Det här med att ta bort häst

Är det så? Är det skillnad på olika raser eller vet du något om det?
Det varierar nog beroende på hur systemen ser ut. Jag har importerat islandshäst från Island, anmälde ju då ägarbyte och byte av land till svenska förbundet och när hästen avlivades skickades passet till svenska förbundet för destruktion, tillsammans med en lapp om att hästen var avlivad och vilket datum.

Vet inte hur det ser ut bland andra raser, men när det gäller islandshäst finns det ju en allmän organisation som alla länders föreningar är anslutna till.
 
Hästen behöver inte vara utdömd, det är endast en försäkringsfråga. Tog själv bort mitt ena sto i höstas efter 15 mån boxvila/ sjukhage utan förbättring och många behandlingar även om försökringsbolaget propsade på 12 mån till, struntade i livärdet ( högt) och tog bort henne ändå Stog inte ut m hennes begränsade tillvaro och ingen prognos på förbättring alls ( utdömd av 2 vet och 1 hovslagare men inte av fb)
 
Var tvungen att googla och hittade en pdf om avlivning från länsstyrelsen. Hittade detta:
Om hästen är frisk, men ändå ska avlivas, kan man vända sig till Svensk Lantbrukstjänst.”

Så med andra ord om hästen är frisk är det bara det alternativet, om jag förstod det hela rätt. Skummade som hastigast så kan ha missat något. 😅
En frisk häst går alldeles utmärkt att köra till ett slakteri som tar emot hästar, om man vill att köttet ska tas tillvara. Precis på samma sätt som med friska kor, grisar och får...
Det går också att avliva den hemma och få tillstånd från kommunen att gräva ner den. (de ska godkänna platsen, så att det inte förstör grundvatten osv.)
Det är, som sagt, försäkringsbolagen som kräver utdömning av veterinär.
 
En frisk häst går alldeles utmärkt att köra till ett slakteri som tar emot hästar, om man vill att köttet ska tas tillvara. Precis på samma sätt som med friska kor, grisar och får...
Det går också att avliva den hemma och få tillstånd från kommunen att gräva ner den. (de ska godkänna platsen, så att det inte förstör grundvatten osv.)
Det är, som sagt, försäkringsbolagen som kräver utdömning av veterinär.
Jag läste något om Svenskt Lantbrukstjänst som kör hästen till anläggning där kroppen blir biogas istället för livsmedel.
 
Ja, lantbrukstjänst är ju det som även brukar kallas nödslakt i folkmun, eftersom de brukar sköta den biten. De bultar, avblodar och tar med kroppen för destruktion. Kanonbra, alla jag varit i kontakt med.
Hade ingen aning om att det kallades nädslakt. Det jag läst mig till kan man boka tid eller ringa om det är akutläge. Vid akutläge verkade det som man fick betala milpriset också, verkade inte vara så om man bokade tid.
 
Min ena Shetlandsponny är importerad men jag skickar passet till den svenska rasföreningen där hon är tilläggsregistrerad om/när hon skulle behöva tas bort.

För Shetlandsponnyer ska passet in till rasföreningen för att makuleras, men man kan få det åter om man skriver en lapp om det samt adress dit de ska skickas. De kör med hålslagare över hela passet och stämplar det även med makulerat.

Tog bort en häst på djursjukhus i veckan, då stämplade de även passet med "AVLIVAD", datum och vet. underskrift.

SH ville däremot bara ha in ägarlappen vill jag minnas.
Så gjordes med min häst pass med
 
Ringde precis till dom i Flyinge. Hon jag pratade med berättade att passet skulle skickas dit det är tilläggsregistrerat, men om hästen var 16-17år behöver man inte skicka in passet, mer se till så man får stämpel i passet att hästen är avliden och sen bara meddela dom att hästen ej finns längre så ändrar de status i registrer på hästen.

Det var bara på unga hästar de vill få in passen så de inte hamnar på villovägar. :)
Tänkte jag kan skriva ut vad jag fick veta här, vem vet någon annan kanske har nytta av informationen. :)
 
Jag har aldrig skickat in mina pass (SWB) för jag har velat behålla dem, men man kanske kan få dem tillbaka efter att de stämplat dem?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, jag är inne på banorna att köpa min första häst. Och undrar ungefär vad det skulle kosta i månaden? Samt vad det är man behöver...
Svar
16
· Visningar
1 915
Senast: Rialavargen
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 501
Senast: machafuko
·
Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
2 940
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 240
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp