Det är synd om oss...

Gnapp

Trådstartare
Alla vi med trasiga hästar som inte får rida fälttävlan, tänkte jag - vi verkar ju vara några stycken.

Långa Hästen är lite igång igen efter att ha haft en släng av hälta och värme och svullnad vid senan (lagom sådär så matte hann planera in de sju månaderna i sjukhage med skritt vid hand); nu ser allt fint ut så vi jobbar igen. Men för säkerhets skull är jag tillbaks i bara skritt till veterinären tittar på honom.

Lilla Hästen ska tävla dressyr på lördag, men berätta det inte för honom! Vi åkte låda till stort ridhus i kväll och red dressyrlektion (bara för att öva att åka låda och rida borta) och det kändes någorlunda. Vi är inte på något sätt på LB:3-nivå egentligen, men jag räknar allt bättre än sistaplats som seger, och kommer vi sist så är det ok det också. Men hoppa gör vi inte än. Snart är det tre år sen jag red hopptävling på honom, och jag har börjat tänka att lite gymnastikhoppning kanske skulle funka ändå. Kanske.
 
Alla vi med trasiga hästar som inte får rida fälttävlan, tänkte jag - vi verkar ju vara några stycken.

Långa Hästen är lite igång igen efter att ha haft en släng av hälta och värme och svullnad vid senan (lagom sådär så matte hann planera in de sju månaderna i sjukhage med skritt vid hand); nu ser allt fint ut så vi jobbar igen. Men för säkerhets skull är jag tillbaks i bara skritt till veterinären tittar på honom.

Lilla Hästen ska tävla dressyr på lördag, men berätta det inte för honom! Vi åkte låda till stort ridhus i kväll och red dressyrlektion (bara för att öva att åka låda och rida borta) och det kändes någorlunda. Vi är inte på något sätt på LB:3-nivå egentligen, men jag räknar allt bättre än sistaplats som seger, och kommer vi sist så är det ok det också. Men hoppa gör vi inte än. Snart är det tre år sen jag red hopptävling på honom, och jag har börjat tänka att lite gymnastikhoppning kanske skulle funka ändå. Kanske.

Har även lilla hästen varit mycket sjuk/skadad? Eftersom han ej hoppas?
Då måste du ha maximal otur med två hästar som skadar sig :down:

För min del så blev min igångsatt i jan/feb lite försiktigt efter att ha stått ett tag pga spiktramp (vfram). Och igår va han varm och svullen högerbak :( så nu är vi tillbaka på ruta 1 igen :banghead:
Tanken är dock att min mor skall ha hyra sig en sommarhäst och jag har önskat en som gillar att hoppa så ja iaf kan åka med den och hoppa i sommar :angel: blir ju halvt galen av att aldrig kunna träna och tävla det man vill :cry:
 
Min var ju hos vet i fredags efter 2 mån toklugn igångsättning där han känts som en miljon. Höger framknä är bara piss o jag vet inte varför. Klart tråkigt. Men han har åtm inte dragit sönder korsbandet en tredje gång.

Nu är planen nya dojor, ledtillskott i maten o lite annat pill m knäet, testa lite olika arbete vid handgrejer o sedan ännu mer kvalitativ igångsättning (typ jag låter Anna rida o håller mig på marken). NÄR nu knäet blir bra då såklart. Senaste veträkningen var på över 9 kkr före fb-ersättning o då kör vi 30 mil dessutom. En jäkla tur att Evidensia gjorde honom stickkänslig så Agria ersätter Spångfors.

Tur @Wilisia låter mig rida hos henne :love:
 
Har även lilla hästen varit mycket sjuk/skadad? Eftersom han ej hoppas?
Då måste du ha maximal otur med två hästar som skadar sig :down:
Lilla Hästen hade ett framknä som var ont för två och ett halvt år sedan. De hittade inget (med röntgen, ultraljud eller MRI) så han fick vila i nästan ett år, och sen sattes han igång försiktigt. Jag har inte vågat börja hoppa igen, helt enkelt; jag vet inte vad hans onda kom sig av, men tänker att om vi börjar om med form och bära sig och sådant, så kanske man vågar skutta försiktigt så småningom? Vi var faktiskt med på en hopplektion i söndags, även om vi höll oss till trav- och galoppbommar, men bara att få öva hoppsits i hoppsadeln... :heart Och ja, jag tänker förstås att om båda mina hästar blir halta så är den gemensamma faktorn den där klumpen på ryggen...

Ruta ett är en jättetråkig ruta. Beklagar! Hoppas det går över snabbt!

Och jo, det är ju det där med att man både tycker synd om hästen som har ont, och sig själv som inte får leka. Meh!
 
Och ja, jag tänker förstås att om båda mina hästar blir halta så är den gemensamma faktorn den där klumpen på ryggen...

Kan jag aldrig tänka mig. Du har säkert samma otur som jag. :)

Häst nr 1:
Köpte honom i juli 2009.
Nov 2009, fick en spark på ena bakbenet av en hagkompis. 3 mån konvalecens.
Juli 2010, fick feber och hosta på sommarbetet.
Dec 2010, fixade på egen hand ett djupt sår på ena frambenet.
Aug 2011, togs bort p g a artros i SI-leden.

Häst nr 2:
På foder sedan 1 okt 2013, köpte i maj 2014.
Mars 2015, fick diagnos spondylos.
Juni 2015, mystisk knähälta vid böjprov. Röntgen visar inget och det är borta på några veckor och har inte återkommit.
Sept 2015, springer som en jävel i hagen och går omkull med en rejäl mörbultning som resultat.
Mars 2016, ska testas för cushings den 29:e. Dock är symptomen solklara har både jag och stallägaren konstaterat.
 
Jag tror också det helt enkelt är ren otur med att man antingen fått klena djur el bara otur.

Vi har ju som sagt varit extremt förskonade från skador med alla hästar, är ingen som skadat sig allvarligt sedan gamla stoet fick tas bort 26 år gammal på betet och det är iaf min 4 år sen. Men hon va ändå 26 och pensionär.
 
I mitt fall så tror jag det är Skånes fel :p

Roade mig med att köpa mineraler o bantingspiller till hästis för 4000 kr fr England :D Nåt kul måste man väl få ha! Han har fått nya dojor nu också, får se om han gillar dem o låter bli att skuffa av dom direkt.
 
Vad är det för mumsiga piller lilla tigerkissen ska få?

Det är nog ett pulver eg. ALCar!

Tror @Hippocampus använder det mot pssm men effekten är ju densamma på en frisk häst. Eller alltså pssmhästar får ju ont pga felaktig förbränning och jag tänker att min tjockis kan få lite hjälp med sin förbränning :D Han blir ju sjukligt fet när han vilar på sommaren o är han halt så... Finns tydligen i dietfoder till hundar också enl @Alexandra_W!

(Undra om @Gunnar mäter aktivitet i antalet intaggade folk från andra forum också? :D)
 
Den där jävla ponnyn har fått ett sår i hagen och beter sig som ett känsligt fullblod och är halt. Han gillar att köra en spännande säsongstart... Det ser inte så allvarligt ut men ganska störigt. Hoppas han är fräsch idag..
 
@the_connemara Men vad visade veterinärundersökningen då? Inget alls? Men han var halt?

Detta är problemet med flera trådar, jag har skrivit på flera ställen men tydligen inte här :D

Lite knackig höger fram o ngt skumt m höger bak på bandet. Liten inflammation höger bakknä o inflammation höger framknä på UL. När framknäet sprutades var ledvätskan ovanligt ful i förhållande till övriga symptom, nästan rostfärgad...

Red honom dagen innan första gången på inhägnat område (dvs böjda spår förutom ngn minut på stort spår i vintras) hemma hos @Wilisia o han kändes väl ok. Något som störde i högervarvet men inte alls på samma vis som det varit innan. A tyckte bara han såg svag ut i höger bak o allmänt "vinglig" vilket ju inte är så konstigt då han är helt mjuk i kroppen o fortf inte kommit igång sedan första skadan våren 2014. Jag hade kunnat köpa att han kändes som han gjorde pga svaghet, det är ju det som är så jävla jobbigt med den där hästen. Han ser inte halt ut förrän han är helt paj på flera ställen typ. Och jag tror man kan kompensera/dölja MASSOR bara för att han är så lättriden o arbetsvillig.

Känner mig som en hypokondriker (hippokondriker :D) men ledvätskan talar ju sitt tydliga språk trots allt.
 
Jag har bara 1½ veckas väntetid kvar innan veterinären kommer och tar PPID-prov på Epona. Det blir i samband med den årliga tandkollen och vaccineringen. Gud, vad det är dryyyygt att vänta.
Hovis kommer och skor nästa vecka och jag lovar att han kommer få verka bort typ 1,5 cm även denna gången trots att det bara är 6 veckor sedan förra skoningen.
 
Alltså det är konstigt det där mer tid o pris. Har ägnat min sjuka förmiddag åt att reka klart och beställa ledtillskott till min häst från USA. Några tusen fattigare.

Egentligen skulle jag åka o handla mat. Undra om jag har pengar kvar :D O handlingslistan får jag skriva jävligt fort för dagen har ju gått åt till viktigare saker :p
 
Hovis var ute och skodde idag. 6 veckor sedan senaste skoningen och han fick ta ganska mycket denna gången också. Mer än vad han normalt gjort på 7 veckor tidigare. Tack och lov ser hovarna fina ut för övrigt och det är ju skönt. Nu är det exakt en vecka kvar tills veterinären kommer.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 388
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 294
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 512
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp