Det har aldrig varit så lätt att bli någon annans nyttiga idiot som nu.

vallhund

Trådstartare
"Ryska botnätverk och propagandakanaler sprider falska nyheter om Sverige (och framför allt invandringen) för att påverka opinionen i andra västländer. Inför det tyska valet spreds en nyhet om att svenske rikspolischefen vädjade om internationell hjälp för att ”landet slits isär av muslimska invandrare”. Det han faktiskt hade sagt var att det behövs mer samarbete mellan myndigheterna i särskilt utsatta områden. Det fabricerade uttalandet användes som skrämselpropaganda i syfte att öka stödet för extremhögerpartiet Alternativ för Tyskland (AfD)."
https://www.expressen.se/ledare/linda-nordlund/porrstjarnor-och-sd-troll-sa-styr-botarna-debatten/
 
Är det opinioonen de är ute efter att påverka eller är det splittring och instabilitet de försöker skapa. Det senare kan ses som samma sak som det första men är enligt mig så mycket mer utstuderat och farligare.
 
Det är väl både ock. Genom att splittra och skapa instabilitet så vill de påverka opinionen så att de människor som är lättpåverkbara (lite källkritik, har de tendenserna sen innan osv) blir mer extrema i sina åsikter vilket gör att allt ändras. Det är väldigt farligt! Men det är den nya tidens krig tror jag. Informationskriget. Vad är korrekt? Vad är hittepå? Osv...
 
Gammal skåpmat, men nu går det på en grisblink iom. nätet istället för genom dagstidningar och mun mot munmetoden. Det finns en uppsjö av inflytelseagenter som inget annat gör än försöker vända opinionen för att det egna landet ska kunna dra nytta av det hela.

Jag kan tipsa om boken "Illegalister – KGB:s hemligaste spioner" av Boris Grigorjev och så denna artikel om Matreco, en till synes legal verksamhet på ytan.

http://jagarchefen.blogspot.com/2015/08/bilhandlare-sommarstugor-och.html

Din närmaste granne eller deras föräldrar kan vara illegalister utan att du märker ett smack, (oftast vet inte ens barnen nånting), det är först när man umgåtts länge, ibland flera år som man börjar ana att historier svajar en liten aning och börjar man gräva lite så kan man hitta det man inte trodde där men då bör man få lite draghälp genom att känna rätt personer som kan gräva där man inte kommer åt själv. Det är när helt vanliga logiska saker inte faller på plats och förnekelse tar vid eller saker tystas ner man VET att vissa saker inte står rätt till. Illegalister är jätteduktiga på att hålla sin historia men kan försäga sig utan att märka det och då och där kan man börja nysta lite lätt.
 
Puttar upp denna efter flytt från dagboken, ifall fler vill bidra med åsikter o tankar.

Jag är lite osäker på vad trådstarten syftar på.

Funderar du i allmänhet kring överflödet av "information" och svårigheterna att värdera informationen?

Typ, vem som helst får lägga ut vad som helst och källkritik är svårt?
 
Jag är lite osäker på vad trådstarten syftar på.

Funderar du i allmänhet kring överflödet av "information" och svårigheterna att värdera informationen?

Typ, vem som helst får lägga ut vad som helst och källkritik är svårt?
Snarare riktad desinformation från trollfabriker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp