Det här med att spöa

På vår ridskola hette den ökändaste ponnyn Teddy. Där kunde man få tillbringa Lång tid för att man inte lyckades få ponnyn Teddy att förflytta sig från det hörnet, men Teddy var en mycket söt häst, brun, russkorsning av något slag. jag tror att Teddy mådde bra det var bara det att han trivdes bättre i hörnet än att traska på volten.
Tror det var det jag menade när jag skrev innan att det är lätt fastna i ett visst beteende mönster utan att reflektera över det.
 
Jag har nu som vuxen besökt en ridskola där hästarna verkligen var utbildade ridskolehästar. De hade ett jobb som de gillade och som de utförde tillsammans med ridäraren - nämligen att utbilda ryttare.

Samma häst som på den avancerade lektionen krävde helt korrekta hjälper av sin elev för att utföra det hon bad om, travade sedan snällt runt med en nybörjare och gjorde sitt bästa för att gissa vad hon kunde tänkas vilja. Ett par dagar senare tävlade samma häst med en av instruktörerna och fick fina resultat på hög nivå.

Hästarna var glada, positiva till sitt arbete och verkade verkligen trivas som "ryttarutbildare". Det är så det borde vara överallt!
 
På den sista ridskolan jag red, fanns flera hästar och ponnyer som lärt sig att det gick att dra benen efter sig om ryttaren inte krävde mer. På dessa individer gällde det att driva framåt och kräva respons på hjälperna från det att man satte foten i stigbygeln - fick man till framridningen så gick de alla som "klockor" hela lektionen. Samtliga var då känsliga för hjälperna och mycket trevliga att rida. Vissa var lättare än andra, såklart, och också mer självgående än andra, men gemensamt hade dessa individer att de gjorde så mycket som ryttaren begärde. Åkte man häst, så var det det man fick av dem också. Ja, de flesta behövde ett spö på dessa hästar, i början av lektionen. Men att spöa fram dem - det hade ingen av "mina" instruktörer accepterat att någon gjorde. Precis som de inte accepterat att någon satt och slet/ryckte/sågade i tyglarna på en övertaggad häst.
På nämnda ridskola fanns hästar av "alla de slag", både gällande ras, mankhöjd och personlighet. En del var inte lämpliga för nybörjare - välutbildade men inte helt lätta - och gick därför inte sådana lektioner alls, andra var snälla vem som än satt upp och andra var änglar med nybörjarna men krävde betydligt mer av sin ryttare om de märkte att ryttaren kunde lite mer. En del var framåt med extra turbomotor, andra krävde mer jobb för att få igång motorn. Jag uppskattade variationen mycket. Med ett undantag är jag säker på att de alla trivdes med sitt jobb - under min tid på ridskolan var det ett par hästar/ponnyer som ledsnade och de såldes till privatryttare istället (undantaget reds istället av betydligt färre elever per termin).

En instruktör som instruerar sina elever att piska tills hästen går fram, hade jag både lämnat och anmält (i första hand till ridskolan och dess styrelse/liknande).
 
Hej!

Jag tycker TS gjorde helt rätt som tog sig därifrån.

Jag har själv sett liknande beteende på flera ridskolor, på ett ställe där jag jobbade var det mer regel än undantag att spöa fram en av hästarna- trots att hela hästen utstrålade smärta, inte dumhet! Det visade sig senare att hästen hade ont både fram och bak och dessutom magsår- konstigt att den strulade... Flera av de jag jobbade med slog hästarna antingen i stallet eller när de red. Jag mådde inte så jättebra när jag jobbade i det stallet. Erkännas ska att jag själv gjort liknande saker innan jag lärde mig bättre, det var sånt som lärdes ut på ridskolan där jag red. Vissa hästar tog ridläraren fram longerpiskan och piskade fram med ryttare på.

Jag tycker det är jättebra att säga till och ta sig därifrån, kan inte se varför det skulle vara ok att slå fram hästar på det sättet. Jag hoppas att miljön för hästarna är bättre idag, men efter vad jag sett av tränare i stallet jag är verkar det inte direkt så...

/Lavinia
 
Tycker också att man ser ofta på ridskolor och så att hästar spöas fram. Och grejen är att det normaliseras där. Det är inte konstigt att lägga på spöet hårt var 5te minut för att den går framåt eftersom hästen knappt reagerar så är det okej. Vi människor och hästar är naturliga motsatser och vi människor går lätt över styr istället för att fråga oss själva vad som är fel. En häst gör aldrig något för att jävlas, de tänker inte på det sättet.
 
Att spö är vanligt på ridskola beror på att spö är en av de framåtdrivande hjälperna och vanligen lär man hästen fram för spö/röst innan skänkel redan vid inridning.
En obalanserad ryttare klarar inte av att driva hästen framåt utan blir lätt otajmad i sitsen och börjar gunga och hamna bakom rörelsen vilket gör att hästen tappar bjudning. Ett spö gör det tydligare för hästen att ryttaren ändå vill fram- och ryttaren kan fokusera på sin sits och följsamhet!
Att "spöa" fram en häst är en annan sak och ska inte förekomma- precis som bankade skänklar och slitande tyglar. Missbruk av hjälper är alltid fel men spö är faktiskt en av hjälperna och rätt använt en bra hjälp i många lägen
 
Om spö används korrekt är det bra, tyvärr är sättet det lärs ut inte alltid det bästa. Det är inte en framåtdrivande hjälp att slå hästen upprepade gånger- då behöver man göra något annat.

Och att eleverna får lära sig spöa hästen ÄR och förblir fel. Att visa hästen- ja, men inte slå!
/Lavinia, som använder spö som pekpinne för att visa häst vad hon ska göra.
 
Att spö är vanligt på ridskola beror på att spö är en av de framåtdrivande hjälperna och vanligen lär man hästen fram för spö/röst innan skänkel redan vid inridning.
En obalanserad ryttare klarar inte av att driva hästen framåt utan blir lätt otajmad i sitsen och börjar gunga och hamna bakom rörelsen vilket gör att hästen tappar bjudning. Ett spö gör det tydligare för hästen att ryttaren ändå vill fram- och ryttaren kan fokusera på sin sits och följsamhet!
Att "spöa" fram en häst är en annan sak och ska inte förekomma- precis som bankade skänklar och slitande tyglar. Missbruk av hjälper är alltid fel men spö är faktiskt en av hjälperna och rätt använt en bra hjälp i många lägen

Spö ska verkligen inte vara en av de framåtdrivande hjälperna varken på ridskola eller användas vid inridning. Spöet ska enbart användas som en förstärkning av hjälpen, det används samtidigt som hjälpen och inte ensamt. Man lär inte hästen att gå fram med hjälp av spö i inridning, hästen lär sig ganska snabbt att skänkel+röst betyder framåt och behöver du använda spö för att få fram hästen så gör du fel eller går för fort fram.

En obalanserad ryttare ska definitivt inte använda spö, det leder endast till fel inlärning av hjälperna och man börjar då i helt fel ända! Kan du inte få fram hästen själv så ska det finnas en ledare brevid hästen som kontrollerar hästen medans ryttaren övar på sits. Hur tänker du att spöet underlättar för en orutinerad ryttare när spöet korrekt används samtidigt som den framåtdrivande hjälpen? Blir bara fler hjälper att hålla reda på och gör att ryttaren inte lär sig grundridningen ordentligt.

Spö är inte en av hjälperna och ska inte normaliseras.
 
Jag har inte använt spö på över 20 år och det går alldeles utmärkt. :) Jag förstår inte varför spö är ett "måste" på ridskolor. Man är väl där för att lära sig rida och man kan rida när man inte behöver spö. Om en häst "kräver" spö, borde man se över hur och varför den hästen så att säga "behöver" det.
Det värsta jag vet är ryttare som slentrianmässigt startar sin häst med en lätt klatsch med spöet istället för att föra fram handen och visa hästen att man vill gå.
Var och en är salig sin tro, men på min häst kommer det inte upp något spö. Ever.
 
Spö ska verkligen inte vara en av de framåtdrivande hjälperna varken på ridskola eller användas vid inridning. Spöet ska enbart användas som en förstärkning av hjälpen, det används samtidigt som hjälpen och inte ensamt. Man lär inte hästen att gå fram med hjälp av spö i inridning, hästen lär sig ganska snabbt att skänkel+röst betyder framåt och behöver du använda spö för att få fram hästen så gör du fel eller går för fort fram.

En obalanserad ryttare ska definitivt inte använda spö, det leder endast till fel inlärning av hjälperna och man börjar då i helt fel ända! Kan du inte få fram hästen själv så ska det finnas en ledare brevid hästen som kontrollerar hästen medans ryttaren övar på sits. Hur tänker du att spöet underlättar för en orutinerad ryttare när spöet korrekt används samtidigt som den framåtdrivande hjälpen? Blir bara fler hjälper att hålla reda på och gör att ryttaren inte lär sig grundridningen ordentligt.

Spö är inte en av hjälperna och ska inte normaliseras.
Har faktiskt sett Kyra rekommendera ryttare son fastnat i överdriven drivning med skänkeln att helt ta bort skänkeln en period och bara använda spö. Naturligtvis utan att slå hästen utan för att lära ryttaren att inte klämma och hästen att gå själv. Fungerade utmärkt och utvecklade både häst och ryttare. Har man aldrig haft det problemet behöver man inte den lösningen men det var synbart trevligare för den hästen med en stilla ryttare som vid behov duttade med spöet än en gungande ryttare med flaxande skänkel.
Kyra är fantastisk på det viset att hon ger enkla lösningar på svåra problem och inte är rädd för att vara lite annorlunda☺
 
Har faktiskt sett Kyra rekommendera ryttare son fastnat i överdriven drivning med skänkeln att helt ta bort skänkeln en period och bara använda spö. Naturligtvis utan att slå hästen utan för att lära ryttaren att inte klämma och hästen att gå själv. Fungerade utmärkt och utvecklade både häst och ryttare. Har man aldrig haft det problemet behöver man inte den lösningen men det var synbart trevligare för den hästen med en stilla ryttare som vid behov duttade med spöet än en gungande ryttare med flaxande skänkel.
Kyra är fantastisk på det viset att hon ger enkla lösningar på svåra problem och inte är rädd för att vara lite annorlunda☺

Det kan säkert vara en utmärkt lösning för en rutinerad ryttare men eftersom tråden handlar om nybörjare så tycker jag inte att det är aktuellt att ta upp :)

Jag tror mer på att man ska jobba med grundridningen utan materiella hjälpmedel, speciellt när man är mindre rutinerad. Som du säger, har man aldrig haft problemet behöver man inte den lösningen, och just därför är det så viktigt att nya ryttare lär sig att rida med sin egen kropp än att behöva använda spö som någon slags universallösning.
 
Det kan säkert vara en utmärkt lösning för en rutinerad ryttare men eftersom tråden handlar om nybörjare så tycker jag inte att det är aktuellt att ta upp :)

Jag tror mer på att man ska jobba med grundridningen utan materiella hjälpmedel, speciellt när man är mindre rutinerad. Som du säger, har man aldrig haft problemet behöver man inte den lösningen, och just därför är det så viktigt att nya ryttare lär sig att rida med sin egen kropp än att behöva använda spö som någon slags universallösning.
Nej npn universallösning är det ju inte och jag har heller inte velat försvara slentrian användande eller misshandel av hästar.
Men ser ännu fler som sparkar på sin hästar eller klämmer och gungar och använder de hjälperna fel än ryttare som slår hästen. De som slår är oftast väldigt rutinerade ryttare, nybörjare brukar vara väldigt försiktiga och snarare rädda att skada hästen Där finns ett stort problem att de ryttare som ska vara föredömen använder våld och hårda metoder och i och med det talar om att det är lite status i att läxa upp hästen.
Så även om instruktören är tydlig med korrekt beteende mot hästen så blir det lite tönterier om de med egna hästar gör tvärtom...
 
Använder spö ibland men bara när ponnyn inte lyssnar på skänkeln. så används samtidigt som skänkeln om hon inte lyssnar efter andra gången med endast skänkel. Brukar ha spö med mig men ja blir inte så många gånger det används.. men ja vet inte vad som är värst att sitta och sparka med skänkel eller använda spö en gång när man är nybörjare. men jag vet att ponnys på ridskolan blir ganska immun när barnen ska använda 'skänkeln'...
 
Hade jag varit elev under en sådan lektion så hade jag sagt upp mig därifrån. Det är inte sådan ridning man vill lära sig.

O för hästens del så låter det som att den borde få lämna ridskolelivet o hamna hos en egen familj/ryttare som kan plocka fram arbetsglädjen i hästen igen! Kompisen köpte en sån ponny från ridskolan för några år sedan. Han blommade ut o blev en helt fantastisk hopponny på bara nåt år! Nu hoppar han LA som c-ponny o är till glädje för två syskon . Men framförallt hittade han livsglädje igen! Underbart
 
Vet t ex på ridskolan där jag rider så vill de att man helst ska använda spö som framåtdrivande istället för t ex sporrar. Det finns en häst som är skänkeldöv. Jag har provat att rida med sporrar, utan sporrar, men spö och den hästen fungerar bäst med antingen spö eller sporrar, dock anser jag att ett spö verkar va snällare då sporrarna sällan använda på "rätt sätt". När vi var på en föreläsning en gång i tiden så sa föreläsaren att sporren bara är något som sitter på hälen, då man ska skänkla med låren.
Personligen ser jag inget fel i att t ex ge hästen en liten påminnelse med spöt (behöver inte va de hårdaste man kan, men sådär lagom) oftast räcker det och ibland behöver man aldrig använda spöt igen efter det. :)
 
Jag känner också igen detta tyvärr. Har haft svårt att hitta en tränare som hjälpt mig och hästen komma vidare i utbildningen utan spö och hård ridning. "Hästen SKA över hindret!", "Du måste smälla till hästen så den hoppar till!" och liknande var vanligt att höra redan på ridskolan. Minns särskilt ett tillfälle då ponnyn jag red vägrade två gånger på ett hinder på ca 60 cm, och ridläraren jagade efter oss mot hindret för att rappa till med spöt någon meter innan. Detta var säkert 18 år sedan men det jag minns tydligast är att ingen reagerade, sjukt.
 
Jag brukar först och främst alltid rida med spö. Ett spö, inte en "pinne" eller en "motivations pisk", det är smeknamn det fått för att barn ska kunna använda det med gott samvete. Första steget för att använda spöet rätt är att förstå vad det heter och vad det är. Ett spö eller en piska, uppfanns för att (rent ut sagt) slå hästen. Och så är det med det. Jag använder spöet ifall vi rider ute i skogen och måste ta oss över till exempel en bäck, då "pekar" jag lätt bakom schabraket för att visa "ja vi ska hoppa". Om hästen sedan inte hoppar, kan det vara något fel. Då kontrollerar jag att jag gett rätt hjälper, för att sedan fråga igen. Först lätt med skänklarna, sedan en "knackning" till. En släkting till mig sa något himla klokt en gång. "Man måste lära hästen att spöet betyder framåt, om hästen inte vet det så är spöet bara något himla otrevligt", vilket jag tycker är helt rätt. I det fallet som du beskriver så verkar det vara en ridskolehäst som helt enkelt inte vill jobba, och en sådan kan man slå tills den dör. Jag skulle helst vilja se att den får bli enmanshäst.

Men åter till varför man slår sin häst. Först och främst så säger min erfarenhet att folk har lättare att slå hästar som de känner, försiktigheten som man har mot en främmande häst försvinner och toleransen minskar vartefter man lär känna den. Men själva anledningen att man slår hästar för att få dem att gå framåt är helt enkelt att det fungerar. Det fungerar, men det löser ingenting. Det din tränare, och många andra, fått uppleva är: Hästen vägrade gå, jag slog hästen, hästen gick. Då tror dem att det löste problemet. Men problemet finns kvar, men "symtomen" försvann. För tillfället. Problemet är att hästen inte vill, och det finns många anledningar till att en häst inte vill. Den kan vara sjuk eller trött. Den kan ha tröttnat på det den ska utföra eller inte lita på sin ryttare. Men det som är svårast att lösa är om hästen: 1, helt enkelt inte gillar sin ryttare (det är lika vanligt som människor som inte gillar varandra). 2, hästen är rädd för sin ryttare eller 3, hästen vill inte ha med människor att göra med över huvud taget. Att spöa en häst leder oftast till 3, mest för att många hästar är smarta och inser att många ryttare inte har mycket att erbjuda.

Jag har bildat denna uppfattning för att jag tvingats sett på hästar få spö för många gånger. Jag har tyckt att det är fel men inte kunnat sagt något, jag har fått bita ihop, pusslat ihop hästen efteråt och gett mina goda råd till ryttaren för att få dem att öppna ögonen. För mig finns det ingen riktig lösning på problemen 1,2 eller 3. Bara sätt att undvika dem. Nu vet jag inte huruvida det framgår i texten, men jag är emot all typ av hudflängning av hästar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 509
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 927
Senast: Jakobine
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
861
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp