Den perfekta körhästen

BulletForMyValentine

Trådstartare
Den perfekta körhästen, hur ser den ut enligt er? :)
Temperament, extriör, färg, sto/hingst/valack, typ av häst. Ja vad som helst enkelt.

Så om ni fick fantisera fritt, hur skulle den perfekta körhästen se ut?:)
 
Min röst skulle gå till min hästs helbror (de är väldigt lika utseende och säkert i temperamenten också, lugna). För mig är det något speciellt med högresta hästar av halvblodsmodell, som körhäst. :love:
0000004455_Massino.jpg


0000004454_Massino.jpg


0000002114_Massino.jpg
 
Den perfekta körhästen, hur ser den ut enligt er? :)
Temperament, extriör, färg, sto/hingst/valack, typ av häst. Ja vad som helst enkelt.

Så om ni fick fantisera fritt, hur skulle den perfekta körhästen se ut?:)


Ska du köra maraton, plöja en åker, eller vad? :D Körhästar finns ju i alla dess former... blir som att jämföra en distanshäst, en dressyrhäst, och en islandshäst.

Jag gillar de tunga belgiska dragarna... var de inte så jäkla klumpiga och dyra att hålla så skulle jag kunna ha några såna bara att titta på. Coolhetsfaktor 100! :love::bump:


Men maratonhästarna är också fina, funkar ju som ridhästar också. Jag är inte kompetent nog att köra fyrspann, men enbet har jag testat en del. Då skulle jag vilja ha en lite mindre behändig häst av typen "europeisk sport" ;).

Har inga färgpreferenser utöver att fyrspannen gärna får matcha någorlunda. Annars är en duktig lydig häst detsamma som en vacker häst.


De enda jag har svårt för är extremerna... typ amerikanska Hackney, ser ut som om benen kommer gå i bitar när som helst. Inget sånt, bara ohälsosamt och hysteriskt.
 
Jag är sugen på en varmblodig häst att köra med i framtiden (inte travare dock ;)), funderar vad man kan titta på för hingstar innom halvblods aveln t ex för att få en körhäst.
 
@Lager Jag vet inte riktigt vad du menar med "klumpiga" frö jag tycker ju inte att en stor draghäst av tyngre modell är klumpig och tänkte på den filmen jag såg på YT, som jag inte hittar mer.

Det var ett fyrspann med ardenners som tävlade maraton på, vad jag kunde se, hög nivå. De var så jävla häftiga och allt annat än klumpiga.
Däremot var det en hel del kraft i ekipaget. De körde in i en stor, nergrävd stolpe med en diameter på ca 20 cm och den bara vek sig. :eek:
 
@Lager Jag vet inte riktigt vad du menar med "klumpiga" frö jag tycker ju inte att en stor draghäst av tyngre modell är klumpig och tänkte på den filmen jag såg på YT, som jag inte hittar mer.

Det var ett fyrspann med ardenners som tävlade maraton på, vad jag kunde se, hög nivå. De var så jävla häftiga och allt annat än klumpiga.
Däremot var det en hel del kraft i ekipaget. De körde in i en stor, nergrävd stolpe med en diameter på ca 20 cm och den bara vek sig. :eek:


Klumpig i betydelsen stor och tung ras.
 
@Lager Jag vet inte riktigt vad du menar med "klumpiga" frö jag tycker ju inte att en stor draghäst av tyngre modell är klumpig och tänkte på den filmen jag såg på YT, som jag inte hittar mer.

Det var ett fyrspann med ardenners som tävlade maraton på, vad jag kunde se, hög nivå. De var så jävla häftiga och allt annat än klumpiga.
Däremot var det en hel del kraft i ekipaget. De körde in i en stor, nergrävd stolpe med en diameter på ca 20 cm och den bara vek sig. :eek:

Lite "klumpiga" är ju t.ex. adrennern om man jämför med t.ex. nordsvensken. När man tittar på skogskörningstävlingar kan en nordsvensk generellt ta kortare, snävare vägar än en adrenner. Det är ju trots allt en storleksskillnad och för mig är ardennern mer en jordbruksras och nordsvensken mer en skogsbruksras. Men det är ju små skillnader inom samma segement. :) Men visst, det finns ardennrar som går svår dressyr också och nordsvenskar som knappt kan svänga, detta är en generalisering.

Jag är ju fast i nordsvensken och skulle inte vilja ha en annan typ. :) Tycker den är ultimat för körning på det sättet och den nivån jag vill köra.
 
Jag är sugen på en varmblodig häst att köra med i framtiden (inte travare dock ;)), funderar vad man kan titta på för hingstar innom halvblods aveln t ex för att få en körhäst.
Sandakan kanske? Han är fd dressyrhingst som blev körvalack. Lämnar trevliga avkommor.
 
Jag är sugen på en varmblodig häst att köra med i framtiden (inte travare dock ;)), funderar vad man kan titta på för hingstar innom halvblods aveln t ex för att få en körhäst.
En snabb titt på ett par sidors resultat på TDB ger bland annat följande resultat:
D-Day, Ragazzo, Don Primero, Falleur, Magini, Flamingo, Cathageno, Last Liberty, Sack, Landprinz I, Pajazzo, Bellini, Regazzoni, Iran, Dardel, Emmerton, Bolero, Ceylon, Electro, Maraton, Helwan, Cor de la Bryere, Davignon II, Cortus, Highlight, Twilight.
 
Fick jag drömma om en ny körhäst skulle jag köpa en lite äldre körhäst som har tävlats. En med 5-7 år kvar att ge till en glad amatör. D-ponny. Gärna en Welsh...
En pålitlig, pigg och erfaren valack.
 
Min drömkörhäst är syrrans shettis, om hon bara kunde växa en 40 cm och om man kunde växla upp till en turbomotor :D Hon är skitsnäll, stabil och skyggar i princip aldrig för något, men är lite trög och kort i rocken :o annars en dröm att köra med kidsen, de typ dör av skratt varje gång ponnyskrället galopperar och de ser svansen guppa framför vagnen :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 144
Senast: iNTOHiMO
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 127
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 694
Senast: Myrten
·
Kläder & Bli fin Ja, jag vet. Shein pratas om med allt annat än positiva ord från de som bryr sig åtminstone lite om hur klädproduktion påverkar vår...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 948
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp