Den stora tråden om tricks, freestyle och HtM

Funderar lite smått på att kanske anmäla till iallafall EN Freestyle-tävling nästa år, för att testa och se om det är något för oss. Alltid gillat sporten, och jag lär ju Tinja konstant nya tricks, så det borde ju passa!

Är dock helt på det gröna med vad som behövs och är sjukt osmidig på att hitta information och tänkte att folk här kanske kan hjälpa en vilsen själ :p

Hur långt ska ett Klass 1-program vara?
Hur många tricks måste det innehålla?
Vad för tricks får inte vara med?
Hur döms det?
Något speciellt man måste tänka på?
 
Hur långt ska ett Klass 1-program vara?
Hur många tricks måste det innehålla?
Vad för tricks får inte vara med?
Hur döms det?
Något speciellt man måste tänka på?

Nu menar jag absolut inget illa men svaret på fråga 1,2,3 (delvis, snarare hur liten del som får vara heelwork positioner) kan du lätt få besvarade i "regelboken" för freestyle och heelwork :)

Det är två domare som dömer. Tre delar sätter de betyg på och sedan räknas ett snitt ut mellan dessa två domare. För att få uppflyttande resultat måste alla tre i genomsnitt hamna över 7,5 poäng.
De bedömer precision och samarbete, innehåll, tolkning av musik.

De tips jag kan bidra med är att använda planen. Ta plats med andra ord :)
Och hellre få tricks som sitter än många halvdana. Du kan ju kolla filmen jag postade tidigare, det räckte till en tredjeplacering bland typ 20 startande. Väldigt simpelt program :)
 
Nu har jag i alla fall bestämt en låt till ett HTM-program som jag tänkt lära yngsta hunden inför klass 1. Låten är Narnia: Only the beginning of the adventure. Nu ska vi bara börja träna. :) Känns lagom tempo, inte svår att matcha med positioner och känns inte som att jag skulle skämmas ihjäl med den låten när de sätter på musiken. Vi spånar dock fortfarande på freestylelåtarna till både yngsta och äldsta hunden. Just musik till filmer känns som en smart linje att gå på just nu, i alla fall medan vi är nybörjare.
 
Vi har lärt in introt till vårat fs program nu så nu ska vi börja träna på nästa pusselbit av programmet. Är riktigt nöjd över hur introt ser ut men det är ju bara drygt 20 sekunder av hela programmet :angel: Värsta just nu är att det planeras parning av Betty i februari vilket isf innebär att vi inte kommer ut och tävlar förrän i juli :( Så långt borta att jag bryter ihop lite.
 
Nu har vi valt musik att köra på freestyle. "Let it go" från Frozen.
Så heelwork musik blir Narnia - Only the beginning of the adventure
Och freestyle musik blir Let it go. Jag valde den musiken för att jag tycker att den verkar enkel att göra tricks till, har lagom tempo och jag hittar några lämpliga ställen att klippa av musiken på innan tiden är slut utan att musiken känns avhuggen.

Såsom det ser ut nu så planerar vi att vara med på följande tävlingar:
17-18/3 Karlstad.
14/4 Stockholm
21-22/4 Ulricehamn
5-6/5 Kumla.

Hur långt har ni kommit?
 
Vad kör ni för moment/tricks i era program? Jag behöver inspiration! Har börjat lära in slalom osv. Men ja, det står verkligen still.
 
Vad kör ni för moment/tricks i era program? Jag behöver inspiration! Har börjat lära in slalom osv. Men ja, det står verkligen still.

Slalom mellan benen, hopp över rekvisita, runda rekvisita, gå runt mig (jag snurrar åt motsatt håll), buga mellan mina ben, kryp, sitta kanin, inkallning, ska ha hopp upp på min rygg men just nu är jag för osmidig för att ta mig ner på marknivå.

Här finns endel tips https://trickhundar.com/tricktips/
 
Vad kör ni för moment/tricks i era program? Jag behöver inspiration! Har börjat lära in slalom osv. Men ja, det står verkligen still.

Backa runt mig, gå runt mig, gå runt ett ben eller en arm. Hoppa över ett ben. Backa framför. Snurra, spin. Ligga eller sitta och jag går runt hunden.
Har hämtat en hel del från rallylydnanden och vanlig lydnad som typ läggande under gång, fjärrskiften, inkallning, runda en kon och apportering (där konen/apporten kan bytas ut mot valfritt föremål). Du får ha lite heelwork-positioner också men det får inte överstiga 25% av programmet i freestyle. Tvärt om i heelwork.
Brukar kolla en hel del på olika freestyle/heelwork-klipp på youtube för att få inspiration.
 
Vad kör ni för moment/tricks i era program? Jag behöver inspiration! Har börjat lära in slalom osv. Men ja, det står verkligen still.

Du har redan fått bra tips, så lägger bara till att välja noga! Trick som ser jättebra ut med en liten hund kan se klumpigt eller fånigt ut med en större, trick som passar jättebra i en låt ser inte klokt ut i en annan, osv. Förstås vet du det redan, men ibland är det väldigt lätt att bli lite "för" inspirerad av filmer och vilja slänga in något coolt trick trots att det egentligen inte passar i just ens eget program så bara nämner det för säkerhets skull. (Slalom är tex fullständigt meningslöst för mig och Monster, ändå kommer jag på mig själv med att försöka knöka in det här och var. Inte för att det är just coolt, utan - gissar jag - för att det liksom hör till, man "ska" ha med lite slalom... :o)
 
@Monstermom håller verkligen med om det med slalom. Personer med hund modell stor (i mitt huvud går Monster under den kategorin :p) eller med för långsamma hundar.

Men det är rätt underhållande när korta personer med för stor hund ska göra slalom och de får göra som ett litet hopp för att hunden ska kunna passera :D
 
@Monstermom håller verkligen med om det med slalom. Personer med hund modell stor (i mitt huvud går Monster under den kategorin :p) eller med för långsamma hundar.

Men det är rätt underhållande när korta personer med för stor hund ska göra slalom och de får göra som ett litet hopp för att hunden ska kunna passera :D

Ja, jag har fått sådana tips ibland och jag känner bara varför!? Det ser fortfarande bara dumt ut (möjligen om man avsiktligt gör något slags Helan & Halvan-grej :laugh:), och hela poängen med sporten är ju att det inte finns några obligatoriska moment! Varför i hela fridens tider ska man ha med något som bara är bökigt och inte framhäver något positivt alls? Jag kan ha med en "genom" i positionsbyte i htm, mer eller mindre bara för att, men det är en helt annan sak för mig.

Lyft benet så han kommer under, och gå framåt samtidigt, och så liksom skutta sista biten för rumpan, kom igen, det blir jättebra! Öh, nä. :cautious:
 
Tack för alla tips! Mina hundar är ju rätt små om man jämför med t.ex. @Monstermom s Monster. :laugh: Men det kanske kommer ser dumt ut ändå? Floki har bara gjort 4a pass med slalom så döm oss inte för hårt, det blir en del överdrivna rörelser så här i början. :rofl:

 
Tack för alla tips! Mina hundar är ju rätt små om man jämför med t.ex. @Monstermom s Monster. :laugh: Men det kanske kommer ser dumt ut ändå? Floki har bara gjort 4a pass med slalom så döm oss inte för hårt, det blir en del överdrivna rörelser så här i början. :rofl:


Alltså nej, slalom var bara ett exempel för att det dels är väldigt vanligt och dels verkligen ser helknäppt ut när man har en för stor hund! Jag menade inte att specifikt slalom inte skulle passa er! :o

Jag tänker att om man kan utföra det (när det är färdigt :D) på ett sätt som gör att man kan röra sig till musiken som om man inte har en hund som går slalom mellan ens ben, då passar det bra. (Jag delar nog inte @Monifa s åsikt att hunden inte bör vara långsam när jag tänker efter, för mig är det nog bara att den är för stor och liksom kommer i vägen... Obs, inte riktat mot Floki nu, @Tonto ! :laugh:) Och det ser ju ut som att du kan röra dig rätt obehindrat, så jag tycker det ser ut som ett trick som kan funka bra för er. :up:

Det jag menade var bara att när man ser en massa inspirationsfilmer så är det lätt att vilja göra det man ser, men så kan man aldrig tänka (oavsett vilken hund man har, det finns ju saker som inte funkar så bra med en liten hund också tex) utan man måste ju översätta det till just ens egen hund (och musik) och bedöma om man gillar det. Monster kommer aldrig att trippa som en dvärgpudel liksom, jag måste tänka på hur han ser ut när han gör något och inte bara försöka ta saker rakt av för att det ser bra ut när någon annan gör det. Vet inte om jag lyckas göra något klarare här... :o
 
Idag har jag och Qarusell gjort vårat första träningspass inför en ev start i freestyle i slutet av april... :nailbiting:.
Hon kan inte jättemånga trix men hon kan gå runt mig, snurra, hoppa över mitt ben och idag kan hon även runda en kon (för det mesta.. :p). Jag ska försöka lära henne att gå slalom mellan mina ben men hon tycker att det är läskigt så vi får se om det går..

Nu måste jag "bara" komma fram till vilken musik jag ska ha och om jag ska försöka göra om konen till någon trevlig rekvisita på något sätt eller ta bort den och försöka få henne att göra momentet ändå..
 
Idag har jag och Qarusell gjort vårat första träningspass inför en ev start i freestyle i slutet av april... :nailbiting:.
Hon kan inte jättemånga trix men hon kan gå runt mig, snurra, hoppa över mitt ben och idag kan hon även runda en kon (för det mesta.. :p). Jag ska försöka lära henne att gå slalom mellan mina ben men hon tycker att det är läskigt så vi får se om det går..

Nu måste jag "bara" komma fram till vilken musik jag ska ha och om jag ska försöka göra om konen till någon trevlig rekvisita på något sätt eller ta bort den och försöka få henne att göra momentet ändå..

Ett tips om hon tycker det är läskigt att springa mellan dina ben är att kasta godis/boll/hennes bästa belöning genom dom i början så att hon glömmer bort der läskiga. Jag kör nästan alltid kastbelöning när hon kommit till mitten då Dahlia också kan tycka att det är lite otäckt (hon vill inte råka bli trampad på fötterna :p )
 
Ett tips om hon tycker det är läskigt att springa mellan dina ben är att kasta godis/boll/hennes bästa belöning genom dom i början så att hon glömmer bort der läskiga. Jag kör nästan alltid kastbelöning när hon kommit till mitten då Dahlia också kan tycka att det är lite otäckt (hon vill inte råka bli trampad på fötterna :p )
Tack för tipset :) jag ska testa med att kasta godis :)
 
Jag har inte haft någon träningslust eller inspiration på länge. Har efter mycket funderande och bollande med kompisar kommit fram till att jag ska testa ett nytt upplägg i träningen och framförallt kring belöningar. Men nu behöver jag lite input på vad jag ska träna. Tänkte att något trick kan vara bra och hoppas att fler vill vara med och kanske träna på samma trick och så kan vi uppdatera här i tråden och hjälpa varandra eller bara heja på när det känns motigt.

Nån som vill vara med?
Nån som har tips på något trick?
 

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 621
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 287
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 278
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 230
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp