Det finns inte bara två kön

Det där var en följd av Semenaya och en indisk löpare. Båda hade höga nivåer av testosteron pga ett tillstånd där det finns interna testiklar på något sätt. Då valde man att gå över till en testosterongräns så att personer med detta tillstånd kunde fortsätta tävla som kvinnor men båda tvingades då använda medicin för att sänka testosteronnivån. Deras resultat blev mycket sämre (inte nödvändigtvis bara pga testosteronsänkningen, medicin hade nog mer allmän påverkan men det var antagligen största anledningen).

Jag tror sedan den indiska idrottaren överklagade till skiljedomstol som beslutade att det inte var klarlagt att testosteronet var prestationshöjande och idrottare med förhöjda halter har sedan dess fått tävla utan att behöva sänka/korrigera sina nivåer. Det är det man nu försöker klarlägga, om testosteron verkligen är prestationshöjande nog att det är befogat att kalla deras specialtillstånd med förhöjda halter som ett problem.
Jo exakt, det stod i artikeln.
Men en diskussion tidigare var på XX XY nivå och idrottare och inom idrotten har man alltså gått ifrån den typen av könsbestämning eftersom den inte kan fastlägga om någon är kvinna eller man.

Med testosteronnivåerna hade de tagit i rejält, 90% av idrottskvinnorna ligger tydligen mellan 3-4 eller ngt och gränsen låg på tio, vilket var två över det högsta de kunde få på kvinnor med PCOS. Och de flesta män ligger långt över tio, men där har färre forskning gjorts och tydligen finns en viss procentandel män som har rejält låga nivåer.

Semenaya tävlar ju igen nu på sina normala nivåer och den här artikeln diskuterar om vad som händer om hennes resultat förbättras radikalt igen. https://sportsscientists.com/2016/05/hyperandrogenism-women-vs-women-vs-men-sport-qa-joanna-harper/

Det var ok att tävla under testosteronnivån som person som bytt kön och folk behöver inte ha gjort operativa ingrepp. Två britter gör tydligen det enligt någon artikel. Men nu vet jag inte hur det blev med den regeln när de släppte den?

Men det intressanta i det hela var väl egentligen tänkte jag att det är så väldigt svårt att bestämma kön. Samtidigt som så många tänker att det är lätt.
 
Den här tråden har verkligen väckt många tankar och funderingar hos mig, tack @Saeta som startade den!

När jag var barn (9-10 kanske) var jag övertygad om att jag var född i fel kropp. Jag pratade tom nån gång om att jag borde operera mig. Men när jag blev äldre insåg jag att jag kände mig ok i min kropp, det var andras förväntningar på hur jag skulle vara som tjej som inte stämde.

Jag har alltid varit stark, självständig, nöjd med att vara ensam men en självklar ledare i grupp. Jag var den som gungade högst som barn och som slogs med grabbarna...

Jag har hittills aldrig varit ihop med en kille som varit fysiskt starkare än mig, vilket i förlängningen gör att jag lessnar på "mesen" jag är ihop med. Vilket inte är så snällt såhär i efterhand. :o

Som ung vuxen hamnade jag på ett av Uppsalas mer "ökända" studentföreningar, där mötte jag alla möjliga människor som verkligen var sig själva. Där fanns tex S som skämtade om att hen var ordförande i föreningen "homofoba homofiler" eller C som älskade att klä ut sig till det andra könet, utan att för den skull vilja sätta nån etikett på vad hen egentligen var (transa? Utklädningsförtjust? Teaterapa?).

Jag tycker att jag är öppen mot andra och deras val (alla får pyssla med precis vad som helst bara de inte skadar andra), men att allt är så förbaskat kodat mot kön har jag ändå inte reflekterat över. Successivt börjat använda hen när jag inte vill säga han/hon men inte som ett medvetet val när jag inte vet nåns kön (och egentligen, varför skulle jag behöva veta det?).

Svamligt, men hursomhelst, tack för en mycket tänkvärd tråd. Alla är vi människor och det borde räcka.

Nu ska jag bara jobba vidare på att älska mig själv trots att jag inte lever upp till alla förväntningar om att vara kvinna. :angel:
 
Här på forumet har väl ingen nekat er rätten att festa och försvara era fri och rättigheter?
Jag hävdar bara att kinky sex attiraljer och exhibitionism lyfter bort fokuset från det viktiga och det allvarliga till något stora delar av resten av samhället har svårt att greppa.

Så du tycker inte att det en viktig och allvarlig fråga att även kinksters & fetischister ska få vara accepterade och fria att leva som de vill med sin läggning?
 
Så du tycker inte att det en viktig och allvarlig fråga att även kinksters & fetischister ska få vara accepterade och fria att leva som de vill med sin läggning?
Visst ska de det. Med de behöver väl inte i exhibitionistisk stil spela upp sitt sexliv på lastbilsflak under allmän beskådan? Det är ju att förnedra sig själv. De kan väl nöja sig med att hålla det privat. Naturligtvis ska de har rätt att leva ut sina böjelser...men privat.
 
Det är väl deras ensak, du behöver inte titta.
Jag tittar inte. Jag bara (vilket jag även gjort tidigare) påpekar att det inte gynnar deras sak, snarare tvärtom. Det lyfter fokus från den berättigade kampen om att behandlas lika i samhället till en att exponera och visa upp sig. Vilket väcker mången munterhet under fikarasterna runt om i Sverige. Fast det är kanske det man vill.
 
Jag tittar inte. Jag bara (vilket jag även gjort tidigare) påpekar att det inte gynnar deras sak, snarare tvärtom. Det lyfter fokus från den berättigade kampen om att behandlas lika i samhället till en att exponera och visa upp sig. Vilket väcker mången munterhet under fikarasterna runt om i Sverige. Fast det är kanske det man vill.

Jag tror varken det gynnar eller motsatsen det liksom bara är. Varför ska allt vara allvarlig kan, får folk inte ha roligt? Jag tror inte alla är lika inskränkta som du.
 
Jag tror varken det gynnar eller motsatsen det liksom bara är. Varför ska allt vara allvarlig kan, får folk inte ha roligt? Jag tror inte alla är lika inskränkta som du.
Frågeställningen är ju, att de allra flesta ser med löje på vissa yttringar under paraden, men majoriteten anser, om man ställer frågan till dem att alla ska ha samma rättigheter.
Att en intressegrupp demonstrerar för att , dels visa upp sig och dels ställa krav är inget fel. Snarare tvärt om. Men att öppet exponera sig i den utstyrsel somliga väljer är kontraproduktivt. Det flyttar fokus från det seriösa som folk skulle acceptera till det som de flesta anser löjeväckande.Visst det finns de som går igång på att klä sig i blöjjor, men visa en bild på detta och de flesta drar på mun och skakar på huvudet. Och det gäller även för många av de kinky-sex attiraljer som exponeras i paraden. Synd för den är ju en viktig sak, detta med lika rättigheter i samhället. Dubbelt synd eftersom lagar i stort sett inte diskriminerar gruppen, utan det än de konventioner o vanor som vanligt folk har gentemot gruppen. Vilket i stället befästs med den typen av exponering.
 
Källa på att de ser med löje på vissa yttringar? Och vilka yttringar syftar du på?
Vad är det de som demonstrerar är mest missnöjda med? Jo att de behandlas föraktfullt, inte av samhället men vanligt folk. För vi har ingenting i lagstiftningen som förbjuder en man att bära kvinnokläder eller tvärtom, du får gärna ha på dig blöjor om du vill och du får leva ut din sexualitet så länge du inte mot deras vilja gör andra illa. Däremot så visar ju de yttringar som hörs, att folk, vanliga människor inte delar lagstiftarens generositet utan aversioner av olika slag visar sig. Källa? Öppna en dagstidning och läs.
 
Källa på att de ser med löje på vissa yttringar? Och vilka yttringar syftar du på?
Däremot så visar ju de yttringar som hörs, att folk, vanliga människor inte delar lagstiftarens generositet utan aversioner av olika slag visar sig. Källa? Öppna en dagstidning och läs.
Det var den mest patetiska källa jag sett, källan är alltså att du uppfattar att tidningar uppfattar det som löjligt och därför måste majoriteten tycka det är löjligt.

Du saknar alltså källa på påståendet mer än din egen uppfattning och tolkning. Och den är som vi sett inte direkt representativt för svenskarnas utan skiljer sig i allmänhet radikalt från den allmänna uppfattningen.
 
Det var den mest patetiska källa jag sett, källan är alltså att du uppfattar att tidningar uppfattar det som löjligt och därför måste majoriteten tycka det är löjligt.

Du saknar alltså källa på påståendet mer än din egen uppfattning och tolkning. Och den är som vi sett inte direkt representativt för svenskarnas utan skiljer sig i allmänhet radikalt från den allmänna uppfattningen.
Nej jag uppfattar att personer ur den här gruppen är utsatta för trakasserier och förödmjukelser, så som det beskrivs i tidningar. Av det drar jag slutsatsen att det finns folk därute som är beredda att gå till handgripligheter (en mindre minoritet) men att en betydligt större grupp genom sin tystnad accepterar det hela.
Men du kanske är av den uppfattningen att situationen inte är sådan? Och att då syftet med Pride saknar mening? :confused:
 
Nej jag uppfattar att personer ur den här gruppen är utsatta för trakasserier och förödmjukelser, så som det beskrivs i tidningar. Av det drar jag slutsatsen att det finns folk därute som är beredda att gå till handgripligheter (en mindre minoritet) men att en betydligt större grupp genom sin tystnad accepterar det hela.
Men du kanske är av den uppfattningen att situationen inte är sådan? Och att då syftet med Pride saknar mening? :confused:
Nu frågade jag om källa och inget annat och det visar sig att du inte har någon källa mer än din egen uppfattning baserade på "dagstidningar" på ett påstående om vad majoriteten anser. Du försöker nu att avleda mig men det funkar inte.
 
Nu frågade jag om källa och inget annat och det visar sig att du inte har någon källa mer än din egen uppfattning baserade på "dagstidningar" på ett påstående om vad majoriteten anser. Du försöker nu att avleda mig men det funkar inte.
Hm....det är tydligt att du inser att mitt resonemang var riktigt, Du anser liksom jag att det finns aversioner i samhället och att det är befogat att lyfta dessa frågor genom ex en demonstration.
Du drar uppenbarligen samma slutsats av vad tidningar o media publicerar som jag gör ;)
 
Hm....det är tydligt att du inser att mitt resonemang var riktigt, Du anser liksom jag att det finns aversioner i samhället och att det är befogat att lyfta dessa frågor genom ex en demonstration.
Du drar uppenbarligen samma slutsats av vad tidningar o media publicerar som jag gör ;)
Baserat på att jag ställer frågan nedan och du inte har en källa mer än dina fantasier kring tidningsartiklar som du inte kan redovisa?

Källa på att de ser med löje på vissa yttringar? Och vilka yttringar syftar du på?

Det du skriver är mest halmdockor som jag inte nappar på, sorry.
 
Baserat på att jag ställer frågan nedan och du inte har en källa mer än dina fantasier kring tidningsartiklar som du inte kan redovisa?



Det du skriver är mest halmdockor som jag inte nappar på, sorry.
Visst kan du anse det , men eftersom det görs anmälningar till åklagare och att en del fall tom går till åtal och fällande domar så är det nog mer än halmdockor. Men visst anser du att det inte existerar, vad motiverar du då Pride med, förutom fest och möjlighet att exponera sina böjelser?
 
Visst kan du anse det , men eftersom det görs anmälningar till åklagare och att en del fall tom går till åtal och fällande domar så är det nog mer än halmdockor. Men visst anser du att det inte existerar, vad motiverar du då Pride med, förutom fest och möjlighet att exponera sina böjelser?
Halmdockorna var att du talade om vad jag tyckte och kommenterade detta, och helt utan verklighetsanknytning.
 
Jag tycker det är bra att dom exponerar sina böjelser - gu så fånigt det ordet är. Tänk vad folk som sitter i stugorna som länge trott dom varit ensamma om att tända på tex läder, eller velat ha fjäderboa nu ser att det finns fler som också gillar det.
Och i arbetsbodarna går det så sakta framåt med öppenheten, Pride diskuteras, någon vågar stå på sig, säga ifrån. Material delas ut, planscher från till exempel FATTA! sätts upp på toaväggar.
 
Halmdockorna var att du talade om vad jag tyckte och kommenterade detta, och helt utan verklighetsanknytning.
Så halmdockorna var inte det faktumet jag pekade på? Att folk ute i stugorna inte är odelat positiva och att antalet anmälningar o mål gällande hets mot och förödmjukelser o våld mot hbtq har ökat?
Och till detta att jag drog den slutsatsen om att du var ense med mig om detta.
För om du inte delar denna min åsikt, så har ju Pride inget annat syfte än just fest och exponering av böjelser.
Jag tycker det är bra att dom exponerar sina böjelser - gu så fånigt det ordet är. Tänk vad folk som sitter i stugorna som länge trott dom varit ensamma om att tända på tex läder, eller velat ha fjäderboa nu ser att det finns fler som också gillar det.
Och i arbetsbodarna går det så sakta framåt med öppenheten, Pride diskuteras, någon vågar stå på sig, säga ifrån. Material delas ut, planscher från till exempel FATTA! sätts upp på toaväggar.
Javisst är det fler som kommer ut ur garderoben och fler inser att de inte är ensamma om sin böjelser, främst tack vare internet.

Och (det är min ståndpunkt) det är viktigare att fokusera på rättigheter och rättsligt skydd än att festa och visa upp vad man pysslar med i sängkammaren.
Och att just denna exponering riskerar att flytta fokus från det viktiga till just festen o exponeringen.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 182
Senast: vallhund
·
Samhälle Ja, det har vi väl alla gjort. Och det är något som många (även jag) gör, omedvetet. Vi är exempelvis lärda att det finns "flicknamn och...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
43 318
Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 062
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp