Designa er drömhäst!

Åh, det funderar jag mycket på. Tror jag landat i något i den här stilen:

- Liten storhäst (Max 160, allra helst 150-155).
- Snäll och trevlig i all hantering.
- Valack eller sto.
- Allround - den där hästen som en glad amatör kan testa på "allt" med.
- En sådan där som "anpassar sig efter ryttare" - hade hemskt gärna fått funka som "familjehäst".
- Får gärna ha humor och en räv bakom örat.
- Frisk, sund och utan skadehistorik.
- Sannolikt mellan 8-16 år.

Ras är helt oväsentligt, utseende likaså. Det viktigaste för mig är att det är en häst som jag blir glad av att se varje dag.
 
Jag önskar mig en runt 155 cm i mankhöjd, kanske New Forest eller connemara. Brun eller gulbrun med stor skjuten stjärn och tjock, fin man och lugg. Sto.

Sällskaplig och kontaktsökande, enkel i all hantering. Okomplicerad att rida, en häst som man kan busa med barbacka i full galopp utan betänkligheter. En pigg och bussig allroundhäst som jag kan rida dressyr, hoppning och kanske terränghoppning på låg nivå med, och kanske framför allt ut på härliga långa uteritter.

Inte helt olik den häst jag har, förutom att min bockar. Ska aldrig, aldrig mer ha en bockhäst, jag är så trött på att ramla av! :p
 
Sto
7-12 år
Minst 165 cm hög.
Brun/svart/Fux
Högkvadratisk ädel modell
Utbildad 140 och MVS A
Framåt med motor
Nyfiken
Brave
Trygg (Alltså att den går att hantera, lasta, sko, klippa, spruta etc utan svårigheter och dessutom att lämna kvar ensam i stall/hage och rida ut på själv).

Jag har ett konstigt krav men som definierar personligheten jag är ute efter lite. Jag vill kunna rida ut själv och be hästen hoppa över ett random vattenfyllt dike. Gör dem det brukar det mesta andra lösa sig - terrängträningar - uteritter på nya ställen - hoppa tittiga hopphinder etc. För då finns ett förtroende där, som gör att hästen gör det jag ber om trots att det känns läskigt.

Ganska likt det jag har idag: Brunt sto, 168 hög, 11 år. Framåt och pigg, litar på mig till 100%.
Dock "endast" utbildad 130/MVS C. Och allt annat än nätt i kroppen, dessutom med lång svängd rygg som ligger oss till last i grundridningen.
 
Om jag vore rik skulle jag vilja ha det här:
• Liten storhäst nånstans mellan 155-165 i mkh, gärna fux, lite rödare brun eller gul
• Utbildad minst Msv B dressyr
• Snäll att hoppa och rida ut på
• Snäll i all hantering
• Tävlingsvan (för åldern alltså)
• Bra gångarter, ffa galoppen
• Arbetsvillig, positiv och glad
• Mellan 6-12 år

Så blev det inte riktigt :p Köpte istället en outbildad 5-årig travar-/ardennerkorsning :rofl:
 
Häst på ca 165cm, kön vet jag inte. Valack eller hingst antagligen, snäll och schysst läromästare med ok gång. Behöver inte vara någon GP stjärna utan lite lagom med gång och tryck.
Gärna någon rolig färg! Ras spelar mindre roll, men det har varit roligt med antingen ett snyggt kallblod eller halvblod av den gamle modellen:love:
 
Pendlar mellan att föredra sto och valack så vet ej där, ca 167 hög. Läromästare utan rädslor då jag inte ridit mycket senaste åren och har väl blivit mer osäker. Så totalt orädd häst som bygger självförtroende. En häst som gått 140, gärna mycket vitt i ansiktet eller någon typ av skimmel. Ska vara snäll i hantering, okomplicerad i allt liksom. Framåt och med lite tryck utan att bli het eller på något sätt stressad.
 
Valack.
7-15 år.
148-160 cm i mkh.
Grovt halvblod eller lätt kallblod.
Ras egentligen ovidkommande men utifrån ovanstående typ t.ex. Haflinger, Irish Cob, "Irländare" (korsning med Connemara/ID/etc.), Lettiskt Halvblod, Nordsvensk (lättare typ), Svenskt Halvblod (äldre typ) eller Welsh Cob.
Utbildad minst LA, helst MsvB dressyr. Inhoppad och kunna hoppa banor på upp t.om. minst 50, gärna 70 cm. Gärna enklare inkörd.
Enkel/okomplicerad i hanteringen. Inget krångel med varken dusch, hovslagare, lastning eller annat.
Känslig och pigg men utan nerv och tittighet. Gör ingenting om den är rent av het, men får absolut inte ha för mycket nerv och "sprak" i huvudet.

Nej, man skulle inte ha någon viss häst i åtanke när man skrev detta, men lägger man på + 1 år, +2 cm och lite mer allround i ridningen får man H.H, inser jag nu såhär i efterhand....:angel:
 
Ett brunt arabsto av gammelpolska linjer som är av avelskvalité och har gått på galoppen (inte nödvändigtvis med bra resultat men hon ska visa att hon hållit fysiskt och psykiskt för träning). Lite lagom bling vore trevligt också :D

Edit: Gärna med Etna, Bandola och Algeria i stamtavlan.
 
Islandshäst
Sto
Rödskäck (eller black, blackskäck, gulbrun, silver…)
5 gångare (pass är kul!!)
Välseparerade bra gångarter, behöver inte vara mästerskapsnivå

Fjording
Sto
Musblack
145-150 cm i mankhöjd

För båda.
8-12 år ungefär. Kul att rida, positiv inställning till arbete, framåt utan att stressa. Kunna göra ’vad som helst’; träna dressyr, rida ut själv och i grupp oavsett om det är en barbackaskrittur eller en fartig tur, hoppa saker man styr hästen på utan att klaga, inkörd, åka på olika roliga kurser i allt från WE till gångartsträning (inte fjordingen nödvändigtvis) till agility till körning. Kunna stå en dag eller två utan att bli tokig. Stå STILL vid pall vid uppsittning.
 
Jag vill ha världens bästa läromästare och hobbyhäst. Genomsnäll, trygg och stabil. Välskolad allround, självbärig och välbyggd halvblodsvalack. Kelsjuka och tillgivenhet är ett måste, liksom vackra ögon. Gärna jämnt mörk-/svartbrun utan tecken, om jag får vara fåfäng.
 
Kan tänka mig

Sto på ca 8-10 år, brunskäck med bara lite vitt, gullig ponnylook med mycket man och inget vitt i ansiktet utan bara sådär avljusnande brunt runt mulen (:love:). Liten storhäst som inte är allt för grov modell, ras spelar ingen roll, men någon typ av varmblodig/ponnyhäst och inte kallblod.

Lätthanterad och okomplicerad häst, som gärna får vara renslig i boxen och inte gilla att rulla sig i de värsta lerpölarna (:angel::angel:). Viktigaste är dock att det är en trygg och trevlig häst som dock inte är seg utan har lite egen motor och egen vilja.

Skulle ju vara kul om den var lite välutbildad i dressyren. Sådär så att en annan på sikt skulle kunna starta någon MSV. Men behöver inte vara något flashigt.
Sen ska den hoppa lugnt, stadigt och stabilt och inte vara alldeles för het på hinder, även i terrängen. Behöver inte hoppa några höjder men trevliga språng som är lätta att följa med i och hoppa på det man styr på.
En trevlig allroundhäst för hobbybruk helt enkelt!

Något i den stilen :laugh:
 
Jag vill ha ett sto som är runt 155-160 cm, har en stor skritt med mjuka rörelser, som ger "mjuk sjögång". Hon ska ha lagom bra trav, som är lätt att sitta ner i och en rytmisk lättsamlad galopp.
Hon ska vara pigg och glad, utan att vara het. Hon ska gå fram överallt i skogen och aldrig bocka eller bralla...
Det är den häst som skulle passa min ridning bäst just nu.

En sådan vill jag också ha fast något mindre, runt 150, och så ska det vara en Nordsvensk brukshäst :)
 
En liten men rejäl valack på ca 150 cm med mycket iberiskt blod, stark torso och lätt för att sätta sig och samla sig. Framåt, arbetsvillig och orädd, den ska gå att ta med överallt och älska att visa upp sig. Jag är svag för gulsvarta hästar.
 
SWB-sto modell mindre, gärna runt 155-160 cm. Snäll och lagom ambitiös. Behöver inte vara superflashig men ändå trevliga gångarter. Kanske runt 12-15 år. Vill kunna lulla runt i skogen och träna lite lagom i olika discipliner. Gärna brun eller fux med mycket vitt.
 
Jag har två..

En welsh montain kat.b. Svart med vit bläs och strumpor eller isabell. Lång fin man. 5-6 år gammal, väl inkörd och gärna tävlad på lätt nivå. En ponny med mycket fart och motor i, och framför allt arbetsvilja. En rolig tränings- och tävlingskompis i körning helt enkelt.

Jag vill också ha en nordsvensk med lite fart i. Gärna gulbrun, men går bra med ljusbrun med mjölmule också. Inga tecken. Även den 5-6 år gammal och väl inkörd, men denna vill jag ha väl inriden också. Har en snabbhet och rejäl motor i körningen, men lite lugnare i ridningen. En häst som gillar allt från dressyr till skogskörning till maratonkörning.
En bra och vettig allroundhäst.
 
Valack på 150-160cm. Gärna rätt kort i kroppen och lätt att samla. Brun med sned bläs och fyra strumpor, vit eller möjligen fux. Ras spelar inte så stor roll för mig.
Pigg och framåt men en välfungerande stoppknapp och gör alltid halt om man ber om det. Lätt att öka och minska gångarterna. Får dock gärna ha någon knäpphet för sig som jag kan jobba lite med, gillar hästar som i grunden är snälla och trevliga men gärna har någon knepighet. Snäll i hantering, okomplicerad annars.
Bra gångarter så att jag enkelt kan starta lite dressyrtävlingar. I hoppningen vill jag bara styra och hänga med, och att hästen själv kör på i ett lagomt tempo - då kanske jag även kan få bort min hopprädsla.
 
- Valack, minst 170 med mycket front och reslig nacke så han bär upp min långa överkropp
- Temperament; tanthäst, tänk samma lugn som en polishäst
- Mjuka och stora, men inte överdrivet flashiga gångarter
- Gärna utbildad svårare rörelser dressyr, förlåtande mot att piloten inte kan dom
- Kunna skutta lite enklare hinder på bana och stockar som kommer i vår väg när vi ensamma, eller med sällskap lattjar runt i skogen
- Löjligt enkel med hantering, sko/ lasta/ osv
- Kunna gå med vilken kompis som helst i hagen
- Renlig i boxen
- Perfekt sadelläge

Förutom att min nuvarande pålle bara är 3 år har han potential att kunna checka av några delar av listan om något år när han fått erfara lite mer.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 927
Senast: Jeps
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 069
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 740
Senast: a1agnlju
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp