöver, men det vet jag ju om. Den är hopplös att träna när jag inte kan rida på böjt spår under vintern.

Ser fram emot årets alla härliga träningspass. :bump:

170416_58f3ca3a9606ee1a1f19471c.jpg
 
Har varit rätt lugnt på hästfronten den senaste veckan. Har haft en rejäl förkylning så har bara orkat rykta, men nu börjat den ge med sig! Däremot har mitt högra knä börjat krångla igen, verkar vara samma sak som jag hade i höstas, suck :( Alltid är det något!

Hade sett fram emot att få rida igen idag, kravlade mej upp på hästen trots ont i knäet. Det gick helt okej, lite vingligt när jag inte kan hålla jämnt stöd med sitsen med ont i knäet.. Däremot var Tintin glad och framåt och bjöd så duktigt i traven att jag bara måste testa galoppen :angel: Fick faktiskt en riktigt fin fattning i vänster varv, så det var jag jättenöjd med! Men knäet gillade det inte riktigt. Ska försöka ta det lite lugnt nu.
 
Vi har knatat runt lite planlöst i vår roundpen, underlaget var otroligt nog riktigt bra. Inträffar endast typ två dagar efter ihållande regn, normalläget växlar mellan djup blöt sand eller djup torr sand. På torsdag kommer hovis äntligen. På lördag åker jag dock till Fuerteventura en vecka, så medryttaren får äran att skritta igång hästen lite. Hoppas hon kan styra upp sällskap för uteritt, den kulturen är rätt annorlunda här. Inte som när jag var liten, ut barbacka med jämnåriga kompisar, dratta av ibland och klättra upp igen direkt. Medryttaren är född och uppvuxen i området men kan inga ridvägar alls. Nåväl, jag kan åka på semester utan större panik, så jag är glad ändå. :p
 
Imorgon kommer hovslagaren! Hurra!
Igår och idag har vi provat en annan typ av arbete vid hand än vi brukar. Heter det kanske long reining? Norpade en kompis gramantygel och använde den som korta tömmar. Funkar jättebra! Bara jobbigt för mig att springa med i galoppen... :D
Igår testade vi mest hur det funkar, idag introducerade vi bommar till kompisens unghäst, så vi passade på att agera role model. Ägaren är lite harig, men samtidigt väldigt envis och har gett sig sjutton på att hennes haflinger skall bli lika avspänd som Alva, så jag tar med dem ut ibland, med hennes häst som handhäst. Hon har ju träns och så ändå, har bara en repgrimma under ifall han skulle tjoa iväg.
Anywaaay, här är ett par foton från idag.
Screenshot_2017-04-19-12-29-49.png

Screenshot_2017-04-19-12-26-56.png

Screenshot_2017-04-19-12-31-52.png
 
Tintin har fått en ny uppgift - lekfarbror/uppfostrare! Han har fått byta hage ett tag, vi har en mindre lösdrift på andra sidan vägen där det för tillfället går ett unghästgäng bestående av en 2-årig nybliven valack och två åringar som fortfarande är hingstar. De hade tidigare en äldre valack som sällskap, men han fick tyvärr tas bort pga en gammal skada som troligtvis gått upp igen. Tintin är snäll, lagom lekfull och rättvis med andra hästar så vi tyckte han kunde vara en bra kandidat för att hålla koll på småttingarna.

Tanken är att tvååringen så småningom ska flytta över till flocken i stora lösdriften, då åringarna är till salu just nu. Då är det ju bra om han har nån kompis att ty sig till. :) Var ett väldigt okomplicerat ihopsläpp, lite pip och bensprattel men Tintin förklarade för pojkarna att han minsann är äldst och klokast med sina nästan 6 år :angel: De verkar trivas bra tillsammans hela gänget!

UyXdLbk_Q1ldcCvEj0suRSamWn5UMaeto28WWk5IrWBi-XxS6f27yZUwczUjpT6DcUdZskdFa9TeAHc6h-tFFOuawfpa-_cSCe9rhW4HxG_3uGrKx__OVap_KJmq8tF3Gc26wUXjoaeDCkLs0UgN2xviYncH235MrWVEHpzDmgek4h18bituIiTXeWrMz_1r0RG5bGmgS9VbZh-xwrxB-dHdXJEbFw_nicBMag-0qB-AvNHim0OhjXaT315XaVFAcn8WKMfVMW7H8dRHaf8VezHGhVwvckUgW09GtpygTy3XekGEjIcpGtcSmJvcXhTtEl_1yXO60EKIy8LloQ8JZIdnmpoLNRQLqJE3iZfGNK5UsqkBjDZOX4MngiAdsoodQ3eOIU2lXUk2Y3bKgKkjB-QJYwR_sxLkFPHjiHYkyvIyrDhYWEz9QWw3V5C8LelYu70795drDOpjx8ZG9U-xzdvNXzlypfvvcHv4f0ulp9xjwN_nXFZnxVS94AKWHd0vK2Lc3XsQnzNvbp6sOa2UQCrtveMD8JQd8N57QtpVzP12QjM9NWmicHxpJKOCZO-hIlXILq2Va46zZrqH1KgA3lcHPfV8lmB7MQWLMyzg5lZOJA=w1440-h864-no


Barfotasäsongen har börjat igen, vinterskorna togs bort i förrgår och igår blev Tintin verkad så nu är hovarna fina! Få se om vi klarar terrängturerna barfota hela sommaren eller om det blir att fixa boots. Det får vi se :)
 
Idag åkte broddarna av. Ricky har ju aldrig haft skor utan broddar, så för honom känns det nog lite konstigt. ;)

Skönt att kunna rida mer obehindrat överallt. :)
 
Ridkurs igår.
Det blev ett pass vardera för Yngve och Jenta, båda fick jobba lite mer med samling i traven för att öka styrketräningen.
Jenta, som börjar "ta sig", fick också börja med det galopparbete som på sikt (långt sikt) ska bli piruetter. Steg ett är att hitta rätt bakbensteknik för att så småningom "sitta" på ytter bak.
Funderar på om det snart är dags att inleda träningen mot det som på sikt ska bli passage, också.
Nu är det en månad tills nästa ridkurs så vi hinner jobba vidare med gårdagens övningar och så får vi se vad vi är redo för i slutet av maj.
 
Red Tintin en stund ikväll och han kändes helt suverän :love: min duktiga kompis har varit snäll och ridit igenom honom 2 dagar den här veckan och det gjorde verkligen susen. Mjuk, fin och lyhörd häst som var så rolig att rida! Att vädret var riktigt bra gjorde inte saken sämre. Mera sånt tack! :D
 
I fredags när jag var i stallet för sista gången innan semestern, upptäckte jag ett sparksår på utsidan av ena bakbenet... Såg färskt ut, gjorde rent osv, ingen hälta som tur var. Arrangerade fyra stallkompisar inklusive medryttaren som håller ett öga på't, och i nuläget ska det vara torrt och fint och bra. Phew. Själv kitesurfar jag på Fuerteventura. Också skönt, fast jag saknar redan hästen...
 
Tintin var halt igår. :down: I söndags var han riktigt fin, så tänkte jag skulle "rida på vågen" och ta ett kort pass för att kolla läget. Kändes lite stel men inget konstigt i skritt förutom lite ovillig att böja på volten. Travade litegrann och efter något varv längs spåret så började Tintin halta på vänster fram, på böjt spår. Hoppade av direkt och kollade igenom ben & hov, inget i hoven, kände ingen svullnad utan ev liite varmare på utsidan av vänstet fram nere vid kotan. Såg ingen hälta när jag skrittade eller travade honom för hand men något är det. Jag gissar att det blivit lite för mycket förändringar den senaste veckan, först med borttagning av vinterskor, verkning kombinerat med att han ridits ett par dagar mer än vanligt.. Känner mej som en dålig hästägare som inte tänkt efter mera utan kört på för han har känts så fin :cry: Smörjde in frambenen med kylliniment och nu får han vila ett tag, ska hoppas det inte är något värre!

Tur i oturen att veterinären ändå ska vaccinera Tintin idag, ska passa på och fråga honom vad han tror om hältan.
 
Hästarna har fått vila, då det varit mkt på jobbet. Förra helgen blåste det dessutom storm, så då blev det ännu mer vila. Red ut en sväng på Ariel igår, hon var så glad över att vara ute. :heart Händer inte varje gång med den hästen... Idag var hon inte ett dugg intresserad av att göra någonting, tom klippa manen (som hon älskar) blev ett irritationsmoment. Så hon fick vila. :p

Imorgon åker jag söderut en sväng, för att kolla in nya lösdriften (och lägenheten till mig). Håll tummarna att jag tycker om det! Har precis fått veta att det byggs ett nytt ridhus ännu närmare mig, som blir 30x100 m. O_o Hade varit lyx på vintern...
 
Lyckades ramla av Ibbe för 2v sedan :(, fattade galopp över lite bommar och det gick superfint, tills han började bocka och fick till en så pass bra bock att jag tappade balansen, sen vaknade jag 20m bort med hästen på andra sidan ridbanan :(. Så blev antagligen släpad en bit och slog i huvudet. Leran på hela vänstersidan säger i alla fall det.. fortfarande ont i höften och i handen så har inte vågat rida igen :(. Vill inte rida själv när han är så här taggad och antingen så blåser det full storm eller så har det regnat :/.

Lilla Ibbe som skulle vara den trygga lilla söta ponnyn som jag skulle bli modigare i ridningen med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 699
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 824
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 225
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp