Designa er drömhäst!

Eftersom svartahingstendrömmen försvann får det väl istället bli sto, tänker jag, gulbrun, rätt mörk, viktbärande welsh cob. Glad och positiv, lätt att hantera. Vi ska mest mulla runt, så en bred rygg, lämplig för barbacka skritturer en solig sommarmorgon, känns viktigt. Inkörd är hon också, för jag vill kunna åka släde efter henne under alla våra kalla, snörika vintrar här nere i söder. :bump:
 
Ååh ett viktbärande kallblod (nordsvensk, irish cob, knabstrupper, eller en P.R.E om man ska verkligen dra sina önskemål till det yttersta :angel:) som är världens snällaste nybörjarhäst :love: Så att även jag med noll erfarenhet kan sätta mig upp på och försiktigt bära mig genom ridturer medan jag bygger upp mitt självförtroende. Han/hon ska lyssna på ryttaren och kunna känna av om jag börjar halka av eller liknande och då stanna. Inga rädslor, reagera vid överraskning genom att stanna och sedan vid tillsägning lugnt gå vidare. Trafiksäker som en sten. Gärna vilja stå och mysa vänligt.
Inga krav på utbildning, det mentala är mycket viktigare. Fast att kunna prova på körning också vore kul.
Ovanligare färg är roligt och mycket vitt. Är förtjust i blåa ögon också :o
 
Jag tänker mig en "nättare" tinker runt 150-155 cm som är inriden runt LB-LA och inkörd. Mellan 10-15 år, trafiksäker och väldigt trygg i sig själv, bryr sig inte om att ryttaren är nervig på små klubbtävlingar. Får gärna ha egna åsikter och vara framåt. En trevlig kompis som hänger med på allt helt enkelt.

Sen vet jag inte om jag skulle faktiskt köpa en sån häst IRL även om den dök upp då jag har en tendens att fastna för hästar som hoppar till för minsta lilla, en konstig sten tex... :o Men i drömmens värld så är allt möjligt :laugh:
 
Ett kallblod modell högre, +170 cm. Shire / Clydesdale.

Svart/mörkbrun med stor bläs, samt vita strumpor som går högt upp. Mycket vitt. Skulle i och för sig inte haft något emot stickelhårig heller :angel:

En häst med en räv bakom örat, som kan hitta på lite hyss. Trevlig att hantera och accepterar det mesta utan krusiduller. Snäll mot mindre vana, men ändå rolig för den erfarna. En trygg individ som går fram överallt, som gillar skogsturer med fart, men som inte heller tackar nej till arbete på banan. Gillar att bli både körd och riden.
 
Drömhäst var det...

häst med frieserliknande exteriör, dock kortare rygg. Knälyften, elegansen som en frieser.
Men lätt för att vinkla kors och bäcken mot samling och lätt för galopp...

svart hjälper...

fast annars äger jag egentligen min drömhäst i kbl-travaren på 160cm i mkh, bra gång, mycket god ridbarhet med lätt för galopp och samling samt trevlig i körning. Hästen har fantastiskt temperament, tillräckligt god ridbarhet (större förmåga än vad jag har, i alla fall) inom både dressyr och western, samt kommer nog att göra sig inom sportkörning (vi ska debutera i augusti, är det tänkt).
Okomplicerad att ta med sig på tävlingsplats, fungerar fodermässigt på enbart grovfoder.
 
Haflinger gärna större modell 140-145 cm i mankhöjd sto såklart :d:love: 4-6 år gammal, trevlig men med det typiska haflinger genen med en räv bakom varje öra ;) Ska vara trygg med att vara själv ( saknar jag med nuvarande haffis ) vill också kunna forma lite själv och ska passa för lättare dressyr,skogsmulleridning och körning :bump: får gärna vara över grövre modell!
 
Ett stort, väl grundridet arabsto. En snäll och okomplicerad häst att göra saker tillsammans med. Helst inte skimmel. Gärna ryskt (var svag för Balaton och Siberia) eller crabbet.

(Så här låter det när man varit ifrån ett tag. Sedan vill man ha egypt med riktigt gäddhuvud)
 
Kolsvart sto eller valack med fyra jämna och höga strumpor samt bred och jämn bläs eller lykta. Min drömras som jag även ägt 2 av har alltid varit Frieser, men börjar tröttna. Så en riktigt snygg och musklad sporthäst av dressyrmodell, men får ha lång man som en Frieser ;) (Känner flera sådana halvblod) 168 cm i mankhöjd tycker jag om på något vis. :) Den ska vara godheten själv. 100% trafiksäker och bra första häst/läromästare. Otittig på hinder, orädd ute och med energi fast snäll på banan - alltså inte lat men heller inte het. Lagom :D

Jag ska kunna göra vad som helst med min bästa vän (rida ut, rida inne, hoppa, terräng osv), och målet skulle vara att ha roligt och kanske prova att tävla någon gång i dressyr och någon PaJ, mest för att det är min livsskräck som jag vill utmana - att tävla. :) Men behöver inte vara någon grand prix häst eller så ;)

Ja och ingen eksem, fång, knottallergi, pssm eller liknande. Fullt frisk såklart :D
 
Ett stort fullblodssto(gärna "vinthundsmodell" med långa ben), fux med bläs och strumpor. Gärna läcker och flashig. :angel: Väldigt pigg och känslig, men förstås ändå fullt kontrollerbar och trygg att rida. En häst som älskar gos och är så där sammetsmjuk som bara fullblod kan vara. :love: Trevliga gångarter och fin i dressyren, men inget märkvärdigt. Hon ska vara stabil att hoppa med och ha en fallenhet för terränghoppning. En häst jag kan ha riktigt roligt med! Sen vore det kul om hon hade ett förflutet som hyfsad galoppör och potential att bli en god mor. Jag har ju ändå en hemlig dröm om att föda upp en galopphäst :love:
 
Sto, gulbrun, mörk man/svans och en stjärn
SWB 1,60-1,65 i mankhöjd, lättare modell som rör sig fint, lätt
runt 5-9 år och lite utbildad i både dressyr, hoppning och terräng.
Självsäker individ som inte är lättfödd

Såg nått liknande på annons för ett tag sen och drömde mig bort.
 
En vit connemara, sto med väldigt mycket gång, lätt för samling, mycket man och svans, en riktigt bra front och stor härlig connemararumpa :D. Känslig och med mycket go men ändå det härliga connemarapsyket som lämpar sig perfekt för härliga barbackaturer i skogen. Vill få den när den är fyra, riden på men att jag själv utbildar den :) .
 
Min har jag nog redan! :o :love:

Screen Shot 2018-07-12 at 23.57.21.png
 
Bara för kul, skapa er egna drömhäst! En enda regel: ni får INTE beskriva en häst ni känner till. Det måste alltså vara en påhittad häst.
Var gärna lite realistiska också, dvs kanske inte en häst som vunnit Prix d'Amerique, startat OS-final i hoppning, är mamma till tre föl som går internationell dressyr och dessutom bara är nio år. Ni fattar ;)

Utgå från där ni är idag och designa en häst som vore perfekt för er, helt enkelt :)


Valack på ca 10/15 år av halvblodstyp.
Ca 170cm, grov men ändå lätt, viktbärande.
110% trygg i alla situationer, hoppar snällt och glad och framåt i dressyren.
Säker på foten.
Inget flyktbeteende alls.
Ska ha tävlat ca la/la med godkända resultat men viktigast är att det är en riktig kompis.
 
Ett halvblodssto med dressyrstam. Lite yngre, runt 4-6 år. 165cm, lätt, högrest, feminin och elegant. Gärna mörk eller fux.
Mjuk, elastisk, framåt, reglerbar. Naturligt bärig och lätt att rida.
Trygg i sig själv och väluppfostrad.
 
Apelkastad skimmel med svarta ben och man, som aldrig bleknar. Ca 175 hög, gärna lite grov i typen men kort i ryggen. Pigg och framåt, helt orädd vid terränghoppning. Mjuk och smidig att rida, lugn men inte helt död i hanteringen :laugh:
 
Tog bort min haflinger dam i torsdags efter 12 år ihop men redan sätt ut min nya häst som kommer hem på lördag nästa vecka. Host han var typ allt jag inte skulle ha! Oinriden 3 åring vallack haflinger såklart och ca 152 i manken nu :D snäll och trygg men med en liten räv bakom örat :heart
 
Halvblod, dressyrstammad gärna med Maraton- Donnerhall och Rubinstein i stammen. Bra stostam . Sto och 7- 8 år gammalt. Svart gärna med tecken i ansiktet. Mycket man, pannlugg och svans. Bra gångarter och korrekta ben, fina hovar och korrekt exteriör i övrigt. Otittig och går alltid fram vid uteritt. Tycka om att jobba men ska även fungera att ställa av ett tag utan att det blir fara för livhanken att sätta igång igen . Som någon skrev tidigare lättmockat i boxen.
 
Valack, runt 1,70 i mankhöjd, inte vara svårfödd. Ska gilla att arbeta, vara utbildad upp till GP dressyr och snäll att hoppa på. Tävlad och okomplicerad på tävling i allt. Egen motor, men ej het. Lagom pigg i skogen och inte tittig. Snäll och enkel i all hantering. Korrekt exteriör och gärna lite grövre. Lätt att hitta sadel till och nog lång rygg för att få plats med 18-tumssadel. Ålder typ 12-18.
 
Tyvärr hade jag min drömhäst men fick tyvärr ta bort honom. Det är lite mallen jag letar efter idag. Trots att det är mallen har jag bara lyckats samla på mig fuxston istället :rofl:

Brun valack, Bra scoop i hoppet, lättriden dvs inte tung gärna runt 165-167, sund frisk individ som gillar att jobba.
Korrekt i kroppen gärna lite nättare modell.

Hästen jag fick ta bort var +180 och allt ovanstående så den bara modell mindre så :love:
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 981
Senast: Jeps
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 397
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 751
Senast: a1agnlju
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp