Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Ja så är det säkert, att de som kommit hit bara varit på genomresa och kollar efter tjejer. Jag har bara fräst, klappat händer och jagat efter dom. Misstänker att det är vildkatter också och då blir de ju väldigt rädda eftersom de inte är vana vid människor. Men det fanns inga konkreta tips, kommer inte ens ihåg vart jag läste det.
Alex, förstår hur du känner det, man blir som en lejonmamma när någon är dum mot ens djur. Har du provat att fånga den i fälla?

Nej jag vill dels inte ha hit den och dess polare mer än nödvändigt, och dessutom har jag svårt att "göra nåt" med den om jag fått den i fälla? Hur får man över den i en transportbur från fällan? (Sen gäller det polisstationen är öppen med)
 
Min mamma hade problem med främmande katter som invaderade stallet. Hon fick låna fälla och fånga dem, sedan kom kommunjägaren ut. Jag grät floder för jag gillar katter men hon tyckte det var ohållbart. Kissade i höet och förstörde massor.
 
Matte har köpt en korg åt mig. Eller, hon säger det är hästens transportskydd - men det går jag inte på. Fattar ju vem som helst att det är en kattkorg!

18423013_1303458873083416_1063250293743682070_o.jpg
 
Mycket. Förutom att han vill kela med mig när han kommer släpandes på sorkar nästan lika stora som honom själv. Och envisas med att äta de i stallet. Kan gå 800 M hem med dem för att äta. Väldigt ocharmigt ;)

Är det slut på mössen i stallet med omnejd? Man skulle vilja att alla som envisas med att en katt måste vara hungrig för att jaga effektivt skulle träffa din Lukas och andra utfodrade stallkatter.

Funderar ibland varför just katter jagar så bra och mycket när de redan måste vara mätta. I princip alla kattägare som har utekatter får ju regelbundet 'presenter' eftersom katten uppenbarligen tycker synd om de usla jägarna. :sneaky:
 
Är det slut på mössen i stallet med omnejd? Man skulle vilja att alla som envisas med att en katt måste vara hungrig för att jaga effektivt skulle träffa din Lukas och andra utfodrade stallkatter.

Funderar ibland varför just katter jagar så bra och mycket när de redan måste vara mätta. I princip alla kattägare som har utekatter får ju regelbundet 'presenter' eftersom katten uppenbarligen tycker synd om de usla jägarna. :sneaky:

Han kan äta blötmat. Gå och hämta en sork. Äta upp den. Stor sork. Gå och hämta en till sork. Äta den.

Han äter dock mindre mat nu, småvarmt nydödat är godare...

Jag tror det är instinkten som tar över. Måste. Jaga. Det. Måste. Döda. Det.

Oftast äter han bytet men han kan slänga runt det, krama det och rulla runt osv först. Däremot dödar han direkt. Leker inte med levande byten. Antagligen för han varit hemlös och helt beroende av byten. Varken tid eller ork att chansa på att inte tappa det.

Han tar möss med mellan varven men de är nog få. Sorken däremot är tydligen bara att plocka hur många man vill.

Några presenter får jag inte dock. Att ge bort MAT är otänkbart än - jag klagar inte ;)
 
såg en undersökning för några år sedan (har tyvärr glömt var) att mätta katter jagar bättre för att de har mer tålamod. Därför fångar välfödda katter fler byten än en hungrig katt. De har tålamod att vänta ut ett bättre slagläge. Har för mig att antalet lyckade attacker ökade med 2-3ggr för en mätt katt.

Katter jagar också på retning, inte på hunger, vilket är varför mätta katter jagar.

Verkar ju verkligen som om sork är den perfekta retningen
 
Sork borde vara skittråkigt? Sitt stilla och vänta. Glo. Hugg den när den sticker upp huvudet. Börja om.

Men min lilla hund jag hade förr var också galen i att jaga sork. Grävde ut hålet lite. Satte sig och väntade. Och väntade. Som en katt. När de stack upp huvudet så pang. Sen började hon om. Hon åt dem aldrig. Hon radade upp dem på trappen. Jättekul komma ut i mörker och kliva på "nåt", tända lampan och se nio sorklik prydligt uppradade....
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 216
Äldre I några veckor har en rävunge tassat runt i byn. Som rävungar är mest, dvs tämligen nyfiken och orädd. När grannen satt på utedasset...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 066
Senast: morgaine
·
Övr. Katt För flera år sedan (ca 3 år) började en katt hålla till runt svärmors hus. Svärmor började tillslut mata katten då den länge verkat...
Svar
7
· Visningar
1 275
Senast: kazam
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 038
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp