Designa er drömhäst!

Problematisk

Trådstartare
Bara för kul, skapa er egna drömhäst! En enda regel: ni får INTE beskriva en häst ni känner till. Det måste alltså vara en påhittad häst.
Var gärna lite realistiska också, dvs kanske inte en häst som vunnit Prix d'Amerique, startat OS-final i hoppning, är mamma till tre föl som går internationell dressyr och dessutom bara är nio år. Ni fattar ;)

Utgå från där ni är idag och designa en häst som vore perfekt för er, helt enkelt :)
 
Jag kan börja.

Min drömhäst är ett sto på 170 cm i mankhöjd. Kritvit skimmel, SWB. Stam är jag extremt dålig på så där tänker jag inte ens försöka komma på något :o
Eftersom jag är en feg hoppryttare som tävlar låga klasser lokalt, så vill jag ha en läromästare som jag med tiden kan rida lite högre (för mig!) klasser med. Kanske att jag någon gång i framtiden vill våga starta 120-125 :nailbiting:
Då tänker jag mig att hon gärna får vara lite äldre, runt 15-17 sådär, men självklart fräsch och fin i kroppen. Rutinerad och otittig, lugn i psyket men framåt i ridningen. Hon har startat högre klasser än vad jag vill/vågar rida.
Självklart är hon även trevlig att rida på marken, men där kan jag ändå tänka mig en häst som kräver lite mer av mig som ryttare. I hoppningen vill jag helst bara kunna styra runt och hålla mig kvar :D
 
Korsning mellan fullblod och ponny.
160 till 163 cm hög av det lite kraftigare slaget med bra tryck i galoppen.

Färg, brun, svart, fux, skulle inte sitta fel med en gulgen på brun.

Framförallt vill jag ha en bra av och på knapp, inte tittig och tycker livet på en pinne är att rida ut och hoppträning.

Såklart ett sto.
 
Korsning mellan fullblod och ponny.
160 till 163 cm hög av det lite kraftigare slaget med bra tryck i galoppen.

Färg, brun, svart, fux, skulle inte sitta fel med en gulgen på brun.

Framförallt vill jag ha en bra av och på knapp, inte tittig och tycker livet på en pinne är att rida ut och hoppträning.

Såklart ett sto.
Jag har en sån, fast skimmel. 162, irländsk mamma så hon är SWB men det är som att sitta på en stor connemaraponny med ett tryck i galoppen utan desslike.
 
Bara för kul, skapa er egna drömhäst! En enda regel: ni får INTE beskriva en häst ni känner till. Det måste alltså vara en påhittad häst.
Var gärna lite realistiska också, dvs kanske inte en häst som vunnit Prix d'Amerique, startat OS-final i hoppning, är mamma till tre föl som går internationell dressyr och dessutom bara är nio år. Ni fattar ;)

Utgå från där ni är idag och designa en häst som vore perfekt för er, helt enkelt :)

En fux runt 145-155cm som är snäll i all hantering (lättfångad, spola, verka/sko, lasta, pyssla med osv). Ha en bra grundutbildning och kunnas ridas både ensam och i grupp. En kul häst för den erfarne men samtidigt snäll och säker för nybörjaren/barnet.
Sto eller valack spelar ingen roll men inte hingst.
Ålder 6-16 år
 
Drömhästen har definitivt ändrats genom åren. Färgen består dock. Men numera är det ett sto i d-ponny storlek, viktbärande, isabell el brunskimmel. 10-12 år. Fri från diverse olater och sjukdomar och trygg. Snäll är riktigt viktigt. Stam och pass är ett krav.
 
165-170cm, sto eller valack, lätt modell utan att bli bara spindelben åt alla håll. Antingen en yngre 4-6 år, eller 7-10 år och utbildningsmässigt anpassat efter det (yngre behöver inte vara startad, men äldre får gärna ha varit ute lite och gå iallafall MSVC). Vill ha en med bra gångarter, inte extrema för det blir för jobbigt att rida :p men tre bra och "användbara". Ridbarheten viktig, den ska ha den här motorn och viljan/suget att jobba, pigg och framåt men även ha ett temperament som tillåter både att man kan skritta ut eller ta en "fräsa på fälten"-tur utan alltför stor fara för livet.
Schysst i hanteringen, liksom inga konstigheter utan det mesta funkar utan specialare.
Frisk utan skelett i garderoben.
Färgen är inte det viktigaste men jag är en sucker för gult i olika former :grin: eller brun/svart/fux med tecken...
 
En inte allt för stor häst, mellan 150-160cm i mankhöjd. Färg kvittar egentligen. Välbyggd och sund i kroppen på alla sätt och vis. Antingen en arab eller ett svenskt halvblod av lite "gammal modell" (ja, väldigt skilda typer av häst, men alla mina favoriter hittills har varit i någon av de två kategorierna), troligen ett sto eller en valack, lite äldre och med ganska mycket humör, dock orädd i alla tänkbara situationer.

Jag vill ha en påhittig häst som har mycket tankar och idéer om allt, men som är tydlig i sin kommunikation. Den behöver inte vara jättehögt utbildad och den behöver inte kunna hoppa öht :p Jag vill mest ha en trevlig kompis att hitta på roligheter med och träna dressyr med, den ska dock vara välriden och med lätthet reagera på små hjälper.
 
Sto ca 165 isabell.Korsning halvblod/fullblod.Tre bra grundgångarter, går 1.30 hoppning.Kelig och go, kan rida barbacka, bada i havet med, snäll och framåt i skogen.Tycker lika mkt om pyssel som att tävla dressyr , hoppning och fälttävlan .Älskar barn och lätt att få dräktig 😃
 
Sto eller valack. 10-15 år gammal. 160-170 cm. Trevliga gångarter d.v.s. tillräckligt bra för att hävda sig i lättare dressyrtävlingar men inte så stora att det blir jobbigt för en hobbyryttare som mig (bekväm att sitta på i traven). Isabell (med lång man och tjock svans) eller svart (återigen med lång man och tjock svans) helt utan vita tecken. Snäll, väluppfostrad, lätt i all hantering. Lagom mycket motor och lätt för att samla sig. Inriktning dressyr/WE. Ska vara lika snäll att rida ut ensam som i grupp. Okomplicerad, glad och kelig.
 
Bara för kul, skapa er egna drömhäst! En enda regel: ni får INTE beskriva en häst ni känner till. Det måste alltså vara en påhittad häst.
Var gärna lite realistiska också, dvs kanske inte en häst som vunnit Prix d'Amerique, startat OS-final i hoppning, är mamma till tre föl som går internationell dressyr och dessutom bara är nio år. Ni fattar ;)

Utgå från där ni är idag och designa en häst som vore perfekt för er, helt enkelt :)
Jag vill ha ett sto som är runt 155-160 cm, har en stor skritt med mjuka rörelser, som ger "mjuk sjögång". Hon ska ha lagom bra trav, som är lätt att sitta ner i och en rytmisk lättsamlad galopp.
Hon ska vara pigg och glad, utan att vara het. Hon ska gå fram överallt i skogen och aldrig bocka eller bralla...
Det är den häst som skulle passa min ridning bäst just nu.

(sen har jag min dröm-shetlandsponny :love: gående här i hagen just nu, det är underbart att ha lyckats föda upp en ponny som ÄR ens avelsmål... :heart)
 
Drömmen är en valack, 7-12 år på kanske 145-155 cm. Gärna en welsh cob med drömfärgen cremello (:love:) som är frisk och sund. Viss fallenhet för dressyr vore trevligt, och önskvärt att den var utbildad till kanske LA-MSVC, men det skulle inte spela någon roll om den saknade tävlingserfarenhet. Viktigast av allt vore dock att det rörde sig om en trygg och schysst individ som jag skulle kunna tuffa fram på i skog och mark, utan hjärtsnörp, som variation till ridbanan. Alltså en riktig tanthäst!
 
Som ridhäst vore drömmen en mörk musblack eller mörkare brun valack, islandshäst, femgångare "light", dvs ingen vettig pass att ta fram utan rids som fyrgångare med en jäkla tölt i alla tempon istället. Känslig med mycket vilja och går gärna i höga tempon men trygg och stabil och lugn och trygg i hanteringen. Gångartsmässigt ska i alla fall tölten vara av SM-kapacitet, helst resterande gångerter också.

Valack helt enkelt av anledningen att ett bra sto högst troligt skulle hamna i avel, därav vore det bra med en valack som ridhäst. ;)
 
Ca 160cm i mankhöjd, ganska nätt i typen. Högrest och harmoniskt byggd. Lätt att hitta sadel till, och trevlig rygg för barbackaridning. Hoppar bra och rör sig trevligt. Med riktigt bra galopp som behåller sin stadiga takt oavsett tempo. Bra känsla i ridningen, och hög ridbarhet.

Och jag vill ju självklart ha ett bitchigt sto. :sneaky:
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 927
Senast: Jeps
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 079
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 740
Senast: a1agnlju
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp