Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uteritt med kompis och hennes islänning, de var vid Nordsjön i tre veckor och kom hem igår. Dövarmt, rätt mycket insekter. Sadeln är lite hårdare än min andra men ingen fara. Får riktigt bra sits i den, lagom stöd för låren och lätt att sitta helt still i galoppen.
 
Anmält mig till "blåbärshoppning" med Yngve och Ärlig.
Jag behöver träna mig på att hoppa bana, Ärlig behöver träna sig på att jobba på bortaplan, Yngve får följa med och leka.
 
Anmält mig till "blåbärshoppning" med Yngve och Ärlig.
Jag behöver träna mig på att hoppa bana, Ärlig behöver träna sig på att jobba på bortaplan, Yngve får följa med och leka.

Jag borde hitta en pay & drive precision. Bruno har fått unghästfasoner som jag tror bottnar i att han är "hingstig". Det har eskalerat sedan i början av våren och jag har liksom inte riktigt fattat vad det är. Anledningen till det är att han ju är så förbannat snäll. Han är inte vild och yvig, inte skrikig bara okoncentrerad och bara när man inte är vid stallområdet.

Nu på träningen, mitt i midsommartider då hormonerna verkligen är på topp, har han blivit stallmodig och vill inte gå in på banan när man är på bortaplan samt drar sig mot utgången.

Det är ju bara att vara jävligt mycket envisare än vad han är och passa på honom men det är också något som jag ju måste utsätta honom för men det vill jag inte på riktig tävling. För dyrt för att uppfostra på och dit bör man ta sig när man är färdiguppfostrad.

Detta är helt nytt för i år och taklas utefter det. Han har aldrig haft en unghästperiod då han varit så förbaskat snäll hela tiden. Men förra året betäckte han och det hela är väldigt tydlig nu när jag fattat vad det är att det är därför eftersom det inte händer hemma där jag bara har en valack och inga hästar på en 3-kilometers radie.

Det växer givetvis bort men det kan vara idé att träna på detta.

Alltså, snällare häst får man leta efter, säger inget, gör inget, medgörlig, lastar sig själv och väldigt gullig och kelig. Hans hjärna vill bara att han blir "hingstig" på detta konstiga sätt.
 
Jag fick lite mod efter gårdagen, så jag har anmält till en p&j om en dryg vecka och en LC:1 i slutet på juli. :)
Låter jättekul!
Mina tävlings- och träningsplaner är annars dressyrtävling LB med Ärlig på torsdag, lördag och söndag (tur tävlingsplatsen ligger nära, har ca 20 minuter med släp). Kurs i sportkörning 1-2 juli. Blåbärshoppning - högsta höjd 60cm men tänkte försöka muta arrangören till att lägga upp ett par hinder på 80 för Ärlig i andra omgången - 5 juli. Och så lite islandshästkurs däremellan, troligen. För att inte tala om ett jobb-pass en kväll förutom mina vanliga kontorstider.
Intensivt...

men jag jobbar ju numera 90% vilket innebär att jag slutar kl 12 på torsdagar, så det blir inte ens stressigt att hinna på torsdag (dessutom jättehygglig arrangör som vet att jag jobbar på förmiddagen och lagt mig bland de sista startande i klassen på torsdagen).

Igår var Reggie dagens stjärna.
Han börjar bli starkare även i galoppen, någonstans funderar jag på att starta honom en LC i höst. För dagen skulle han inte gå godkänt resultat men jag tror att det finns goda chanser att ligga i överkant på 60% om ett par månader.
 
Jag borde hitta en pay & drive precision. Bruno har fått unghästfasoner som jag tror bottnar i att han är "hingstig". Det har eskalerat sedan i början av våren och jag har liksom inte riktigt fattat vad det är. Anledningen till det är att han ju är så förbannat snäll. Han är inte vild och yvig, inte skrikig bara okoncentrerad och bara när man inte är vid stallområdet.

Nu på träningen, mitt i midsommartider då hormonerna verkligen är på topp, har han blivit stallmodig och vill inte gå in på banan när man är på bortaplan samt drar sig mot utgången.

Det är ju bara att vara jävligt mycket envisare än vad han är och passa på honom men det är också något som jag ju måste utsätta honom för men det vill jag inte på riktig tävling. För dyrt för att uppfostra på och dit bör man ta sig när man är färdiguppfostrad.

Detta är helt nytt för i år och taklas utefter det. Han har aldrig haft en unghästperiod då han varit så förbaskat snäll hela tiden. Men förra året betäckte han och det hela är väldigt tydlig nu när jag fattat vad det är att det är därför eftersom det inte händer hemma där jag bara har en valack och inga hästar på en 3-kilometers radie.

Det växer givetvis bort men det kan vara idé att träna på detta.

Alltså, snällare häst får man leta efter, säger inget, gör inget, medgörlig, lastar sig själv och väldigt gullig och kelig. Hans hjärna vill bara att han blir "hingstig" på detta konstiga sätt.
lite frustrerande när det krånglar.
Och det är antagligen alldeles för långt att åka, men de kommer att ha en "kvällsprecision" på Hannäs i Kil 16 juli. Tömkörning och körning. Med sådant avstånd blir det ju dyrt ändå, men startavgiften ligger på 100kr för körningen. Jag tror att man får köra banan två omgångar om man vill (men är inte säker). Arrangör är Wermlands Körsällskap.
Sist fanns Karin Söderqvist på plats så man kunde anmäla sig för träning för henne, också.
 
lite frustrerande när det krånglar.
Och det är antagligen alldeles för långt att åka, men de kommer att ha en "kvällsprecision" på Hannäs i Kil 16 juli. Tömkörning och körning. Med sådant avstånd blir det ju dyrt ändå, men startavgiften ligger på 100kr för körningen. Jag tror att man får köra banan två omgångar om man vill (men är inte säker). Arrangör är Wermlands Körsällskap.
Sist fanns Karin Söderqvist på plats så man kunde anmäla sig för träning för henne, också.

Ah, lite långt.
Tränare har jag ju och vet hur jag ska hantera problemet men det hjälper ju liksom inte att träna hemma där det alltid fungerar utan problem. Man måste ju ut och hantera det där det händer, så att säga.
På tävling blir det ju moment 22 men på P & D är det som du säger inga problem med lite problem. ;)
 
Ah, lite långt.
Tränare har jag ju och vet hur jag ska hantera problemet men det hjälper ju liksom inte att träna hemma där det alltid fungerar utan problem. Man måste ju ut och hantera det där det händer, så att säga.
På tävling blir det ju moment 22 men på P & D är det som du säger inga problem med lite problem. ;)

Förstår att du har tränare, nämnde bara Karin som ju är rätt erfaren, om hon hade kunnat vara en extra morot...
 
Idag kom kompis M och red Ariel, medan jag red Ricky. Det gick superbra! :)

Ricky håller fortfarande på att hitta balansen en del, han är stoooor och växer ännu, men ju längre tid vi red desto bättre blev han. Travade en kort snutt också. Han var ganska trött på slutet, men så fick han se stallägarens hästar och vips var han pigg igen. ;) Han gick först hela tiden, vilket passade honom utmärkt. Ariel föredrar att gå bakom och släpa fötterna efter sig, hon tycker att alla typer av uteritter är trista.
 
Fick äntligen en mycket välbehövd ridlektion för tränare igår, så skönt att få tips och mera ideer :) Berättade lite kort vad vi har jobbat med sedan sist, och vad jag upplever att vi behöver lite hjälp med. Hon tyckte att vi gått framåt sedan sist, Tintin är stadigare och hittar formen lättare men det finns att jobba med, och såna saker som kommer att ta tid att rätta till. Men det gör inget, vi jobbar på i lugn och ro och sakta men säkert går det åt rätt håll. Blev mycket finlir men Tintin kändes mjuk och fin efteråt. Börjar ha lite mer känsla själv för vad som behöver korrigeras, det är jag väldigt nöjd med, men oj vad det hade varit roligt om man hade fått till allt det där på egen hand ;) Men jämför jag med var vi var för ett år sedan - vinglade omkring i skritt med noll balans what so ever, idag kan jag rida honom i balanserad skritt och trav och galoppen börjar funka så småningom. Bra framsteg för både ryttare och häst där :)

Hoppade några små skutt tidigare i veckan också. Gick över förväntan bra, Tintin fattar inte riktigt poängen med att hoppa när man lika bra hade kunnat gå runt hindren, men han verkar tycka det är rätt kul ändå. :) Hoppar duktigt i trav, i galopp blir han lätt lite osäker och då springer han helst förbi hindren om han kan.
 
En halvdålig uteritt idag. Jag är stressad av div. orsaker (lägenhetsletande, en kompis blev dumpad och ringer och gråter i luren hela tiden, åker på festival och sen semester imorgon och måste rodda ihop vem som gör vad med hästen) och Alva kände av det. Normalt reagerar hon inte på traktorer men jag var inte riktigt med, så hon kastade sig vid två av fyra traktormöten. Andra gången brast tygeln vid ena bettringen. Var dock i början av ridturen så jag knöt helt enkelt fast den. Börjar tro att hon hatar mina släta lädertyglar, det är andra paret som ryker. Gummityglarna går aldrig sönder! :D

Nåväl, tror jag har påtat ihop ett bra schema ihop med medryttaren och kompisen med islänningen, om allt funkar så står Alva bara två dagar. Längtar dock redan tills jag är hemma igen!
 
Gårdagens insats på tävlingsbanan med Ärlig var inte så kul...
Det vill säga, jag fick väl betalt för vår insats men det är roligare att rida en häst som rör på sig frivilligt och det kan man inte säga om Ärlig igår kväll.
Trögmotiverad...

Domaren skrev "svårpåverkbar" om honom och det stämmer med verkligheten.
Dock slutresultat i LB på 62.857% och alltså godkänt. Delad tiondeplats av tretton startande, fullt rättvist.
Ändå relativt jämna poäng inom startfältet; vinnaren fick strax under 66% och den som kom sist fick 62.3%.
Tvåan gjorde ett par rejäla missar och fick någon femma och 5.5 (hon brukar rida på 68-69% så det var nog rätt) så det känns som om det var rätt rimliga bedömningar i klassen och jag är mest förvånad över att ha fått så bra "betalt". Efter ritten trodde jag att jag skulle landa omkring 58% men det är väl så: Ärlig är rätt fin, så han får inte de där katastrof-siffrorna trots allt (men han fick också någon femma och några 5.5 där han var extra tydlig med att visa mig fingret)
 
Jaha, ja.
Då har Ärlig och jag varit på dressyrtävling och ridit en LB:2. Ganska kul program, faktiskt.
Ärlig var jättetrevlig på framridningen, trögre - förstås - på tävlingsritten men inte riktigt lika ruskig som i torsdags.
Slutkommentar "Trevlig fjording! Brister ngt i bjudning och form. Bitvis fina linjer"
Och jo, det brast i bjudning - och formen blev lite ostadig delvis pga detta.
Slutpoäng 61%, får jag vara nöjd med. Lyckades ju få honom runt ett program på lång bana, planerade visserligen vägen så att jag inte behövde tvinga honom galoppera så långt på diagonalerna, men han orkade inte riktigt så det blev några femmor och några 5.5 men också ett par sjuor.
Och godkänt resultat, så jag får vara nöjd med detta.
På't igen imorgon, men då en annan domare.
Jag hoppas på aningen mer bjudning imorgon (med tanke på att han var lite mer lättpåverkad idag jämfört med i förrgår, och alla tre ritterna går på samma anläggning, så med lite tur så har vi en uppåtgående trend när det gäller samarbetsviljan).
 
Intenvis midsommarhelg...
Ärlig och jag har varit iväg på tävling idag igen. LB:2, samma plats, annan domare.
Det brukar normalt sett inte vara en bra idé att rida honom två dagar i rad, och att tävla honom två dagar i rad var inte heller någon jättehöjdare.
Bjudningen sämre än sämst... idag lyckades jag inte tvinga runt honom i rätt gångart, fick ett avbrott i ena galoppen. Faktiskt synd (förutom att det var irriterande) för vi fick förstås en fullt rättvis fyra för delmomentet. Klarade ändå att med ett nödrop halka över 60% så hade det inte varit för avbrottet så hade vi tjänat ihop till silvermedaljen i dressyr den här helgen.
Glädjande för dagen var poängen för skritten: 7.5 för mellanskritten och 7 för den lite längre skritten. Och slutkommentar om hans fina skritt. Och förstås om bristen på bjudning...

Nåja, det var den helgen.
Nu får jag leta upp någon mer LB för att försöka få till den där hett eftertraktade medaljen.
 
Äntligen lite ordentligt sommarväder! Har varit i Göteborg ett par dagar med en kompis (vi såg Coldplay) och sommarvädret tycks ha följt med hem. :)

Tintin verkar ha blivit lite mer avslappnad nu, har varit lite oroligt då vi stängt av hagarna och flyttat om hästarna i mindre grupper beroende på vilka som ska gå på bete eller inte. Har inte varit så kul att rida när hästen bara varit okoncentrerad och ropat efter kompisarna och bara rusat så fort man försökt jobba i trav. Men sen ena valackkompisen flyttade i samma hage så verkar det blivit bättre.

Red för första gången med bettlöst igår, bara för att prova. Gick bättre än jag trodde och Tintin verkade trivas med det. Kan vara kul att ha som omväxling! :) Imorgon ska min duktiga kompis fota lite nya bilder på mej och Tintin och det ser jag fram emot!

I övrigt lite tråkiga saker på kommande i stallet. Nordsvensken ska avlivas imorgon, hon har haft problem med återkommande fång och varit ofräsch med jämna mellanrum. Vid veterinärbesök för ett par veckor sen visade sig hästen ha spatt också, så ägaren tog beslutet att hästen tas bort. Synd på en fin, trevlig och snäll häst, men klokt beslut med tanke på problemen och hästen är inte ens 10 år gammal. Och i slutet på juli kommer stallets gammelgubbe, ett halvblod, att tas bort. Han börjar bli gammal och trött. Det blir den fjärde hästen som dör i stallet på ett halvår.. :( men inget som nån hade kunnat påverka, en dog pga olycka, två pga gammal skada/sjukdom och en av ålder.
 
Ikväll var vi iväg på p&j. Så sjukt smidigt med 23 min körning till en färdigbyggd bana. :love: Jag älskar verkligen allt som blivit med den här flytten.

Vi hoppade 60 cm, mest för att stämma av var vi är och vad vi behöver jobba med om vi ska debutera LD om två månader. Ariel hade superskoj och om bara den där hopplösa matte hade ridit lite bättre så hade hon fått rosett. :cool:

Jag red en dålig sväng mot en oxer, vilket gav en dålig galopp och en rivning. Men sju hinder var vi iaf felfria på. :)

När vi kommit hem anmälde jag mig till hoppkurs med favorittränaren, som jag längtat! :bump:
 
Idag har Yngve och jag varit på körkurs.
Det var väldigt roligt.
Först blev det lite allmän grundkörning för att stämma av att han gjorde som han skulle, ganska mycket trav men en hel del övergångar också mellan skritt och trav med precision, och några halter och en väldigt kort sträcka ryggning.
Vi fick beröm för att han är duktig, så imorgon ska vi träna på dressyrprogram.

På eftermiddagen fick vi prova ett maraton-hinder och det var löjligt roligt. Yngve svarade bra på alla signaler, och sprang på riktigt bra och vi kunde styra skapligt också.
Gav mersmak igen...
Jag är tjommen i rött med fighting face men utan säkerhetsväst.
19621147_1171862162960393_6626042326632779210_o.jpg
 
Varit iväg på dag två av kör-kursen.
Fick prova dressyrprogram och det var roligt.
Fick höra att jag i stort sett är startklar LB och enkelt ligger på "rätt sida" om kvalnivån uppåt bara jag startar.
Kul.
Yngve verkar ju också uppskatta övningarna.

Så när jag kom hem tog jag tag i inkörningen av Isak igen, han är ju tömkörd en del och så har han fått dra en rockard även om jag inte spänt fast och åkt än i år (gjorde det två eller tre gånger i höstas).,

Idag blev det fastspänning av vagn, dock lite för lågt skakelfäste så som jag använder utrustningen så tills nästa gång har jag ändrat till lite högre.
Väljer än så länge en ganska dålig rockard och ena hälften av en parsele: vill inte hålla på och krångla med linor än så länge, men det är ju egentligen rätt fånigt tänkt.
Isak är ju snäll och står stilla medan jag grejar; så hemskt mycket längre tid tar det faktiskt inte att fästa linor.

Hur som helst, idag har jag åkt lite efter honom och vi har tränat oss på att svänga med vagn. Det är ju inte helt okomplicerat, och han "fastnar" lite ibland. Dock ingen rädsla eller panik, så det är ju bara att träna vidare.
Börjar kännas som om det är dags att lämna gårdsplan snart; ska bara tömköra honom en skogsbilväg några gånger innan jag vågar åka bakom honom.

Isak är snäll, men kan få för sig att bli nyfiken på vad som finns på andra sidan diken och jag vill inte riskera att han är för busig med vagn efter, utan behöver förstås ha god kontroll på riktningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 219
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 699
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 823
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 225
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp