Den ultimata provridningen?

Bufera

Trådstartare
Som "off tråd" till den mest bisarra provridning så tänkte jag fråga er hur vill ni att en provridning ska gå till?
Gör ni skillnad på första och andra gången? Ska hästen vara inne och ren? Vill ni hämta första gången i hagen ect? :)

Själv så vill jag:
Att hästen är inne när jag kommer, går den utan täcke som tex i den här perioden så ser jag gärna att den värsta leran är borta.
Ren utrustning(hatar skitiga utrusning som ser att den aldrig sett en tvål ungefär :angel: )
Sadlar och tränsar själv.
Ägaren rider först utan undantag.
Svarar ärligt på frågor med intresse.

Efter bisarra tråden så är det en stor fördel att personen är hemma :up:

Andra provridningen gör jag gärna allt själv, följer med och hämtar i hagen, spolar ev ben osv. Ser all hantering så att säga. :D Då ka jag sitta upp själv direktom jag känner för det :)

Hur vill ni ha det?:)
 
Tycker ungefär som dig. Dock får den gärna vara ute i hagen även första gången för mig. Ser jag nåt knas redan där behöver jag inte rida eller komma tillbaks.
 
Mig gör det inget att jag kommer till en sadlad häst i stallgången eller möts upp vid ridhuset. Kollar hur ägaren hanterar den och vad hästen ger för signaler.
Vill alltid se hästen visad först. Sen får min tränare rida. Sist sitter jag upp.
Sen kikar vi på hästen utan utrustning och pratar med ägaren. Påvägen hem diskuterar jag och min tränare om hästen är intressant eller inte.
Jag har aldrig kollat på en häst två gånger.
I den bästa av världar besiktar min veterinär.
 
Jag vill gärna att hästen står i hagen till en början, viktigt för mig att se hur den beter sig där och sen när ägaren hanterar den. Sen vill jag att ägaren rider först.
 
När jag provred min förra medryttarhäst så var jag väldigt nöjd med provridningen. Det gick till så här:

Ägaren gick och hämtade den i hagen medan jag såg på så jag såg hur de gjorde. Sen började jag helt enkelt rykta och göra i ordning hästen. Den var inte lerig. Sen sadlade och tränsade jag medan ägaren berättade om hästens egenheter (d.v.s. vad man skulle tänka på när det gäller just den hästen). Men det kändes väldigt naturligt att det var jag som gjorde det. Sen red hästens ordinarie ryttare en stund först så jag fick se hästen in action. Sen fick jag rida. Efter tog jag in hästen i stallet och ägaren berättade vad som gällde efter ridning. Vad man ska göra och så.

Jag skulle inte vilja komma till en helt klar häst om jag provrider. Möjligtvis om jag ska provrida flera hästar på samma ställe samma dag (för att spara tid och sålla bland alla hästarna innan jag lägger mer tid på var och en). Jag vill också att hästens ordinarie ryttare (eller annan som känner hästen väl) rider den innan om det är första gången jag ska rida den. Så jag får se hur den beter sig och hur den rids. Jag skulle inte heller vilja att ägaren (eller nån annan) börja hålla lektion för mig eller påpekar alla små fel jag gör osv. Självklart om jag gör totalfel men annars vill jag ha lite lugn och ro att känna mig för. Jag kommer vara nervös nog ändå.
 
Som "off tråd" till den mest bisarra provridning så tänkte jag fråga er hur vill ni att en provridning ska gå till?
Gör ni skillnad på första och andra gången? Ska hästen vara inne och ren? Vill ni hämta första gången i hagen ect? :)

Själv så vill jag:
Att hästen är inne när jag kommer, går den utan täcke som tex i den här perioden så ser jag gärna att den värsta leran är borta.
Ren utrustning(hatar skitiga utrusning som ser att den aldrig sett en tvål ungefär :angel: )
Sadlar och tränsar själv.
Ägaren rider först utan undantag.
Svarar ärligt på frågor med intresse.

Efter bisarra tråden så är det en stor fördel att personen är hemma :up:

Andra provridningen gör jag gärna allt själv, följer med och hämtar i hagen, spolar ev ben osv. Ser all hantering så att säga. :D Då ka jag sitta upp själv direktom jag känner för det :)

Hur vill ni ha det?:)

Tar du för givet att det ska ske flera provridningar?

Jag vill gärna hämta hästen själv i hagen för att se hur den reagerar på mig.
Det gör inget om hästen är lerig, det är normalt så här års.
Sadlar och tränsar själv.
Behöver inte få hästen visad av säljaren först - men självklart ska eventuella problem beskrivas ärligt.

Fast jag köper ju oftast antingen oinridna unghästar, eller hästar som har kända problem i beteende eller ridning.
Det betyder att jag lika gärna kan shoppa på postorder.
 
Jag träffade min häst för första gången i stallgången, ordinarie ryttare sadlade, tränsade och red först. Sedan hoppade jag upp. Efter provridningen tog jag hand om hästen i stallet, sadlade av, borstade och släppte ut i hagen. Tycker att det var ett bra upplägg, hästen var då tre år.

Provred en gång.
 
Den absolut bästa provridningen vi har gjort (jag och min dotter) är när vi åkte till ett stor försäljningsstall i Tjeckien. Först blev vi visade runt i stallet och fick titta in och klämma och känna på alla de hästar som de valt ut för provridning. Vi hade ju varit i kontakt innan där vi fick berätta vad vi var ute efter. De frågade också vem vi ville prova först. Den hästen sadlades på och en ryttare gick ut med den för att rida fram. Vi gick efter och fick se framridningen. Under tiden kom det in flera hästar med varsin ryttare. När en häst var uppvärmd hoppade vi upp och fick rida, under tiden reds de andra fram en efter en. De var hela tiden mycket noga med att vi fick se allt. De talade om när de tänkte börja hoppa så att vi kunde stanna upp och kolla om vi ville. De hjälpte hela tiden till med att höja och sänka hinder. När vi kände sig klar med en häst så var det bara att hoppa upp på nästa. Efter en hel dag i sadeln fick vi fika och sedan en rundvandring och visning av hela anläggningen (mycket avel). Vi fick gå ut i deras stora lösdrift med alla dräktiga ston och unghästar - ägaren berättade om alla stammar (i princip bara tyska och holländska stammar). Otroligt roligt och intressant.
Dagen efter provade vi dem som vi hade valt ut var mest intressanta. Då valde vi att bara rida på marken och inte hoppa igen. Mycket proffsigt bemötande och fantastiskt trevligt och väl ridna hästar.
 
Vill gärna vara med och hämta ur hage/box. Tittar på hur ägaren gör i ordning hästen och ställer frågor. Vill antingen att de har ridbana/ridhus eller att vi åker till sagd plats. Ägaren värmer upp och rider först, sedan provar jag, samt tar hand om hästen efter passet med rykt och liknande.

Har inte så höga krav tycker jag själv :grin:
 
Jag tycker det beror helt på vilken häst man i grunden är spekulant på .

Men är hästen en ridhäst och säljs som sådan så vill jag att säljaren visar den uppsuttet först innan jag själv sitter upp. Det är A och O för mig.
 
För mig är det ridningen som är intressant och jag är inte alls intresserad av att hämta hästen i hagen. Hur den beter sig där har liksom ingen större påverkan på om den är intressant för mig eller inte. Men jag ska erkänna att senaste hästen jag köpte provred jag inte ens, jag nöjde mig med film och att en kompis provridit.
 
Jag vill gärna hämta i hagen och borsta för att se hur den är i hanteringen, under tiden prata med ägaren och ställa frågor. Därefter får de gärna rida hästen först men jag kan hoppa upp först också om jag bedömer att hästen verkar säker. Rider inte ut första gången utan vill vara på inhägnat område med bra underlag.
 
Jag vill att hästen står i hagen så jag får vara med vid alla moment.
Vill göra allt själv men vill att ryttaren rider först och visar hästen.
Jag rider själv om jag är nöjd med det jag ser.
Vill gärna att ägaren berättar allt den vet hästen både bra och dåligt.
Vill testa både på bana och ut i skogen både med och utan sällskap och gärna mer än 1 gång.
Fast den bästa hästen jag köpt hämtade vi bara långt hemifrån utan nån som helst provridning eller liknande.
 
Jag vill att hästen är inne i stallet och ren så att man kan komma igång med det väsentliga direkt. Den får gärna ha hel och ren utrustning men behöver inte vara flätad eller så.
Ser helst att hästen visas riden först, och att det finns en vettig bana (el ridhus) att vara på, gärna med lite hindermaterial tillgängligt.
Det är det jag tycker är viktigt. Samt att ägaren är snabb och smidig med att svara på frågor, boka tid för provridning, besiktning etc.
 
När jag förberett häst för provridning (försäljningsstall) så har jag alltid gjort i ordning hästen, dvs tvättat ben och borstat så att säljaren kan beundra hur snälla ögon och blank päls hästen har istället för att behöva skala av 1dm lera från den och smutsa ner sig.

Sen har det varit vanliga utrustningen på hästen, inget fansy men inget som var ordentligt trasigt heller.
Sadlat och satt på ev skydd bara.

Vill man testa att sadla själv och lyffta ben så är det ju bara att göra om det.

Har bara provridit ett par gånger men jag ser helst att hästen är ren när jag kommer i alla fall. Sen kan man ju borsta och släppa ut efter istället.
 
Har varit på ett gäng provridningar och vet ganska väl hur jag vill ha det.

Hästen inne i boxen, ren (och helst torr) när jag kommer. Jag vill inte behöva gräva fram den under ett lager lera, men vill ändå borsta lite och bekanta mig en aning.
Sadling får gärna den som visar hästen göra. Sen vill jag se hästen riden innan jag själv sitter upp, i ridhus eller på bana med vettigt underlag. Hatar när man åkt 2 timmar eller mer för en provridning, och så får man "provrida" lite på nån grusväg i sällskap av säljaren på annan häst :banghead:
Eftersom jag är hoppintresserad vill jag såklart prova att hoppa också, så något vettigt hinder får gärna stå framme.
Efter ridningen, om allt känns bra, vill jag gärna pyssla om hästen lite och ev. släppa ut i hagen, för att se mer av den i hanteringen.
Jag vill att säljaren/den som visar hästen är tydlig, lugn och fokuserad. Inte ha långa telefonsamtal med sin sambo/flamsa med andra stalltjejer/annat tjafs. Då känns det oseriöst och jag tackar för mig.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 082
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 723
Senast: Niyama
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp