Det är synd om oss...

Min uppdatering blir att jag fick kalla fötter innan hästens första H90 o fick tid till Spångfors samma vecka. Frisk hest :D Nästa tävling om 2 veckor ska dock den lilla proffsryttaren starta då matte vart för feg.

Har också insett hur himla känslig han är för mina sitsproblem och han känns faktiskt extremt jämn och bra när jag får till det. Skönt!

Jag har dock ingen sadel alls att rida i och vad jag hatar sadlar just nu.
 
Min häst har varit lite tjurig med hoppningen under våren, men bara på bana. I skogen har hon hoppat utan problem. Hon har inte heller varit halt, så jag började inte med besök hos vet, utan hos kiro. Hon ömmade lite i ryggen och jag kollade upp sadlarna, hoppsadeln var bra men dressyrsadeln urkass. Fortsatte rida och hon fortsatte strula på hinder, trots genomgången av kroppen och godkänd sadel. Till slut upptäckte jag en svag hälta som kom och gick. Iväg till vet, som konstaterade kotledsinflammation vä fram och höger bakknä. Vet tror att det kommer sig av att hästen är sned och att det kommer att bli så med jämna mellanrum. Hon rekommenderade betäckning istället, jag hade redan funderat lite på det och hade en hingst på lut. Efter andra insemineringen så tog det sig och nu är hon konstaterad dräktig.

Går allt som det ska så blir det föl nästa midsommar.:heartlove:

Och idag konstaterade jag att om jag ska rida henne lite, så får jag nog göra det oftare än var 10:e dag, för idag var det liiite mer än lovligt spännande,..:crazy::D

Så jag är hyfsat hästlös, Leia tänkte jag bara rida lite ett tag in på hösten. Får se vad jag gör åt den saken...
 
Vet tror att det kommer sig av att hästen är sned och att det kommer att bli så med jämna mellanrum.

Varför är hästen sned och varför kommer det bli så med jämna mellanrum? Är SI-leden kollad? Knäledsinflammation är en väldigt vanlig sekundär åkomma vid SI-ledsproblem.
 
Varför är hästen sned och varför kommer det bli så med jämna mellanrum? Är SI-leden kollad? Knäledsinflammation är en väldigt vanlig sekundär åkomma vid SI-ledsproblem.
Hon var sned när jag köpte henne för 4,5 år sedan, jag fick henne billigt och var medveten om att det var en chansning. Hon är mycket mindre sned nu än när jag köpte henne, med hjälp av kiropraktor, stretching, noggrannhet vid ridningen har jag minskat problemet markant. Men trots allt så är hon lite sned i sig själv (vilket märktes tydligt nu när jag satt upp på henne igen efter en dryg månad, hon är mer sned nu när hon bara gått och skrotat i hagen) och det gör att hon överbelastar ena sidan.

Tre olika veterinärer + kiropraktorn och min hovslagare tror alla att snedheten kommer från ett yttre trauma, de tror inte att det är medfött och därför har alla sagt ok till betäckning.
 
Hon var sned när jag köpte henne för 4,5 år sedan, jag fick henne billigt och var medveten om att det var en chansning. Hon är mycket mindre sned nu än när jag köpte henne, med hjälp av kiropraktor, stretching, noggrannhet vid ridningen har jag minskat problemet markant. Men trots allt så är hon lite sned i sig själv (vilket märktes tydligt nu när jag satt upp på henne igen efter en dryg månad, hon är mer sned nu när hon bara gått och skrotat i hagen) och det gör att hon överbelastar ena sidan.

Tre olika veterinärer + kiropraktorn och min hovslagare tror alla att snedheten kommer från ett yttre trauma, de tror inte att det är medfött och därför har alla sagt ok till betäckning.

Ok, låter som ett klassiskt SI-ledsskada med andra ord. Jag skulle ha ultraljudat SI-leden för att få veta men det är ju jag det. ;)
Har haft två hästar (en egen och en på foder) med pålagringar i SI-leden och det känns så bekant.
 
Långa Hästen känns förresten som om han blir bättre. Vi travar ett varv nu och då, och det känns rätt ok. Han tappar vänster bak ibland, men kan samla ihop den om man påminner honom - det känns mer som att han behöver stärka upp vä bak, än att det är trasigt. Så nu hoppas vi på att kunna jobba vidare, och kanske galoppera också så småningom. Jag har vid det här laget insett att det där med att hoppa i höst är inte relevant på något sätt; i vår kanske vi har byggt om honom ordentligt så jag törs börja skutta. Kanske.
 
Långa Hästen känns förresten som om han blir bättre. Vi travar ett varv nu och då, och det känns rätt ok. Han tappar vänster bak ibland, men kan samla ihop den om man påminner honom - det känns mer som att han behöver stärka upp vä bak, än att det är trasigt. Så nu hoppas vi på att kunna jobba vidare, och kanske galoppera också så småningom. Jag har vid det här laget insett att det där med att hoppa i höst är inte relevant på något sätt; i vår kanske vi har byggt om honom ordentligt så jag törs börja skutta. Kanske.
Gör som jag, skaffa en medryttarhäst att leva ut sitt rida ordentligt abstinens med :).
Har påtryckning från flera håll att rida jakt så får se om det blir :).
 
Gör som jag, skaffa en medryttarhäst att leva ut sitt rida ordentligt abstinens med :).
Nja, jag har fullt upp med Långa Hästen och med Lilla Hästen (som jag faktiskt skuttade tjugocentimetershinder med igår! :bump:) så en till får inte plats i tidsschemat. Men visst skulle det vara skoj - men.
 
På tal om ryttare utan kontroll :angel: hade tänkt hänga på dig :p övriga jag känner som ska vara med har nordisar och det blir nog lite segt att ha framför sig..
Har längtat efter att få rida jakt med fuxen igen men verkar som att förra året blev den allra sista :cry:.
Så hoppas det går bra med medisen så man kan fortsätta ändå, är liksom höjdpunkten på året.


Hur gick det idag?! Fick du något svar?
Min har kissing spines och typ diskbråk i korset så han kommer få gå och skrota i hage til iaf nästa år innan han får vandra vidare. :cry::(
 
Hur gick det idag?! Fick du något svar?
Min har kissing spines och typ diskbråk i korset så han kommer få gå och skrota i hage til iaf nästa år innan han får vandra vidare. :cry::(
Spondylos över hela ryggen mer eller mindre och ks i länden.. hon får gå här och bara vara så länge det går. Ska se om det kan vara ok med tömkörning då hon har trivts med det, så att jag har ngt att göra i alla fall.. känns dock hemskt att aldrig få sitta på hennes rygg igen. :cry:
 
Spondylos över hela ryggen mer eller mindre och ks i länden.. hon får gå här och bara vara så länge det går. Ska se om det kan vara ok med tömkörning då hon har trivts med det, så att jag har ngt att göra i alla fall.. känns dock hemskt att aldrig få sitta på hennes rygg igen. :cry:

Samma här... så nu har jag 2 hästar som inte går att rida el ja den andre är 25 men trött. 25åringen kommer tas bort i höst och fullblodet tänkte jag låta va kvar till nästa höst.
 
Samma här... så nu har jag 2 hästar som inte går att rida el ja den andre är 25 men trött. 25åringen kommer tas bort i höst och fullblodet tänkte jag låta va kvar till nästa höst.
Har också 2 hästar.. ingen ridbar.. den gamla är 25 och frisk men med melanom. Vill inte ta bort ngn av dem, än i alla fall. Blir de dåligare så får man ju ta det då.
 
Har också 2 hästar.. ingen ridbar.. den gamla är 25 och frisk men med melanom. Vill inte ta bort ngn av dem, än i alla fall. Blir de dåligare så får man ju ta det då.

Förstår det. Min mor har dessutom 2 hästar som vi inte kan rida. Så sammanlagt 4 hästar som vi inte kan rida. Så jag får änga mig åt att köra ponnyn så länge..
 
Förstår det. Min mor har dessutom 2 hästar som vi inte kan rida. Så sammanlagt 4 hästar som vi inte kan rida. Så jag får änga mig åt att köra ponnyn så länge..
Har typ samma tänk nu, hjälpa grannen med inkörning och rida medryttarhästen. Hästar att rida finns det alltid, men är ju mest att jag saknar att rida min häst :(.
 
Spondylos över hela ryggen mer eller mindre och ks i länden.. hon får gå här och bara vara så länge det går. Ska se om det kan vara ok med tömkörning då hon har trivts med det, så att jag har ngt att göra i alla fall.. känns dock hemskt att aldrig få sitta på hennes rygg igen. :cry:

Är det alltså helt kört? Min har ju också spondylos med en lång radda av sammanväxta kotor. Jag tänkte precis som du när hon fick diagnosen, vilket är nästan 1½ år sedan, men faktum är att hon fungerar alldeles utmärkt numera trots att prognosen var väldigt osäker.
 
Är det alltså helt kört? Min har ju också spondylos med en lång radda av sammanväxta kotor. Jag tänkte precis som du när hon fick diagnosen, vilket är nästan 1½ år sedan, men faktum är att hon fungerar alldeles utmärkt numera trots att prognosen var väldigt osäker.
Eftersom hon reagerat som hon i ridnigen gjort så tror de inte hon håller för det typ. Kommer inte ihåg faktiskt :( grät/gråter en hel del. Var små hakar på varenda kota typ..
Hade hon bara hållt för promenad ridning med en bra sadel så hade jag varit överlycklig (hon tyckte ju om dominus sadeln :(.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 311
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 529
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp