Det här med engelsk grammatik

Elektronen

Trådstartare
Hej!
Någon som vet en bra sida med engelsk grammatik, helst lite mera avancerat ?

Var 6-7 år sedan jag läste engelska på gymnasiet, har pluggat på universitetet sedan dess och läser nu en master så allt är på engelska. Inser dock efter kommentarer på projekt att jag är ganska dålig på engelsk grammatik. Är dålig på ordföljden, speciellt med verben stoppar gärna in dem i början av meningen som det är i svenska. Måste väl erkänna att det här med svensk grammatik inte heller är min starkaste sida, därför jag studerar naturvetenskap ;).

Så om någon har några bra tips eller vet hur man ska tänka tas tips gärna emot :).
För det enda jag hittar exempel på är ganska enkla och framförallt korta meningar.
 
Engelsk grammatik är hemsk! Jag bor i Australien sedan 2.5 år och det räcker med att jag skickar ett sms så kan "vem som helst förstå att jag inte är native english speaker" :meh:

Har inga tips för dig men du är inte DÅLIG, du är SVENSK :rofl:
Dock gillar dom flesta min svengelska här men jag förstår ditt problem, det är ju inte önskvärt om du ska skriva en master...
Det enda jag kommer på är om du har en engelsktalande vän som kan läsa igenom dina projekt innan du lämnar in dom?
 
Hej!
Någon som vet en bra sida med engelsk grammatik, helst lite mera avancerat ?

Var 6-7 år sedan jag läste engelska på gymnasiet, har pluggat på universitetet sedan dess och läser nu en master så allt är på engelska. Inser dock efter kommentarer på projekt att jag är ganska dålig på engelsk grammatik. Är dålig på ordföljden, speciellt med verben stoppar gärna in dem i början av meningen som det är i svenska. Måste väl erkänna att det här med svensk grammatik inte heller är min starkaste sida, därför jag studerar naturvetenskap ;).

Så om någon har några bra tips eller vet hur man ska tänka tas tips gärna emot :).
För det enda jag hittar exempel på är ganska enkla och framförallt korta meningar.

Kan inte tipsa om hemsida men däremot en bok som jag tycker är guld.
9789144104997_200x_a-university-grammar-of-english-with-a-swedish-perspective_haftad

Den tar upp typ allt och jämför mycket med andra språk inkl svenskan. Så vet du vart du oftast felar, läs om felet.

Bra stavningsprogram är grammarly.com som när den rättar även ger förklaringar och exempel (varför det är fel/rätt) vilket jag tyckte vart mycket bra. Till nästa engelskakurs ska jag köra betalningsvarianten för jag var så nöjd.
 
Hej!
Någon som vet en bra sida med engelsk grammatik, helst lite mera avancerat ?

Var 6-7 år sedan jag läste engelska på gymnasiet, har pluggat på universitetet sedan dess och läser nu en master så allt är på engelska. Inser dock efter kommentarer på projekt att jag är ganska dålig på engelsk grammatik. Är dålig på ordföljden, speciellt med verben stoppar gärna in dem i början av meningen som det är i svenska. Måste väl erkänna att det här med svensk grammatik inte heller är min starkaste sida, därför jag studerar naturvetenskap ;).

Så om någon har några bra tips eller vet hur man ska tänka tas tips gärna emot :).
För det enda jag hittar exempel på är ganska enkla och framförallt korta meningar.

Har du kollat om det finns någon engelskakurs du kan gå under hösten?
Sen anmälan är fortfarande öppen.
 
Sida vet jag inte, men är du intresserad så rekommenderas :
"Silverbibeln" Engelsk Universitetsgrammatik. Svartvik/Sager
Standardverk på universitetet.
 
Se asmycket serier med engelsk textning på (inte svensk!). Läs böcker på engelska och häng i enbart engelskspråkiga FB-grupper.

Min sambo har inte ens gått ut gymnasiet men har klockren engelska med korrekt grammatik. Jag som har gått i amerikansk skola har inte bättre.
 
Hej!
Någon som vet en bra sida med engelsk grammatik, helst lite mera avancerat ?

Var 6-7 år sedan jag läste engelska på gymnasiet, har pluggat på universitetet sedan dess och läser nu en master så allt är på engelska. Inser dock efter kommentarer på projekt att jag är ganska dålig på engelsk grammatik. Är dålig på ordföljden, speciellt med verben stoppar gärna in dem i början av meningen som det är i svenska. Måste väl erkänna att det här med svensk grammatik inte heller är min starkaste sida, därför jag studerar naturvetenskap ;).

Så om någon har några bra tips eller vet hur man ska tänka tas tips gärna emot :).
För det enda jag hittar exempel på är ganska enkla och framförallt korta meningar.
Jag har mest lärt mig min grammatik via forum på nätet. Var på ett forum det fanns en användare som berättade jättemycket bra saker. Jag kan klistra in här under det jag sparat från dom stunderna:

"one would imply that the staring is taking place over a
longer period of time
at would imply that he stares at him, then moves along

aren't you is short for are you not - is you not is just BAAADDD

was for singular; were for plural; though there's
some weird exceptions here and there


"Than" is a comparative conjunction. Such as "Naruto
is better than One Piece"

"Then" typically has to do with time and the order
of things. "We ate lunch and then went to the movies"

"Two" is the number 2

"To" is a preposition. It usually has to do
with motion. But it's not limited to motion. It's
a bit more difficult to explain. But you can probably
look up all the uses for it in the ditionary.

"Too" basically means "also" or "as well"

"There" refers to a place "We went there after the concert"

"They're" = they are

"Their" - Belonging to two or more people. "That
is their country's flag."

'this' refers to something that is closer to you, either
physically or metaphorically, than 'that' does

This - used to mention something just pointed out in the present

That - used to point out something mentioned before

...ech...these are bad definitions. The two words can often
be used interchangeably. They're also used for comparison
purposes. *points to two things in front of you* "You can
have this, or you can have that"

this - this thing right here
that - that thing over there
they mean roughly the same thing, but "this" is used for
something which is more proximal

"This" would be the word I use to refer to the FIRST thing in front of you. "That"
would be used when I point to the second thing.

Vowels.
A, E, I, O, U - any word beginning with a vowel needs the word
"an" to precede it.

"an" before a word starting with a vowel sound, which is not always an actual vowel ("an hysterical joke", for example)
"a" in all other situations

Sara's hat = the hat of Sara
Saras' hat = the hat of all those people named Sara
that hat of Saras

"yours" - pronouns don't get an apostrophe

if you're ever unsure, just rearrange the words and spell out the idea -> the hat belonging to Sara

pronouns are nouns that refer to people - him, her, me, you, them


Oxford comma
when listing more than 2 things, there's a comma after every item with the last comma followed by 'and' - in larger sentences, not using an Oxford comma makes things weird
A funny example i saw recently illustrating it perfectly...
"We invited the strippers, Kennedy, and Stalin." <-- Oxford comma
"We invited the strippers, Kennedy and Stalin."

if you have X items, you have X - 1 commas
to put it in fanfic terms, it's like saying Hina/NaruSaku in place of Hina/Naru/Saku
because all language examples are better with a threesome"

Annars skulle jag nog prova att googla "engelsk grammartik" eller till och med "English grammar". :)
 
Sen så finns det massor med regler när man skriver uppsatser som man sällan lär sig i svensk skola.

Men det brukar väl finnas kurser på uni i just uppsatsskrivning?
 
Se asmycket serier med engelsk textning på (inte svensk!). Läs böcker på engelska och häng i enbart engelskspråkiga FB-grupper.

Min sambo har inte ens gått ut gymnasiet men har klockren engelska med korrekt grammatik. Jag som har gått i amerikansk skola har inte bättre.
Just ja, det där glömde jag bort med engelsk textning. Jag kan säga att det är ASBRA, numera klarar jag nästan inte av att se filmer med Svensk textning om spåket är på Engelska, då det är lättare att hänga med utan text (om den inte är engelsk förstås). :p
 
Kan även slå ett slag för att titta på Engelska klipp på youtube. Det finns mängder och det går att hitta något som passar den egna individen. :up:
Finns även videor där med engelsk grammatik också. :D
 
Hej!
Någon som vet en bra sida med engelsk grammatik, helst lite mera avancerat ?

Var 6-7 år sedan jag läste engelska på gymnasiet, har pluggat på universitetet sedan dess och läser nu en master så allt är på engelska. Inser dock efter kommentarer på projekt att jag är ganska dålig på engelsk grammatik. Är dålig på ordföljden, speciellt med verben stoppar gärna in dem i början av meningen som det är i svenska. Måste väl erkänna att det här med svensk grammatik inte heller är min starkaste sida, därför jag studerar naturvetenskap ;).

Så om någon har några bra tips eller vet hur man ska tänka tas tips gärna emot :).
För det enda jag hittar exempel på är ganska enkla och framförallt korta meningar.

Glömde bort att jag startade den här tråden :o.
Men tack för alla tips!
Inser väl att jag egentligen inte är dålig på engelska, har inga problem att klara av min utbildning, blivit mest irriterad att jag fått kommentarer om samma grammatiska fel. Men sista skrivuppgiften jag lämnade in fick jag iaf inga kommentarer om att jag stoppat in verbet fel, så kanske jag lärt mig något :up:
 
Glömde bort att jag startade den här tråden :o.
Men tack för alla tips!
Inser väl att jag egentligen inte är dålig på engelska, har inga problem att klara av min utbildning, blivit mest irriterad att jag fått kommentarer om samma grammatiska fel. Men sista skrivuppgiften jag lämnade in fick jag iaf inga kommentarer om att jag stoppat in verbet fel, så kanske jag lärt mig något :up:
Jag hjälper dig gärna att läsa igenom texter innan du skickar in dem ifall du vill. Har pluggat, jobbat och levt på engelska de senaste 7 åren och har dessutom en sambo med engelska som modersmål, så någon form av råd borde jag/vi ha att komma med! ;)
 
Ett annat knep, just när det gäller akademiskan, är att sno fraser från litteratur och artiklar. Absolut inte hela meningar, plagiat är ju mindre bra, men ingångar, ordval etc kan vara smidigt att försöka snappa upp när man ändå är inne och gör research. Det är ju en rejäl skillnad även på svenska att skriva akademiskt jmfr med andra genrer.
 
Engelsk grammatik är hemsk! Jag bor i Australien sedan 2.5 år och det räcker med att jag skickar ett sms så kan "vem som helst förstå att jag inte är native english speaker" :meh:

Har inga tips för dig men du är inte DÅLIG, du är SVENSK :rofl:
Dock gillar dom flesta min svengelska här men jag förstår ditt problem, det är ju inte önskvärt om du ska skriva en master...
Det enda jag kommer på är om du har en engelsktalande vän som kan läsa igenom dina projekt innan du lämnar in dom?

Jag bodde i Enland i 2 år och ingen kunde över sms tro att jag inte var native. Folk brukade bli lite shockade när jag sa att jag var svensk, har väldigt lite svensk ''accent'' kvar, men vissa ord bir bara FEEEL ibland :D
Har nog väldigt tur att jag spelat spel på engelska sen 8 års åldern och pratat med folk över headset, engelska är ju lättare att förstå än svenska :rofl:

TS, kan du inte läsa en bok på engelska, en svårare typ av bok?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 732
Senast: starcraft
·
Småbarn Hur vet man om ens barn är ”smartare” än andra barn? Min dotter är 5, blir 6 sent i höst. Hon kan läsa och skriva obehindrat. Skriver...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
17 018
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej igen, Tate här! Jag behöver er hjälp, jag har så många tankar men kommer ingen vart. Det är så att jag har hittat en hund, en...
Svar
3
· Visningar
1 309
Senast: TinyWiny
·
Kultur Jag inser att det här kan vara ett ganska laddat ämne och lite av en kontroversiell åsikt från min sida, framförallt med tanke på...
2
Svar
35
· Visningar
2 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp