Det här med importer - törs man?

Helt otroligt, jag skulle allt annat än beskriva någon av mina hästar genom åren som en "tanthäst", jag har alltid trott att en tanthäst varit mer eller mindre bombsäkra hästar som skulle kunna bära runt på Tant Agda 85 år eller lilla Karin 5 år och en atombomb smällde av bredvid dem utan att de gjorde mer än vickade på örat. Inte någon som hoppade grodhopp för att komma iväg vid tallyho! :laugh:

Holländskan som aldrig gått i en skog tidigare fick först promenader för hand och sen rakt ut i terrängen utan stigar för att lära sig se var hon satte fötterna. Där ser man, jag har helt missat att man aldrig rider ut. Tyckte det var löjligt i ett tidigare stall där ägaren krävde att medryttaren skulle rida ut men vågade inte själv. :grin:
 
Jag tror iofs inte bara det handlar om att inte rida ut. Utan om grundhantering/grundträning och miljöträning rent generellt.

Båda mina fullblod från banan var tex helt obrydd av trafik, tvättvindor, gräsklippare osv. Var väl som rena semestern jämfört med galoppbanan en tävlingsdag ;) (Sen var det ena fbl ingen tanthäst ändå. Han vände på en femöring om han hade lust, kunde pallnita om han såg något han ansåg var farligt eller han bara hade lust. Inne som ute...)

Men många hästar verkar inte få så mycket input av olika miljöer och man acceptera även att Brunte "är si och är så" istället för att träna bort det/vänja.

Danska fröken var hysteriskt rädd för stenar och granar och annat "otäckt" i skogen. Lastbilar - inga problem. En stenbumling - hjääääälp! De har inte så mycket skog i DK. Men var ju bara att vänja henne så var det nada problem. Idag är hon barnsligt förtjust att gå i skogen och kolla på allt där ;)
 
Helt otroligt, jag skulle allt annat än beskriva någon av mina hästar genom åren som en "tanthäst", jag har alltid trott att en tanthäst varit mer eller mindre bombsäkra hästar som skulle kunna bära runt på Tant Agda 85 år eller lilla Karin 5 år och en atombomb smällde av bredvid dem utan att de gjorde mer än vickade på örat. Inte någon som hoppade grodhopp för att komma iväg vid tallyho! :laugh:

Holländskan som aldrig gått i en skog tidigare fick först promenader för hand och sen rakt ut i terrängen utan stigar för att lära sig se var hon satte fötterna. Där ser man, jag har helt missat att man aldrig rider ut. Tyckte det var löjligt i ett tidigare stall där ägaren krävde att medryttaren skulle rida ut men vågade inte själv. :grin:

Det är inte alls ovanligt på träningsanläggningar att folk inte vågar rida ut.
Jag har jobbat med att rida ut andras hästar som enligt utsago inte går att rida ut. Sen när man tagit igenom lite problem kan man rida ut ihop med ägaren och skola in den i hur man löser problemen.
Man märker då hur många som är helt tappade i andra lägen än i ridhus.

Dagens dressystammades mentalitet gör ju inte saken bättre. Inte heller att man är så het på tävlingsframgång att man köper häst man egentligen inte reder ut ens i ridhus annat än med god tur.
 
@Mia_R Tja som du ser i tråden så är vi flera som anser att Tanthästar inte är hjärndöda, kan hoppa till och beter sig som normala hästar/tävlingshästar men skillnaden är just utan explosioner.
 
@Mia_R Tja som du ser i tråden så är vi flera som anser att Tanthästar inte är hjärndöda, kan hoppa till och beter sig som normala hästar/tävlingshästar men skillnaden är just utan explosioner.

Hahaha, min tanthäst har ju bockat av sin gamla tantmatte vid något enstaka tillfälle men hon är en tanthäst ändå. Fast jag tänker inte hoppa några terränghinder i år.....dom vanliga pinnhindren får duga för dom är alldeles väldigt lagom roliga. :laugh:
 
Jag har en "billig import" från Belgien, hon går 110 just nu, borde kunna gå 120 när piloten får ordning på ridningen, och typ LA dressyr. Fick hon henne riden i alla gångarter. Gett mig fan på att hon ska gå fram överallt, körde även in henne med rissla/stötting/vagn och drog fram lite stockar i skogen. Allt går om man slutar leta ursäkter! :D
 
Jag har förresten en irländare också, d-ponny, typ Irish cob. Den jag köpte henne av köpte av hästhandlare. Hon var så rädd för människor att hon var farlig. Extremt introvert, exploderade när det blev för mycket. Såklart skulle hon ridas in... ;) inriden, rids ut ensam i alla gångarter, lite hoppad. Sen hann jag inte mer.:bow:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 748
Senast: mysboll
·
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 928
Senast: Bregen
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
14 357
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp