Det här med klädkod...

Rie

Trådstartare
Jag ska med sambon på företagsfest på lördag. Nu fick vi programmet och där stod då
klädkod Smart casual / semi-formal.
Det säger mig ingenting.....

Kan någon upplysa mig om hur uppdressad man ska vara.
Jag har i lördags klätt mig helt fel, beroende på att jag fått fel information och missuppfattat och vill inte göra det igen.
OK jag överlevde lördagen men när man tror att man ska på middag och därefter konsert med någon jojkande same/annat okänt på elegant ställe och klädde upp sig därefter (mkt ovanligt för mig med klänning tex) och sedan efter middagen blir varse om att man nu är på väg till en hårdrockskonsert.....

Så - vad är semi-formal?
 
Jag ska med sambon på företagsfest på lördag. Nu fick vi programmet och där stod då
klädkod Smart casual / semi-formal.
Det säger mig ingenting.....

Kan någon upplysa mig om hur uppdressad man ska vara.
Jag har i lördags klätt mig helt fel, beroende på att jag fått fel information och missuppfattat och vill inte göra det igen.
OK jag överlevde lördagen men när man tror att man ska på middag och därefter konsert med någon jojkande same/annat okänt på elegant ställe och klädde upp sig därefter (mkt ovanligt för mig med klänning tex) och sedan efter middagen blir varse om att man nu är på väg till en hårdrockskonsert.....

Så - vad är semi-formal?

Smart casual och semi-formal skulle jag säga är prydligt och rent klädd, lite uppstyrt. Typ samma nivå som en arbetsintervju (fast anpassat för sociala sammanhang.)

Smart casual är en term som ofta användes på arbetsplatser när jag jobbade i England, ofta i anställningsintervjun el dyl för att beskriva vilken klädkod som förväntades . Som kontrast fanns "casual Friday" - då anställda fick dyka upp i vad de ville. Jeans och t-shirt t ex som inte var accepterat till vardags.
 
Båda finns beskrivna här, men hur de funkar ihop... sportig cocktail-klänning?! O_o :cautious:

http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Utlandets-kladkoder
Får inte upp de länkar som hör till coctailklänning och förmiddagsklänning (och vad är det???)

Suck.
Jag ids inte leta så mycket efter en bra bild, men jag har två klänningar liknande denna. En mörklila med halvlång ärm och en mellangrön med kort ärm. Är någon av dem tänkbara?
http://www.memelie.com/sv/marken-brands/fever-london/fever-london-michigan-dress-i-gront.html


Det finns väl en lite svart någonstans i garderoben också tror jag. Men det skulle vara roligare med lite färg.
 
Ser helt utmärkt ut tycker jag.

Och du är ju inte den enda som kommer att ångesta innan, så det lär vara ett mixat sällskap med allt från jeans och tshirt till kostym och långklänning gissar jag. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp