Det här med att ta bort häst

Vad händer om man inte skickar in passet?
Och, om hästen är (var) importerad och har ett utländskt pass, hur vet man då var passet ska? Jag vet inte om den var ägarregistrerad eller något.
 
Senaste hästen vi tog bort var vårt gamla avelssto (varmblodstravare). Iför som min mor känner en som jobbar på travsport tog hon kontakt med tjejen och förklarade läget. Hästen registrerades som död samma dag på travsport. Kändes skönt jag ville ha de så,ett avslut helt enkelt. Många skiter tyvärr i de ..
 
Vad händer om man inte skickar in passet?
Och, om hästen är (var) importerad och har ett utländskt pass, hur vet man då var passet ska? Jag vet inte om den var ägarregistrerad eller något.
Den borde väl vara tilläggsregistrerad nånstans i Sverige? Med risk för att jag har fel eftersom jag inte bor där.
 
Den borde väl vara tilläggsregistrerad nånstans i Sverige? Med risk för att jag har fel eftersom jag inte bor där.

Jag har tyvärr ingen aning, den borde ju det men jag vet inte. Köpte hästen av okunniga säljare så jag vet inte om de hade koll, glömde fråga om det, och sen hann jag inte ta tag i det innan hästen tyvärr dog.
 
Vad händer om man inte skickar in passet?
Och, om hästen är (var) importerad och har ett utländskt pass, hur vet man då var passet ska? Jag vet inte om den var ägarregistrerad eller något.
Jag gissar på att passet ska till det institut som hästens tilläggsregisterades hos, i och med att importhästar ska tilläggsregisteras numera. Lite smidigare än att behöva skicka utomlands. :)
 
Den borde väl vara tilläggsregistrerad nånstans i Sverige? Med risk för att jag har fel eftersom jag inte bor där.
Passet skall tillbaka till den som har utfärdat det, inte till den som har tilläggsregistrerat den i Sverige.

Jag skall ta bort min lusitano nu. Passet skall då tillbaka till APSL i Portugal, inte till Svenska Hästavelsförbundet där han är tilläggsregistrerad i Sverige.
 
Passet skall tillbaka till den som har utfärdat det, inte till den som har tilläggsregistrerat den i Sverige.

Jag skall ta bort min lusitano nu. Passet skall då tillbaka till APSL i Portugal, inte till Svenska Hästavelsförbundet där han är tilläggsregistrerad i Sverige.
Är det så? Är det skillnad på olika raser eller vet du något om det?
 
Passet skall tillbaka till den som har utfärdat det, inte till den som har tilläggsregistrerat den i Sverige.

Jag skall ta bort min lusitano nu. Passet skall då tillbaka till APSL i Portugal, inte till Svenska Hästavelsförbundet där han är tilläggsregistrerad i Sverige.

Oj, det lät ju minst sagt krångligt! Står det i passet var det ska skickas? Jag är ingen fena på nederländska direkt, så det blir spännande att försöka förstå :nailbiting:
 
Är det så? Är det skillnad på olika raser eller vet du något om det?

Så här skriver Svenska Lusitanosällskapet på sin hemsida:

När en häst avlivas, slaktas eller dör på annat sätt ska passet ogiltigförklaras och makuleras. Det görs av den myndighet som har utfärdat det.

Jag antar att samma sak gäller för alla raser.
 
Oj, det lät ju minst sagt krångligt! Står det i passet var det ska skickas? Jag är ingen fena på nederländska direkt, så det blir spännande att försöka förstå :nailbiting:
Testa portugisiska. Svenska lusitanosällskapet var dock snälla nog att ange vilken adress jag behöver skicka min häst pass till på sin hemsida så jag slapp gissa.
 
Min ena Shetlandsponny är importerad men jag skickar passet till den svenska rasföreningen där hon är tilläggsregistrerad om/när hon skulle behöva tas bort.

För Shetlandsponnyer ska passet in till rasföreningen för att makuleras, men man kan få det åter om man skriver en lapp om det samt adress dit de ska skickas. De kör med hålslagare över hela passet och stämplar det även med makulerat.

Tog bort en häst på djursjukhus i veckan, då stämplade de även passet med "AVLIVAD", datum och vet. underskrift.

SH ville däremot bara ha in ägarlappen vill jag minnas.
 
Min häst är wielkopolska från Polen och passet är utfärdat där, men tilläggsregistrerad i AVSH (tror jag det är, ligger i Flyinge iaf). Ringer nog till dom och hör hur man ska gör den dagen det blir aktuellt.
 
En annan fråga dök upp.
Pratade lite med en i stallet, som trodde att man inte får ta bort hästar utan veterinärbedömning (t ex utdömning osv). Stämmer det?
Jag har för mig det finns folk som tagit bort friska hästar.
Mest nyfiken då jag inte vet hur det kommer se ut när det blir aktuellt. Vill ha så mycket kunskap som möjligt. :)
 
En annan fråga dök upp.
Pratade lite med en i stallet, som trodde att man inte får ta bort hästar utan veterinärbedömning (t ex utdömning osv). Stämmer det?
Jag har för mig det finns folk som tagit bort friska hästar.
Mest nyfiken då jag inte vet hur det kommer se ut när det blir aktuellt. Vill ha så mycket kunskap som möjligt. :)

Stämmer inte. Du kan välja att ta bort dem, men vill man ha ut eventuella försäkringspengar är det en annan femma.
 
Stämmer inte. Du kan välja att ta bort dem, men vill man ha ut eventuella försäkringspengar är det en annan femma.
Var tvungen att googla och hittade en pdf om avlivning från länsstyrelsen. Hittade detta:
Om hästen är frisk, men ändå ska avlivas, kan man vända sig till Svensk Lantbrukstjänst.”

Så med andra ord om hästen är frisk är det bara det alternativet, om jag förstod det hela rätt. Skummade som hastigast så kan ha missat något. 😅
 
Var tvungen att googla och hittade en pdf om avlivning från länsstyrelsen. Hittade detta:
Om hästen är frisk, men ändå ska avlivas, kan man vända sig till Svensk Lantbrukstjänst.”

Så med andra ord om hästen är frisk är det bara det alternativet, om jag förstod det hela rätt. Skummade som hastigast så kan ha missat något. 😅

Du har inte förstått rätt. "Kan" betyder inte "måste". Min togs bort på klinik utan att vara utdömd av veterinär (även om denne höll med om beslutet).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, jag är inne på banorna att köpa min första häst. Och undrar ungefär vad det skulle kosta i månaden? Samt vad det är man behöver...
Svar
16
· Visningar
1 920
Senast: Rialavargen
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 505
Senast: machafuko
·
Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
2 941
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 240
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp