Designa er drömhäst!

Just nu skulle jag behöva en valack som kunde fungera som tävlingshäst för mig och kompis till min 3-åring. Den perfekta kandidaten vore 1,67-1,70 nånting, ädel typ med mycket framåtbjudning (fast utan att bli för stark och dra iväg). Välriden och utbildat/tävlad stabilt **-fälttävlan, 130-hoppning och LA dressyr, hyffsad gång och bra hoppteknik. 8-10 år gammal, snäll och lekfull med andra hästar, måste gå att rida med handhäst. Och inte minst sund och fräsch...!

En sådan får man väl enkelt tag på för en billig peng eller hur? :angel:
 
En valack, irish cob (eller nåt av okänd ras, men liknande det utseendemässigt, eller en fjording), runt 150 cm. Ska inte vara rädd för nåt utan självsäkert knata på förbi vad som nu kan vara läskigt för andra. Ska gå att styra i all fart, inte dra iväg, säker på foten och vara schysst helt enkelt. Färgen är oviktig.
Skulle vara en trygg kompis, både från backen och ryggen. En sån där man kan ha med unge och hund ut utan att vara orolig även om man vänder ryggen till en sekund.
Gärna även inkörd.
Vi skulle möjligtvis köra nån liten klubbtävling, men annars mest skogsmulla.
 
165-170cm, sto eller valack, lätt modell utan att bli bara spindelben åt alla håll. Antingen en yngre 4-6 år, eller 7-10 år och utbildningsmässigt anpassat efter det (yngre behöver inte vara startad, men äldre får gärna ha varit ute lite och gå iallafall MSVC). Vill ha en med bra gångarter, inte extrema för det blir för jobbigt att rida :p men tre bra och "användbara". Ridbarheten viktig, den ska ha den här motorn och viljan/suget att jobba, pigg och framåt men även ha ett temperament som tillåter både att man kan skritta ut eller ta en "fräsa på fälten"-tur utan alltför stor fara för livet.
Schysst i hanteringen, liksom inga konstigheter utan det mesta funkar utan specialare.
Frisk utan skelett i garderoben.
Färgen är inte det viktigaste men jag är en sucker för gult i olika former :grin: eller brun/svart/fux med tecken...
Tyvärr kan du inte få den, för jag har redan paxat den! :laugh:
 
170-175, gärna ett sto då jag är avelsnörd, och hon kommer ur en bra stofamilj. Vill hemskt gärna att Desperados FRH skall vara pappa eller morfar.
Hon är 5-6 år gammal, har grundutbildats av ett proffs och är lätt på hjälperna och är inte rädd för handen.
Hennes skritt är ren, taktmässig och inte för stor. Traven är reglerbar, balanserad och har välplacerade, bärande bakben. Galoppen är lagom stor, lagom rund och går att korta. Typ 7-8-8- på gången om man tänker i siffror.
Hon är maffig med god rymd i kroppen, har en högt ansatt, snygg hals och inte alltför knöligt sadelläge. Benen är nöjaktigt korrekta.
Hon är mjuk, lite känslig och rätt framåt. Behöver inte vara bombsäker, men är ingen galning heller. Jag behöver inte kunna skritta ut på lång tygel, men måste kunna rida ut. Samarbetsvillig och går att sko, lasta och köra utan större problem.
Färg är helt oviktigt för mig, men hästen skall ha en fin, vaken blick.

Vi skall träna/tävla dressyr på hobbynivå, men jag vill någon gång i livet starta Int I/Int II och bli en "duktig" ryttare.
 
En klon av min änglahäst. Grov islänning med gudabenådat psyke utan eksem och spatt. Alla gångarter på plats med samma goa galopp :heart, gärna fux.
 
Ett sto, svettfux (den där läckra när de tom kan skifta i violett när de är svettiga):p. Ca 166 med egen motor och bra mekanik. Gärna skarp utan att vara dum, snarare kunna använda energin till arbete.

Gång som räcker till i alla fall i MsvB, bra grundutbildad och ca 7 år.
Gärna lite massa, bra djup och inte för rak rygg/kors.

Lätt att sko och lasta känns som hyfsat ”måste” och ska kunna gå med andra. Orkar inte med för mycket problem, det är jag för gammal för.:D

En ”tanthäst” med tryck alltså! 😍
 
Just nu skulle jag behöva en valack som kunde fungera som tävlingshäst för mig och kompis till min 3-åring. Den perfekta kandidaten vore 1,67-1,70 nånting, ädel typ med mycket framåtbjudning (fast utan att bli för stark och dra iväg). Välriden och utbildat/tävlad stabilt **-fälttävlan, 130-hoppning och LA dressyr, hyffsad gång och bra hoppteknik. 8-10 år gammal, snäll och lekfull med andra hästar, måste gå att rida med handhäst. Och inte minst sund och fräsch...!

En sådan får man väl enkelt tag på för en billig peng eller hur? :angel:

Jag hade nog garna tagit ett sto, och den behover inte kunna vara handhast, men annars sa later det som en finfin dromhast :D
 
Avelssto med extremt bra möderne för hoppning. Absolut inte skimmel. Mellan 165 och 170 cm.
Superbra galopp och riktigt bra egen hoppning. Tävlad själv, gärna både hopp och flt, behöver inte vara högsta klasserna, men gärna minst på msv nivå. Helst ha ett par riktigt bra avkommor redan.
 
En svart SWB, han ska vara en valack som är 6 år. Han ska ha egenskaperna snäll, modig, försiktig och kvick. Vi skulle utvecklas tillsammans inom hoppningen :heart
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 985
Senast: Jeps
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 528
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 754
Senast: a1agnlju
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp