Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag på "blåbärshoppning" med Yngve och Ärlig.
Båda killarna var duktiga, Ärlig överraskade ordentligt.

Jag var anmäld till 50 och 60 cm höjder (det var max 60cm) med båda.

Yngve först ur, joggade sig enkelt runt 50cm banan förstås. Vid nästa omgång lade vi upp två hinder på 70cm och de andra på 60.
Kunde lika gärna ha lagt hela banan på 70, så får det bli nästa gång.
Lekande lätt runt, tog i lagom. Kanske lite lam mellan hindren eftersom det blev en del trav, men trevligt att rida.

Ärlig, sedan, imponerade som sagt...
Han är ju inte helt samarbetsvillig alla gånger, och sällan speciellt pigg.
Igår var ett undantag. Pigg, ja.
Vid framridningen tog jag lite galopp ur skritt, det brukar inte vara svårt. Igår blev det rivstart och lite lätta glädjeskutt och häst som ville springa fortare. Det har jag aldrig varit med om med honom men kul var det.
Sedan, efter en stund, skulle vi hoppa också. 50cm var löjligt. Har fått foton på Ärlig (de på Yngve kommer senare, är tagna med annan kamera), och han hoppar inte snålt i alla fall..
Runda två lade vi upp så första hindret blev 70 och övriga 80 cm.
Lätt som en plätt, men ett nedslag på grund av att han hade för bråttom mot hindret och därmed kom för nära och fick hoppa rakt uppåt. Det hade säkert inte varit några problem om det inte varit en oxer, så han fick med sig sista bommen eftersom han inte klarade att både komma uppåt och framåt när det blev alldeles för trångt. Tog den linjen (två hinder efter varandra, dock inte kombination) igen och då var det förstås inga problem.
Kanske dags för Ärlig att komma ut på pay and jump igen, eller om jag hittar någon hopptävling för ponny med 80 cm (han är ju slutmätt så jag ska ju enligt TR kunna starta honom avd B bland ponnyer)?
De två nedersta fotona är 80 cm, det översta 50. Vad tror ni, har han kapacitet för fjord-SM i hoppning...?
19748656_1175843975895545_2774472150347382714_n.jpg

19657284_1175844159228860_4731975443526384732_n.jpg

19665525_1175844442562165_6743501482359758968_n.jpg
 
fortsätter att använda den här tråden som "kryddelydd fan-club" med lite bilder på Yngve från i onsdags. Han har inte heller så dålig hopp-teknik, ser jag. Lilla hindret 50, större hinder 70cm (vågade inte 80 med honom men ser att jag skulle testat):
19942801_1176656869147589_7428383040066587110_o.jpg

19787244_1176656965814246_1395987456287575734_o.jpg

19800937_1176657022480907_7059417214918266691_o.jpg

19787226_1176657109147565_3511735951164207790_o.jpg
 
Och här har vi haft en sådan där fantastisk uteritt tillsammans. Så där så man bara myser flera timmar efter.

Bruno kördes och jag hade min medryttare med. Andra medryttaren red Herr Grå och hade två av sina vinthundar med sig och sedan min kompis med sitt sto.
Vilka hästar man har!
Vi har enhetliga hästar, dvs alla har fjordhäst men där slutar liksom det homogena. En körs, en rids med hundar bredvid och en rids vanligt. Sto, hingst och valack.

Att allt går så smidigt förbi kor, hästar, hundar (av stor varierande storlek och ilska), grannar samt vilda djur. Det är vardag för våra hästar men man blir så himla stolt varje gång.

Sedan orkade Bruno en ganska lång sträcka med mycket trav med vagn vilket är ett bra tecken att kondition och muskler även går framåt i körningen.
De andra hade knappt värmt upp efter 8 km så Stoet fick en tur på volten också. Herr Grå fick en lugnare dag och slapp upp dit.

Fantastiska människor, fantastiska hästar och hundar och lagom varmt, lagom kallt och allt annat väldigt svenskt då allt är grönt och vackert just nu. En sommardag att minnas.
 
Och här har vi haft en sådan där fantastisk uteritt tillsammans. Så där så man bara myser flera timmar efter.

Bruno kördes och jag hade min medryttare med. Andra medryttaren red Herr Grå och hade två av sina vinthundar med sig och sedan min kompis med sitt sto.
Vilka hästar man har!
Vi har enhetliga hästar, dvs alla har fjordhäst men där slutar liksom det homogena. En körs, en rids med hundar bredvid och en rids vanligt. Sto, hingst och valack.

Att allt går så smidigt förbi kor, hästar, hundar (av stor varierande storlek och ilska), grannar samt vilda djur. Det är vardag för våra hästar men man blir så himla stolt varje gång.

Sedan orkade Bruno en ganska lång sträcka med mycket trav med vagn vilket är ett bra tecken att kondition och muskler även går framåt i körningen.
De andra hade knappt värmt upp efter 8 km så Stoet fick en tur på volten också. Herr Grå fick en lugnare dag och slapp upp dit.

Fantastiska människor, fantastiska hästar och hundar och lagom varmt, lagom kallt och allt annat väldigt svenskt då allt är grönt och vackert just nu. En sommardag att minnas.

vilken härlig dag!
 
Och jag är helt lyrisk över mina hästar och vilka möjligheter flytten gett oss.

Inridningen av Ricky fortskrider, har en kompis som gärna rider Ariel 2-3 gånger/vecka, då kompisen inte ridit på några år är det perfekt med successivt längre pass. Vi är nu uppe i 25 min och det börjar närma sig första galoppen... Ricky har varit lite av och på i bjudningen, men tydligen är skogsstigar den bästa lösningen på sånt. :laugh:

Ariel hoppade jag på "ridbanan" igår, hon gav mig gåshud så härlig är hon! :love: Var lite osäker på underlaget, men det gick utmärkt att hoppa vår evighetsbana, däremot kändes hindrena pluttiga. :p Ska på hoppkurs om 1 1/2 vecka, så då får vi se hur mkt mer vi behöver träna för att kunna debutera LD i år.
 
Och jag är helt lyrisk över mina hästar och vilka möjligheter flytten gett oss.

Inridningen av Ricky fortskrider, har en kompis som gärna rider Ariel 2-3 gånger/vecka, då kompisen inte ridit på några år är det perfekt med successivt längre pass. Vi är nu uppe i 25 min och det börjar närma sig första galoppen... Ricky har varit lite av och på i bjudningen, men tydligen är skogsstigar den bästa lösningen på sånt. :laugh:

Ariel hoppade jag på "ridbanan" igår, hon gav mig gåshud så härlig är hon! :love: Var lite osäker på underlaget, men det gick utmärkt att hoppa vår evighetsbana, däremot kändes hindrena pluttiga. :p Ska på hoppkurs om 1 1/2 vecka, så då får vi se hur mkt mer vi behöver träna för att kunna debutera LD i år.

Skogen och stigar gör underverk för fjordingar verkar det som. Härligt att allt börjar fungera.
Du är välkommen hit i höst sedan, på träningshelg.
 
Vad kul att det går så bra för er alla! Jag är på semester och åker mest wakeboard. Får uppdateringar om att Alva bockar och lever rövare med medryttaren, troligen pga understimulans. På lördag kväll är jag äntligen hemma igen. En god nyhet är att jag äntligen fått en box i min tränares stall! Flyttar den 1/8. Visserligen nästan dubbelt så dyrt, men med tre ridhus, en ridbana med tak, en hoppbana, terrängslinga, två galoppbanor, stora fina hagar, skrittmaskin och allt utom mockning ingår, då kan jag leva med det.

Två dagar in på semestern visade det sig dock återigen att ett stall i området fått in en riktigt farlig sjukdom, ett polostall med importhästar från Argentina. Infektös anemi, nåt sånt? Beskrevs som "HIV hos häst" och alla bärare avlivas direkt. Sjukdomen är visst utdöd i Sverige, hade aldrig hört talas om den. Efter otaliga blodprover och tester verkar det som tur är vara ett falsklarm. Börjar verkligen ledsna på hur slarviga folk är här. Nyligen hade ju flera stall kvarka här, och vårt grannstall satte upp lappar om att deras inackorderingar "absolut inte fick rida ut, men åka bort på tävling är ok så länge inte främmande vattenhinkar används". Jo, jo.
 
Vad kul att det går så bra för er alla! Jag är på semester och åker mest wakeboard. Får uppdateringar om att Alva bockar och lever rövare med medryttaren, troligen pga understimulans. På lördag kväll är jag äntligen hemma igen. En god nyhet är att jag äntligen fått en box i min tränares stall! Flyttar den 1/8. Visserligen nästan dubbelt så dyrt, men med tre ridhus, en ridbana med tak, en hoppbana, terrängslinga, två galoppbanor, stora fina hagar, skrittmaskin och allt utom mockning ingår, då kan jag leva med det.

Två dagar in på semestern visade det sig dock återigen att ett stall i området fått in en riktigt farlig sjukdom, ett polostall med importhästar från Argentina. Infektös anemi, nåt sånt? Beskrevs som "HIV hos häst" och alla bärare avlivas direkt. Sjukdomen är visst utdöd i Sverige, hade aldrig hört talas om den. Efter otaliga blodprover och tester verkar det som tur är vara ett falsklarm. Börjar verkligen ledsna på hur slarviga folk är här. Nyligen hade ju flera stall kvarka här, och vårt grannstall satte upp lappar om att deras inackorderingar "absolut inte fick rida ut, men åka bort på tävling är ok så länge inte främmande vattenhinkar används". Jo, jo.

Man blir ju förvånad, som sagt! Konstig prioritering på kvarkan måste jag säga!
 
Man blir ju förvånad, som sagt! Konstig prioritering på kvarkan måste jag säga!

Ja, blir onekligen lite matt. Stallet jag flyttar till är dock bra på den punkten, de spärrade helt enkelt av alla ridvägar till stallet inkl galoppslingorna, så att ingen kunde komma in men de kunde ändå rida ut på sina egna vägar så att säga.
 
Man blir ju förvånad, som sagt! Konstig prioritering på kvarkan måste jag säga!

Fast jag tror att det egentligen är i enighet med rekommendationer gällande kvarka: det är inte en hel anläggning som är smittad (utomhusbanor, exempelvis) utan de ytor som hästar kommer i direkt kontakt med.

Kopierar nedan ett textstycke från SVA:

3. Kan man rida omkring där det finns andra hästar om man har en symtomfri häst från ett kvarkasmittat stall? Det börjar "blåsa upp till en storm" bland hästägare där jag bor på grund av att några hästägare fortsätter att rida där även andra hästar rids eller går i hage. De påstår att isolering av stallet endast gäller smittade/sjuka hästar och att övriga kan röra sig fritt. Det skall påpekas att deras utrustning finns i stallet där smittade hästar har varit. Nu går de visserligen ute men inte heller det kan väl vara någon garanti.
Det är naturligt att man ställer sig dessa frågor när det finns en smittsam sjukdom i närheten av ens hästar. Det kan vara olämpligt att rida med hästar från ett isolerat stall i omedelbar närhet av andra hästar (inom några meters avstånd). Isoleringen gäller för alla hästar på anläggningen, både sjuka och symtomlösa, såvida de sjuka hästarna inte är helt isolerade från de andra med hjälp av ett fungerande karantänssystem (men få har möjlighet till det i sitt hemmastall tyvärr). Isoleringen hävs som regel först när det gått 20-21 dagar efter att sista hästen uppvisat symtom, vilket är en tid då man oftast brukar se om smittan spridits till fler hästar i samma stall.

Naturligtvis måste de med symtomlösa/friska hästar dock försöka beredas möjlighet att rida sina hästar under tiden. Isoleringsperioden för stallet kan ju komma att bli många veckor, ibland månader, om någon häst tillfrisknar långsamt och det dyker upp nya fall då och då. Man bör då försöka komma överens om lämpliga, förnuftiga förhållningssätt lokalt så att det inte blir någon risk för smittspridning utanför det drabbade stallet. Kvarka är ingen "luftburen" smitta utan det är slem och hostningar, direktkontakt, utrustning och människor som går emellan hästar som kan vara smittkälla.
 
Fast jag tror att det egentligen är i enighet med rekommendationer gällande kvarka: det är inte en hel anläggning som är smittad (utomhusbanor, exempelvis) utan de ytor som hästar kommer i direkt kontakt med.

Kopierar nedan ett textstycke från SVA:

3. Kan man rida omkring där det finns andra hästar om man har en symtomfri häst från ett kvarkasmittat stall? Det börjar "blåsa upp till en storm" bland hästägare där jag bor på grund av att några hästägare fortsätter att rida där även andra hästar rids eller går i hage. De påstår att isolering av stallet endast gäller smittade/sjuka hästar och att övriga kan röra sig fritt. Det skall påpekas att deras utrustning finns i stallet där smittade hästar har varit. Nu går de visserligen ute men inte heller det kan väl vara någon garanti.
Det är naturligt att man ställer sig dessa frågor när det finns en smittsam sjukdom i närheten av ens hästar. Det kan vara olämpligt att rida med hästar från ett isolerat stall i omedelbar närhet av andra hästar (inom några meters avstånd). Isoleringen gäller för alla hästar på anläggningen, både sjuka och symtomlösa, såvida de sjuka hästarna inte är helt isolerade från de andra med hjälp av ett fungerande karantänssystem (men få har möjlighet till det i sitt hemmastall tyvärr). Isoleringen hävs som regel först när det gått 20-21 dagar efter att sista hästen uppvisat symtom, vilket är en tid då man oftast brukar se om smittan spridits till fler hästar i samma stall.

Naturligtvis måste de med symtomlösa/friska hästar dock försöka beredas möjlighet att rida sina hästar under tiden. Isoleringsperioden för stallet kan ju komma att bli många veckor, ibland månader, om någon häst tillfrisknar långsamt och det dyker upp nya fall då och då. Man bör då försöka komma överens om lämpliga, förnuftiga förhållningssätt lokalt så att det inte blir någon risk för smittspridning utanför det drabbade stallet. Kvarka är ingen "luftburen" smitta utan det är slem och hostningar, direktkontakt, utrustning och människor som går emellan hästar som kan vara smittkälla.

Ja, men jag menade tävlingar. Att man får åka på tävling men inte rida ute.
Med tanke på texten bör man ju inte tävla då det är olämpligt att rida i andras omedelbara närhet.
 
Ett tag sen jag skrivit, men det har inte hänt så mycket. Känns lite som jag hamnat i en motivationssvacka just nu, har brist på ideer i ridningen och den senaste tiden tycker jag att det inte funkat något vidare. Tintin har varit väldigt okoncentrerad och inte riktigt velat lyssna så det har gått sådär med ridningen. Jag tror att man kanske borde skippa ridbanetragglandet ett tag och göra nånting annat istället..

Idag var Tintin hovöm, suck :( märkte att han reagerade på grus när jag tog in honom från hagen, visserligen blev han verkad i förrgår men absolut inte för mycket, hovarna är fina och det brukar inte bli problem efteråt. Tyvärr tror jag att det lilla gräs han fått de senaste veckorna har blivit för mycket, dessutom har vi haft riktigt knasigt väder med rejäla temperaturväxlingar på över 10 grader. Så nu är han flyttad till skogshagen med ytterst lite gräs, ingen ökad puls eller värme i hovarna och i övrigt pigg och nöjd häst så tror inte att det är frågan om fång. Men bättre att vara försiktig.. :crazy:
 
Jag är inne i en extra rolig häst-period när det känns som om allting egentligen går väldigt bra (förutom att det har blivit ganska lite ridning sista veckan pga kvällsjobb, och så trevligheter med körkurs och hoppning, som tagit tid och gjort att jag tränat få hästar men på ett väldigt roligt sätt).

Nu är Reggie och Yngve anmälda till vårt livs första körtävling. Vi har några veckor på oss att fixa kusk-förkläde, ryggplatta/väst, groom, skor.
Och så ska vi på träning om en vecka; dels en precisionskörning och dels har jag bokat in mig på en körlektion (blir nog Reggie; Yngve är jag ju rätt säker på) med programkörning också.
Det ska bli väldigt spännande och roligt!

Och extra roligt är det ju när alla inblandade hjälper till; kommer att få ett förkläde uppsytt - ska själv få välja material.
Hovslagaren vet om att hästarna behöver bli skodda (världens bästa "hovis": sökte henne igår men fick inte svar, tänkte vänta tills efter helgen men hade fått mess via facebook där hon frågar om jag har tappsko, förklarade situationen och det kommer att fixa sig), hästsportsbutik med ryggplatta finns tre mil bort, groom har jag frågat (men inte fått svar, personen har nog inte varit på fb än idag).
Sedan var det frågan om vagn: visserligen kan jag köra med min rockard eftersom det är fritt med både spårvidd och vikt i LB, både dressyr, precision och maraton vad jag kunnat läsa mig till, men det är ju enklare om jag slipper dra med mig vagnen så jag ska försöka få hyra vagn på plats och tror säkert att det ska ordna sig.

Mycket att försöka tränga in i min skalle med helt ny disciplin, men kul och folk är så hjälpsamma!

Dessutom anmäld till min första riktiga islandshästtävling om tre veckor; en del att tänka på där också. Lindrigt sagt. Men folk är lika hjälpsamma i den saken så det ska nog gå bra. Måste bara skicka in ansökan om dispens från SvRF.
 
Äntligen hemma! Fick i vanlig ordning börja med att ta ut allt spån ur boxen. Okej om man inte riktigt vet hur det funkar att mocka i spån, men att a l l t var nerpissat och genomblött? Hällde på 1/4 säck Stalosan efter att ha sopat rent, och strödde nytt med halm istället, det ingår i hyran här... Ska strax rida ut en sväng, får se hur pigg kraken är i den här hettan.
 
I helgen har jag varit ute och kört Isak.
För första gången vågade jag mig av gårdsplan med rockard.
Valde att köra med min "skitrockard" utan svängel: den är så låg i insteget att jag kan ta mig ur fort som sjutton. Dessutom fungerar det att sitta på snedd med benen utanför, för att kunna hoppa av i farten om det skulle hända något.
Isak var duktig.
Jag klev av när det var lite för mycket nerförslut: visserligen hade jag - förstås - baksele men tänkte att det räcker att han får bromsa tom vagn så länge, kan få vara lite mer van vid utflykter innan jag sätter tyngd i vagnen nerför.
Uppför och vända var helt oproblematiskt. Det finns en ganska stor plan där man enkelt kan vända, gissningsvis 25 meter i diameter och då är det gott om utrymme.
Otrafikerad skogsbilväg med mycket fast och bra underlag; reparerades i höstas för att tåla timmerlastbilar (men några sådana har inte kört på vägen än; avverkning verkar planeras men har inte påbörjats).
 
Jag blir fasiken hög när jag hoppar Ariel. :rofl: Typ uppåttjack rakt in i blodet...

Jobbade mest med två låga plank på 20 metersvolt, rulla på varv efter varv i galopp. Gick sådär, hon jobbade på superbra men underlaget är tyvärr inte tillräckligt bra för böjda spår. Får åka till ridhus och bygga samma övning där.

Som belöning för väl utfört arbete fick hon hoppa grind + koppelräck på 80 cm. Det var då jag blev hög. :bump: Skrattade redan i språnget och kunde inte sluta le när jag skrittade av. :laugh: Bästa hästen. :love:
 
Igår galopperade vi! :laugh:

Ricky var helt med på noterna denna gång. Smart kille... Vi galopperade så pass länge att jag ropade till medryttaren att sakta av, för även om Ricky har en stabil och bra galopp, är det ju onödigt att köra helt slut på honom första gången han fattar vad det går ut på. ;)

Nästa gång ska jag ha runkeeper på, så jag ser hur länge (och fort!) vi galopperar. Enligt medryttaren gick det "fort, men inte sken" och hen älskar att galoppera fort... :eek: Min upplevelse var lugn, långsam galopp, så min misstanke om storgalopperad verkar stämma...
 
Kort uppdatering från mej :)

Tintin är bättre i sina hovar, jag tror det var kombinationen nyverkad + lite för mycket gräs som inte funkade! Nu går han normalt och verkar inte vara öm utom ibland på grus, med boots bryr han sig inte det minsta. Skogshagen blev förstorad förra helgen och det verkar uppskattas av alla hästar. Har ridit litegrann men Tintin verkar tycka det är jättetråkigt att ridas på banan just nu, så där behöver jag nog tänka om. Har tagit det lite lugnare med ridningen och istället försökt växla med lite olika saker och det verkar uppskattas av pållen. Vi har varit ute på promenad längs vägen (bra träning för oss båda!) och tömkört. Tömkörningen går bättre för varje gång, jag borde bara göra det lite oftare så man får nån slags kontinuitet i det hela.

Imorgon är det min sista semesterdag, på måndag är det tillbaka till jobbet som gäller.. Suck. Har varit skönt att få pyssla på med allt möjligt i lugn och ro utan att behöva passa tider och känna stress över att man inte hinner med allt. :/
 
Flytten närmar sig med stormsteg, längtar särskilt mycket efter den stora utebanan på nya stället. Hyser en (orimlig?) förhoppning om att jag skall få vara ifred mer i det nya stallet, där står nog närmare 100 hästar uppdelade på fyra stallängor och en lösdrift. Är lite av en lone ranger som helst rider ut själv. Upplever ofta att stallkompisar gärna rider ut med mig för att Alva är lugn och stadig, men själva har de noll kontroll och flyger förbi oss i galoppen. Får liksom inget gjort.

Bla bla bla. Hittade en ridövning på Hippson häromdagen, den gick i princip ut på att göra 2000 halter på två veckor, samt avsaktningar från trav och galopp. Tänkte göra ett försök fr o m idag. En av de senaste övningarna på sidan, om någon är intresserad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 219
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 699
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 823
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 225
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp