Desinficera ridutrustning

Pancakes

Trådstartare
Jag vill desinficera mina ridgrejer efter en provridning i helgen. Kläderna är bara att tvätta som vanligt? Stövlar och hjälm torka av med virkon och sen sköta som vanligt? Ridhanskar i något syntetiskt material, vad kan en göra med dem, bada i virkon och hoppas att de överlever?
 
Vi hade ringorm för flera år sen. Tvättade i 60 grader, torkade med virkon och så tror jag även att det kunde gå att lägga i frysen?? Men kan inte svära på att det stämmer.
 
Vad handlar det om? Ringorm, på textilier kan du behandla med klorin. Löss behöver ett värddjur för att överleva och klarar sig tex inte i handskarna.
 
Vad handlar det om? Ringorm, på textilier kan du behandla med klorin. Löss behöver ett värddjur för att överleva och klarar sig tex inte i handskarna.

Det handlar om magkänsla att ta det säkra före det osäkra efter att ha varit i försäljningsstall där det visade sig finnas snorig unghäst (pga flytt enligt säljaren) som visserligen inte var i min direkta närhet men går i samma hage som hästen vi provred.
 
Mycket riktigt visade det sig att hästen (som köptes från försäljningsstallet) har feber och bakterier i kroppen, står på penicillin och kvarkaprov är taget även om veterinären tydligen bedömde det som osannolikt. Stövlar, hjälm och handskar har jag i princip badat i virkon och jag hoppas innerligt att det räcker eftersom jag använt stövlar och hjälm i mitt stall idag...

Kläderna är tvättade som vanligt i 40 grader, men räcker det? Ska jag köra 60 grader och hoppas att de håller för det?
 
Mycket riktigt visade det sig att hästen (som köptes från försäljningsstallet) har feber och bakterier i kroppen, står på penicillin och kvarkaprov är taget även om veterinären tydligen bedömde det som osannolikt. Stövlar, hjälm och handskar har jag i princip badat i virkon och jag hoppas innerligt att det räcker eftersom jag använt stövlar och hjälm i mitt stall idag...

Kläderna är tvättade som vanligt i 40 grader, men räcker det? Ska jag köra 60 grader och hoppas att de håller för det?
Enligt den information jag fått från veterinär när jag stod uppstallad i ett stall med misstanke om kvarka så räcker 40 grader om det maskintvättas och med tvättmedel enligt doseringsanvisningarna på paketet. Till allt som däremot inte kan tvättas i maskinen rekommenderas virkon.
 
När jag skulle till Island hittade jag en sida med hur all häst/ridutrustning skulle desinficeras och tvättas innan ankomst dit. Du kan säkert googla fram detta. Borde funka bra då Island är noga med att inte få in smittor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 269
Senast: bobbbo
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
817
Senast: Zacci
·
Hästmänniskan Har gammal ridutrustning som jag ska använda i ett annat stall än där jag hade dem sist.. Har inte använt dem på minst tre år. Räcker...
Svar
4
· Visningar
948
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 617
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp