Deo/roll-on för allergiker/känsliga

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag får hysterisk klåda av många sorters roll on - måttligt kul att gå runt och klia sig i armhålorna... Har dock, efter år av provande, konstaterat att jag kan använda de flesta av Barnängens rollar.
Nu är mina döttrar så stora att de börjat använda roll on, för att slippa lukta armsvett. Och som de unga tjejer de är så vill de ju gärna att det ska lukta gott också. Men så har det visat sig att en av tjejerna inte tål Barnängens heller, utan det hon får använda nu är den förvisso ganska effektiva Neutral. Men hon tycker ju att det är lite tråkigt när hon inte kan ha någon sort med doft i.
Det finns ju vissa ämnen i deodoranter som en del av oss inte tål, fast jag har ingen koll på vilka det är. Nån som vet? Sen kan det ju givetvis också vara just doftämnena som orsakar klådan hos dottern. Det vet vi inte.

Nu skulle jag vilja ha tips på olika deodoranter eller roll on, både med och utan doft, som brukar fungera på känslig hud! Så vi vet i vilken ände vi ska börja för att prova oss fram och förhoppningsvis hitta något som funkar för dottern...
 
Sv: Deo/roll-on för allergiker/känsliga

Å, nu blir jag eld och lågor - gör din egen! Smält försiktigt 1 del kokosolja och blanda i 1 del bikarbonat och 1 del potatismjöl, ev ett par droppar eterisk olja (jag använde lavendel). Låt stelna. Du slipper dessutom aluminiumet som täpper till och stänger in gifter i kroppen. Jag älskar denna deo!
 
Sv: Deo/roll-on för allergiker/känsliga

jag hade en känslig period och prövade bioterm (hur det nu stavas) som dom har på Kicks. det var den enda som fungerade. kompisen tål heller inte deo periodvis men den funkar på henne åxå.
 
Sv: Deo/roll-on för allergiker/känsliga

Spontant känner jag; undvik parfym och eteriska oljor. Åtminstone så länge huden är irriterad. Gäller även rakgel/lödder, hudlotion, allt! Ingen doft på huden. Bättre då att ta lite parfym på kläderna.

Det gör oooont med eksem och kliande utslag i armhålorna! :nailbiting: Det har jag provat, usch och fy vad hemskt det var.
Så plocka bort allt så snabbt som möjligt och acceptera doftlöshet ett tag (ännu hellre, acceptera kroppsdoft. Men förstår att det kan vara svårt i den åldern)

Annars, några roll-ons som funkat för mig (som både har känslig hud, allergi, eksem och svettas):
Änglamarks oparfymerade
Neutral (förvärrade dock eksemen efter någon vecka)
ACO parfymfri
Nivea pure & sensitive (kliar ibland, men det går över så fort jag tvättar bort den)
 
Sv: Deo/roll-on för allergiker/känsliga

Jag fick plötsligt "exem" i mina armhålor efter många år utan bekymmer. Bytte till aluminium-fri deo och problemen försvann. Så det skulle jag testa, finns på hälsokostaffärer och online, och med olika dofter. :)

Min mamma har samma problem som jag, så jag kan tänka mig att det kan vara ärftligt hur man tål det.
 
Senast ändrad:
Sv: Deo/roll-on för allergiker/känsliga

Den enda deo jag kan använda är Thai-deo. Den innehåller bara alun och vatten. Finns i både sprejform och som "sten" som man blöter. Har hört att alun inte skulle vara bra, men jag minns inte varför. Men det är det enda jag kan använda. Har verkligen provat allt annat. Finns att köpa i hälsokostaffärer.

Den doftar tyvärr inget, men om hon är ute efter doften kanske hon kan ha något doftande i håret (ej direkt på huden)?
 
Sv: Deo/roll-on för allergiker/känsliga

tack för alla svar, jag läser och lägger på minnet.
Spontant känner jag; undvik parfym och eteriska oljor. Åtminstone så länge huden är irriterad. Gäller även rakgel/lödder, hudlotion, allt! Ingen doft på huden. Bättre då att ta lite parfym på kläderna.

Det gör oooont med eksem och kliande utslag i armhålorna! :nailbiting: Det har jag provat, usch och fy vad hemskt det var.
Så plocka bort allt så snabbt som möjligt och acceptera doftlöshet ett tag (ännu hellre, acceptera kroppsdoft. Men förstår att det kan vara svårt i den åldern)
Vi använder oerhört lite doftande produkter här överhuvudtaget, eftersom jag är en såndär hopplös människa som får migrän av starka dofter. :yuck:

Huden är inte irriterad, det var länge (många månader) sen hon senast provade något med doft. Hon använder varken lotion eller rak-produkter heller.
Och ja, jag har själv haft klåda i armhålorna, så jag vet...

Problemet med att acceptera kroppsdoft är att man kanske kan göra det själv men frågan är väl hur lång tid det tar innan kompisarna i skolan börjar tjata om att hon luktar svett. För jag är ganska övertygad om att den dagen kommer och jag vill inte utsätta henne för det...

Hon kan mycket väl fortsätta med Neutral, som funkar för henne. Men det hade ju varit lite roligare för henne om det fanns något doftande som också funkar... Hon har tillräckligt med andra besvär (allergi, ledsmärtor, eventuellt migrän mm) ändå och får avstå mycket pga detta, vilket hon tycker är ganska jobbigt.
 
Sv: Deo/roll-on för allergiker/känsliga

Jag använder Urtekrans kristalldeo, med rosdoft och jag är jättekänslig! Började tillochmed bli känslig för Rosenseriens efter ett tag.
 
Sv: Deo/roll-on för allergiker/känsliga

Jag använder urtekrams deo med aloe vera. Från början luktade jag ganska starkt i typ en vecka nu funkar det jättebra :) tror att jag var tvungen att få "ut" det som blivit fast med vanlig deo.
 
Sv: Deo/roll-on för allergiker/känsliga

Jag är allergisk mot aluminium m.m och har därför testat många aluminiumfria deodoranter på marknaden. Även om man inte är allergisk mot aluminium är det klokt att ta avstånd från det.

Den absolut bästa deodoranten är utan tvekan C/O Gerds Eco deodorant. Dyr, men lätt värd pengarna.
 
Sv: Deo/roll-on för allergiker/känsliga

Hon kan inte använda doft någon annan stans då? Som aprilmaj föreslog, exempelvis i håret. Finns många kroppssprayer som hon kan använda i håret istället. Luktar gott och så utan att man behöver få utslag.
 
Sv: Deo/roll-on för allergiker/känsliga

Jag är mycket känslig samt svettas ymnigt och jag använder Bat's Roll On.
Det fungerar utmärkt för mig.

Kan inte dottern ha något "lukta-gott" separat?
 
Sv: Deo/roll-on för allergiker/känsliga

Jag har för övrigt varit på svettutredning nyligen, det finns i regel bara två alternativ:
Tabletter eller botox.

Jag har tabletter, och det är tamejfan det bästa beslut jag någonsin har fattat. :bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp