Den stora namntråden

@Voff Säger väl Embla som vanligt! :D Första kvinnan i nordisk mytologi. På samma tema har vi Edda (en kvinna), Eitre (en manlig dvärg) och Eir (läkekonstens gudinna eller en valkyria, eller nåt annat beroende på vem man frågar).

Andra e-namn jag kan komma på bara sådär är väl Entei (förlåt, det är en pokémon :p)... och det är väl typ det. E var svårt!
Edda är upptaget av en god vän (och bukefalist)

Sambon får spader om vi tar pokémonnamn :D
 
Jag gillar Effie (Effie trinket i Hungerspelen :D) @Voff

Tror jag redan skrivit flera förslag tidigare så jag kanske upprepar mig men
Ente - tyska för anka
Espe - tyska för asp
Elfe - älva (kvinnlig) ockdå tyska
Embu - distrikt i Kenya
Este - tyska för est :D (tyska är bra för namn tycker jag iom ofta E som ändelse vilket gör det ner namnlikt i mina ögon :) )

Ety
Etsy/Etzy
 
Tja än är det länge kvar men det skadar ju inte att börja fundera på namn. Jag vet alltså inte vilken bokstav, men den behöver ju inte heta samma i stamtavlan.
Zeppelin & Lemmy & ????
Mest troligt en hane. :)
 
Tja än är det länge kvar men det skadar ju inte att börja fundera på namn. Jag vet alltså inte vilken bokstav, men den behöver ju inte heta samma i stamtavlan.
Zeppelin & Lemmy & ????
Mest troligt en hane. :)
Några namn inom rock/metal (lite olika tuffhet på musiken dock :D )
Slash
Cooper
Opeth
Bruce (Dickinson)
Isildur (efter isildurs bane)
Flames
Ghost
Sid (vicious)
Kee (efter Kee Marcelo)
Saxon
Primus
Venom
Helix
Sator (:D)
Bon Jovi
Sabbath
Metallica
Rammstein
Hawkwind
Hendrix
Ozzy
Steppenwolf (framförallt om han heter Born to be wild i stamtavlan :D)
Yngwie
Satan
Trooper
Dregen
Watain
Sabaton
Frank Zappa/Dweezil :D
Jethro

Blir det en tik så röstar jag för Lillasyster :D (eller Myrkur)
 
Jag får hem en tollarvalp i slutet av maj :love: och vet inte om det är en hane eller hona ännu då uppfödaren kommer att bestämma ut individer till de olika hemmen(om man inte har önskemål om specifikt kön) när valparna är drygt 6 veckor gamla. Jag har ganska många tiknamn som jag gillar, men skulle vilja ha hjälp att komma på hannamn (så mycket svårare än tik :crazy:). Jag vill gärna ha namn som är förknippade med naturen (gärna någon lek med ordet eld eller namn med betydelsen eld/röd/flamma/gnista). Jag gillar vackra svenska ord (skulle exempelvis kunna döpa en grå tik till Dimma eller Skymning) och verb (tik: Vilja, Ila, Mumla osv.). Annars är jag väldigt förtjust i lite trollska sagonamn (ex. sagan om ringen) och Gaeliska/Irlänska/liknande namn (tik: Eira, Moira Aoife)

Om det är en tik är jag mest inne på att det blir en Aoife (Ifa) eller Aithne (Ethne) (om jag inte kommer fram till att de namnen är lite för svåra... :angel:)

Jag letar alltså efter åsikter och namnförslag överlag. :)

De jag kommit fram till till hane är:
Birk
Aidan
Merlin
Eldar
Ceri
Vide
Alve

Inget av dem har dock sagt riktigt klick även om jag tycker att alla är fina och säkert skulle kunna välja ett av dem om inget annat dyker upp...
 
Jag får hem en tollarvalp i slutet av maj :love: och vet inte om det är en hane eller hona ännu då uppfödaren kommer att bestämma ut individer till de olika hemmen(om man inte har önskemål om specifikt kön) när valparna är drygt 6 veckor gamla. Jag har ganska många tiknamn som jag gillar, men skulle vilja ha hjälp att komma på hannamn (så mycket svårare än tik :crazy:). Jag vill gärna ha namn som är förknippade med naturen (gärna någon lek med ordet eld eller namn med betydelsen eld/röd/flamma/gnista). Jag gillar vackra svenska ord (skulle exempelvis kunna döpa en grå tik till Dimma eller Skymning) och verb (tik: Vilja, Ila, Mumla osv.). Annars är jag väldigt förtjust i lite trollska sagonamn (ex. sagan om ringen) och Gaeliska/Irlänska/liknande namn (tik: Eira, Moira Aoife)

Om det är en tik är jag mest inne på att det blir en Aoife (Ifa) eller Aithne (Ethne) (om jag inte kommer fram till att de namnen är lite för svåra... :angel:)

Jag letar alltså efter åsikter och namnförslag överlag. :)

De jag kommit fram till till hane är:
Birk
Aidan
Merlin
Eldar
Ceri
Vide
Alve

Inget av dem har dock sagt riktigt klick även om jag tycker att alla är fina och säkert skulle kunna välja ett av dem om inget annat dyker upp...
Gratulerar o välkommen till Bukefalos!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 106
Senast: IngelaH
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 506
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 696
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp