Den otroligt goda vardagsmaten

GardenAngel

Trådstartare
Jag älskar att laga mat, men vardagsmaten blir lätt så himla tråkig. För den ska ju gärna vara snabb, enkelt och hyfsat billig. Nu är jag ute efter den otroligt goda vardagsmaten, maten som har det där lilla extra! Lite ovanligare recept, som ni säkert sitter på :D

Igår så gjorde jag en rätt som jag inte tröttnar på oavsett hur många gånger jag äter det. Enkelt, snabbt och framför allt, MEGAGOTT! Gjorde den med pasta och gröna bönor, men går lika bra med potatis och valfri sallad.

Ingredienser:
Laxfilé (kan göras med hel lax men jag hade fyra filébitar)
Vitlök
Flingsalt
Matlagningsgrädde
Gröna oliver utan kärnor

Gör såhär:
Smörj in laxen i salt och vitlök (jag älskar vitlök och har typ en klyfta per filé). Lägg i en ugnsform. Hacka/dela oliver. Jag hade ca 1 dl men det gör man som man vill med. Strö över oliverna över fisken. Häll över matlagningsgrädde, ungefär så det täcker fisken (jag hade 5 dl).
In i ugnen på 200 grader i 20-30 minuter beroende på fisken.

BAM. Världens godaste vardagsmat är fixad!

Jag hoppas att ni har massa goda recept att dela med er av så jag kan fylla på min receptbok! :) Laxen tar typ 30 minuter att göra, vilket känns rätt lagom för en vardag.
 
canneloni med chilismak

två paket färska lasagneplattor
riven ost (behöver inte vara jättemycket smak på osten)

cannelonifyllning:
två burkar naturell keso
ett par teskedar chipotlepasta
några nävar bladspenat
en halv tesked malen koriander

tomatsås:
två burkar krossade tomater
fyra vitlöksklyftor
salt
svartpeppar
två matskedar strösocker
två grönsaksbuljongtärningar
två tesked paprikapulver

börja med tomatsåsen; mixa den om du vill ha den slät, annars i med alla ingredienser i en kastrull och låt puttra. Ju längre den får puttra desto godare blir den.

hacka bladspenaten
blanda keso, chipotlepasta, koriander och bladspenat. ev. lite tomatpuré om du vill
lägg ut en rejäl klick kesoblandning på varje lasagneplatta, rulla ihop till rör och lägg i en ugnsfast form
häll över tomatsåsen och strö ev. riven ost över.
in i ugnen i 20-25minuter.
servera med en god grönsallad.

i receptet jag har utgått ifrån är det hälften så mycket av både kesoblandningen och tomatsåsen, men jag tycker det blir för snålt..
Suuuupergott ! :)
 
Åå, jag har en jätte god rätt med fläskfilé och pasta vi gjorde första gången för kanske 1 månad sen.

  • 300 g valfri pasta
  • 500 g fläskfilé
  • Smör
  • 4 dl crème fraiche
  • ca 2-3 dl grädde
  • 1 kruka basilika
  • rivet skal av 1 st citron
  • vitlök, salt och peppar

Koka pastan enligt anvisning på förpackningen.

Skär fläskfilén i strimlor. Bryn köttet i smör i en stekpanna. Mixa crème fraiche, grädde och basilikablad. Rör ner blandningen i pannan och värm. Smaksätt med citronskal, vitlök, salt och peppar.

Servera med nykokt pasta

Så himla gott, i original receptet är det hälften av crème fraichen och ingen grädde men vi ville ha lite mer sås efter vi testat första gången. =)
 
IMG_1363.jpg



Godaste och lättaste pastasåsen. Koka pasta, skölj av vattnet och häv i en burk av den ovan. Klart! Man kan ha i skinka eller bacon om man vill. SÅÅÅÅ gott!

Om man gör pasta och köttfärssås någon dag och får över. Ta resterna i en ugnsform i två lager. Mellan lagren och överst har du på den här creme bonjour grejen. Överst lite ost om man vill. In i ugn en kort stund och det är så sjukt gott!

Fisk i ugn.
Ta ett torskblock, lägg i ugnsform. Ha på smör, lite citronpeppar och dill. Den ska bli nästan klar i ugnen.
Gör under tiden en röra på creme fraiche, färska tomater, paprika, färska champinjoner och babyspenat. Krydda gärna med citronpeppar.
När fisken nästan är klar tar du och öser över röran, sen ost överst. In i ugnen så osten får en fin färg. Serveras helst med potatismos.

Lax med smak av teriyaki.
Stek lax och wokgrönsaker. Krydda med teriyakisås. Klart! Kan serveras med nudlar om man vill.

Enkel torsk och potatis.
Koka potatis som vanligt. Ta torskblock, smör, krossade tomater och lite citron och kryddor och rulla in ordentligt i aluminiumfolie. Lägg ner paketet ihop med potatisen. När potatisen är klar är torsken klar.
 
Enchiladas med feta-vitlöks-klet :)

Enchiladas:

Skär kycklingfilé i små bitar.

Hacka röd och gul lök i pyttesmå bitar.

Stek kyckling och lök tillsammans tills kycklingen är genomstekt.

Häll i en burk smaksatt creme fraiche ”paprika/chili” och låt det puttra ihop med kycklingen en liten stund.

Klicka ut kycklingsmeten på tortillabröd och rulla ihop. Lägg rullarna på en plåt och strö över riven mozzarella.

In i ugnen på ca 200 grader och ta ut rullarna när osten har smält och fått färg.


Feta-vitlöks-klet:

Mosa ihop en fetaost med en burk creme fraiche och pressa i ett par vitlöksklyftor.


Servera enchiladasen ihop med det kalla feta-kletet och sallad.
 
Åh ugnsomelett.
Jag har mer fyllning än omelett i min.
Gör massa fyllning, ha i vad du vill. I min senaste hade jag:

Färsk tomat, mozarella, rökt lax, babyspenat, färska champinjoner. Fyll en ugnsform.
Rör sen ihop 5 ägg och 4 dl mjölk. Ha i salt och peppar. Häll det över fyllningen. In i ugnen på 250 grader i 15 minuter ungefär. Kolla färgen. Klart!
 
Fiskgryta

2 gula lökar, medelstora -stek på låg värme tills den blir genomskinlig och sedan häller du i nedanstående.
3 vitlöksklyftor - hacka eller pressa.
1 p tomatkross, jag använder ICA´s I love eco.
I p sej, 400 g, eller annan vit fisk. Jag brukar låta den tina och krama ur det mesta vattnet.
Ett par del kokta bönor - vilken sort som helst, om du gillar bönor.
Vatten om du vill ha det lösare eller vill laga soppa istället.
Salt - helst havssalt,
Timjan - en nypa - smaka dig fram.
Några varv på pepparkvarnen.
 
canneloni med chilismak

två paket färska lasagneplattor
riven ost (behöver inte vara jättemycket smak på osten)

cannelonifyllning:
två burkar naturell keso
ett par teskedar chipotlepasta
några nävar bladspenat
en halv tesked malen koriander

tomatsås:
två burkar krossade tomater
fyra vitlöksklyftor
salt
svartpeppar
två matskedar strösocker
två grönsaksbuljongtärningar
två tesked paprikapulver

börja med tomatsåsen; mixa den om du vill ha den slät, annars i med alla ingredienser i en kastrull och låt puttra. Ju längre den får puttra desto godare blir den.

hacka bladspenaten
blanda keso, chipotlepasta, koriander och bladspenat. ev. lite tomatpuré om du vill
lägg ut en rejäl klick kesoblandning på varje lasagneplatta, rulla ihop till rör och lägg i en ugnsfast form
häll över tomatsåsen och strö ev. riven ost över.
in i ugnen i 20-25minuter.
servera med en god grönsallad.

i receptet jag har utgått ifrån är det hälften så mycket av både kesoblandningen och tomatsåsen, men jag tycker det blir för snålt..
Suuuupergott ! :)

Två burkar keso, är det småburkarna du tänker dig då? Som är typ på 250g eller något? *antecknar frenetiskt*
 
Har ett reviderat recept från kokaihop som är en vardagsfavorit.

Bryn kassler i skivor
Lägg i form, häll på burksparris ovanpå. (går bra med champinjoner oxå ;))
Blanda ihop & värm grädde, maizena och lite soja (efter smak) - fördel om man gör det i en kastrull så man ser hur tjockt det blir, krydda med lite salt & peppar. Häll på kasslern, häll på riven ost ovanpå - in i ugnen. Serveras med ris, potatis eller annat valfritt.
 
Har ett reviderat recept från kokaihop som är en vardagsfavorit.

Bryn kassler i skivor
Lägg i form, häll på burksparris ovanpå. (går bra med champinjoner oxå ;))
Blanda ihop & värm grädde, maizena och lite soja (efter smak) - fördel om man gör det i en kastrull så man ser hur tjockt det blir, krydda med lite salt & peppar. Häll på kasslern, häll på riven ost ovanpå - in i ugnen. Serveras med ris, potatis eller annat valfritt.

Vad ska ugnen stå på typ? :)
 
Något av det absolut godaste och enklaste jag vet, ett gammalt ICArecept som de bara kallat "Afrikansk soppa" vilket alltid får mig att himla lite med ögonen. Undrar vad Europeisk soppa är för något? :banghead: :laugh:
Men enormt gott är det i alla fall:

  • 1 lök
  • 1 stjälk selleri
  • 1 zucchini
  • 6 små potatisar
  • 2 msk olja
  • 1 l vatten
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • 1 burk hela tomater (à 400 g)
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk gurkmeja
  • 1/2 tsk timjan
  • 1/2 tsk kummin
  • 1/2 tsk kanel
  • 1/2 tsk chilipeppar
  • 1 burk kidneybönor (à 400 g)
  • bröd till servering
Tärna/strimla allt färskt och fräs det i het olja, häll över vatten, buljong och tomater, krydda och häll i bönorna. Koka i ca 10 min. :d

Jag brukar variera chilin, gott med chipotle ibland tex. Beroende på hur smått jag skär bitarna väntar jag olika länge med att slänga i zucchinin - och bönorna vill jag oftast inte koka så länge heller. Och ibland har jag i extra mycket kanel (och/eller äkta kanel), och kanske lite muskot. Jag kan utan problem äta enbart den här grytan (jag tycker det är mer en gryta än en soppa egentligen) varje dag i en vecka utan att ledsna. :D
 
Något av det absolut godaste och enklaste jag vet, ett gammalt ICArecept som de bara kallat "Afrikansk soppa" vilket alltid får mig att himla lite med ögonen. Undrar vad Europeisk soppa är för något? :banghead: :laugh:
Men enormt gott är det i alla fall:

  • 1 lök
  • 1 stjälk selleri
  • 1 zucchini
  • 6 små potatisar
  • 2 msk olja
  • 1 l vatten
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • 1 burk hela tomater (à 400 g)
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk gurkmeja
  • 1/2 tsk timjan
  • 1/2 tsk kummin
  • 1/2 tsk kanel
  • 1/2 tsk chilipeppar
  • 1 burk kidneybönor (à 400 g)
  • bröd till servering
Tärna/strimla allt färskt och fräs det i het olja, häll över vatten, buljong och tomater, krydda och häll i bönorna. Koka i ca 10 min. :d

Jag brukar variera chilin, gott med chipotle ibland tex. Beroende på hur smått jag skär bitarna väntar jag olika länge med att slänga i zucchinin - och bönerna vill jag oftast inte koka så länge heller. Och ibland har jag i extra mycket kanel (och/eller äkta kanel), och kanske lite muskot. Jag kan utan problem äta enbart den här grytan (jag tycker det är mer en gryta än en soppa egentligen) varje dag i en vecka utan att ledsna. :D

Döper den helt enkelt till Monstermoms soppa i boken då! :D
 
I går gjorde jag detta:
Grönsaksröra på en squash och några färska lökar. Stekte dem i olivolja en stund och sedan blandade jag i sockerärtor och förvälld färsk sparris delad i bitar; bara så det blev varmt. Till detta stekte jag portionsfiléer av lax. Stekte i ganska rikligt med smör och när de var klara pressade jag över en halv citron och ringlade över ca en msk flytande honung.

Jag lade grönsaksröran underst och laxen uppepå samt skedade smör-citron-honungsspadet över laxen. Det hela tog cirka 20 minuter och blev jättegott. Kan helt säkert varieras med andra grönsaker också.
 
Något av det absolut godaste och enklaste jag vet, ett gammalt ICArecept som de bara kallat "Afrikansk soppa" vilket alltid får mig att himla lite med ögonen. Undrar vad Europeisk soppa är för något? :banghead: :laugh:

Får mig osökt att tänka på en "afrikansk kikärtsgryta" som också råkar passa i den här tråden :p

Första träffen på google om man söker på namnet men huvudprincipen är att fräsa lök, hälla över en burk krossade tomater, 1 burk kokta kikärtor, buljongtärning, en skvätt vatten, kryddor (t.ex spiskummin) och några rejäla skedar jordnötssmör som får koka ihop en liten stund, och strö över cashewnötter på slutet om man känner sig rik! Den är god till ris, och antagligen couscous och bulgur också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp