Desperat datorhjälp!

honung

Trådstartare
Sista ansökningsdagen idag, och jag har inte Word på min enda dator som är hemma :banghead: Jag har en doc och en .docx(?)-fil på min mail som jag vill modifiera och bifoga en ansökan som ska gå igenom ett ansökningsförfarande där man laddar upp filer för cv och personligt brev. Hilfe! Jag hinner inte med bibban idag! Vad göra?
 
Sista ansökningsdagen idag, och jag har inte Word på min enda dator som är hemma :banghead: Jag har en doc och en .docx(?)-fil på min mail som jag vill modifiera och bifoga en ansökan som ska gå igenom ett ansökningsförfarande där man laddar upp filer för cv och personligt brev. Hilfe! Jag hinner inte med bibban idag! Vad göra?

Open Office är ett gratisprogram som brukar funka tillräckligt bra, men ta en kopia på dina filer först ifall det skulle krångla.
 
Open office? Jag har levt under en sten sedan windows 95 gick i graven...(vet knappt vad open office är men fattar ju, ska genast söka fram det)

Tack båda! :bow:
 
Wordpad kan läsa worddokument och även spara dem, finns på windowsburkar. Programmet klarar inte alla worldformat.

Openoffice är ett gratis officepaket som kan hantera wordfiler, bara att ladda ner och installera.
 
Äldre versioner av OpenOffice Writer har inte klarat docx. Jag är osäker på om den senaste versionen gör det.

Jag fick något fel på mitt Microsoft Word för fyra år sen, gick över till OpenOffice Writer och har använt det sedan dess. Jag har aldrig under dessa år haft något behov av att använda Word, med undantag för när någon annan har envisats med att spara i det löjliga docx-formatet, då jag måste in i Word och spara om filen. Vid det här laget får jag lite ångest varje gång någon nämner att de köpt Microsofts programsvit. Det är synd att så många människor lägger ut stora summor pengar i onödan för att de inte har kunskap om kostnadsfria alternativ.
 
Jag vet inte varför det är en .docx-fil, har jag skapat dem på olika versioner av word så .docx är något senare påfund?

Jag borde kunna kopiera texten från vaddetnuärjagöppnarmed i gmail va? Och klistra in i ett openoffice dokument som jag sparar som .doc?
 
Jag vet inte varför det är en .docx-fil, har jag skapat dem på olika versioner av word så .docx är något senare påfund?

Jag borde kunna kopiera texten från vaddetnuärjagöppnarmed i gmail va? Och klistra in i ett openoffice dokument som jag sparar som .doc?

Det är väl bara att testa annars finns det lite andra gratis Office-paket t.ex. Libreoffice, det finns (fanns iallafall) även viewer-program från Microsoft som är gratis, jag vet dock inte om det går att klippa ut från dessa.
 
.docx är skapat/sparat i Word 2007 och senare. Kan vara väldigt struligt att kunna öppna .docx i gamla Word, det finns en patch man kan ladda ner men den funkar inget vidare.
 
Mitt förslag: Hämta ner Open office. Sedan går du in på www.zamzar.com och konverterar dina wordfiler till till open office-filer (välj .odg i listan över tillgängliga format). Du får filerna på din mejl på ett huj och kan sedan jobba med dem direkt. Kolla bara att det är okej att du skickar odg-filer i ansökan. Är du osäker kan det vara bra att konvertera dem till pdf innan du skickar in ansökan.
 
Mitt förslag: Hämta ner Open office. Sedan går du in på www.zamzar.com och konverterar dina wordfiler till till open office-filer (välj .odg i listan över tillgängliga format). Du får filerna på din mejl på ett huj och kan sedan jobba med dem direkt. Kolla bara att det är okej att du skickar odg-filer i ansökan. Är du osäker kan det vara bra att konvertera dem till pdf innan du skickar in ansökan.
Tack för tipset. Dock står inte .odg med över vad jag kan skicka, men .docx var angivet. Så jag antar att jag bara öppnar nu i OpenOffice och gör ändringar och sparar och sen skickar?
 
Jo det borde fungera, men det gör inte alltid det. Jag får ofta odt-filer (inte odg som jag felaktigt skrev innan) från studenter som påstår att de har sparat filen så att jag kan läsa den, men det slutar alltid med att jag tvingas konvertera.
 
Spara allt som doc!

Det klarar både OpenOffice och Microsoft Word av alldeles utmärkt. Odt är dock standardval i OpenOffice, medan docx är standardval i Word 2007 och senare. Glöm de två formaten och kör på doc. :up:
 
Jag brukar använda Open Office, men då konvertera dem till PDF:er när jag är färdig. Då kan alla läsa det, oavsett vad läsaren har. Alternativet finns i menylistan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har sökt en tjänst på ett stort företag, tjänsten är kvalificerad och relativt nischad. Jag tycker själv att jag har relevanta...
2
Svar
28
· Visningar
1 787
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga...
2
Svar
24
· Visningar
2 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp