Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra grannarna i byn i alla fall. Grejen är att katten är så enormt skygg att jag inte ens lyckats fånga den på bild.

Första gången trodde jag det var en kisse ute på äventyr bara. Dvs ute och strövade. Den sprang som en avlöning ur stallet när jag gick in där. Tänkte inte mer på det. Men den har stannat kvar, i en vecka nu.

Eftersom den är så skygg så får jag ingen riktig bild av hull, om den är tovig/sårig etc. Det är ingen unge men mer kan jag inte säga.

Den sover i halmen om nätterna (utom när den flyr längst bort i stallet när jag visar mig) och här igår kände jag att nu må jag ju göra något. Jag vill ogärna riskera att mata andras katter men för att kunna se hur den verkar och ta en bild på den måste jag ju få den mindre skygg. Den har ju slagit sig ner och är inte på genomresa liksom. Så igår ställde jag mat åt den. Nästa gång jag kollade var skålen kliniskt renslickad. Imorse såg jag den inte men ställde mat. Kliniskt ren skål. Nu ikväll flydde den från halmen när jag kom. Jag ställde mat och satte mig tyst långt bort och väntade. 10 min senare kommer den. Den är hungrig och kastar i sig maten, men är samtidigt väldigt skygg och rädd. Stannar upp, kollar sig omkring och slappnar inte av ens när den äter.

Min plan är att ge den mat och en isolerad låda så den slipper frysa. Och få den på bild så jag kan efterlysa den.
Men hur vet man om det är en övergiven/hemlös katt egentligen - eller bara en som är ute och strövar? I perioder har jag tex haft en av grannens katter sovandes i stallet, solandes i hästhagen osv. Skulle lätt kunna tro den är övergiven, skygg är den med. Och kan hänga här i veckor i sträck (den går säkert hem mellan varven men kan se den varje dag veckor i sträck). Den är dock inte hungrig. Men finns ju mer än en katt som anser sig dö svältdöden mest hela tiden.

Så - hur kan man egentligen avgöra? Vore ju synd att sno nåns katt liksom (om efterlysning inte ger något, men det här är landet så tyvärr stor risk en ec kattägare inte märker efterlysningen tex)



Vart finns den någonstans för min har varit försvunnen i flera månader nu och vi hittar intehenne alls
 
Tänkte mer den gång han är inne hela natten eller så, om det är risk då.

21106569_1402221553207147_3149729044704635270_n.jpg


21105739_1402232723206030_6217519942772837947_n.jpg
Sätt honom i lådan så han vet var/att den finns, se så det inte finns fler grävvänliga platser som tvätthögar och slappna av. ;)
 
Sätt honom i lådan så han vet var/att den finns, se så det inte finns fler grävvänliga platser som tvätthögar och slappna av. ;)

Alltså rensa huset från kissvänliga platser är inte riktigt genomförbart är jag rädd.

Lyfta i Lukas i en låda och han lär inte komma in igen på veckor ;). Men tänkte ställa en vid ytterdörren i så fall åt honom. Huv eller ej? Ny eller "begagnad"? Sand/pellets/jord?

Jag har en gång sett honom sätta sig ute. I jord. Grävde mycket mycket noga.
 
Alltså rensa huset från kissvänliga platser är inte riktigt genomförbart är jag rädd.

Lyfta i Lukas i en låda och han lär inte komma in igen på veckor ;). Men tänkte ställa en vid ytterdörren i så fall åt honom. Huv eller ej? Ny eller "begagnad"? Sand/pellets/jord?

Jag har en gång sett honom sätta sig ute. I jord. Grävde mycket mycket noga.
Jag antar att du redan har ett par lådor åt damerna? Skulle jag fixa en åt honom hade jag tagit sand då jord har en förmåga att följa med runt mer. Flickornas låda/lådor kan säkert vara intressanta som de är.
 
Jag antar att du redan har ett par lådor åt damerna? Skulle jag fixa en åt honom hade jag tagit sand då jord har en förmåga att följa med runt mer. Flickornas låda/lådor kan säkert vara intressanta som de är.

Damernas lådor är i sovrummet. Där bor hunden. Av begripliga skäl har Lukas ännu inte undersökt sovrummet ;) idag stod han dock och kollade vid barngrinden på hunden (som jag höll i). Men våga gå in - och att ha ro att kissa - det är nog en bra bit bort.

De lådorna är dessutom täckta. Ena är en utan huv men står inne i en HOL bänk från Ikea. Det andra är en mastodontsak i storlek xl men med huv. Båda har sand (parfymerad).
 
Damernas lådor är i sovrummet. Där bor hunden. Av begripliga skäl har Lukas ännu inte undersökt sovrummet ;) idag stod han dock och kollade vid barngrinden på hunden (som jag höll i). Men våga gå in - och att ha ro att kissa - det är nog en bra bit bort.

De lådorna är dessutom täckta. Ena är en utan huv men står inne i en HOL bänk från Ikea. Det andra är en mastodontsak i storlek xl men med huv. Båda har sand (parfymerad).
Då hade jag gjort i ordning en egen låda åt Lukas med lite frökensand i, trots parfymeringen. :yuck:
 
Katter vill ju helst gräva ner och letar efter att kunna gräva ner men visst kan det hända olyckor och särskilt om det är "fel" sand i lådan eller om de får vara i ett helt hus innan de har lärt sig hitta var de ska göra sina behov. Min lilla vildkatt som aldrig hade sett en låda innan ansåg att torv i lådan var fullgott substitut när vi äntligen hade lyckats fånga in och kastrera henne. Hon fick vara inne i drygt två veckor efter för stygntagning (vi hade aldrig kunnat fånga in henne ute igen) och dels för att återhämta sig. Vanlig sand gick inte alls, då kissade hon i golvbrunnen vilket såklart var helt okej och inte så oväntat heller då jag hade sett andra av mina katter göra detsamma i spolspiltan men bajsa behövde hon ju också göra och hon höll sig tills jag bytte till torven i lådan.

Jag hade i ditt läge köpt en större modell av diskbalja och satt den i stallet på lämplig plats. Tagit endel av honornas sand i och uppmuntrat (med dreamis kanske :angel:) att få honom dit. Sedan gör du samma sak inne. Då vet han sedan vad lådan är till för och det har fungerat på alla övriga av mina katter när de har behövt vara inne även om de faktiskt inte har använt den i stallet. När de har behövt vara inne av någon anledning så har de fixat lådan utan problem men då har de inte heller varit i hela huset utan på kanske 10-15 kvm. Jag har då också av taktiska skäl placerat lådan vid utgången. Utgången är ju det naturliga för katter att gå till om de är vana att göra sina behov ute så chanserna ökar att det blir på rätt ställe.

Om han skulle bestämma sig för att sova inne på natten, kan du dela av lite så att han inte kan vara i hela huset genast? Jag tror att det minskar risken att det blir fel väsentligt.
 
Katter vill ju helst gräva ner och letar efter att kunna gräva ner men visst kan det hända olyckor och särskilt om det är "fel" sand i lådan eller om de får vara i ett helt hus innan de har lärt sig hitta var de ska göra sina behov. Min lilla vildkatt som aldrig hade sett en låda innan ansåg att torv i lådan var fullgott substitut när vi äntligen hade lyckats fånga in och kastrera henne. Hon fick vara inne i drygt två veckor efter för stygntagning (vi hade aldrig kunnat fånga in henne ute igen) och dels för att återhämta sig. Vanlig sand gick inte alls, då kissade hon i golvbrunnen vilket såklart var helt okej och inte så oväntat heller då jag hade sett andra av mina katter göra detsamma i spolspiltan men bajsa behövde hon ju också göra och hon höll sig tills jag bytte till torven i lådan.

Jag hade i ditt läge köpt en större modell av diskbalja och satt den i stallet på lämplig plats. Tagit endel av honornas sand i och uppmuntrat (med dreamis kanske :angel:) att få honom dit. Sedan gör du samma sak inne. Då vet han sedan vad lådan är till för och det har fungerat på alla övriga av mina katter när de har behövt vara inne även om de faktiskt inte har använt den i stallet. När de har behövt vara inne av någon anledning så har de fixat lådan utan problem men då har de inte heller varit i hela huset utan på kanske 10-15 kvm. Jag har då också av taktiska skäl placerat lådan vid utgången. Utgången är ju det naturliga för katter att gå till om de är vana att göra sina behov ute så chanserna ökar att det blir på rätt ställe.

Om han skulle bestämma sig för att sova inne på natten, kan du dela av lite så att han inte kan vara i hela huset genast? Jag tror att det minskar risken att det blir fel väsentligt.

Huset är jättedumt när det gäller stänga av tyvärr. Kan stänga in i ett rum han aldrig varit i. Eller i sovrummet. Det är det liksom :/
Sen tror jag tyvärr risken är att han inte kommer in mer om han blir instängd i ett rum? Han har precis börjat acceptera att jag stänger ytterdörren när han är inne. Men går en hel del in/ut, antagligen för att se så han kan komma ut. Innan blev han orolig bara man rörde dörren.

Jag hoppas och tror dock att han använder sina röstresurser om han vill ut nattetid. Men olyckor kan ju ska ändå om han inte ens tycker han behöver gå ut.
 
Huset är jättedumt när det gäller stänga av tyvärr. Kan stänga in i ett rum han aldrig varit i. Eller i sovrummet. Det är det liksom :/
Sen tror jag tyvärr risken är att han inte kommer in mer om han blir instängd i ett rum? Han har precis börjat acceptera att jag stänger ytterdörren när han är inne. Men går en hel del in/ut, antagligen för att se så han kan komma ut. Innan blev han orolig bara man rörde dörren.

Jag hoppas och tror dock att han använder sina röstresurser om han vill ut nattetid. Men olyckor kan ju ska ändå om han inte ens tycker han behöver gå ut.
Nej stänga in i ett rum hade jag inte gjort. Även mina som alltid kom fram och gosade ute drog ett tag efter de hade varit instängda när de såg mig och de passade sig noga för att ens titta mot ytterdörren utifrån. En jag hade kom gärna in och gick husesyn men var dörren stängd när han hade kollat runt så panikade han.

Testa att ställ dit en låda. Då finns iallafall valet för honom. Ju längre tid han har för att vänja sig vid den desto större är chanserna att det går bra om han väljer att vara inne.
 
När vilda stallkatten fångades in (för sju år sen nu) fattade hon rätt snabbt vad lådan var till för trots att hon - vad vi vet - inte sett en tidigare. Vi hade henne boende hos oss i två månader, och det hände en enda olycka på den tiden. (Varför den gången? Vet inte. Men hon var skygg nog för att det inte skulle gå att gå fram till henne, så kanske var vägen till lådan spärrad av läskiga människor någon gång när hon ville dit, utan att vi märkte något.)
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 205
Äldre I några veckor har en rävunge tassat runt i byn. Som rävungar är mest, dvs tämligen nyfiken och orädd. När grannen satt på utedasset...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 059
Senast: morgaine
·
Övr. Katt För flera år sedan (ca 3 år) började en katt hålla till runt svärmors hus. Svärmor började tillslut mata katten då den länge verkat...
Svar
7
· Visningar
1 275
Senast: kazam
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 037
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp