Bukefalos 28 år!

"den perfekta hoven"

cili

Trådstartare
jag vill se bilder på hästar med en bra hovlängd/form, räcker att bilden är från kotan (eller typ mitten av skenan) och ner (så man får en bild av proportionerna)
skodda och oskodda hovar, så jag kan jämföra
gärna även bilder på hovarnas undersida

hur mycket växer hovarna per månad? brukar långsam/snabb tillväxt ge bättre hovkvalitet? hur kan man förbättra kvaliteten i hovarna?

har min häst barfota, och är lite osäker på hur ofta han behöver verkas eftersom han till skillnad från en skodd häst sliter på sina hovar när han är ute. han verkar ha ganska så bra hovkvalitet, men om det finns nån bra huskur (eller annat) som kunde förbättra den ännu mer så skulle han nog bli glad
har dock funderat på en sak, hans svarta hov (tre vita, en svart) har en vit undersida (visst brukar det vara så på svarta hovar?) och i den ser man "fläckar" (snarare oregelbundna cirklar) som är av en röd nyans, samt att han har en sån svart också, är det något att oroa sig för? han reagerar inte på när man trycker där i alla fall.
har inte kollat så nuga på undersidan av hans hovar, eftersom han är svår att lyfta benen på och man får skynda sig så han inte hinner dra ner innan man är klar (givetvis får han alltid beröm när han lyfter, så det går framåt)
 
Sv: "den perfekta hoven"

De röda fläckarna du pratar om brukar kallas blåmärken. De var blödningar i sulläderhuden när just det hornet växte ut, vilket färgade det rött. Därmed är de visserligen blåmärken men de visar på äldre skador. Hur gamla beror väl lite på hur ofta sulan byts ut på din häst, alltså hur snabbt den växer.
Sådana skador kan vara värre och då kallas de stengallor. De kan bli nästan som små bölder i sulhornet.

Färger på hovens horn är ofta samma eller liknande som hästens färger och färg på huden. Exempelvis har en mörk häst med strumpa på ena benet ofta även en vit hov på det benet.
Mitt varmblod har dock som din, alltså en svart hov med vit sula. Men hon har även en helsvart hov samt två randiga.

Hennes hovar är inte så himla fina än eftersom hon haft ganska ordentlig strålröta. Däremot har mitt kallblod rätt fina hovar som jag länkar till HÄR! (klicka på Tubbe)

Går naturligtvis barfota...

Tips för att avgöra hur lång intervall du kan ha: Hovväggen skall inte sticka upp ovanför sulan nå många millimeter och du bör inte vänta så länge att den börjar gå sönder.
Din hovslagare/verkare borde väl ändå kunna avgöra??
Det skall helst gå minst fyra veckor emellan, men det finns ingen övre gräns så länge man ser till hur hovarna ser ut. De flesta jag verkar åt ligger dock på ca 8 veckor för tillfället.
 
Sv: "den perfekta hoven"

har bara använt den här hovslagaren en gång hittills (fick då billigare pris eftersom det var så lite att ta), och det var i slutet av november. innan det hade han inte blivit verkad sedan början av sommarlovet (han stod hos farfar, han tar ut hovslagaren när han känner för det typ)
 
Sv: "den perfekta hoven"

Jag har en som jag verkar åt som inte behöver verkas mer än en gång om året. Den hästen räknas väl inte egentligen som en av mina stamkunder direkt :P
 
Sv: "den perfekta hoven"

Jag tycker nog att tubbes hovar är lite höga i trakten...
Samt att traktstöden inte är åtgärdade, att han är utåttåad fram beror på att trakten på insidan är hög.
Men det kanske är ett tag sen han verkades...
 
Sv: "den perfekta hoven"

Jag skulle också ha velat sänka trakterna lite mer fram, men de är i sulnivå, end of discussion.
Samma sak med traktstöden. de är knappa millimetern över sulan på de här fotona och det är så jag vill ha det på vintern för att ge lite extra grepp om underlaget.
De här fotona är tagna ungefär två veckor efter verkning, eller putsning snarare.

Du kan ha en poäng om att insidans trakt kan vara högre, jag skall kolla upp det när jag verkar honom i helgen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "den perfekta hoven"

emindy skrev:
De röda fläckarna du pratar om brukar kallas blåmärken. De var blödningar i sulläderhuden när just det hornet växte ut, vilket färgade det rött. Därmed är de visserligen blåmärken men de visar på äldre skador. Hur gamla beror väl lite på hur ofta sulan byts ut på din häst, alltså hur snabbt den växer.
Sådana skador kan vara värre och då kallas de stengallor. De kan bli nästan som små bölder i sulhornet.

Färger på hovens horn är ofta samma eller liknande som hästens färger och färg på huden. Exempelvis har en mörk häst med strumpa på ena benet ofta även en vit hov på det benet.
Mitt varmblod har dock som din, alltså en svart hov med vit sula. Men hon har även en helsvart hov samt två randiga.

Hennes hovar är inte så himla fina än eftersom hon haft ganska ordentlig strålröta. Däremot har mitt kallblod rätt fina hovar som jag länkar till HÄR! (klicka på Tubbe)

Går naturligtvis barfota...

Tips för att avgöra hur lång intervall du kan ha: Hovväggen skall inte sticka upp ovanför sulan nå många millimeter och du bör inte vänta så länge att den börjar gå sönder.
Din hovslagare/verkare borde väl ändå kunna avgöra??
Det skall helst gå minst fyra veckor emellan, men det finns ingen övre gräns så länge man ser till hur hovarna ser ut. De flesta jag verkar åt ligger dock på ca 8 veckor för tillfället.
'

på bilderna där du rider på "herkules" har du skor då med broddar eller rider du så barfota på vintern?
 
Sv: "den perfekta hoven"

ok!!

Jag bara ville tycka lite...inget ont i det alls...

:D
 
Sv: "den perfekta hoven"

Hej Pinge! Trevligt att du är här! Fick ju aldrig din hemside adress sist du var ute, kanske kan pm den till mig? // Emma, jocke
 
Sv: "den perfekta hoven"

hercules är inte min häst, bilderna ligger uppe åt någon annan.

Tubbe rids barfota även på vintern, mitt varmblod Ironia likaså.
Vi är välsignade med "riktig" vinter och besväras inte så mycket av ishalka utan problemet har väl tidigare snarare varit snöstyltor. Därför är barfota bättre ur säkerhetssynpunkt också! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 428
Senast: MiniLi
·
Hästvård Efter lång tid borta från hästvärlden har jag nu möjlighet att ha häst igen. En bekant har en jättetrevlig vallack som jag haft kortare...
2
Svar
21
· Visningar
3 723
Senast: Hoppelhase
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp