Den stora tråden om tricks, freestyle och HtM

Han vill gärna springa som en krabba eller studsa fram, så han vill säkert ha en egen version av fot :laugh:. Att bara komma hit (Dock har jag skadad hand på filmen här, så den hålls i en dum position.) har tagit evigheter. :o


Men jag TROR att om vi skulle lägga till lite tricks och roliga saker så skulle han nog kunna uppföra sig! Jag upplever att han vill att det ska hända saker hela tiden och att han försöker göra nya saker när han inte får belöning tillräckligt snabbt. "Gör jag fel? Vad vill du matte? Funkar det här? Eller det här?"
Freestyle kanske skulle passa oss bäst?

Det ser ju bra ut, tycker jag! :D
Men en fundering är kanske var/hur/när du ger belöning?
 
Det ser ju bra ut, tycker jag! :D
Men en fundering är kanske var/hur/när du ger belöning?

Slänger boll bakåt eller ger godis vid knävecket då han har en tendens till att hamna för långt fram och ha för stor förväntan på att hoppa på mig framifrån. :p Bör jag prova någon annanstans? Försöker belöna när han har rätt position eller nästan lite längre bak än vad jag vill ha honom. (Dom här klippen var bara för att filma hur det ser ut om man försöker gå något längre sträckor utan belöning)
 
Slänger boll bakåt eller ger godis vid knävecket då han har en tendens till att hamna för långt fram och ha för stor förväntan på att hoppa på mig framifrån. :p Bör jag prova någon annanstans? Försöker belöna när han har rätt position eller nästan lite längre bak än vad jag vill ha honom. (Dom här klippen var bara för att filma hur det ser ut om man försöker gå något längre sträckor utan belöning)

Belönar i rörelse alltså? I så fall hade jag provat markera-stanna-belöna.
 
Belönar i rörelse. Men då kan jag prova markera-stanna-belöna och då belöna bakåt eller på stället?

Jag hade belönat i position. Jag tänker att det är en fråga om vad det är man vill förklara för hunden, är "fot" en rörelse (vilket i så fall snarare är en grupp med flera rörelser) eller är det en position? Om du lär honom positionen så får han jobba för att hålla sig kvar där, men om du lär honom rörelsen så vill han förutsäga vilken i den stora serien som kommer att komma härnäst för det är jäkligt svårt att veta vad det blir! :nailbiting: :D
(Kan han hålla positionen i stillastående förresten? Eller trampar han runt? Kan han inte söka upp och hålla fot när du står stilla så hade jag börjat där först.)
 
Jag hade belönat i position. Jag tänker att det är en fråga om vad det är man vill förklara för hunden, är "fot" en rörelse (vilket i så fall snarare är en grupp med flera rörelser) eller är det en position? Om du lär honom positionen så får han jobba för att hålla sig kvar där, men om du lär honom rörelsen så vill han förutsäga vilken i den stora serien som kommer att komma härnäst för det är jäkligt svårt att veta vad det blir! :nailbiting: :D
(Kan han hålla positionen i stillastående förresten? Eller trampar han runt? Kan han inte söka upp och hålla fot när du står stilla så hade jag börjat där först.)

Jaa! *Lightbulb* :idea: Det är ju såklart helt rätt!

Han kan söka upp och hålla fot när vi står stilla. Han kan även komma in, snurra runt och sätta sig i rätt position. Det är just i rörelse som han blir för framåt.
 
Jaa! *Lightbulb* :idea: Det är ju såklart helt rätt!

Han kan söka upp och hålla fot när vi står stilla. Han kan även komma in, snurra runt och sätta sig i rätt position. Det är just i rörelse som han blir för framåt.

Japp, då skulle jag gissa på att du har i alla fall en möjlig lösning där. :up:
 
Jag hade belönat i position. Jag tänker att det är en fråga om vad det är man vill förklara för hunden, är "fot" en rörelse (vilket i så fall snarare är en grupp med flera rörelser) eller är det en position? Om du lär honom positionen så får han jobba för att hålla sig kvar där, men om du lär honom rörelsen så vill han förutsäga vilken i den stora serien som kommer att komma härnäst för det är jäkligt svårt att veta vad det blir! :nailbiting: :D
(Kan han hålla positionen i stillastående förresten? Eller trampar han runt? Kan han inte söka upp och hålla fot när du står stilla så hade jag börjat där först.)

Det här tyckte jag var väldigt intressant. Kan du utveckla det ännu mer?
 
Den om att lära in en position istället för en rörelse.

Ja, jo, men jag är inte säker på att jag förstår riktigt vad du undrar... :o Men jag gör ett försök så får du rätta mig om jag är helt ute åt fel håll?

Jag tänker att vi fokuserar mycket på rörelsen, därför att fot är i rörelse - men det är inte detsamma som att fot är en rörelse. Fot är egentligen bara "håll dig här", men ofta tränas det som "häng med". Häng med är någonting helt annat, något oförutsägbart, det händer saker hela tiden och det gäller att, ja, just hänga med. Bästa chansen att hänga med har man om man gissar en del, ligger lite före när vi rör oss framåt, lite bakom när vi rör oss bakåt, vinklar lite så man kan se ifall det är en sväng på gång, osv. Ovanpå det så kommer belöningen medan vi fortsätter gå, eller släpps medan människan går vidare, eller slängs bakåt, åt sidan eller framåt (beroende på hur vi vill justera tendenserna i positionen), och allt mellan markering och förstärkare blir också förstärkta beteenden... Vi tränar fot som att "rör dig bredvid mig framåt", "rör dig bredvid mig bakåt", "rör dig bredvid mig i sväng åt vänster", osv alla är samma beteende och alla heter fot. Det är jättesvårt! Om man istället vänder på det, och tänker att fot är en stillastående position bara, som när hunden förstår den väldigt väl man kan föra vidare ut i rörelse, då blir det en lite annan sak? Man befäster positionen enbart, utan rörelse, sen uppsökande av position (båda ur stillastående), och därefter utvecklar det till rörelse, men markering-förstärkare tillbringas i position igen (stillastående). Varje gång man förstärker i rörelse förstärker man just rörelser, och ur positionen... Det är inte så stor praktisk skillnad - man går ju fortfarande fot! :D - men inställningen är annorlunda och det påverkar hur man hanterar misstag och finjusterar. Blev något klarare?
 
Känns nästan fånigt att skriva här. Ni är så duktiga!!! Men jag kör ändå.

Jag kollar youtube och läser på och försöker sålla och sortera.
Jag bestämde mig för att börja med handtarget. Tänkte att jag kunde träna överlämningar med det sen. Nu har jag kommit till att han följer handen (med nosen i) så långt jag når sittande och har så smått provat att han ska lägga nosrygg i min handflata. Läste om det och det och såg det sen på @Monstermom s film.
Parallellt har han lärt sig att kliva upp med båda tassarna på en bok.

Ett av många problem är att han fattar på en gång vad jag är ute efter men han tröttnar också lika fort. Bok på golvet, han tittar och nosar och petar på den i ett svep. Klickklickklick kasta godis. Han kommer tillbaka och slänger upp tassen på boken ett par gånger (belöning varje gång såklart) och sedan väntar jag några sekunder innan han provar med två tassar. Klick kasta mycket godis. Sedan börjar han flacka med blicken och jag förstår att jag skulle ha slutat för 15 sekunder sedan.

När han accepterar att något har ett syfte gör han i princip alltid rätt och snabbt. På promenad väntar han på kommando (jag har honom i expanderlina runt midjan) om terrängen är för svår för mig och han stannar självmant och väntar när han krupit under ett stängsel före mig. Om vi hör en bil (vi bor längs en smal och glest trafikerad 70-väg) stannar han, vänder och kommer och sätter sig vid min sida till dess bilen är förbi.

Jag kanske överdriver hans smarthet och att det i stället handlar om att jag är för långsam eller något. Just nu kan jag i alla fall använda mig av att han trots allt verkar längta efter att umgås med mig.
 
Ja, jo, men jag är inte säker på att jag förstår riktigt vad du undrar... :o Men jag gör ett försök så får du rätta mig om jag är helt ute åt fel håll?

Jag tänker att vi fokuserar mycket på rörelsen, därför att fot är i rörelse - men det är inte detsamma som att fot är en rörelse. Fot är egentligen bara "håll dig här", men ofta tränas det som "häng med". Häng med är någonting helt annat, något oförutsägbart, det händer saker hela tiden och det gäller att, ja, just hänga med. Bästa chansen att hänga med har man om man gissar en del, ligger lite före när vi rör oss framåt, lite bakom när vi rör oss bakåt, vinklar lite så man kan se ifall det är en sväng på gång, osv. Ovanpå det så kommer belöningen medan vi fortsätter gå, eller släpps medan människan går vidare, eller slängs bakåt, åt sidan eller framåt (beroende på hur vi vill justera tendenserna i positionen), och allt mellan markering och förstärkare blir också förstärkta beteenden... Vi tränar fot som att "rör dig bredvid mig framåt", "rör dig bredvid mig bakåt", "rör dig bredvid mig i sväng åt vänster", osv alla är samma beteende och alla heter fot. Det är jättesvårt! Om man istället vänder på det, och tänker att fot är en stillastående position bara, som när hunden förstår den väldigt väl man kan föra vidare ut i rörelse, då blir det en lite annan sak? Man befäster positionen enbart, utan rörelse, sen uppsökande av position (båda ur stillastående), och därefter utvecklar det till rörelse, men markering-förstärkare tillbringas i position igen (stillastående). Varje gång man förstärker i rörelse förstärker man just rörelser, och ur positionen... Det är inte så stor praktisk skillnad - man går ju fortfarande fot! :D - men inställningen är annorlunda och det påverkar hur man hanterar misstag och finjusterar. Blev något klarare?

Tack för mycket intressanta tankar.
 
Jag hoppas det blev någorlunda begripligt? Jag läste igenom nu vad jag själv skrivit och fattar nästan ingenting, men då hoppas jag att det bara är för att jag är blöt, kall, hungrig och tröööööööööött då. :D

Jag tror att jag fattade iaf :angel:
Nej då, så rörigt var det inte och jag är helt med på att det är bättre att lära in position istället för rörelse men har inte riktigt kommit på hur jag ska göra. Minn har bra ingångar och börjar få till bra utgångsposition men i rörelse har vi problem. Fast hon driver inte för långt fram när jag går framåt, hon hamnar för långt bak istället men har ett bra backande.
 
Hörni, har precis insett ett löpande tema i alla (halvt påbörjade eller bara funderade på i förbifarten) rutiner: konflikt. Konflikt där hundkräket vinner över mig! :eek: :laugh:
Är det något undermedvetet som dyker upp? Monster som tjur, jag som tjurfäktare (Bolero) - jag gillar ju inte tjurfäktning så givetvis åker jag på stryk och tjuren vinner. Monster som häst, jag som cowboy (Rawhide) - givetvis slutar det med att Monster rider ut på mig istället. Blommornas vals då? Där är vi väl vänner? Nä, bråkar om att plocka de bästa blommorna - såklart!
... Osv. :cautious: :laugh:

Har ni några underliggande teman som dyker upp när ni föreställer er eller skapar rutiner? Något genomgående som kanske - eller kanske inte - säger något om dig och din hund? :D
 

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 586
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 264
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 254
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 161
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp