Den stora namntråden

Har fortfarande inte bestämt vilket namn valpen ska få om det blir en hane. Tiknamnet är klart: Birka. Men eftersom vi sagt till uppfödaren att kön inte spelar någon roll och tikar är populärare än hanhundar så lär det ju bli en hanhund vi får i slutändan.
Tema: Jag gillar namn från sagor, myter, fantasy, fornnordiska namn m.m. Vill gärna att namnet ska va hyfsat lätt att uttala, helst tvåstavigt.
Förslag mottages tacksamt! :bow: Förslaget på listan just nu är Hektor, men i övrigt är det tomt.
Om man skulle gå på Isländsk/Fornnordisk mytologi finns Adall (Adlig), Ari (Örn), Balti/Birnir (Björn), Brimi (Eld), Fafnir (En drake i fornnordisk mytologi), Frodi (Vis kung), Tyr (Krigsgud), Edall (Ädelsten), Erró (Isländsk konstnär). :p
 
Rent hypotetiskt. Om man tycker att namn som dessa är fina på en hanhund?
Allan
Basker
Ruben
Assar
Buster
Samson
Silas
Jussi
Ajvar
Butler
Isak
Vad skulle då kunna tänkas passa en tik? En svart dvärgschnauzer.
 
Om man skulle gå på Isländsk/Fornnordisk mytologi finns Adall (Adlig), Ari (Örn), Balti/Birnir (Björn), Brimi (Eld), Fafnir (En drake i fornnordisk mytologi), Frodi (Vis kung), Tyr (Krigsgud), Edall (Ädelsten), Erró (Isländsk konstnär). :p
@Wenniz Vilka toppennamn! :bow::bow: Gillar framförallt Balti, Brimi och Fafnir.
@Killaloe det skulle det kanske, har inte tänkt på det :idea: Min sambo är väldigt förtjust i Borka men jag gillade varken Birk eller Borka i Ronja Rövardotter som barn så de namnen är lite förstörda för mig. :p
 
Vad skulle då kunna tänkas passa en tik? En svart dvärgschnauzer.
Åh det blir en liten DS-tik och ingen beardis? :)

Jag tänker namn som Iris, Aila, Astri/Astrid, Ebba, Brisa, Dis, Rut, Eili, Ilma, Hedda, Maj, Katla, Delia (betyder mörk och är engelskt) Silja/Silje/Silke, Nanna, Yrsa, Jette (betyder kolsvart på danska), Tuva/Tove och Signe skulle kunna passa :)
 
Fick veta av uppfödaren att det blir antingen en röd valp eller en svart tri valp till mig om tre veckor! Hon ville att jag skulle klura på namn till båda då hon ej bestämt sig än vilken valp jag ska få, men vi bestämmer själva namnet i stamtavlan så vi måste komma på namn till nästa helg. Please help? :nailbiting: Båda är hanar med mycket fart i.
Vad är det för ras ?
Han uppfödaren något tema för kullen alls eller får den heta precis vad som :D
 
Åh det blir en liten DS-tik och ingen beardis? :)

Jag tänker namn som Iris, Aila, Astri/Astrid, Ebba, Brisa, Dis, Rut, Eili, Ilma, Hedda, Maj, Katla, Delia (betyder mörk och är engelskt) Silja/Silje/Silke, Nanna, Yrsa, Jette (betyder kolsvart på danska), Tuva/Tove och Signe skulle kunna passa :)

Ja, det verkar som om det blir så i stället :)
Flera av dina förslag är perfekta om det inte vore så att barn eller hundar i vår närhet heter så. Rut, Hedda, Tuva, Astrid, Ebba och Signe är upptagna (Rut vore den absoluta drömmen att kunna välja men det heter min systerdotter)
Yrsa och Nanna har förkastats av resten av familjen. Just nu är Svea, Mika och Lisen på tapeten. Jag driver Lisen men det kommer inte att gå. Om jag skulle sätta pengar så blir det Mika till slut.
 
Mika är fint :) Det hette vår lilla katt som unge innan hon flyttade frön djurskyddet till oss.

Och så besvärligt med barn som heter samma! Kräv att barnen byter namn! :D

Annars gillar jag Tekla och Thea eller Milla om du vill ha fler alternativ :)

Mika var på tal till båda våra döttrar så vi gillar det mycket. Det är så svårt att hitta namn. Så många fina som man bara inte "känner för". Det är något med karaktär och hur det känns att säga det som ju är så himla personligt. Jag gillar namn med lite stuns i men samtidigt är jag förtjust i Lisen som ju är jättegulligt. Sickan är ett unisexnamn som jag älskar men som är upptaget.

PS Thea upptaget. Tekla ingen favorit och vår katt heter Malla som jag tycker är för likt MIlla.:crazy:
 
Det är skitsvårt med namn alltså! Framförallt om en ska försöka komma överens med fler personer :o (därför är jag ytterst diktatorisk när det gäller att namnge djur i familjen :angel: ) @fejt

Sen kan en ju stå där och tänkt på ett namn och så blir det ändå något helt annat för att det tilltänkta namnet inte passar. :)

Fler förslag är typ Nike och Niila. Och Mymlan (om jag någon gång blir med tik så är det högst upp på min lista, älskar att uttala det namnet och är ju ett stort fan av Mumin :D)!
Filou står också högt på min lista, både som tik och han-namn

Jag gillar Filur också, det låter så rart på något sätt men ändå busigt, käckt och som någon som är positiv till livet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 149
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 226
Senast: IngelaH
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 615
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 812
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp