Denna psykvård

Grazing

Trådstartare
Vad ska man säga om denna psykvård egentligen. Kanske det är jag som inte platsar in bara. Är igen inne på lpt pga ännu ett självmordsförsök. Ett väldigt liv som vanligt när jag kommer in, massa personal och mycket omtanke sålänge man gör lite väsen av sig. Såfort x-vaket är borta så händer ingenting alls. Knappt någon pratar ens med mig, förutom en sjuksköterska som försökt att nå fram. Dom andra ger upp när jag inte svarar på deras hej ungefär.

Snart inne på 4:de dagen utan vatten och mat och ingen gör eller säger något. Enda dom gör är att ställa in en tallrik mat på mitt rum, äter jag inte tar dom ut den igen.

Nu är jag verkligen en sådan som mår skit av inläggningar i allmänhet. Ju längre period desto sämre blir jag. Samtidigt förstår jag att dom inte bara kan släppa ut mig direkt heller.

Det är bara så tråkigt att dom som är mer inåtvända inte får någon uppmärksamhet alls trots att det är kolugnt på avdelningen. Eller märker jag det bara inte? Alltså all uppmärksamhet? Är det mig det är helt fel på? Kan jag inte ligga inne på rätt sätt kanske? Kommer antagligen ut nästa vecka och då börjar allt om igen tills jag hamnar här igen.

Behövde bara klaga av mig lite. Hur gör ni andra förresten när ni ligger inne? Får ni uppmärksamhet även om ni inte gör mycket väsen av er?
 
Jag har inga goda erfarenheter av psykiatrisk slutenvård. Som anorektiker kunde jag ligga inne en vecka utan att någon reagerade på att jag inte åt (jag var då inlagd primärt för att jag var deprimerad) och på allmänpsykiatriska avdelningar kan patienter ligga dag ut och dag in utan att någon ens försöker få dem att kliva upp ur sängen. Min generella uppfattning är att den psykiatriska slutenvården i huvudsak fungerar som tillfällig förvaring, det finns ingen ambition från personalens sida att motivera eller engagera patienterna. Senaste gången jag var inlagd satt halva personalstyrkan och följde OS på TV:n större delen av sin arbetstid, så även om det förstås fanns trevliga och schyssta sköterskor så vågade få patienter "störa" personalen med någonting och de som var introverta (liksom jag själv) kunde definitivt inte vänta sig någon uppmärksamhet.
 
Inte bara jag då. Det är så fruktansvärt irriterande med ett lpt när man inte får göra någonting och heller inte på något vis aktiverad eller upp uppmärksamad av personalen. Förutom en engagerad då men den jobbar ju inte dygnet runt tyvärr. Skulle ju inte förvåna mig det minsta om dom kommer på måndag och vill att jag är kvar längre pga maten. Men samtidigt så försöker dom ju heller inte få i mig något, kanske det är meningen att jag ska sitta här tills jag själv kommer på att jag ska äta :/
 
Jag har ingen egen erfarenhet av deb slutna psykvården men måste fråga varför du inte äter? Vill du att dom ska säga åt dig att äta?

Det låter hemskt om personalen inte gör sitt jobb utan tittar på tv eller pratar med varandra istället. Vet ni vad syftet med vården är? Ska det så att säga vara vård eller är tanken främst en säker förvaring?
Om du orkade skulle det nog vara bra att skriva en insändare i lokaltidningen om ämnet så att fler får upp ögonen för vad som händer. Eller att du pratar med deb högsta chefen, det är inte säkert den vet vad som pågår.

Och en stor kram, det är väldigt tråkigt att höra att du mår dåligt och jag hoppas att du snart mår bättre och får komma hem. :heart
 
Hur skulle du vilja att de gjorde? Vad skulle hjälpa dig att äta?
Prata med mig, hjälpa till att få den kraften att orka hantera ångesten. Har lite blandade problem, allmänna destruktiva tankar och idéer och just nu går det ut över maten. Ett sätt att dämpa ångesten på som blir mycket högre här inne än vad den är där ute. Har överlag inga problem med maten ute så.

Sen är det svårt såklart att säga hur jag vill dom ska göra då ju jag inte direkt är expert på området. Hade jag vetat hur jag skulle må bättre hade jag ju heller inte mått dåligt. Men antar ju att det är därför jag är här för att dom vet bättre än mig.
 
Dom har tro det eller ej uppmärksammat det nu. Blodtrycket var skyhögt förmodligen pga den plötsliga svälten så nu bryr dom sig faktiskt. Känns lite bättre. Hoppas maten kommer igång nu innan måndag/tisdag så dom ser att jag äter lite mer så att jag kan få åka härifrån då.

Bättre sent än aldrig men ändå, mat och dryck är väl det viktigaste nästan för att kunna komma ur depressionen. Fel ände att börja i kan jag tycka ifall dom bara tror jag gör mig till för uppmärksamhet och så.
 
Dom har tro det eller ej uppmärksammat det nu. Blodtrycket var skyhögt förmodligen pga den plötsliga svälten så nu bryr dom sig faktiskt. Känns lite bättre. Hoppas maten kommer igång nu innan måndag/tisdag så dom ser att jag äter lite mer så att jag kan få åka härifrån då.

Bättre sent än aldrig men ändå, mat och dryck är väl det viktigaste nästan för att kunna komma ur depressionen. Fel ände att börja i kan jag tycka ifall dom bara tror jag gör mig till för uppmärksamhet och så.
Dom har tro det eller ej uppmärksammat det nu. Blodtrycket var skyhögt förmodligen pga den plötsliga svälten så nu bryr dom sig faktiskt. Känns lite bättre. Hoppas maten kommer igång nu innan måndag/tisdag så dom ser att jag äter lite mer så att jag kan få åka härifrån då.

Bättre sent än aldrig men ändå, mat och dryck är väl det viktigaste nästan för att kunna komma ur depressionen. Fel ände att börja i kan jag tycka ifall dom bara tror jag gör mig till för uppmärksamhet och så.

Så de berättade för dig att mat och dryck är viktigt för att kunna må bra och så började du äta?
 
Prata med mig, hjälpa till att få den kraften att orka hantera ångesten.
Har du sagt åt dem att du behöver prata? De läser väl inte här på forumet...
De kanske inte vill pressa dig och därför undviker prat om maten.
Det är ofta så inom psykiatrin att man måste ta initiativ själv för att få hjälp. Säger man inte vad man behöver hjälp med så tror de att man inte vill och vill man inte ha hjälp så är det inte så stor idé att ge hjälp.
 
Så de berättade för dig att mat och dryck är viktigt för att kunna må bra och så började du äta?
Var ju den mest korkade kommentaren i historien. Tror du jag tror man mår bättre av att skära sönder sig och hoppa ner från broar också eller? Att det är därför jag svälter och är så självdestruktiv, för att jag tror att det är bra? Jag är sjuk men inte dum.
 
Du har väl redan kommit på det eftersom du skriver om det här?
Hoppas du mår bättre snart!
Jag vet att man måste vara sund och allt det där men det är en aning lättare sagt än gjort. Liksom därför hjälpen behövs. Jag är inte under tvångsvård för att jag är så frisk. Bara för att jag tycker dom bör hjälpa mig med mina destruktiva tankar och handlingar betyder inte det att jag vet hur jag behöver hjälp.
 
Senast ändrad:
Har du sagt åt dem att du behöver prata? De läser väl inte här på forumet...
De kanske inte vill pressa dig och därför undviker prat om maten.
Det är ofta så inom psykiatrin att man måste ta initiativ själv för att få hjälp. Säger man inte vad man behöver hjälp med så tror de att man inte vill och vill man inte ha hjälp så är det inte så stor idé att ge hjälp.
Jag vet att man måste vara på dom för att få hjälp, därför sånna som jag inte klarar mig i vården. Tycker inte dom borde låta någon svälta bara för att den inte pratar och är på.
 
Jag vet att man måste vara på dom för att få hjälp, därför sånna som jag inte klarar mig i vården. Tycker inte dom borde låta någon svälta bara för att den inte pratar och är på.
Man kan klara sig utan mat i flera veckor så de tycker kanske att några dagar utan mat inte är någon fara. Om man inte äter under en längre tid (vet inte vad de har för rutiner) får man säkert dropp och så småningom sondmatning, så de låter inte någon svälta.
 
Man kan klara sig utan mat i flera veckor så de tycker kanske att några dagar utan mat inte är någon fara. Om man inte äter under en längre tid (vet inte vad de har för rutiner) får man säkert dropp och så småningom sondmatning, så de låter inte någon svälta.
Mat visst men utan någon som helst vätska på över 4 dygn visste inte jag var så ofarligt iallafall. Men jag kan ju ha fel.
 
Senast ändrad:
Var det ironiskt skrivit?
TS har ju berättat att hen inte mår bra. Då kanske man ska undvika sarkastiska kommentarer.
Jag har ett vagt minne av att ts själv har talat om i en annan tråd att man inte ska hålla på att dalta med psyksjuka, kanske är det som triggat dessa beteenden?

Psykvården idag är tyvärr inte vad den borde vara. Det finns mycket att önska, precis som av den mesta andra vården. Det är tråkigt naturligtvis. Jag har själv sett det här på flera håll. Samtidigt kan man faktiskt börja undra när ts är i tillräckligt gott skick för att skriva en sådan tråd på Buke men inte för att dricka vatten. Oavsett vad är det en viktig fråga och det är bra att uppmärksamma det, kanske mest för att anhöriga ska få reda på det och slåss för den som är inlagd som kanske inte orkar göra de själv. Det är ju tydligen den vägen man måste gå. Man måste vara frisk för att orka vara sjuk...
 
Jag har ett vagt minne av att ts själv har talat om i en annan tråd att man inte ska hålla på att dalta med psyksjuka, kanske är det som triggat dessa beteenden?

Psykvården idag är tyvärr inte vad den borde vara. Det finns mycket att önska, precis som av den mesta andra vården. Det är tråkigt naturligtvis. Jag har själv sett det här på flera håll. Samtidigt kan man faktiskt börja undra när ts är i tillräckligt gott skick för att skriva en sådan tråd på Buke men inte för att dricka vatten. Oavsett vad är det en viktig fråga och det är bra att uppmärksamma det, kanske mest för att anhöriga ska få reda på det och slåss för den som är inlagd som kanske inte orkar göra de själv. Det är ju tydligen den vägen man måste gå. Man måste vara frisk för att orka vara sjuk...
Aha ok... Jag kan inget om området så jag vill inte uttala mig.. Jag reagerade mest på att jag tyckte inlägget var ironiskt och inte trevligt. Men det kanske var ok..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Hazel
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 967
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 163
Senast: MissFideli
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 040
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp