Det här med nazismen.

TinyWiny

Trådstartare
Vad är eran kunskap? Vet ni varför den uppkom? Vet ni vad som hände under krigsåren? Ja vad vet ni egentligen? Vad vet era vänner och bekanta?

Vi satt och pratade här ikväll bonussonen, sambon och jag och min bonusson (23 år) berättade att han egentligen inte fick lära sig något alls om nazismen i skolan. De läste lite övergripande om andra världskriget och om Auswitch men egentligen inget om vad som hände, vilka människor som fördes dit, vad som hände med dem eller varför. De läste inte heller något om de andra koncentrationslägren.

Han hade inte hört talas om vad det var Hitler ville få fram och hade inte hört talas om Hitlers plan om en ren arisk ras och om de barn som avlades fram. Han hade inte hört talas om likheterna med att allt skylls på invandrarna idag precis som allt skylldes på judarna då.

Det skrämmer mig. Det skrämmer mig att någon som så nyligen gick i skolan vet så lite. Är det generellt så att man inte lär sig så mycket i skolan om vad som faktiskt hände? Jag ska ärligt säga att jag minns inte att vi pratade mer än övergripande om allt som hände (det är ju ändå 26 år sen jag slutade nian så jag är nog förlåten) heller utan det jag vet har jag läst själv i olika sammanhang men de som inte bryr sig då? De som tror att det inte var så farligt. De som tror att de faktiskt "bara" var arbetsläger. De som inte har fattat vad Hitler och hans anhängare faktiskt ville göra och gjorde.

Vad är era tankar? Vad ska vi göra för att människor ska få upp ögonen och förstå? Det skrämmer mig att så många äldre röstade på SD. De som egentligen borde minnas och veta hur det faktiskt var. Har de glömt eller ser de inte likheterna? Varför sväljer folk alla lögner som Åkesson och hans anhängare sprider omkring sig med hull och hår istället för att gå till källan och kolla upp fakta själva? Idag när varenda en har en smartphone och på några sekunder kan kolla upp rena fakta.
 
Vad underligt att han inte vet mer! Jag är bara 2 år äldre än bonussonen och har betydligt mer koll. Vi läste massvis i skolan och har ett par gånger fått träffa överlevare (väldigt gripande var gång, hur mycket fakta man än kan!) Alla mina vänner och familj har koll på vad som hände.

Vad vi ska göra vet jag inte förövrigt, folk verkar ju vara blinda.
 
Jag gick högstadiet i slutet av 90-talet när regeringen hade en kampanj som hette "om detta må ni berätta". Jag vet inte om det var just pga den kampanjen eller om det alltid var så på min skola men vi läste och pratade massvis om Förintelsen, antisemitism och nazism, om koncentrationsläger, alla medicinska experiment, gaskamrarna, vilka olika grupper som drabbades och jämförelser med dagens samhälle osv. Jag vet att vi bland annat hade någon/några temaveckor när vi bara fokuserade på andra världskriget och alla skrev fördjupningsarbete inom det området.

I gymnasiet hade vi också en del fokus på det (både här och under mitt utbytesår i USA) men då lades också mer fokus på andra folkmord och mer politiska och filosofiska resonemang relaterade till det.

För mig låter det jättemärkligt att din bonusson vet så lite, men å andra sidan påstår min bror att han inte heller fått lära sig något om det i skolan. Han gick samma skola som mig med samma lärare något år tidigare, så endera ändrar skolan drastiskt vad de lär ut från år till år, eller så beror det på eget intresse och engagemang vad man kommer ihåg att man fått lära sig... (jag skulle t.ex. kunna svära på att jag inte fått lära mig ett jota om ellära och fysik, ändå hittade jag hela anteckningsböcker om sådant när jag gick igenom gamla papper hemma i julas).
 
Det skrämmer mig att vuxna människor går på allt som media propagerar om och inte bildar sig en egen uppfattning.
Det är nog mindre än 0,1% av SD:s väljare som skyller allt på invandrarna, resten skyller nog mer på Reinfeldts ansvarslösa invandrings politik.

Ta en titt på SvP om du vill se riktig Nazism och rasism.
 
Det skrämmer mig att vuxna människor går på allt som media propagerar om och inte bildar sig en egen uppfattning.
Det är nog mindre än 0,1% av SD:s väljare som skyller allt på invandrarna, resten skyller nog mer på Reinfeldts ansvarslösa invandrings politik.

Ta en titt på SvP om du vill se riktig Nazism och rasism.
Det spelar faktiskt ingen roll vad väljarna vill eller inte vill så länge de röstar på ett parti med rasistiska värderingar.

Om väljarna är rasister eller inte är helt oviktigt i samanhanget.
 
Essens och folkgrupp är inte några raser vad jag vet, alltså inte rasistiskt.
Och varför skulle inte vissa folkgrupper vara våldsammare än andra? det har med kultur och uppväxt att göra.
 
Oj det förvånar mig att han inte vet mer! Jag är 24 och vi hade rätt mycket undervisning om andra världskriget i allmänhet och nazismen i synnerhet. Vi läste Anne Franks dagbok, såg på Schindlers list och lyssnade till överlevande från Auschwitz bland annat under högstadiet. Dessutom uppmuntrade vår lärare oss att läsa böcker skrivna av överlevande. Kanske är olika på olika skolor?
 
Oj, vad dåligt med info bonussonen fick i sin skola! Vi pratade mycket om detta när jag gick i skolan. Flera klasser var på studieresa till något av lägerna, minns inte vilket. Lärarna la verkligen ner krut på den biten.
 
Oj det förvånar mig att han inte vet mer! Jag är 24 och vi hade rätt mycket undervisning om andra världskriget i allmänhet och nazismen i synnerhet. Vi läste Anne Franks dagbok, såg på Schindlers list och lyssnade till överlevande från Auschwitz bland annat under högstadiet. Dessutom uppmuntrade vår lärare oss att läsa böcker skrivna av överlevande. Kanske är olika på olika skolor?
Anne Franks dagbok lästes för oss också och det är många lärare som läser den för sina elever fortfarande. :)
 
Jag är 27 och minns att vi läste massor om förintelsen i högstadiet och var och lyssnade på en överlevande. Det enda jag minns att vi läste om i grundskolan är förintelsen, apartheid och folkmorden i Rwanda. Resten är glömt.
 
Essens och folkgrupp är inte några raser vad jag vet, alltså inte rasistiskt.
Och varför skulle inte vissa folkgrupper vara våldsammare än andra? det har med kultur och uppväxt att göra.

Nu vet inte jag hur du läste mitt inlägg riktigt här, men jag gör ett försök att förklara lite bättre då.

De menar på att det inte kulturen spelar någon roll, utan att olika folk har olika essens, och att säga folkgrupper är bara ett finare ord för "raser". Alltså att tex muslimer är våldsammare pga deras DNA, om det är lättare att förstå än essens.

Så nyckelpunkten är väl "vad jag vet". Jo, det är just det, rasistiskt. Jimmy Åkesson pratar ofta om att muslimerna tar över vårat samhälle, vilket inte stämmer. Att det byggs några moskeer tycker iaf inte jag är så farligt, vi har liksom hur många kyrkor som helst i Sverige, som låter var 30:e minut, dygnet runt, även i städerna. Men om moskeérna låter nån enstaka gång under deras högtider så skriker folk rätt ut. Vart är logiken?
 
Jag kan inte minnas att vi lärde oss så mycket i min skola. Vi fick den där boken, "om detta må ni berätta", och lärde oss väl inte så mycket utöver det. I högstadiet kom en överlevare och berättade men det är typ det, än idag har jag faktiskt inte ens läst Anne Franks dagbok. Allt vi lärde oss var typ "Hitler var dum och gasade judar".

När jag pluggade historia på komvux däremot gick vi in mer på sånt som möjliggjort att Hitler öht fick makt, typ Versaillefreden, slutet på det glada 20-talet och hela den där biten, inklusive jämförelser med nutid och sådär. Begriper inte varför man inte får lära sig sånt redan i högstadiet? Speciellt nu i dagens samhälle!

För övrigt har väl judar en nedärvd essens som gör de giriga som fan, det vet väl alla. Host host.
 
*Auschwitz (om jag får vara petig :angel:)

Vi fick lära oss en del i skolan, men sedan har jag lusläst ett stort antal böcker om både förintelsen och andra världskriget. Vill tro att jag har tämligen bra koll på ämnet.
Nu när det är krig ute i världen och man i de flesta nationer klagar mycket på "invandrarna" känns det som att det vore mycket aktuellt att verkligen lära högstadieeleverna en hel del om både första och andra världskriget samt hur fascismen och nazismen fick fäste nere i Europa under krigs -och mellankrigstiden.
Min sambo är britt, och trots att GB var en av huvudaktörerna i både första och andra världskriget fick de inte lära sig någonting alls om krigen eller freden i versailles. Såvida man inte läser Historia på GCSE/A-level nivå får de lära sig något i stil med "The holocaust occurred, it was very bad.". Känns konstigt tycker jag.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 809
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 483
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 413
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 905
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp