Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
BXSIOFqFt0F
 
Varit på dressyrtävling igen.

Ärlig var riktigt vidrig, mindre motor än någonsin och poängen 57.7% i LC var rättvisa men pinsamma. Fotona ser dock inte så illa ut...
20615917_1200979666715309_565802918514615006_o.jpg

20626933_1200979953381947_2065794298513757172_o.jpg

20645352_1200979980048611_7613960900375042189_o.jpg

20615923_1200979800048629_7119954408684003998_o.jpg

och ja, det ser ut som om jag behöver dra åt sadelgjorden ett hål...

Reggie gjorde sin tävlingsdebut.
Fantastisk kille, samarbetsvillig och i stort sett koncentrerad. Lite spänd i skritten men ändå helt OK. Fick inte en delpoäng under 6, och slutresultat på drygt 63% räckte till tredje plats i klassen, dock ingen rosett pga endast 8 startande.

20626556_1200980786715197_6776558044427755837_o.jpg

20616913_1200980950048514_6902555244884928029_o.jpg

20545484_1200980700048539_8400098344139689205_o.jpg

20545459_1200980823381860_2267768307383079196_o.jpg
 
Utställningsresultat från Danmark, vad står siffrorna för?
ex 1234 5
Vad är vad? Är det bara unga hästar som bara får 5 siffror och inte hela raden?
Kanske finns någon här som vet lite :)
 
Händer inget hos er längre? :D
Vi har bott in oss riktigt snabbt i stallet, Alva ligger redan ner i boxen och sover på nätterna, av hennes spånpansar att döma. :p

Igår hade vi dressyrträning igen, första gången sedan i våras pga kvarkan som florerade. Gick riktigt bra, blev mest att vi checkade av vad vi glömt och inte glömt. Visade sig att vi inte glömt så mycket, och att galoppen blivit mycket bättre! Har övat mycket på den, så det var kul med positiv feedback. Sedan igår får Alva agera betessällskap åt en 25-årig ungersk valack. De kommer bra överens, delvis för att Alva främst är intresserad av gräs. Har beställt en Greenguard att växla med, så att hon inte alltid har samma munkorg på.
 
@fraggelzebra här händer inte så mkt då Ariel fått ett bett/sår i sadelgjordsstaden. :arghh:

Eftersom vi ska rida DM om en dryg vecka vill jag att såret ska vara helt borta innan jag lägger på sadel.

Men jag har iaf ridit henne lite i skogen barbacka + att jag ridit Ricky två pass den här veckan. Men det är inte mkt att rapportera, han fortsätter att stärka kroppen och älskar att bli riden. :love:
 
@fraggelzebra här händer inte så mkt då Ariel fått ett bett/sår i sadelgjordsstaden. :arghh:

Eftersom vi ska rida DM om en dryg vecka vill jag att såret ska vara helt borta innan jag lägger på sadel.

Men jag har iaf ridit henne lite i skogen barbacka + att jag ridit Ricky två pass den här veckan. Men det är inte mkt att rapportera, han fortsätter att stärka kroppen och älskar att bli riden. :love:

Åh, trist! Alva fick nyligen också en bula vid gjorden på ena sidan. Lät bli sadel i ett par dagar och använder nu en bit fårskinn mellan gjord och häst. Funkar prima!

DM i hopp? :)
 
Åh, trist! Alva fick nyligen också en bula vid gjorden på ena sidan. Lät bli sadel i ett par dagar och använder nu en bit fårskinn mellan gjord och häst. Funkar prima!

DM i hopp? :)

Haha, nä så tränade är vi inte. :p Det är DM i bruksridning, enda tävlingen i närheten, så vi debuterar...:o Men vi ska mest dit och känna ifall det kan vara en gren för oss.
 
Haha, nä så tränade är vi inte. :p Det är DM i bruksridning, enda tävlingen i närheten, så vi debuterar...:o Men vi ska mest dit och känna ifall det kan vara en gren för oss.

Skoj! Lycka till! :)
I början av september är det tävlingar hos oss i stallet, dressyr på lördagen och hopp på söndagen. Tänkte ev volontära så jag kan lära mig hur tävlingarna funkar här. Jättekonstiga klasser har de, typ dressyrprogram där man är två eller tre ryttare samtidigt inne på banan. Vet inte om det rids som kadrilj eller om den ena rider bakom den andra. Ska försöka hitta någon tysk motsvarighet till TR, de älskar ju regler och pappersarbete här så det borde finnas. :D
 
Nä, här händer det inget just nu. Jag är helt ensam med hästarna då alla medryttare är på semester och dottern åkte hem till sin stad. Sonen jobbar heltid och så även mannen.

Men, det har varit två intensiva månader så de kan stå en veckan eller två utan att det känns jobbigt.
 
Händer inget hos er längre? :D
Vi har bott in oss riktigt snabbt i stallet, Alva ligger redan ner i boxen och sover på nätterna, av hennes spånpansar att döma. :p

Igår hade vi dressyrträning igen, första gången sedan i våras pga kvarkan som florerade. Gick riktigt bra, blev mest att vi checkade av vad vi glömt och inte glömt. Visade sig att vi inte glömt så mycket, och att galoppen blivit mycket bättre! Har övat mycket på den, så det var kul med positiv feedback. Sedan igår får Alva agera betessällskap åt en 25-årig ungersk valack. De kommer bra överens, delvis för att Alva främst är intresserad av gräs. Har beställt en Greenguard att växla med, så att hon inte alltid har samma munkorg på.
Nja, händer inte så mycket här. Just nu har jag fått en dunderförkylning och bara snorar och hostar.. Tintin får lite extraledigt under tiden!

Har jobbat med tömkörningen, jätteroligt för både mej och hästen. Tintin verkar verkligen gilla det så det är mycket positivt! :) borde få tag i någon kunnig person som kan hjälpa till att förbereda inkörningen. Jag tror inte att det borde bli något större projekt men vill inte riskera att skrämma hästen bara för att inte jag har koll..

Min duktiga kompis fotade riktigt fina bilder på mej och Tintin i måndags, väntar med spänning på att få se bilderna när hon hunnit redigera. Kikade på dem i kameran och de såg härliga ut! :)
 
Hade lite tid över idag, så jag satte ihop ett par före/efterbilder på Alva.
Manen är döful efter att jag fick ett infall med klippmaskinen, men helheten är fin, tycker jag!
https://www.instagram.com/p/BXumE4TFjfN/ (Man ska kunna bläddra en bild åt höger, där ligger de nyare)

Alva har fått ytterligare en kompis i hagen, ett fnattigt halvblod på fem eller sex år. Han vill bara leka och travar runt med fint häng i steget och fnorkar loss. Alva är inte imponerad över huvud taget. :laugh: Hon vill bara äta gräs.
 
Hade lite tid över idag, så jag satte ihop ett par före/efterbilder på Alva.
Manen är döful efter att jag fick ett infall med klippmaskinen, men helheten är fin, tycker jag!
https://www.instagram.com/p/BXumE4TFjfN/ (Man ska kunna bläddra en bild åt höger, där ligger de nyare)
.


Jag måste först berömma dig för hennes hull 2016 och nu. Hon var riktigt fet 2015.

Den bästa manen av alla är den 2016 tycker jag. Det var inte snyggt med den korta manan, som du sa. Tyvärr drar det ner helheten också tycker jag, eftersom manen är en stor del av helheten.
Men, det är bara man och om 4-8 veckor är den utväxt igen så inga problem där. :)

Man måste testa allt någon gång tycker jag.
 
Senast ändrad:
Jag måste först berömma dig för hennes hull 2016 och nu. Hon var riktigt fet 2015.

Den bästa manen av alla är den 2016 tycker jag. Det var inte snyggt med den korta manan, som du sa. Tyvärr drar det ner helheten också tycker jag, eftersom manen är en stor del av helheten.
Men, det är bara man och om 4-8 veckor är den utväxt igen så inga problem där. :)

Man måste testa allt någon gång tycker jag.


Tack! Ja, 2015 var efter griffelbenbrottet och min egen fotoperation. Det var även då som distriktsveterinären hävdade att hon "inte får bli smalare nu, fjordhästar skall ju vara lite runda".
Manen rakade jag av i ett märkligt infall av "så, nu kommer halsdelen till flugtäcket sitta mycket bättre :idea:", flugtäcket som hon typ aldrig har på sig. Jättebra idé... Men som du säger, snart är den äntligen utväxt igen!
 
Idag hade jag tänkt klättra och rida lite offroad, vilket vi också gjorde en stund. Alva visade dock att idag var en bra galoppdag, så vi red vidare och växlade mellan skritt och galopp. Jättefin var hon, galoppen är verkligen mycket rundare och jämnare nu. Efteråt övade vi spansk skritt. :p
Kollade på några videos på YT häromdagen och hittade en bra tutorial om hur man kan lära in det. Här är en videosnutt från idag, dag 4:

https://www.instagram.com/p/BXxdycil4nN/
 
20953798_10155642326948188_1243406161120378196_n.jpg

En av bilderna från förra veckan. Jag hoppas att den syns, uppladdad på facebook så kvaliteten blir riktigt usel på bilderna tyvärr! :down: Finns flera fina bilder från samma kväll, ska bara hitta något vettigt ställe att ladda upp dem på så att jag kan visa dem. Men så lyxigt med duktig fotarkompis! :love:

Jättefin bild!
 
Var på första hoppträningen igår. Fokus lydnad över bommar. Så himla kul! :love:

Ariel älskade underlaget, vilket märktes när hon kom igång i galoppen och verkligen kunde trumma på. :heart Kommande träningar blir i ett annat ridhus, men med likadant underlag, så jag hoppas att hon blir lika nöjd då.

Nu har vi vilodag idag och så blir det tävlingsdebut i bruksridning imorgon. Kommer ha en kompis med som är fotograf, så det kan kanske bli någon bild. :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 042
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 694
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 792
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 209
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp