"Det är lugnt! Hon brukar rymma"

Tokyo

Trådstartare
Så för någon dag sedan var jag ute på en promenad när jag plötsligt får syn på en ponny, typ shettis, som traskar ut på vägen. Jag går fram och fångar ponnyn och leder henne ner mot gården hon nyss kom från. Hur som helst slutar det med att jag måste släppa ponnyn för att ta mig fram till dörren för att knacka (ingen öppnade) och ponnyn vandrar då ner mot hagen, som är utom synhåll från huset/där jag stod. Efter ett tag kommer ändå ägaren med sin traktor och jag ropar lite halvt panikslaget att det är en lös ponny och att jag fångade henne, men var tvungen att släppa för att kunna knacka och att hon förmodligen vandrat nere till hagen igen.

För att komma till saken så svarar han med: "Det är lugnt! Hon brukar rymma." och fipplar med något vid traktorn och verkar helt ärligt inte ens bry sig.

Jaha?? Borde man inte kanske försöka göra något åt att ponnyn hela tiden rymmer, eller åtminstone gå och få in henne i hagen igen? Nu ligger ju den här gården mitt ute i ingenstans och det är i princip ingen trafik alls, men det betyder ju inte att det är helt säkert för ponnyn att vandra omkring fritt. Vad som helst kan ju hända!! Hon kan ju skada sig på något, fastna, eller faktiskt bli påkörd! Dessutom hade de bara 1 tråd på hagen, hon kan nästan gå "raklång" under den. Med ännu 1 tråd kanske hon inte skulle rymma hela tiden?

Jag tyckte att det var ett konstigt agerande, eller vad säger ni?? Är det normalt att bara inte bry sig??
 
Tycker också att det är en konstig inställning att inte bry sig om sin häst. Har dessutom för mig att det är hästägaren som blir betalningsansvarig om hästen rymmer och ställer till med någon trafikolycka.

Har råkat ut för samma sak som du, shettis på rymmen. Går in till en gård där jag gissar att ponnyn kom från och knackar på. Samma svar: "Hon brukar rymma men kommer alltid tillbaka när det är dags för kvällsmat." Den hästen bodde i en korsning mellan en 50 och 70 väg, hyfsat trafikerat för att vara på landet.

Jag hade fått ångest om min ponny hade rymt ut i trafiken.
 
jag hade en sån shettis, vintertid så kom hon lätt ut pga drivorna. dvs hon gick över tråden. trots att den var 80 hög, 3 eltrådar och plank.
och här ute så kvittar det hur mycket man skottar runt tråden, det blåser igen på en minut.

hon stannade dock kring gården, och vintertid är det knappt ngn trafik på vägen (2km lång med ett par bonngårdar, vägen blåser igen lätt så är ingen som genar här då vilket de gör på sommaren.)
hur många gånger har jag inte hämtat in den shettisen? och man kan ju inte låsa in henne hela vintern.
grannarna tyckte dock om henne :)följde efter dem på promenader och hälsade på grannens hästar.
visst hände det att det kom folk som fångade in henne, och det var ju såklart pinsamt då man precis hämtat in henne :/. Men frasen "ja, hon brukar rymma" har jag fått använda många gånger. Följt av tack, förklaring och att shettisen får stå inne resten av dagen.
 
När min dotter var liten hade vi en ponny som inte alls ville vara med de andra hästarna. Hon rymde konstant och gick hellre runt gården och i trädgården med dottern än i hagen med övriga hästar och ponnys. Men hon gick inte någon annanstans än bara runt här hemma. Det kvittade vad vi stängde med runt henne hon skulle helt enkelt vara där min dotter var.
 
alltså absolut ang. din frågeställning TS, rent generellt, men shettisar är verkligen en sort för sig i min erf, och rymmer ofta utan att det handlar om ngra stora grejer öht, utan de lufsar bara runt lite efter eget tycke runt gården och sen går de hem igen..... Förstå mig rätt, jag säger självklart inte att man ska strunta i sin lösa shettis -men samtidigt känner jag igen attityden och beteendet just på dessa små krabater och det brukar vara överj-ligt att stängsla in dem om de verkligen VILL gå ut osv. Mer än ngt annat, om gården ligger så ensligt, utan trafik osv, hade jag varit rädd att den skulle gå ut på ngn vall eller i ngn åker och skaffa sig fång, - mer detta än att den tekniskt sett "rymde".
 
Kan ju vara så att ägaren vet att den håller sig på gården?
Vi ar haft hästar här på gården som man kunnat lämna utanför hagen och låta dem beta fritt på gården.
Hästar är flockdjur och håller sig runt de andra hästarna.
Sen finns det ju hästar som man absolut inte vill ska springa runt lösa på gården... men som sagt finns några av dessa "trädgårdshästar" som håller sig på gården och är "vana" att vara lösa ;)
 
+ i övrigt så stannade hon oftast inne i hagen, i perioder så plöjde hon igenom staketet helt, så att planket bröts mitt av :/.
Trots väljordad eltråd och antenner på grimman. Lagade hagen minst 3 gånger i veckan och kollade el , spände trådarna och lappade planket.

Detta var en fång ponny, hon gick i en gräsfri hage och av förklarliga skäl så var gräset väldigt mycket grönare på andra sidan :(.
Shettisen finns inte mer pga ett fång snällt för mycket som hon inte hämtade sig ifrån.
 
I ett stall jag praktiserade så fanns det en storhäst som alltid gick lös.
Han blev insläppt i hagen varje morgon men tog sig ut på alla sätt han kunde komma på. Det är väldigt underhållande att se en rejäl kuse som ålar sig under staketet :D
Han gick aldrig någonstans utan stannade i närheten och gick aldrig på vägen. (detta var en bit ut på landet och inte mycket trafik)
Den som var mest förgrymmad över hans påhitt var hingsten som förde ett himla oväsen i början men sen vande han sig vid att det nog allt var ok ändå.
 
Jag har en sådan trädgårdsponny. Nu rymmer hon inte ur hagen på eget bevåg men ibland släpper jag ut henne på gräsmattan och låter henne stå där några timmar. Hon har aldrig vandrat iväg utan stannar på gräsmattan där hon har full koll på kompisarna i hagen. Speciellt på våren innan gräset i hagen kommit igång är det populärt.
 
Så för någon dag sedan var jag ute på en promenad när jag plötsligt får syn på en ponny, typ shettis, som traskar ut på vägen. Jag går fram och fångar ponnyn och leder henne ner mot gården hon nyss kom från. Hur som helst slutar det med att jag måste släppa ponnyn för att ta mig fram till dörren för att knacka (ingen öppnade) och ponnyn vandrar då ner mot hagen, som är utom synhåll från huset/där jag stod. Efter ett tag kommer ändå ägaren med sin traktor och jag ropar lite halvt panikslaget att det är en lös ponny och att jag fångade henne, men var tvungen att släppa för att kunna knacka och att hon förmodligen vandrat nere till hagen igen.

För att komma till saken så svarar han med: "Det är lugnt! Hon brukar rymma." och fipplar med något vid traktorn och verkar helt ärligt inte ens bry sig.

Jaha?? Borde man inte kanske försöka göra något åt att ponnyn hela tiden rymmer, eller åtminstone gå och få in henne i hagen igen? Nu ligger ju den här gården mitt ute i ingenstans och det är i princip ingen trafik alls, men det betyder ju inte att det är helt säkert för ponnyn att vandra omkring fritt. Vad som helst kan ju hända!! Hon kan ju skada sig på något, fastna, eller faktiskt bli påkörd! Dessutom hade de bara 1 tråd på hagen, hon kan nästan gå "raklång" under den. Med ännu 1 tråd kanske hon inte skulle rymma hela tiden?

Jag tyckte att det var ett konstigt agerande, eller vad säger ni?? Är det normalt att bara inte bry sig??
Jag förstår mig inte på folk som inte blir oroliga/bekymrade över att deras djur rymmer. Oavsett om det är hästar/kor/får eller vad som helt.

Detta är våran andra shettis vi har och har man ordentlig tråd och bra ström då är det inga problem med att hålla till & med en shettis inom stängsel.

I "min värld" gör man ju allt man kan för att hästarna ska hålla sig inom stängslet!
 
Min skitlandsponny (men högt älskad sådan) var en rymmare men lämnar aldrig gården (om inte hennes polare från ett annat stall rids förbi för då hänger hon med dom på tur) nu mera brukar hon få gå lös när jag är hemma går hon ut på vallen så är det gårdens.

Vissa har hundar på gården som går lösa och jag har en ponny som gör det.
 
Jag förstår mig inte på folk som inte blir oroliga/bekymrade över att deras djur rymmer. Oavsett om det är hästar/kor/får eller vad som helt.

Detta är våran andra shettis vi har och har man ordentlig tråd och bra ström då är det inga problem med att hålla till & med en shettis inom stängsel.

I "min värld" gör man ju allt man kan för att hästarna ska hålla sig inom stängslet!

Fast... Är ponnyn verkligen på rymmen om man vet vart den där?:idea:

Hade jag bott ute i "ingenstans" skulle jag inte ens bry mig om att stängsla in ponnyn. Trädgårdsponny skrev någon annan, vilket ypperligt ord! Min ponny har alltid varit en trädgårdsponny, han lufsar bara runt, kollar läget och mumsar lite gräs. Varför skulle han lämna gården där allt han behöver finns?:) Visslar man så kommer han dessutom direkt eller nästan-direkt, även om det kanske var hundar som man visslade efter.

Han har förövrigt en gps på sig, med geostängsel. Men mest för att det är så jävla ballt:D
 
Har också haft en sån. Shettis, förstås ...:meh:
Gick bara inte att stänga in! Han gick i hagen så länge han tyckte att det passade, och när det inte passade längre kröp han under/ mellan/ över eller också flög han, ibland kunde man inte förklara hur sjutton han kom ut .... Vi gav upp till slut och lät honom gå som han ville. Det fixade han utmärkt. Skrämde t o m bort ett par skumma försäljare som kom och knackade på dörren. De kom från ett land där det nog inte är så vanligt att det går hästar lösa i trädgården, speciellt inte jättesociala sådana som glatt kommer skuttande och vill hälsa ... De sprang till sina mopeder och körde därifrån direkt! :rofl:
 
Vi hade en sådan där min dåvarande häst stod. Han höll sig på gården, brukade möjligtvis gå runt i stallet och undersöka om någon av de stora hästarna lämnat hö eller något gott som han kunde tugga i sig. Ja, ytterligare en shettis.
 
Förstår såklart, som många skriver, att det måste vara både jobbigt och svårt att stänga in dessa rymmare; och också att det är skillnad på runaway och trädgårdsponny ;)

Det jag tyckte var konstigast var ju att denna ägare knappt ens verkar ha försökt att förhindra vidare rymning?? Gården såg inte heller vidare ponnysäkrad ut; med massvis av saker hon skulle kunna skada sig på utan att egentligen försöka.
 
Fast... Är ponnyn verkligen på rymmen om man vet vart den där?:idea:

Hade jag bott ute i "ingenstans" skulle jag inte ens bry mig om att stängsla in ponnyn. Trädgårdsponny skrev någon annan, vilket ypperligt ord! Min ponny har alltid varit en trädgårdsponny, han lufsar bara runt, kollar läget och mumsar lite gräs. Varför skulle han lämna gården där allt han behöver finns?:) Visslar man så kommer han dessutom direkt eller nästan-direkt, även om det kanske var hundar som man visslade efter.

Han har förövrigt en gps på sig, med geostängsel. Men mest för att det är så jävla ballt:D
Man kan säkert ha dom lös om man vill så länge dom inte förstör för grannar. Eller på annat sätt är trafikfarliga. ;-)
 
I ett stall jag praktiserade så fanns det en storhäst som alltid gick lös.
Han blev insläppt i hagen varje morgon men tog sig ut på alla sätt han kunde komma på. Det är väldigt underhållande att se en rejäl kuse som ålar sig under staketet :D
Han gick aldrig någonstans utan stannade i närheten och gick aldrig på vägen. (detta var en bit ut på landet och inte mycket trafik)
Den som var mest förgrymmad över hans påhitt var hingsten som förde ett himla oväsen i början men sen vande han sig vid att det nog allt var ok ändå.

På min gamla ridskola för herrans massa år sen(okey jag är bara snart 25 men känns som längesen) hade vi en gammal d-ponny vid namn chester. Han var 27-28 när ridskolan väl fick avliva honom, dom försökte omplacera honom men då slutade han äta.. I alla fall denne chester fick gå ut om han ville, alla hästar släpps lösa i stallet och springer via en fålla ut i hagen. Han brukade ställa sig i dörröppningen och kolla vädret, var det fint gick han ut men var det sämre så fick han vara lös i stallet och även på gårdsplanen!
 
Jag förstår mig inte på folk som inte blir oroliga/bekymrade över att deras djur rymmer. Oavsett om det är hästar/kor/får eller vad som helt.
Jag blir bekymrad beroende på vilken häst som råkar bli lös. En gammal häst som ibland får gå lös och beta gör jag inget större ståhej av... men skulle någon mer livlig häst, ex. någon av unghästarna eller hingsten komma lös så har man ett problem.
Självklart ska staket och ström vara i bra skick; det ser jag alltid till! och vi har sällan någon förrymd häst.
Finns dem typer av hästar som man låter gå lösa ibland. Förut hade vi ett gammalt sto som vi ställde utanför hagen och gav extra mat då hon var dräktig el. digivande & behövde extra. När hon ätit klart mumsade hon på gräset runt omkring hagen tills någon ställde tillbaka henne igen :) hon gick aldrig längre än några meter ifrån hagen.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 952
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 893
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 086
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp