Det här med hovslagare...

Alexandra_W

Trådstartare
Det här med hovslagare, hur i hela friden bär man sig egentligen åt för att det ska bli bra? Jag trodde det skulle bli bättre när reglerna om godkännande av Jordbruksverket kom. Men jag vetesjutton...

Jag har inte riktigt tyckt om åt vilket håll åringens hovar utvecklar sig. I mina amatörögon har det funnits en hel del problem, och det har gått åt fel håll. Jag har givetvis tagit upp det med hovslagaren, som gav en förklaring till varför si och så som lät rimlig. Att just nu fick man göra si och låta det vara så för att ditt och datt skulle ske. Och över tid skulle det bli bättre. Lät som sagt rimligt.

Sen gick tiden och jag kunde inte se något av förbättringarna, tvärtom tyckte jag det blev värre. Men hovslagaren var nöjd och tyckte det blev bättre. Sen blev hovslagaren sjuk så jag blev tvungen att hastigt och lustigt hitta en annan som kunde rycka in. Tänkte i mitt stilla sinne att det på sitt vis var ganska skönt att få en second opinion. Hovslagare #2 kommer, jag förklarar det jag är bekymrad över och ställer mina frågor om det verkligen ska vara si och så. Hovslagaren tycker att hovarna ser jättebra ut och att det inte finns minsta problem med dem för dagen. Jag tittar på hovarna och börjar undra vem som egentligen börjat hallucinera, är det jag eller hovslagarna? Men okej, kanske har jag fel, kanske kommer det att bli bättre. Liite annorlunda gjorde ju hovslagare #2.

Det går några veckor, magkänslan säger fortfarande att det här ÄR åt helvete och kommer bara fortsätta åt samma håll. Vid ett besök för något annat påpekar veterinär milt att man bör hålla lite koll och hålla efter hovarna så de inte drar iväg, med tanke på lederna. Jag suckar och tycker att ja, men hur fan ska jag bete mig för att få någon att göra det? =( Jag ser inte alls i syne, det är åt skogen. Men två oberoende hovslagare som är utbildade, vidareutbildade och godkända anser motsatsen.

Nu har jag bokat en tid med hovslagare #3. Men tänk om även denne anser samma sak som de andra två? Hur fan gör man då? Och hur kan det egentligen bli såhär, jag inbillade mig att JSV-godkännandet skulle vara en kvalitetssäkring? =/
 
Det är nog ingen garanti för att de gör ett bättre jobb. Om man läser vad detta godkännande innebär, så säger det ju inget om personens öga och känsla för sitt jobb. Att man inte är godkänd av JSV säger inget om kvaliteten på den personens jobb. Det är ganska bökigt och kostsamt att skaffa detta godkännande, om jag minns rätt.
 
Det är nog ingen garanti för att de gör ett bättre jobb. Om man läser vad detta godkännande innebär, så säger det ju inget om personens öga och känsla för sitt jobb. Att man inte är godkänd av JSV säger inget om kvaliteten på den personens jobb. Det är ganska bökigt och kostsamt att skaffa detta godkännande, om jag minns rätt.

Fast det säger ju en hel del om utbildningen. Är de gdk av JSV har de en viss tilläggsutbildning, och de ska iom den och slutprovet för den ha ett visst mått av kunskap och kompetens avseende en rad olika områden. Går att läsa på JSV vad som krävs och vilken kunskap (mycket goda kunskaper i x, mycket god kunskap i y osv) de ska ha efter utbildningen och alltså när de är godkända.

Men helt uppenbart så fungerar det inte i realiteten. Så tyvärr blev inte gdk av Jordbruksverket den kvalitetssäkring jag hade hoppats. Och hur sjutton ska man då hitta rätt? Nu är det i mitt fall så stora "fel" att till och med jag ser dem (även om jag inte vet vad man ska göra för att fixa det). Men det är ju inte alltid det är så synligt. Och då betalar ju hästen det slutliga priset. Och hästägaren det indirekta genom att betala för arbete som är undermånligt.

Och så då den springande punkten, att det fortfarande verkar vara rysk roulette att hitta en bra hovslagare där man kan vara trygg i att jobbet blir och är bra och ev problem fångas upp.

Teoretiskt så kan jag om 3 månader fortfarande ha en häst som ser bedrövlig ut och där jag har ångest för vad det gör med växande leder, ha avverkat 6 hovslagare men läget är detsamma som idag. Och då är någonting fel med systemet, jag borde inte ens kunna stå här efter två hovslagare och fortfarande ha en häst som ser bedrövlig ut =/
 
Hur ser dina andra hästar ut på fötterna då? Och andra hästar som personen skor? Tycker det är bästa sättet att bedöma.

Nu har du ju en veterinär som tycker det samma som dig, så säg helt enkelt att han måste ändra verkningen. Det har jag fått göra med nya/tillfälliga hovslagare.
 
Hur ser dina andra hästar ut på fötterna då? Och andra hästar som personen skor? Tycker det är bästa sättet att bedöma.

Nu har du ju en veterinär som tycker det samma som dig, så säg helt enkelt att han måste ändra verkningen. Det har jag fått göra med nya/tillfälliga hovslagare.

Den skodda ser bättre ut - men han har ju dels en mer välbalanserad hov i botten och dessutom skor.

Men säga åt att ändra verkningen, jag vet ju inte HUR man åtgärdar? Och när jag tagit upp de saker jag reagerat på så här sist med #2 så fick jag ju bara svaret att hen inte ansåg det fanns några problem där och då utan att hovarna var jättefina och såg bra ut. Jag står där och tittar på i stort sett samma saker som stört mig innan. Men hur ska jag säga åt hovslagaren att ändra verkningen så att hoven inte är sned, när hovslagaren endera tycker att det beror på ditt men kommer rätta sig med datt eller tycker att "ja den ser ju lite ut så den här, han är lite rakare på insidan".

Vi är på nivån där jag sa att hans sulor har blivit annorlunda, konstigt tjocka? Och att hästen trots detta är hovöm på underlag ingen häst borde ömma på. Hovslagaren tyckte det var "jättekonstigt" att den var öm, men att den "har tunna sulor" och att man därför inte ska ta alla på sulan. Drygt två veckor efter verkningen släpper dubbelsula på alla fyra. Inkl 2 cm tjock övervuxen stråle.

Eller när jag pekade på övervuxna "vikta" traktstöd och tyckte att "såhär ska det väl inte vara?" och får svaret att "det är inga problem förrän de är här nere *pekar ungefär i höjd med strålens mitt*.

Jag vet bara vad jag ser, men jag har inget att "sätta emot" en utbildad hovslagare. För jag kan inte hur man åtgärdar det jag ser. Och hovisarna endera ser inte vad jag ser, eller bedömer det annorlunda.
 
Jag vill verkligen inte hänga ut någon hovslagare. Hur det än kunnat bli såhär så är jag övertygad om att det inte är av elakhet, och att inblandade hovslagare har velat det bästa. Men för att förklara vad det är jag ser, men som hovslagare bedömer annorlunda.

Det här är ingen jättebra bild, jag vet. Men jag anser att den här hoven är sned och vind, och att det borde "göras något åt". Jag har ingen aning exakt hur man gör, jag har full förståelse för att det är något som man inte kan fixa pang poff utan krävs en fortgående plan osv. Hoven är nyverkad. Och enligt hovslagaren finns inga problem med hovarna för dagen och han har jättefina hovar, men ja han är ju lite rakare i sin innervägg men det är sån han är.
Och vad ska jag säga då liksom, jag vet bara hur det ser ut i mina ögon och att det känns helt fel.. På så många sätt, ser jag framifrån känns det snett och fint, ser jag från sidan ser det knasigt ut, kollar jag underifrån så är spontana känslan att "det är lite fel på så många sätt".. Men jag är inte hovslagare och "kan inte".

11188485_799541860141789_4812815787990589710_n.jpg




Annat ben, samma dag, nyverkat. Samma känsla, det är snett och vint etc och man borde göra något/ha en plan
11130109_789308731165102_3884744734541529699_n.jpg


11109719_789308737831768_3183032196615231217_n.jpg
 
Undersida ena fram

Före verkning
11146224_789308541165121_2765482236294173312_n.jpg


Nyverkat
11160649_789308734498435_6721131700774235569_o.jpg


Drygt 2 v senare (släppt död sula och stråle)
11215131_799556180140357_4689521953822361078_n.jpg



Andra fram
Nyverkat

11002645_759535864142389_2449743152779310257_n.jpg




Direkt före nästa verkning
11161361_789308847831757_7045171759300981773_n.jpg


Nyverkat
11140052_789309007831741_5185314666303399162_n.jpg


Drygt 2 v senare, släppt död sula och stråle (ursäkta den missade stenen)
11178238_799556183473690_2877620050311490556_n.jpg
 
Jag tycker främst att trakterna är JÄTTEhöga, och som du säger har de börjat sticka iväg.
Samtidigt så ser det ju ut som att man inte skulle kunna ta mer eftersom man är nere på sulan redan.
Tycker att det påminner lite om vår ponny, han har lätt att få ölburkshovar. Tror att sulan växer på ganska mycket och då ser det ut som att det inte går att ta mer. Det blir just samma effekt på honom, efter verkning så släpper jättetjock dubbelsula.
Det har tagit lite tid för hovisar att förstå sig på detta och faktiskt våga ta lite i sulan.

Att det är lite vint nu tror jag beror på att de fått dra iväg på höjden.

Om jag var du skulle jag börja med att få honom verkad var 2-3 veckor, och att hovis då få ta ner och hålla efter så dröjer det nog inte många verkningar innan ni har hittat en bättre form.
Kan hända att hovis sedan får instruera dig hur du kan underhållsverka mellan besöken.

Generellt sett kan jag tycka att många "vanliga hovisar" har väldigt hög toleransnivå för hur barfotafötter får se ut.

Hur ofta har ni verkat nu på sistone?
 
Jag tycker främst att trakterna är JÄTTEhöga, och som du säger har de börjat sticka iväg.
Samtidigt så ser det ju ut som att man inte skulle kunna ta mer eftersom man är nere på sulan redan.
Tycker att det påminner lite om vår ponny, han har lätt att få ölburkshovar. Tror att sulan växer på ganska mycket och då ser det ut som att det inte går att ta mer. Det blir just samma effekt på honom, efter verkning så släpper jättetjock dubbelsula.
Det har tagit lite tid för hovisar att förstå sig på detta och faktiskt våga ta lite i sulan.

Att det är lite vint nu tror jag beror på att de fått dra iväg på höjden.

Om jag var du skulle jag börja med att få honom verkad var 2-3 veckor, och att hovis då få ta ner och hålla efter så dröjer det nog inte många verkningar innan ni har hittat en bättre form.
Kan hända att hovis sedan får instruera dig hur du kan underhållsverka mellan besöken.

Generellt sett kan jag tycka att många "vanliga hovisar" har väldigt hög toleransnivå för hur barfotafötter får se ut.

Hur ofta har ni verkat nu på sistone?

Han ligger på 4-5 v intervall med ord hovis. Hovis #2 (de senaste verknbilderna) verkade efter 7 v. Ansåg att "det hade ändå inte funnits något att ta tidigare" och då att han hade tunn sula som man inte fick röra. Det var 2 v efter det dubbelsula släppte... Och finns att ta.

Ingen av de två anser han har hög och/eller kollapsad trakt.

Problemet med instruera etc är att ingen av de anser det är något problem hur han ser ut när det är dags för verkning. Det är ju där jag blir så frustrerad - de ser inget problem. Alls. Jag ser flera men jag behöver hjälp med hur man åtgärdar. Men den får jag inte för det finns inga problem att åtgärda :S Moment 22. Så jag får inga instruktioner för jag behöver ju enligt dem inte föra något mellan verkningarna, intervallen behöver inte ändras etc.

Så det känns som jag kan använda någon av de här två tusen gånger - vi kommer inte få annan form. Inte till det bättre i alla fall.
 
Fast jag undrar vad hovis nr 2 skulle sagt om h*n fått komma ut där när dubbelsulan släppte? Kanske behöver man se för att tro?

Annars så tycker jag nog att sådär svårt ska det inte vara, jag vill ha en hovis som förstår mig och som också kan lita på mig som ägare om mina erfarenheter av min hästs hovar.
Kan du skicka bilderna till hovis nr 3 i förväg för att kolla om ni har samma syn på att trakterna (hela hoven) är för hög? Så slipper du beta av en till hovis som säger samma som de andra.

Vet du om de olika hovisarna haft samma lärare/mentor eller så? Det var ju någon tråd här för ett tag sen om 2-3 hovisar (vill jag minnas) som verkade/skodde så jäkla illa allihop, på samma sätt. Visade sig att de hade samma bakgrund, när TS tog ut en helt fristående hovis blev det äntligen ordning.
Kanske kan vara nått sånt?
 
Fast jag undrar vad hovis nr 2 skulle sagt om h*n fått komma ut där när dubbelsulan släppte? Kanske behöver man se för att tro?

Annars så tycker jag nog att sådär svårt ska det inte vara, jag vill ha en hovis som förstår mig och som också kan lita på mig som ägare om mina erfarenheter av min hästs hovar.
Kan du skicka bilderna till hovis nr 3 i förväg för att kolla om ni har samma syn på att trakterna (hela hoven) är för hög? Så slipper du beta av en till hovis som säger samma som de andra.

Vet du om de olika hovisarna haft samma lärare/mentor eller så? Det var ju någon tråd här för ett tag sen om 2-3 hovisar (vill jag minnas) som verkade/skodde så jäkla illa allihop, på samma sätt. Visade sig att de hade samma bakgrund, när TS tog ut en helt fristående hovis blev det äntligen ordning.
Kanske kan vara nått sånt?

Båda hovslagarna är godkända av samma person vad gäller tilläggsutbildningen. De är utbildade på olika ställen från början, men de har gemensam nämnare och gemensam lärare för tilläggsutbildningen. Jag ser ett problem med det, ja.. Eller jag ser en gemensam nämnare som kan vara stor del av problemet.

Det är ju svårt att gissa vad hovis #2 skulle sagt om dubbelsulan, men jag är inte så intresserad att ta ut hen mer eftersom hen ansåg att hovarna var jättefina och det inte fanns några problem alls för dagen med dem, att hovarna är vinda är för att han "är sån, rak i sin innervägg". Och även om dubbelsulan kan bortförklaras så finns och fanns det ju fler saker. Hovis #2 är dessutom inte ett alternativ på lång sikt oavsett då hen inte åker ända hit egentligen.

Hovis #3 får komma oavsett, men det är tyvärr 3 v tills dess, försökte flytta tiden närmare nu när dubbelsulan släppte men hen hade inte någon tidigare tid. Men om jag inte provar hovis #3 så är jag i princip i en skitsits och har inga möjligheter kvar få hästarnas hovvård skött på hemmaplan... Hovis #3 har såvitt jag förstår inte den gemensamma nämnare som 1 och 2 har.

Men alldeles oavsett att det blir så att säga privata problem för mig - så jag är fortfarande alldeles stum över att JSV-godkänd inte verkar betyda ett endaste dugg kompetensmässigt? I min enfald trodde jag faktiskt det skulle göra skillnad.
 
Hade också en hovis som inte lyckades verka ner trakter..
Hästen med låga / underskjutna trakter skodde han OK. Hästen som hade höga trakter lyckades han inte alls med, han tog inget alls trots att jag var på honom flera skoningar efter varandra. Han sa att det inte gick att verka ner trakterna mer.
Hästen gick mer och mer stappligt.
Ringde ut en annan hovslagare mer erfarenhet av knepiga hovar, som tog ner trakterna direkt, det var inga som helst problem. Gäller "bara" att hitta rätt hovslagare...

Fy sjutton vad drygt sånt här är, lider med dig. Hoppas du hittar en hovslagare som kan verka trakter.
 
Det låter väl bra :)

Alltså, tyvärr är det väl sådär rent allmänt vad gäller allt. Optiker, läkare, massörer osv, alla är olika skickliga, har kanske olika specialintressen och är bara bra på sånt.
Sen vet jag inte exakt hur man bedömer hovslagare vid prov osv, men man lär ju inte ha "långprov" där de tex ska följa en och samma häst och sko många gånger, visa att de kan dra rätt slutsatser av div utflytningar osv.
Och en utflytning kanske kan bero på en massa olika saker, hur hästen rör sig, om/hur den rids, benställning osv. Beroende på vilket erfarenhet just en specifik hovis har, desto mer/mindre lämpad är denne för att lösa problemet.
 
Det låter väl bra :)

Alltså, tyvärr är det väl sådär rent allmänt vad gäller allt. Optiker, läkare, massörer osv, alla är olika skickliga, har kanske olika specialintressen och är bara bra på sånt.
Sen vet jag inte exakt hur man bedömer hovslagare vid prov osv, men man lär ju inte ha "långprov" där de tex ska följa en och samma häst och sko många gånger, visa att de kan dra rätt slutsatser av div utflytningar osv.
Och en utflytning kanske kan bero på en massa olika saker, hur hästen rör sig, om/hur den rids, benställning osv. Beroende på vilket erfarenhet just en specifik hovis har, desto mer/mindre lämpad är denne för att lösa problemet.

Absolut, men om de är godkända av Jordbruksverket har de ju en utbildning som gör att de åtminstone borde SE problemet? Om de sen inte är så bra på att fixa problemet är mer begripligt. Men ändå se det, se att det är si och så (t ex snett och vint, hög trakt etc) och försöka korrigera det. Om det där misslyckades för att hovslagaren inte hade så stor erfarenhet av xxx, då skulle jag förstå det mer.
 
Fast jag tror fortfarande att man kan klara sig igenom en utbildning med "godkänt" och ändå vara såpass ointresserad av vissa delar att man kanske inte alls ser sånt som en annan gör.
Eller så tycker man att det är olika viktigt. På en åring kanske man inte tycker att det spelar så stor roll. medan på en ridhäst så blir det helt annat.
Säger inte att det skulle vara rätt, bara att vissa kanske ser det så.
 
Hej!

Min upplevelse är som din, JBV-godkännande betyder ingenting över huvud taget. Det värsta exemplet på det var den hovslagare som verkade ner min tjej till ca 1 mm sula "för man måste ta på sulan". Detta trots att jag dagen innan varit på klinik och röntgat hoven och hade utlåtande på mycket tunn sula, vilket jag också sa till hen. Pållan fick gå med flytsula 6 månader för att låta hov och sula vila.

Det verkar som om "ölburkshovar" är svåra generellt, kanske är det inget man får lära sig sko??

/Lavinia
 
Du kanske skulle behöva någon som är mer van vid att verka hästar som går barfota? Många hovslagare är dåliga på det tycker jag.

Jag har haft turen att ha först en otroligt duktig hovslagare med massa kunskap, sen en av hans lärlingar i många många år och när hon slutade sko fick jag tag på en annan av hans lärlingar. Med sistnämnda fick jag säga lite hur jag ville ha det men nu så skor nr 3 precis på samma sätt som de andra. Så ja, det är definitivt så att folk som har lärt sig från samma person/er skor och verkar på ett liknande sätt.

Tycker din häst har alldeles för höga trakter och att hoven överlag är för hög.
Den går på platåskor. Har den alltid sett ut så?

Om det vore min häst så hade jag skickat dessa bilder till potensiella hovslagare och bett om ett uttalande innan du bokar dem. Fråga helt enkelt hur de skulle verka hästen.

Kanske vore en ide att röntga hoven så ni vet med säkerhet hur tjock sulan är?
 
Du kanske skulle behöva någon som är mer van vid att verka hästar som går barfota? Många hovslagare är dåliga på det tycker jag.

Jag har haft turen att ha först en otroligt duktig hovslagare med massa kunskap, sen en av hans lärlingar i många många år och när hon slutade sko fick jag tag på en annan av hans lärlingar. Med sistnämnda fick jag säga lite hur jag ville ha det men nu så skor nr 3 precis på samma sätt som de andra. Så ja, det är definitivt så att folk som har lärt sig från samma person/er skor och verkar på ett liknande sätt.

Tycker din häst har alldeles för höga trakter och att hoven överlag är för hög.
Den går på platåskor. Har den alltid sett ut så?

Om det vore min häst så hade jag skickat dessa bilder till potensiella hovslagare och bett om ett uttalande innan du bokar dem. Fråga helt enkelt hur de skulle verka hästen.

Kanske vore en ide att röntga hoven så ni vet med säkerhet hur tjock sulan är?

Han såg bättre ut traktmässigt när han kom. Men han hade hålväggar och problem av en gammal utläkt böld där hålet växte ner, så han bröt sönder en bakhov något fruktansvärt bland det första som hände. Gick på sulan. Bröt sönder vägg och trasslade lite fram med, dök upp en hålvägg och ett monsterhål i tån efter gammal böld där osv. Så initialt låg fokus på de sakerna. Där och då lämnades tex övervuxen stråle med motivering att det var bättre än att ta ner den, iom att han helt gick på sulan. Sådana saker - lät utmärkt rimliga. Att bakhoven var vind var ju inte konstigt när den var så förstörd etc, och det skulle bli bättre när han hade hel hov igen. Osv.

Jag kämpade med hålväggarna, han fick tofflor och så satte tillväxten fart (alla hästar här får en jäkla tillväxt, måste vara ngt i vatten/mark). Så alla de nämnda problemen är borta och löste sig - på rekordtid enl hovis.

Men sen har det inte tagits tag i "resten" utan verkat nöjt med att de nämnda problemen är borta? Av ord hovis då. Därför kändes bra få en second opinion som inte sett kaoset innan och inte kunde jmf med det. Men hovis2 tyckte ju hovarna var jättebra och problemfria.

Så det har vad gäller trakter, balans (det hänger ju ihop) osv sakta men säkert gått åt fel håll samtidigt som det andra med raketfart gick åt rätt håll och blev bra. Och nånstans verkar det tappats bort "det andra"?

Skicka bilder hjälper tyvärr föga, en vettig hovslagare vill och behöver ju se hästen för att säga varken bu eller bä om specifikt vad som bör göras.
 
Tanken med att skicka bilder är inte att de detaljerat ska beskriva hur de tänker verka men om de tycker det ser bra ut eller om de vill ändra något. Ingen ide att få ut flera som tycker att hovarna ser fina ut, då kan du lika gärna ha kvar nuvarande hovslagare...

Kanske veterinären känner till någon som är duktig?
 

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 690
Senast: Exile
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
6 529
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 697
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 076
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp