Denna trötthet

grodan21

Trådstartare
Hur kan man bota den förlamande tröttheten? Är konstant energilös och det är jobbigt! Inte får man något gjort heller. Blodprover är tagna för några månader sen och det visar inga brister. Snittar nog 8-9 timmar per natt, så tror inte på sömnbrist.

Sjukvården tycker att jag har för mycket att göra :confused: Jobbar heltid och har en häst :confused:

Har nu haft tre semesterveckor och känner mig inte ett dugg piggare :arghh:

Vad kan man göra för att bli piggare?
 
Försök att bryta det vardagliga mönstret, typ gå en promenad på morgonen eller träna på kvällen. Kan ge dig mer energi. Kolla över maten, ta bort gluten och laktos ett tag?
 
Hur kan man bota den förlamande tröttheten? Är konstant energilös och det är jobbigt! Inte får man något gjort heller. Blodprover är tagna för några månader sen och det visar inga brister. Snittar nog 8-9 timmar per natt, så tror inte på sömnbrist.

Sjukvården tycker att jag har för mycket att göra :confused: Jobbar heltid och har en häst :confused:

Har nu haft tre semesterveckor och känner mig inte ett dugg piggare :arghh:

Vad kan man göra för att bli piggare?
Vad testades i blodprovet?
 
Det senaste blodprovet vet jag inte vad de kollade, men blodprovet som togs förra våren tog de "alla" blodprov de kunde.
Jag undrar eftersom jag själv haft lite luriga brister där det ena nonchalerats av läkare och det andra flera gånger hamnat i det lägre spannet av normalvärde och läkarna då ansett att det duger.
Men det visade sig att det var det som gjorde mig trött och orkeslös.
 
Det kan alltså ibland vara bra att hålla lite koll själv på vilka prover som tas och inom vilka värden de bör ligga på :)
 
Hur kan man bota den förlamande tröttheten? Är konstant energilös och det är jobbigt! Inte får man något gjort heller. Blodprover är tagna för några månader sen och det visar inga brister. Snittar nog 8-9 timmar per natt, så tror inte på sömnbrist.

Sjukvården tycker att jag har för mycket att göra :confused: Jobbar heltid och har en häst :confused:

Har nu haft tre semesterveckor och känner mig inte ett dugg piggare :arghh:

Vad kan man göra för att bli piggare?
Kan det vara så att du sover för länge? Jag har märkt att jag blir väldigt seg när jag sovit tex 9 timmar.
Känner du dig utmattad mentalt eller mer fysiskt?
Svårt att gissa utifrån det du skriver.
 
...Och jag säger som så ofta när någon är väldigt, väldigt, onaturligt trött:

Få sjukvården att kolla efter antikroppar för TBE också!
Den initiala sjukdomen vid TBE infektion behöver inte alls ha varit speciellt svår, utan kan förväxlas med en rejäl influensa. Skadorna i centrala nervsystemet som kommer av TBE ger, bl.a. "kronisk trötthet", konstiga smärtor, mystiska kramper, dimsyn, huvudvärk, koncentrationssvårigheter m.m., och kommer successivt under många månader, t.o.m. år. Man kan få några symtom, eller många, och olika kraftigt
Har man varit vaccinerad mot TBE, så är det förstås osannolikt, men ovaccinerade bör se till att bli testade, vid extrem trötthet m.m.
Andra, väldigt kraftiga infektioner eller trauma, kan också ge extrem trötthet, som kan sitta i många är, eller t.o.m. vara livslång.
Fundera över om du varit med om något särskilt de senaste åren.
 
Kan det vara så att du sover för länge? Jag har märkt att jag blir väldigt seg när jag sovit tex 9 timmar.
Känner du dig utmattad mentalt eller mer fysiskt?
Svårt att gissa utifrån det du skriver.
Jag är mentalt trött.

Nämnas bör väl att jag har en aspergers diagnos.
 
...Och jag säger som så ofta när någon är väldigt, väldigt, onaturligt trött:

Få sjukvården att kolla efter antikroppar för TBE också!
Den initiala sjukdomen vid TBE infektion behöver inte alls ha varit speciellt svår, utan kan förväxlas med en rejäl influensa. Skadorna i centrala nervsystemet som kommer av TBE ger, bl.a. "kronisk trötthet", konstiga smärtor, mystiska kramper, dimsyn, huvudvärk, koncentrationssvårigheter m.m., och kommer successivt under många månader, t.o.m. år. Man kan få några symtom, eller många, och olika kraftigt
Har man varit vaccinerad mot TBE, så är det förstås osannolikt, men ovaccinerade bör se till att bli testade, vid extrem trötthet m.m.
Andra, väldigt kraftiga infektioner eller trauma, kan också ge extrem trötthet, som kan sitta i många är, eller t.o.m. vara livslång.
Fundera över om du varit med om något särskilt de senaste åren.
Fästigsjukdommar känns orimligt, har aldrig haft någon fästing.

Jag har konstant ont i huvudet pga spänningshuvudvärk och ont i kroppen är vanligt
 
Insåg att jag kanske ska förtydliga mig lite.
Jag är mentalt trött, inte fysiskt trött
Jag har en aspergers diagnos
Jag har spänningshuvudvärk, vilket jag har haft sen jag var barn
Enligt vården är jag inte deprimerad
Enligt blodproven finns ingen brist
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: Seaside
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
4 755
Kropp & Själ För ett par tre veckor sedan började jag få problem med sömnen. Somnade som vanligt på kvällen, samma tid som senaste åren och relativt...
Svar
9
· Visningar
879
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp