Den ultimata matlådan

Equilina

Trådstartare
Jag googlar och googlar men hittar inte vad jag vill ha.
Jag vill ha en grovfoderlåda i hagen som ska rymma 15-20 kg hösilage, kunna användas av både 80 cm ponny och stora hästar och inte vara någon slow feeding-variant.
Vi har hittills byggt egna (https://instagram.com/p/-V8PMOTcZ9/) men de håller max en säsong innan de blir uppätna.
 
Jag har riktiga potatislådor, den stora varianten, kostade mig 500 spänn att köpa men är inne på vinter nr 2 nu. Tar du bort nån planka borde även shettisen kunna äta.
 
Har du inte någon i din närhet som kan svetsa en sådan låda? Även om ni inte har någon vän kanske man ibland har lite kontakter hos företag och kan betala lite för att de ska göra det? :)

Vet ingen sådär på rak arm, vi har svets men maken är lite för ovan för att ge sig på ett sådant projekt.
Däremot fick jag syn på en IBC-behållare (heter det så? Platstank med metallbur runt), kan man ha en sådan (utan plasttanken) kanske? Har aldrig petat på en så jag har ingen uppfattning om hållbarhet, ev vassa kanter osv. Tänker att man isf gör ett ”tak” och sätter i mitten så att höet åker ut mot kanterna.
Någon som vet om de är lämpliga?
 
Jag har använt en sån där plastkubiktank och skurit av på lagom nivå. Rymmer bra mycket med hö så hästarna har natten igenom :)
 
Funkar dåligt för liten ponny :(

De moderna vi river ut har funkat för pyttehästar (baddjup 39 cm). Men det är en smaksak.

IBC kan fungera, men plastkanterna behöver bearbetning för att inte vara sylvassa. Buren i sig hade jag nog varit lite försiktig med, det går utmärkt att få in ben och t o m ett litet hästhuvud.
 
De moderna vi river ut har funkat för pyttehästar (baddjup 39 cm). Men det är en smaksak.

IBC kan fungera, men plastkanterna behöver bearbetning för att inte vara sylvassa. Buren i sig hade jag nog varit lite försiktig med, det går utmärkt att få in ben och t o m ett litet hästhuvud.

Han kommer inte nå ner särskilt långt och jag har inte svårt att tro att han försöker ta sig ner i karet då :nailbiting:
 
Missade halva svaret.

Risken att fastna finns ju i alla lösningar med galler, inkluderat boxen.
 
Vet ingen sådär på rak arm, vi har svets men maken är lite för ovan för att ge sig på ett sådant projekt.
Däremot fick jag syn på en IBC-behållare (heter det så? Platstank med metallbur runt), kan man ha en sådan (utan plasttanken) kanske? Har aldrig petat på en så jag har ingen uppfattning om hållbarhet, ev vassa kanter osv. Tänker att man isf gör ett ”tak” och sätter i mitten så att höet åker ut mot kanterna.
Någon som vet om de är lämpliga?
Så länge det inte är någon skit på gallret runt IBC-behållaren bör det vara grönt, kan även vara bra att veta vad som varit i själva IBC-behållaren innan också. :)
 
Jag har använt sådana i flera år och har ännu inte haft några problem med att dom fastnar i dom "peppar peppar" har fyllt den med småbalar, fyllt löshö och även kört ut kärnan från en storbal och ställt i.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 031
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 568
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 637
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 486
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp