Det här med att spöa

SnelaHesten

Trådstartare
Känner mig som en kokande kittel inombords och måste få skriva av mig lite. Kom precis hem från en ridlektion som slutade i totalt fiasko. Det finns en häst med uppenbara problem i stallet, eftersom den var och varannan lektion vägrar att gå framåt, så även idag. Min ridlärares förklaring var att hästen bara vill "jävlas" och därmed ska spöas till den går. Min stackars kompis som satt på hästen började lektionen tappert med att skänkla och använda spöet försiktigt, men hästkraken vägrade gå. Ridläraren sa åt henne att spöa spöa spöa och skänkla skänkla skänkla och det gjorde hon också i ca 15 min till tårarna började strömma i ren desperation. Herregud, det måste väl finnas en förklaring till varför hästen inte går?!

Jag undrar varför är det bara inom ridsporten som aga anses vara en rimlig uppfostringsmetod. Om någon såg en ägare sparka och slå sin hund på samma sätt skulle det bli ramaskri. Själv satte jag av min egen häst och gick in till stallet i ren protest och med en kall klump i magen. Min egen häst blev uppenbart uppjagad av hela situationen och började skena under galoppen.

Det är mycket som inte stämmer i mitt stall just nu och därför har jag också bestämt mig för att sluta rida där. Jag har dock inte ridit på så många andra ställen. Är det rutin att behandla hästar såhär överallt?
 
Usch och fy, förstår inte varför det överhuvudtaget är tillåtet att slå en häst så??? Som du säger, det är ju helt förbjudet på hundar osv. Att hästar är större djur och "tål mer" är skitsnack. Det ligger i deras natur att inte visa smärta för rovdjuren ger sig ju på de som är "svagast". Om hästar hade varit som människor undrar jag hur många som inte hade legat och gråtit i sin box på nätterna eller rent utav tagit självmord så som vi människor behandlar de. Vi borde tacka de för varenda litet steg de tar med oss på ryggen för det är faktiskt vi och inte de som har bestämt att vi ska vara där...
In med bettet i munnen, snöra ihop käkarna med läderremmar och såga lite i hästens mun så att den böjer på nacken och går "i form". Och när hästen börjar vägra att gå för att den får så ont av allt sågande, nej då så sticker vi in ett par metallpinnar mellan revbenen och slår den med ett spö för "den jävlas ju bara med oss".
Nej usch nu tände jag till lite här, tyckte det var bra att du gick därifrån och bestämde dig för att sluta där. :up: Om du berättar i vilken stad du bor kanske jag vet nån bra ridskola...?:confused:
 
Skönt att få lite medhåll i frågan. Är ganska ny i hästvärlden, men jag tycker man ser det här beteendet ofta. Min ridlärare sa såhär när hon uppmuntrade till att spöa och jag har hört henne säga det ofta förut: "Du behöver inte oroa dig för att göra illa hästen, den har så tjock hud så den känner knappt av det". Vilket skitsnack! Var finns det bekräftat att hästar skulle ha tjockare hud än andra djur och hur kan det påverka känseln? De kan ju känna en fluga krypa över pälsen.

Förmodligen ska jag flytta ifrån stan till Malmö och det är också en orsak till att jag slutar såklart, men framförallt är det pga. ridläraren och hur hästarna behandlas överlag. Hela flocken består av ett gäng nyinköpta hästar, där somliga knappt är inridna och trots detta används de regelbundet i verksamheten. En häst är bara fem år och väldigt outbildad, men rids flera gånger i veckan av rena nybörjare. Jag hoppas jag kan hitta en ridskola i Malmötrakten som tar bättre hand om sina hästar.
 
Jag tycker att det är väldigt respektlöst av dig att skriva på det där sättet om ridskolan! Eftersom du är ganska ny inom hästvärlden som du själv uttrycker det, skulle jag vara väldigt försiktig med hur jag uttalar mig om ridskolan och deras hästar.

För att driva ridskola krävs det en hel del tillstånd och så vidare. Och jag tror inte att ridskolan använder sig av knappt inridna hästar som rids av nybörjare och personligen tror jag att du spär på det som ridläraren sa eller har tagit bort något som ridläraren sa.

Vad sa ridläraren när du hoppade av? Vad sa du till henne att anledningen var att du ville leda ut hästen i stallet igen?

Om det är så som du påstår borde ridskolan gå i konkurs relativt snart.
 
Vad du väljer att tro eller inte tro på är helt upp till dig. Något som jag finner märkligt är dock att bara för att jag är relativt nybliven ryttare så har jag ingen rätt att uttrycka min åsikt, så som du skriver.

Jag undrar också mer specifikt vad du tycker i mitt inlägg som är respektlöst mot ridskolan?
 
Bara för att man fått tillstånd att bedriva ridskola så innebär det inte per automatik att man är en bra hästmänniska med ett klokt tänk. Jag red på ridskola i många år innan jag skaffade egen häst och jag har sett min beskärda del av liknande förhållningssätt.
Har också hoppat av och vägrat rida en häst som jag kände var ofräsch. Det var den minsann inte fick jag veta men vad händer? Jo, ett par veckor senare är hästen tvärhalt och den blev aldrig bra igen. Den kanske hade haft en chans om den fått vila och behandling i tid?
 
@SnelaHesten
Jag tycker att du gjorde helt rätt som gick därifrån. Även om du är nybörjare och upplever situationen som värre än vad den är och/eller överdriver, så är det fortfarande illa.
Spö, sporrar, skarpa bett, tyglar osv är bra hjälpmedel om de används på det sätt som de är tänkta att användas, våldsamt är inte ett av de sätten.
Du verkar ha hamnat i ett tråkigt stall, de flesta ryttare (och ridskolor) behandlar sina hästar väl och med respekt.
 
Spö ska i min värld endast användas för att förstärka en hjälp. Att spöa en häst framåt kan jag endast godkänna om det t ex är i en akut situation där hästen redan fått spel och t ex är på väg ner i ett elstängsel eller djupt dike och den verkligen Måste framåt. Men då spöar man ju inte i 15 min på en stillastående häst som stängt av...
 
Känner mig som en kokande kittel inombords och måste få skriva av mig lite. Kom precis hem från en ridlektion som slutade i totalt fiasko. Det finns en häst med uppenbara problem i stallet, eftersom den var och varannan lektion vägrar att gå framåt, så även idag. Min ridlärares förklaring var att hästen bara vill "jävlas" och därmed ska spöas till den går. Min stackars kompis som satt på hästen började lektionen tappert med att skänkla och använda spöet försiktigt, men hästkraken vägrade gå. Ridläraren sa åt henne att spöa spöa spöa och skänkla skänkla skänkla och det gjorde hon också i ca 15 min till tårarna började strömma i ren desperation. Herregud, det måste väl finnas en förklaring till varför hästen inte går?!

Jag undrar varför är det bara inom ridsporten som aga anses vara en rimlig uppfostringsmetod. Om någon såg en ägare sparka och slå sin hund på samma sätt skulle det bli ramaskri. Själv satte jag av min egen häst och gick in till stallet i ren protest och med en kall klump i magen. Min egen häst blev uppenbart uppjagad av hela situationen och började skena under galoppen.

Det är mycket som inte stämmer i mitt stall just nu och därför har jag också bestämt mig för att sluta rida där. Jag har dock inte ridit på så många andra ställen. Är det rutin att behandla hästar såhär överallt?
Jag hade slutat och framfört mitt missnöje till ridskolechefen.
Har ridit i 20 år, och varit på flertalet ridskolor, och aldrig varit med om att man gör så. Däremot har jag varit med om liknande upplevelse när min dåvarande tränare skulle tömköra min häst. Hon var jätteduktig instruktör o hade aldrig gjort så tidigare, dålig dag kanske? Hon fick aldrig mer komma ut till oss.
 
Jag förstår faktiskt inte varför din tråd skulle anses "väldigt respektlös" och håller inte alls med om att du skulle behöva vara försiktig med vad du säger bara för att du inte är så rutinerad än. Bullshit! Tvärt om tycker jag det är jättebra om även orutinerade ryttare/hästmänniskor vågar reagera och stå på sig när de tycker att något är fel.

De allra, allra flesta ridskolorna tar väl hand om sina hästar. De skulle ju inte kunna ha ridskola utan bra hästar, så de flesta värderar sina arbetskamrater högt och vill absolut inte att de ska behandlas illa.
Men självklart finns det dåliga ridskolor och ridlärare, tyvärr. Varför hästen på din ridskola inte går fram kan förstås ingen här säga. Den kan ha ont, den kan vara helt urless på att jobba som ridskolehäst, det kan vara något annat. I vilket fall som helst så tycker jag inte att en sådan häst passar i verksamhet. Den bör kollas upp av veterinär, ridas till av kunnigt folk om det är vad som behövs, eller bara gå med mer avancerade ridskoleryttare om den faktiskt bara är svår att få fram. Det är i mina ögon ingen nybörjarhäst iallafall.

Jag håller med @Buck om att spöa en häst framåt bara är okej i verkliga nödsituationer. Själv har jag gjort det en gång i mitt liv, en istadig ponny som på väg över en större väg plötsligt vägrade gå utan tänkte stanna och bajsa. Från ena hållet kom en lastbil, från andra hållet kom en bil med hästtransport bakom. Ingen skulle hinna stanna och det fanns inte utrymme för dem att väja, så då hade jag liksom inget val.
Men bortsett från såna lägen, då det verkligen inte finns något annat alternativ än att spöa fram hästen, så tycker jag inte att det någonsin är okej att använda spöt på det sättet.
 
Jag tycker att det är väldigt respektlöst av dig att skriva på det där sättet om ridskolan! Eftersom du är ganska ny inom hästvärlden som du själv uttrycker det, skulle jag vara väldigt försiktig med hur jag uttalar mig om ridskolan och deras hästar.

För att driva ridskola krävs det en hel del tillstånd och så vidare. Och jag tror inte att ridskolan använder sig av knappt inridna hästar som rids av nybörjare och personligen tror jag att du spär på det som ridläraren sa eller har tagit bort något som ridläraren sa.

Vad sa ridläraren när du hoppade av? Vad sa du till henne att anledningen var att du ville leda ut hästen i stallet igen?

Om det är så som du påstår borde ridskolan gå i konkurs relativt snart.

du får gärna motivera till på vilket sätt du anser ridlektionen var korrekt? Spöar du upp dina hästar ?
Jag ger TS all eloge. Skulle flera reagera skulle mer bli gjort och förhoppningsvis djurplågeriet minska!!!!!
 
Allstå ibland undrar jag varför folk håller på med djur? Varför gör man så?
Måste vara någon slags prestationsångest som tar över..
Ja jag vet inte.Kan inte vara kul att hålla på med djur och bråka med dem.

Bra att du reagerade. Ofta så gör man ju som man blir tillsagd då man kanske tror att det är så det ska gå till.
har ett liknande fall.
Min son har börjat en grupp i ridskola vid sidan och kom hem i går och var värdigt upprörd över hur ridläraren hade sagt att han skulle sparka knät i magen på ponnyn då de skulle sadla, uppmanade att använda spöt flera gånger och då slå hårt när ponnyn inte kom i trav.
Grabben ville inte göra något av det här.
Vi har ju hästar själv och barnen egen ponny och i min värld så hanterar man inte djur på det sättet.
Har pratat med styrelsen som ska ta upp det här med ridläraren-för så lär man inte ut! Och om det inte blir bättre säger jag upp plasterna för min barn.
 
För att driva ridskola krävs det en hel del tillstånd och så vidare. Och jag tror inte att ridskolan använder sig av knappt inridna hästar som rids av nybörjare och personligen tror jag att du spär på det som ridläraren sa eller har tagit bort något som ridläraren sa.
Då har du inte varit på många ridskolor, den jag red på hade en hel del unga outbildade hästar på lektionerna, mycket för att det är billigare helt enkelt att köpa in sådana hästar. Sen höll dom ju sällan också.
Otroligt dåligt tycker jag att påstå att det som Ts såg och upplevde inte var sant, det är bra att alla oasvett kunskapsnivå reagerar på dålig behandling av hästar. Spön ska aldrig användas på det sättet på något djur.
 
Då har du inte varit på många ridskolor, den jag red på hade en hel del unga outbildade hästar på lektionerna, mycket för att det är billigare helt enkelt att köpa in sådana hästar. Sen höll dom ju sällan också.
Otroligt dåligt tycker jag att påstå att det som Ts såg och upplevde inte var sant, det är bra att alla oasvett kunskapsnivå reagerar på dålig behandling av hästar. Spön ska aldrig användas på det sättet på något djur.

Det handlar väl också lite om att man får vad man betalar för. Betalar man lite mer, så har ridskolan råd att anställa och behålla välutbildad, kunnig personal, och köpa lämpliga hästar.

En del ridskoleponnyer kan bli istadiga för att de lärt sig känna igen en osäker ryttare och vet när de inte behöver jobba, men att fortsätta spöa dem i det läget gör dem ju bara hjälpdöva. På en ridskola med kunnigare personal hanterar man det bättre, en annan häst får vara draghjälp, eller också kan ridläraren mana på hästen ned rösten så att den går.
 
Jag tycker jag känner igen liknande händelser från den ridskola jag red på som ung. Var flera hästar som helt enkelt stängde av och blev skänkeldöva eftersom de reds av elever som sparkade dem i sidorna varje dag (typ nybörjare som inte kunde driva fram hästen annars). Och då uppmuntrades användning av spö så hästen inte skulle bli ännu mer skänkeldöv

Jag tycker i alla fall att det är jättebra att du reagerar och inte köper det andra säger bara för de "vet mer". Det är lätt att fastna i ett visst beteende mönster utan att reflektera över det, och då behövs folk som säger ifrån och ifrågasätter. Jag gjorde det aldrig då men nu i efterhand kan jag tänka på många saker som jag tycker är opassande.
Gudarna ska veta att jag sett mycket knas!
 
@SnelaHesten tycker det var bra det du gjorde, det verkar inte riktigt sunt av ridläraren. Hästen borde ju utredas av veterinär om det inte redan är gjort. Om hästen är utredd utan anmärkning på hästens hälsa så är det ridlärarnas uppgift att rida till hästen innan den går på lektion igen. Möjligtvis att den kan få gå med i nån grupp med mycket duktiga ryttare också.

Jag tolkar ditt inlägg med att du är ganska ny inom hästvärlden och då utgår jag ifrån att ni är en grupp på lite lägre nivå och där ska inga problem med hästar lösas överhuvudtaget utan allt ska fokuseras på er som ryttare och vad ni behöver jobba med.Om denna ridläraren inte är chef för hela ridskolan borde ni ta upp situationen med chefen för ridskolan, för hästens skull oavsett om ni kommer att fortsätta rida där eller inte. Men jag förstår att det kan kännas jobbigt för er också men kanske kan ni om möjligheter finns i alla fall skicka ett mail till ridskolechefen och återberätta situationen.
 
Det kan också vara så att den hästen helt enkelt är klar med ridskolelivet och borde få ett annat hem. Håller med @nickan1 att problemhästar inte har på nybörjarlektioner o göra!
 
Det kan också vara så att den hästen helt enkelt är klar med ridskolelivet och borde få ett annat hem. Håller med @nickan1 att problemhästar inte har på nybörjarlektioner o göra!
Jo för hästar Är ju i princip som mopeder och skall alltid fungera perfekt. Speciellt nybörjarhästar. Varför rida med levande djur när man egentligen ska ha en moped? Lite tjurigt skrivet, japp, men det är djur. Vem som har ridit har inte suttit i ett hörn eller vid en Bäck och väntat ut en häst.

På vår ridskola hette den ökändaste ponnyn Teddy. Där kunde man få tillbringa Lång tid för att man inte lyckades få ponnyn Teddy att förflytta sig från det hörnet, men Teddy var en mycket söt häst, brun, russkorsning av något slag. jag tror att Teddy mådde bra det var bara det att han trivdes bättre i hörnet än att traska på volten.

Till ts , det låter verkligen inte bra men det är omöjligt att ha en åsikt om när man inte vet eller har sett. Många hästar har det bättre på bra ridskolor än hos privatpersoner, de får mat, hovar skötta, veterinär etc.
 
Jo för hästar Är ju i princip som mopeder och skall alltid fungera perfekt. Speciellt nybörjarhästar. Varför rida med levande djur när man egentligen ska ha en moped? Lite tjurigt skrivet, japp, men det är djur. Vem som har ridit har inte suttit i ett hörn eller vid en Bäck och väntat ut en häst.

På vår ridskola hette den ökändaste ponnyn Teddy. Där kunde man få tillbringa Lång tid för att man inte lyckades få ponnyn Teddy att förflytta sig från det hörnet, men Teddy var en mycket söt häst, brun, russkorsning av något slag. jag tror att Teddy mådde bra det var bara det att han trivdes bättre i hörnet än att traska på volten.

Till ts , det låter verkligen inte bra men det är omöjligt att ha en åsikt om när man inte vet eller har sett. Många hästar har det bättre på bra ridskolor än hos privatpersoner, de får mat, hovar skötta, veterinär etc.
Även en ridskolehäst ska trivas i den bemärkelsen att den går framåt utan spöt. Den behöver inte vara pigg och framåt dock. Dom flesta gör ju inte mera än vad man ber dom om och det behöver dom inte. Och jag håller inte alls med om att många ridskolehästar har det bättre än privathästar.

Sen nä, man ska inte enbart sitta och vänta ut en häst men man ska absolut inte slå fram den.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 502
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 922
Senast: Jakobine
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
572
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp