Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyckades ramla av Ibbe för 2v sedan :(, fattade galopp över lite bommar och det gick superfint, tills han började bocka och fick till en så pass bra bock att jag tappade balansen, sen vaknade jag 20m bort med hästen på andra sidan ridbanan :(. Så blev antagligen släpad en bit och slog i huvudet. Leran på hela vänstersidan säger i alla fall det.. fortfarande ont i höften och i handen så har inte vågat rida igen :(. Vill inte rida själv när han är så här taggad och antingen så blåser det full storm eller så har det regnat :/.

Lilla Ibbe som skulle vara den trygga lilla söta ponnyn som jag skulle bli modigare i ridningen med.

Nä, vad jobbigt och tråkigt. Krya på dig.
 
Lyckades ramla av Ibbe för 2v sedan :(, fattade galopp över lite bommar och det gick superfint, tills han började bocka och fick till en så pass bra bock att jag tappade balansen, sen vaknade jag 20m bort med hästen på andra sidan ridbanan :(. Så blev antagligen släpad en bit och slog i huvudet. Leran på hela vänstersidan säger i alla fall det.. fortfarande ont i höften och i handen så har inte vågat rida igen :(. Vill inte rida själv när han är så här taggad och antingen så blåser det full storm eller så har det regnat :/.

Lilla Ibbe som skulle vara den trygga lilla söta ponnyn som jag skulle bli modigare i ridningen med.

Så trist!
Be någon annan (om det går) att motionera honom ett tag, kanske överskottsenergin försvinner då så du känner att det är OK att sitta upp igen.

Nyfiken, låter intressant: menar du att du lade fattningen precis över bommar?
 
Så trist!
Be någon annan (om det går) att motionera honom ett tag, kanske överskottsenergin försvinner då så du känner att det är OK att sitta upp igen.

Nyfiken, låter intressant: menar du att du lade fattningen precis över bommar?
Nja hade 3 galoppbommar och i hörnet och vad honom fatta över sista, han är inte så stark i galoppen eller fattningarna än så det är alldeles för jobbigt att galoppera över bommar eller vara någorlunda samlad och balanserad..
Så blir oftast bara träning på själva fattningarna och sen lite "hålla galoppen igenom några hörn" träning.
Ok övning för att lära sig hålla koll på benen också :).
Men var tydligen lite väl roligt.
 
Nja hade 3 galoppbommar och i hörnet och vad honom fatta över sista, han är inte så stark i galoppen eller fattningarna än så det är alldeles för jobbigt att galoppera över bommar eller vara någorlunda samlad och balanserad..
Så blir oftast bara träning på själva fattningarna och sen lite "hålla galoppen igenom några hörn" träning.
Ok övning för att lära sig hålla koll på benen också :).
Men var tydligen lite väl roligt.

Smart att lägga fattningarna i hörnet.
 
Liten uppdatering från mej! Tintin har varit ledig pga sin lilla hälta förra veckan. Har följt med läget och har inte sett honom halta eller verkat oren när jag gått/sprungit med honom. Benet har varit ok, ingen svullnad eller extra värme och humörsmässigt har han varit som vanligt!

Red en liten stund idag, men vad jag börjar bli trött på vädret.. Igår snöade/regnade/snöslaskade det typ hela dagen, idag soligt men blåsigt. Tintin blir väldigt okoncentrerad vid blåst, han verkar vara en sån häst som ska hålla koll på det mesta som händer runtomkring. Tja, vad ska jag säga. Ingen succe gällande ridpasset idag. Okoncentrerad häst med överskottsenergi som inte riktigt hade lust. Mest bara bråttom. Skritten känns som vanligt, ohalt i trav men känns inte riktigt helt 100 där. Gissar att han kan vara lite hovöm eftersom det inte är så länge sen vi tog bort vinterskorna? Måste testa att byta underlag och prova att ha boots på och se om det märks nån skillnad..
 
Igår gjorde Jenta, Yngve och jag årsdebut på tävlingsbanan.
Yngve fick stå ut med att göra två starter, en LC:1 och en LB:1.
Jag hade väl inga tankar på hur han skulle få i LC, men runt 63 kanske. Vi gick in på 67.1% och hamnade på tredje plats. Tvåan låg på drygt 70% så det krävdes en del för placering (jag blev oplacerad för det var åtta startande).
LB, sedan, gick skapligt. Inget att hurra över, några missar och lite tappade stigbyglar och allmän oordning. Lite spänt i vänstergaloppen, en fattning där han tog i för mycket. Lite skrala volter. Tja, allmänt lite missar med andra ord. 63% är jag ändå väldigt nöjd med, visserligen hamnade jag trea från slutet i ett startfält på 15 hästar, men jag tycker att vi fick bra betalt.

Jenta var med i lagklass i allsvenskan division III, LC:2. Här hade jag väl väntat mig hyfsade siffror, eftersom hon är ganska väl grundtränad.
Vi gick in på 67.1% och hamnade därmed på sjunde plats, första utan rosett här också.

Nästa planerade tävling är om två veckor, men då är det enbart Jenta som ska med.
18278230_1382663981821277_1068401186410989026_o.jpg

18238034_1382664061821269_6759627408257765081_o.jpg

18238691_1382664161821259_186208068722813727_o.jpg

18319259_1382664351821240_6807494148649426694_o.jpg
 
Igår gjorde Jenta, Yngve och jag årsdebut på tävlingsbanan.
Yngve fick stå ut med att göra två starter, en LC:1 och en LB:1.
Jag hade väl inga tankar på hur han skulle få i LC, men runt 63 kanske. Vi gick in på 67.1% och hamnade på tredje plats. Tvåan låg på drygt 70% så det krävdes en del för placering (jag blev oplacerad för det var åtta startande).
LB, sedan, gick skapligt. Inget att hurra över, några missar och lite tappade stigbyglar och allmän oordning. Lite spänt i vänstergaloppen, en fattning där han tog i för mycket. Lite skrala volter. Tja, allmänt lite missar med andra ord. 63% är jag ändå väldigt nöjd med, visserligen hamnade jag trea från slutet i ett startfält på 15 hästar, men jag tycker att vi fick bra betalt.

Jenta var med i lagklass i allsvenskan division III, LC:2. Här hade jag väl väntat mig hyfsade siffror, eftersom hon är ganska väl grundtränad.
Vi gick in på 67.1% och hamnade därmed på sjunde plats, första utan rosett här också.

Nästa planerade tävling är om två veckor, men då är det enbart Jenta som ska med.
18278230_1382663981821277_1068401186410989026_o.jpg

18238034_1382664061821269_6759627408257765081_o.jpg

18238691_1382664161821259_186208068722813727_o.jpg

18319259_1382664351821240_6807494148649426694_o.jpg
Ska bli roligt att följa med hur det går för er på tävlingsbanorna :)

Har själv funderat på att starta i nån enkel klubbtävling i dressyr med Tintin i år, första dressyrtävlingen är om ett par veckor. Måste se hur det blir med den, men om han verkar helt fin så kanske man skulle kunna vara med!
 
Nu är jag hemma igen, men orkade inte göra nåt vettigt. Eftersom det blåste halv storm var det inte heller läge att göra nåt med hästarna heller. Men jag lasttränade iaf bägge. Ricky nästan sprang in i transporten, så glad blev han. ;) Han kunde sedan rygga ut igen i lugn takt. Ariel blev däremot förvirrad när jag bad henne gå ut direkt hon hade gått in. Tror inte vi har lasttränat på åtta år... :p När hon väl förstod att vi inte skulle åka iväg någonstans (O_o) utan bara gå ut igen, så ryggade hon lugnt ut igen. Men liiiite konstigt tyckte hon att det var. :cautious:

Jag har semester hela maj, så jag hoppas ha mer ork till hästarna och komma igång lite mer. Ricky ska på veterinärbesiktning på tisdag, då får ni gärna hålla tummarna för att allt ser bra ut. :crazy:
 
Nu är jag hemma igen, men orkade inte göra nåt vettigt. Eftersom det blåste halv storm var det inte heller läge att göra nåt med hästarna heller. Men jag lasttränade iaf bägge. Ricky nästan sprang in i transporten, så glad blev han. ;) Han kunde sedan rygga ut igen i lugn takt. Ariel blev däremot förvirrad när jag bad henne gå ut direkt hon hade gått in. Tror inte vi har lasttränat på åtta år... :p När hon väl förstod att vi inte skulle åka iväg någonstans (O_o) utan bara gå ut igen, så ryggade hon lugnt ut igen. Men liiiite konstigt tyckte hon att det var. :cautious:

Jag har semester hela maj, så jag hoppas ha mer ork till hästarna och komma igång lite mer. Ricky ska på veterinärbesiktning på tisdag, då får ni gärna hålla tummarna för att allt ser bra ut. :crazy:

Ska du sälja honom? Eller vad är besiktningen för?

Jag kom hem från semestern till ännu ojämnare ben, till att hästvakten mockat ur min permanentbädd, skitväder, och nu har jag fått influensa också. Tjoho..
Men, efter en dryg veckas skrittarbete vid hand och regelbundet kylande av benen ser det bättre ut. Och... jag klippte bakbenen med maskinen. Ser ut som fan men nu kan jag visitera enklare, och kylleran verkar bättre. Ber nog veterinären komma med ultraljudet nästa vecka, bara för att veta exakt vad det är. Är typ 75% säker på att det bara är en senskidegalla, men övriga 25% tror på senskada, överbelastning, kotledsinflammation, kanske dubbelsidig hälta, osv, osv.
 
Ska du sälja honom? Eller vad är besiktningen för?

Nä, det är för att vara 100 % säker på att inget är skadat i benet han skar sönder. När det skedde var det för svullet för att veterinären skulle kunna säga om senor, ligament eller skelett var skadat (men såret gick iaf in till skelettet), så jag vill helt enkelt checka av med ultraljud och röntgen innan jag rider honom. Annars kommer jag nojja och tro att minsta lilla grej beror på såret. :p
 
Nä, det är för att vara 100 % säker på att inget är skadat i benet han skar sönder. När det skedde var det för svullet för att veterinären skulle kunna säga om senor, ligament eller skelett var skadat (men såret gick iaf in till skelettet), så jag vill helt enkelt checka av med ultraljud och röntgen innan jag rider honom. Annars kommer jag nojja och tro att minsta lilla grej beror på såret. :p

Ah, klokt!
 
Red en sväng på Ricky igår. Första gången sedan början av september. Han var så himla duktig, det är mkt arbetsmoral i den hästen. Provade att trava för första gången och det var inga som helst bekymmer. :)

Nu ska vi bygga upp kroppen successivt med allt längre uteritter, det blir toppen efter flytt, för då kommer jag ha lättare för att få sällskap på uteritterna. Just nu går han ju själv, även om jag är van att rida ensam är det ju roligare med sällskap. Dessutom vill jag gärna ta första galoppen ihop med någon annan.
 
Ska bli roligt att följa med hur det går för er på tävlingsbanorna :)

Har själv funderat på att starta i nån enkel klubbtävling i dressyr med Tintin i år, första dressyrtävlingen är om ett par veckor. Måste se hur det blir med den, men om han verkar helt fin så kanske man skulle kunna vara med!

Nästa start blir nu på lördag, för Jenta.
Då får Ärlig följa med också så får vi se vad han lyckas prestera.
Ärlig är "lite" humörsstyrd. Är han med mig så är han fin och duktig, är han på fel humör så kan man lika gärna göra något annat. Men har han en bra dag, så bör han göra bättre resultat än Jenta.
 
Uppdatering.
Igår kväll kom det en hästtaxi hem till mig, innehållande en liten prins. Eller ja, inte så liten utan en kraftig, välväxt herre.
Rubins Dixon.

Fantastiskt med häst-taxi så jag inte behövde hämta själv. Och Prinsen (som får bli arbetsnamnet) hade stått bra i den fina, nya taxin.

Han fick gå i hage med islandshästen Karl och med Lester inatt och idag, så ska jag antagligen släppa honom med flocken där han ska gå, i eftermiddag.
Karl sköter sig som vanligt och ser till att Prinsen får skydd när Lester är lite för på (Lester upptäckte att det äntligen fanns någon han kunde fösa på, så han har jagat lite men försvinner när islandshästen attackerar; fascinerande att se en vuxen valack attackera en annan vuxen valack när denne är lite för klistrig på ettårige hingsten).
Fascinerande också igår kväll att se islandshästen positionera sig tydligt mellan Prinsen och min kompis som kom för att inspektera underverket, medan han självklart inte försökte ställa sig i vägen för mig.
Här skyddas unghästar från både folk och fä...
 
Uppdatering.
Igår kväll kom det en hästtaxi hem till mig, innehållande en liten prins. Eller ja, inte så liten utan en kraftig, välväxt herre.
Rubins Dixon.

Fantastiskt med häst-taxi så jag inte behövde hämta själv. Och Prinsen (som får bli arbetsnamnet) hade stått bra i den fina, nya taxin.

Han fick gå i hage med islandshästen Karl och med Lester inatt och idag, så ska jag antagligen släppa honom med flocken där han ska gå, i eftermiddag.
Karl sköter sig som vanligt och ser till att Prinsen får skydd när Lester är lite för på (Lester upptäckte att det äntligen fanns någon han kunde fösa på, så han har jagat lite men försvinner när islandshästen attackerar; fascinerande att se en vuxen valack attackera en annan vuxen valack när denne är lite för klistrig på ettårige hingsten).
Fascinerande också igår kväll att se islandshästen positionera sig tydligt mellan Prinsen och min kompis som kom för att inspektera underverket, medan han självklart inte försökte ställa sig i vägen för mig.
Här skyddas unghästar från både folk och fä...

Vad roligt! Jag hade redan listat ut att du var den som köpte honom. Han ser fin ut på bild och det ska bli kul att följa honom.
 
Idag var Ariel inte ett dugg intresserad av att göra något, så Ricky fick följa med istället. Smidigt med två att välja mellan. ;)

Vi red lilla rundan, den består av grus, asfalt och gräs, både lite uppför och nedför. Lagom sådär när en ska börja vänja sig vid ryttare. Ricky tuffade på som han alltid gör, 100 % positiv över att få vara med. Han blir lite väl ivrig ibland och smyger upp i trav när han tycker att det passar, men jag bara njuter. :)

Det ska bli riktigt skoj att kunna rida ut ihop med Ariel längre fram, tror det blir lättare att få kompisar att hänga med ut nere i söder.

Helt trafiksäker är han också (det tackar jag hagen för!), bilarna susade förbi i 100 km/h (trots att jag tecknade att de skulle sakta ned :rage:) och Ricky stod lugnt stilla, inte det minsta spänd. :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 206
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 699
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 821
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 225
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp