Det här med mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äta bör man annars dör man. (Och äter gör man och ändå dör man :cautious:.)

Hur som helst har jag ganska dålig matlust. När jag måste äta så får det bli det som jag är minst osugen på och som går snabbt och lätt att fixa. Jag har vid det här laget fått gott om övning i att göra i ordning något ätbart på väldigt kort tid. Att jag skulle planera riktig matlagning och när jag ska äta, tycks inte finnas på kartan. Jag är helt enkelt för oinspirerad.

Egentligen skulle jag vilja äta bättre och godare, men jag vet inte riktigt hur jag ska motivera mig till det. Ibland kollar jag på nya recept och det kan t.o.m. hända att jag gör något av recepten, men någon rutin att laga mat på riktigt blir det inte. T.o.m. en färssås, där jag bara behöver hacka löken och i övrigt bara lägga ner resten av ingredienserna, känns ofta som för jobbigt. Ibland händer det att jag skalar och skär upp potatis och morot som jag kastar in i ugnen, men även det drar jag mig för. Det är tråkigt att laga mat själv och tråkigt att äta själv.

Äh, jag skulle behöva en kock. Hur fixar man det?
 

Det har tjatats rätt mycket om den där i mina dagboksinlägg.

Den steker inte och den blandar allt (exempelvis skulle det inte gå att göra pasta med färssås). Sen är det själva hackandet, skärandet, skalandet och uppmätningen av ingredienser som jag tycker är jobbig och tidskrävande och den hackar och skär inga ingredienser. (Ibland är det t.o.m. överkurs att skala potatis.) Så jag kan inte se fördelen med den. Det blir liksom en ny pryl att lära sig och jag orkar inte lära mig hur den funkar.

Senaste veckan har jag gjort två olika rätter, men nu när jag är i läget att åter hitta nya recept och planera inköp av ingredienser så prokrastinerar jag igen och återfaller i genvägarna. Jag skulle ju behöva recept så jag kan använda upp de ingredienser som blev kvar. Annars äter jag inte upp det och så hamnar det på komposten och det är ju slöseri. Det borde vara möjligt att köpa mat i lösvikt så man kunde köpa exakt det man behöver till en viss rätt, men nu är det inte så. Jag har exempelvis en dryg dl grädde och två grillade paprikor kvar i kylen som jag inte vet vad jag ska göra med.
Svarar utan att ha läst hela tråden, men vill bara säga att jag håller med dig här! Ser inte grejen med en crockpot när man ändå måste göra en massa jobb själv O_o
 
Ja, jag brukar köpa sånt men vet inte om det passar att ha på en macka? De måste ju ändå stekas innan man kan äta dem, då de inte går att äta när de är frysta.
Självklart funkar de att ha på mackan. Och de går bra at steka i förväg och ha i kylen och sen skiva och lägga på mackan.
 
Aha, ok. Jag brukar aldrig handla på Willys och troligen hade jag inte sett produkterna i alla fall då förpackningarna är O_o:confused:. Innan jag läst vad som står på dem hade jag avfärdat dem som något som inte var till mig.
Ica maxi har oxå brukar finnas på en hylla avsed för veggansk/vegetariskt.
Veggemite ska finnas men ska vara en speciel smak har jag hört.
 
Har du recept på röror? Jag vet inte hur man gör utan recept.

Inte direkt en röra men supergod bönsallad. Kan göras mycket av då den blir godare om den får stå ett par dagar. Jag äter den ibland med bara ruccolasallad, fetaost och lite andra grönsaker till lunch

Bönsallad

1 tetra ekologiska svarta bönor à 380 g

1 dl mild ajvar relish, stark om du gillar hetta

2 msk kallpressad olivolja

1 msk äppelcidervinäger

ca 1 tsk örtsalt
 
Det har tjatats rätt mycket om den där i mina dagboksinlägg.

Den steker inte och den blandar allt (exempelvis skulle det inte gå att göra pasta med färssås). Sen är det själva hackandet, skärandet, skalandet och uppmätningen av ingredienser som jag tycker är jobbig och tidskrävande och den hackar och skär inga ingredienser. (Ibland är det t.o.m. överkurs att skala potatis.) Så jag kan inte se fördelen med den. Det blir liksom en ny pryl att lära sig och jag orkar inte lära mig hur den funkar.

Senaste veckan har jag gjort två olika rätter, men nu när jag är i läget att åter hitta nya recept och planera inköp av ingredienser så prokrastinerar jag igen och återfaller i genvägarna. Jag skulle ju behöva recept så jag kan använda upp de ingredienser som blev kvar. Annars äter jag inte upp det och så hamnar det på komposten och det är ju slöseri. Det borde vara möjligt att köpa mat i lösvikt så man kunde köpa exakt det man behöver till en viss rätt, men nu är det inte så. Jag har exempelvis en dryg dl grädde och två grillade paprikor kvar i kylen som jag inte vet vad jag ska göra med.
Pastasås, förståss. Komplettera med bacon eller kyckling, om du vill. Stekta champinjoner kan vara gott att ha i också.
 
@Magiana: En färdigmat som jag äter rätt ofta är frysta dumplings. De går snabbt att värma på spisen och är jättegoda. Både MenMen (som finns på Coop, Willys och Hemköp) och ICAs egna har vegetariska varianter.

Jag kan rekommendera att besöka Willys oftare också, alla butiker jag varit in på (från Skåne till mellersta Norrland ;)) har haft jättefina grönsaksavdelningar och det är enormt prisvärt.
 
@Magiana: En färdigmat som jag äter rätt ofta är frysta dumplings. De går snabbt att värma på spisen och är jättegoda. Både MenMen (som finns på Coop, Willys och Hemköp) och ICAs egna har vegetariska varianter.

Jag kan rekommendera att besöka Willys oftare också, alla butiker jag varit in på (från Skåne till mellersta Norrland ;)) har haft jättefina grönsaksavdelningar och det är enormt prisvärt.

Jag har också ofta en sån förpackning dumplings som nödmat i frysen. Helt ok och går ju jättefort att göra utan att behöva göra så mkt mer än lägga dem i stekpannan.

Och håller med om Willys också. Jag hade inte varit där på säkert 15-20 år. Jag blev jättepositivt överraskad. Jättemkt fräscht frukt och grönt, lite affärsbakade bröd och för oss köttätare fräsch köttavdelning.
 
Jag har också ofta en sån förpackning dumplings som nödmat i frysen. Helt ok och går ju jättefort att göra utan att behöva göra så mkt mer än lägga dem i stekpannan.

Och håller med om Willys också. Jag hade inte varit där på säkert 15-20 år. Jag blev jättepositivt överraskad. Jättemkt fräscht frukt och grönt, lite affärsbakade bröd och för oss köttätare fräsch köttavdelning.

Jag älskar deras köttavdelning! Mycket med bra svenskt kött.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 204
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 295
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag valde att starta ett nytt, mer anonymt konto för att kunna starta den här tråden. Om någon vet vem jag är så snälla håll det...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte köpt en endaste färdigrätt sen jag började med matkassarna. Trots att matkassarna bara innehåller 3 rätter så är det så...
2
Svar
24
· Visningar
2 677
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp