Det här med ridskolor?!

Matilda_0000

Trådstartare
Jag har hört att ridskolor lär ut barn på fel sätt bara för att få spara på hästarna.

Och att dom lär ut lärarna att dom inte ska ge barnen så mycket feedback för att barnen är inte där för att lära sig, dom är där för att ha kul.

Om dom inte har kul så slutar dom och då får dom inte in lika mycket pengar.

Jag fick lära mig att man bara skulle dra i tyglarna för att rygga hästen, på ridskola.
När vi fick in en privat lärare visade sa hon att man lutade sig bakåt drog bak benen och tryckte till. Det funkade mycket bättre.

Varför lär dom inte barnen rätt ifrån början?
Har ni hört att det är så?
Har ni några åsikter?
 
kan du utveckla dina argument lite? som de står just nu låter det ganska mycket som "jag har hört och det är dumt". Det finns inte så mycket att diskutera. På vilket sätt skulle det spara hästarna att lära ut fel, till exempel?
 
Jag har hört att ridskolor lär ut barn på fel sätt bara för att få spara på hästarna.
Låter mest som en myt, däremot kan ridskolorna vara restriktiva med hoppning och andra övningar som sliter på hästarna och likaså kan de anpassa tempot. Hästarna mår bara bra av att eleverna blir skigliga,

Och att dom lär ut lärarna att dom inte ska ge barnen så mycket feedback för att barnen är inte där för att lära sig, dom är där för att ha kul.
Låter också märkligt. Det måste vara någon som har problem med svenskan. Det finns väl inget barn som inte tycker det är roligt att få beröm vilket är en form av feed-back och är det någon över huvudtaget som tycket det är kul att rida när man inte får några kommentarer alls förutom vad man ska göra? Däremot så lär sig de flesta säkert att folk lär sig bättre om de har roligt samtidigt och att ett bra sätt att lära ut är att leka fram kunskapen.

Om dom inte har kul så slutar dom och då får dom inte in lika mycket pengar.
Självklart slutar folk om det är tråkigt på ridskolan.

Jag fick lära mig att man bara skulle dra i tyglarna för att rygga hästen, på ridskola.
När vi fick in en privat lärare visade sa hon att man lutade sig bakåt drog bak benen och tryckte till. Det funkade mycket bättre.
I min värld så är båda instuktionerna felaktiga och jag har varken lärt mig det ena eller det andra på ridskolan eller från privata tränare.

Varför lär dom inte barnen rätt ifrån början?
Har ni hört att det är så?
Har ni några åsikter?[/QUOTE]
 
Jag har hört att ridskolor lär ut barn på fel sätt bara för att få spara på hästarna.

Och att dom lär ut lärarna att dom inte ska ge barnen så mycket feedback för att barnen är inte där för att lära sig, dom är där för att ha kul.

Om dom inte har kul så slutar dom och då får dom inte in lika mycket pengar.

Jag fick lära mig att man bara skulle dra i tyglarna för att rygga hästen, på ridskola.
När vi fick in en privat lärare visade sa hon att man lutade sig bakåt drog bak benen och tryckte till. Det funkade mycket bättre.

Varför lär dom inte barnen rätt ifrån början?
Har ni hört att det är så?
Har ni några åsikter?

För det första behöver man då bena ut vad som är "rätt" och "fel".
Och redan där börjar vi få problem.

Inget av de sätten du beskriver att rygga, anser jag "rätt".
Men mitt sätt är inte rätt för alla heller.
Precis som galoppfattning. Finns hur många sätt som helst att göra en galoppfattning.

Jag tycker att grundinställningen att eleverna ska ha kul är väldigt viktig, särskilt när det gäller nybörjare.
För nybörjare handlar det ju om att

allra viktigast: lära sig att man är snäll och juste mot hästen
1. Ha kul
2. Få timmar i sadeln och öva upp balans och trygghet med hästen

Först när man passerat stadium 1 och 2 på trevligt sätt, handlar det om att lära ut "ridning".
Och där finns som sagt oändligt många sätt att göra för att uppnå samma sak.

Sedan kan man ju fundera på din första mening "de lär ut fel bara för att spara på hästarna"...

Det som är mest rätt torde vara det som sliter minst och ger minst obehag för hästarna.
 
För det första behöver man då bena ut vad som är "rätt" och "fel".
Och redan där börjar vi få problem.

Inget av de sätten du beskriver att rygga, anser jag "rätt".
Men mitt sätt är inte rätt för alla heller.
Precis som galoppfattning. Finns hur många sätt som helst att göra en galoppfattning.

Jag tycker att grundinställningen att eleverna ska ha kul är väldigt viktig, särskilt när det gäller nybörjare.
För nybörjare handlar det ju om att

allra viktigast: lära sig att man är snäll och juste mot hästen
1. Ha kul
2. Få timmar i sadeln och öva upp balans och trygghet med hästen

Först när man passerat stadium 1 och 2 på trevligt sätt, handlar det om att lära ut "ridning".
Och där finns som sagt oändligt många sätt att göra för att uppnå samma sak.

Sedan kan man ju fundera på din första mening "de lär ut fel bara för att spara på hästarna"...

Det som är mest rätt torde vara det som sliter minst och ger minst obehag för hästarna.

kan du utveckla dina argument lite? som de står just nu låter det ganska mycket som "jag har hört och det är dumt". Det finns inte så mycket att diskutera. På vilket sätt skulle det spara hästarna att lära ut fel, till exempel?
Att man lär barnen att hålla händerna nedanför midjan, nästan vid manen. Istället för att hålla dom vid naveln som man ska. För att dom inte ska dra hästarna i munnen. När man är liten är det lätt att man håller balansen i tyglarna.

Att man lär barnen rida med tyglarna för det mesta när man använder benen, vikten och rumpan.
 
För det första behöver man då bena ut vad som är "rätt" och "fel".
Och redan där börjar vi få problem.

Inget av de sätten du beskriver att rygga, anser jag "rätt".
Men mitt sätt är inte rätt för alla heller.
Precis som galoppfattning. Finns hur många sätt som helst att göra en galoppfattning.

Jag tycker att grundinställningen att eleverna ska ha kul är väldigt viktig, särskilt när det gäller nybörjare.
För nybörjare handlar det ju om att

allra viktigast: lära sig att man är snäll och juste mot hästen
1. Ha kul
2. Få timmar i sadeln och öva upp balans och trygghet med hästen

Först när man passerat stadium 1 och 2 på trevligt sätt, handlar det om att lära ut "ridning".
Och där finns som sagt oändligt många sätt att göra för att uppnå samma sak.

Sedan kan man ju fundera på din första mening "de lär ut fel bara för att spara på hästarna"...

Det som är mest rätt torde vara det som sliter minst och ger minst obehag för hästarna.
Jag menar att man inte ger barnen så mycket negativ feedback som man behöver för att utvecklas så mycket som möjligt!
 
Det är inte min bild av ridskolor.

Min uppfattning är att för nybörjare, framförallt barn, är det viktigast att ha kul och bli trygg med hästen i olika situationer och tempon. Sedan börjar man mer finslipa sitsen och hjälperna, och det är ett långt projekt som tar många år. Jag har ridit i nästan 20 år och är inte ens i närheten av fullärd, så att barn på ridskola (som oftast bara rider en gång i veckan) inte kan allt är ju inte så konstigt.

Men bra ridning vill man nog lära ut eftersom det spar bäst på hästarna, mycket bättre än genvägar och felaktig ridning. Ridning är ju heller inte något man lär sig på det färdiga sättet från början. Exempelvis i hoppningen, nybörjaren får kanske på en snäll häst stå i lätt sits 10 meter före och efter hindret, med stadigt mantag hela vägen. Den rutinerade ryttaren rider förstås inte så.
Eller bara det här med att trava som jag hört så många nybörjare kommentera - när man väl lärt sig rida lätt, då ska man plötsligt sluta rida lätt och sitta i sadeln istället :crazy:

Dock håller jag med om att båda sätten att rygga låter "fel" i mina öron. Du kanske har missuppfattat? :)
 
@Matilda_0000
Du har inte en susning.
I all ungdomsidrott så är fokuset på att barnen/ungdomarna ska ha roligt.
Vad gäller tex ridningen så är följsamhet o balans tusen gånger viktigare än handställningen. Någon kanske tom tar mantag i traven i ett år för den är rädd. Sen går det framåt med stormsteg när modet finns. Då rättar man till handen.
Ryggning är dessutom en övning man gott kan vänta med att lära sig tills man verkligen kan rida hästen i rätt form och med framåtbjudning. Och det tar år för de flesta som bara rider lektion en gång i veckan.
 
@Matilda_0000
Du har inte en susning.
I all ungdomsidrott så är fokuset på att barnen/ungdomarna ska ha roligt.
Vad gäller tex ridningen så är följsamhet o balans tusen gånger viktigare än handställningen. Någon kanske tom tar mantag i traven i ett år för den är rädd. Sen går det framåt med stormsteg när modet finns. Då rättar man till handen.
Ryggning är dessutom en övning man gott kan vänta med att lära sig tills man verkligen kan rida hästen i rätt form och med framåtbjudning. Och det tar år för de flesta som bara rider lektion en gång i veckan.
Dom lär barnen sitta med händerna nere i manen när man ska ha dom vid naveln. Bara för att inte slita på hästarna, så att barnen inte drar i tyglarna och håller balansen med dom. Är det inte bättre att lära sig rätt ifrån början?

När barnen gör fel så säger inte alltid lärarna till för att då tycker barnen att dom är dåliga och vill sluta rida. Vilket gör att barnen fortsätter med felen och utvecklas inte.

Självklart är det viktigt att barnen har kul, men att lära dig rätt är viktigare enligt mig.

Allt det jag skrev i början av denna tråden är inte heller mina ord, utan sådant jag har hört..
Jag känner bara igen mig ifrån när jag var liten och red..
 
Jag har skrivt mina svar under dina frågor/påståenden.
Dom lär barnen sitta med händerna nere i manen när man ska ha dom vid naveln. Bara för att inte slita på hästarna, så att barnen inte drar i tyglarna och håller balansen med dom. Är det inte bättre att lära sig rätt ifrån början?
Nej - alla barn KAN inte hålla balansen och då får man hålla sig i manen tills man fått balans, bra för barnet, bra för hästen.

När barnen gör fel så säger inte alltid lärarna till för att då tycker barnen att dom är dåliga och vill sluta rida.
På en normal ridlektion gör varje barn som ridit i ca 1-3 terminer minst 10 grundfel, 5 olika fel på tygeltag, hälar upp, lutar sig fram, kniper med knäna, tittar på mamma på läktaren och vägrar att trava trots ledare. Då får man ta ett steg i taget. Barn har inte den koncentrationsförmågan så dom kan fokusera på alltihop. Skulle man då tjata om allt skulle dom antagligen gråta och aldrig mer komma tillbaks.
Utbildade ridlärare har en långsiktig plan - allt i sinom tid
.

Vilket gör att barnen fortsätter med felen och utvecklas inte.
Fel, det blir ofta en ketchupeffekt - plopp så har ungen börjat bära handen, sitter rak och följsam och rider istället för att åka häst och man står där och blir lika snopen varje gång - det är den där dagen balansen sitter och dom är trygga på hästryggen. För en del tar det "bara" 1-2 terminer men ofta om man böjar när man är 7-8 år så är det i 10-årsåldern man börjar få ihop det.
Glömmer aldrig en tjej som höll på att få mig att bryta ihop. Hon gjorde aldrig som man sa, armarna gick mer än benen, hon skulle absolut rida en häst som hon inte fick fram och stod faktiskt mest på mittlinjen för det gick inte att göra si eller så som jag sa, grät gjorde hon också för det var otäckt om hästen sprang för fort i trav (1,20 hög ponny).
Efter ett sommarlov kommer hon tillbaka och rider hur bra som helst, jag fattade inget och frågade om hon varit på ridläger under sommaren. -Nä jag har inte ridit alls. Hon fick en egen ponny och började tävla hoppning något år senare.


Självklart är det viktigt att barnen har kul, men att lära dig rätt är viktigare enligt mig.
Om barnen ska lära sig rida rätt så ska dom rida 2 år barbacka på lina och behärska att sitta kvar i alla tre gångarterna på det viset. Hoppas dina barn har roligt med sina idrotter och slipper tvångsexercis a la rysk gymnastiktrupp.

Allt det jag skrev i början av denna tråden är inte heller mina ord, utan sådant jag har hört..
Jag känner bara igen mig ifrån när jag var liten och red..

//Luff - som en gång i tidernas begynnelse fuskat som ridlärare.
 
Jag har inte hört det.

Att man spar lite på hästarna är sant. De ska hålla många år och må bra. Övningar som är "svåra" och utvecklande för barnen men så sparsamma för hästarna som möjligt. Jag har själv ridläger och turridning, har haft ridskola och man tänker mycket på hästarna. Utan bra, lyckliga och hållbara hästar = ingen ridskola och dessutom sämre kvalité för eleverna om hästarna inte mår bra.

Jag försöker alltid lära rätt till mina elever ifrån början. Men i början när man ska lära sig en övning så behöver den inte vara perfekt. Det tar ett par år på ridskola innan ex skänkelvikningen är helt perfekt.

Ang att barn ska ha roligt stämmer. De ska lära sig och har roligt. Den roliga delen försöker man hålla lite mer på just för att ridning ska vara roligt och man vill behålla så många i sporten som möjligt. Blir allt blodigt allvar så kommer barnen bli avskräckta. Samma sak med ex fotboll, hockey, och alla sporter! Barn har ett stort behov av lek och fantasi.

Jag hade ex en elev som är nybörjare i lågstadie ålder, hon skulle lära sig svänga och fick då en "bana" av koner att följa, slalom och sen lite trav mellan koner: roligt och utvecklande för eleven med lite kluriga vägar OCH sparsamt för hästen som mestadels fick skritta. :)
 
När barnen gör fel så säger inte alltid lärarna till för att då tycker barnen att dom är dåliga och vill sluta rida. Vilket gör att barnen fortsätter med felen och utvecklas inte.

Jag säger aldrig att en elev gör fel, varken till barn eller vuxna för att det låter väldigt negativt och tråkigt Jag själv hade blivit halvt knäckt och arg om någon sa att jag gjorde fel. Jag tycker att det är viktigt att man tar fram det positiva i varje ryttare och sedan tänker på vad man ska utveckla. Man kan inte rätta till allt på en gång utan måste hela tiden välja det viktigaste just nu att påpeka. En ryttare kan inte ta in flera kommandon samtidigt. Ska den hitta ridvägen, trampa ned hälen, upp med blicken, mjukna på handen och ha handen buren samtidigt så blir det halvdant av alltihop istället. Då är det bättre att man kanske väljer att påpeka blicken och ridvägen , sen när det sitter av sig själv kan man gå vidare med ex. handen.
 
Att man lär barnen att hålla händerna nedanför midjan, nästan vid manen. Istället för att hålla dom vid naveln som man ska. För att dom inte ska dra hästarna i munnen. När man är liten är det lätt att man håller balansen i tyglarna.

Att man lär barnen rida med tyglarna för det mesta när man använder benen, vikten och rumpan.
Var man ska ha handen är också det omdebatterat och framförallt inte statiskt utan det beror på gren, häst, vad man har för syfte för stunden. Oavsett var man lär ut så har positionen inte så värst mycket att göra med om man drar hästen i munnen. Det är för övrigt lätt att man som nybörjare håller balansen med tyglarna oavsett kroppsstorlek, dålig balans är inte förbehållen kortvuxna.

Menar du på allvar att ingen ridskola lär ut att rida med sätet? Konstigt, de ridskolor jag känner till verkar ha missat det och lär ut ridning med sitsen.

Är det inte så att du har begränsad erfarenhet och helt enkelt utgår från dina högst begränsade erfarenheter? Hade du haft mer kunskap så hade du insett att riskolor inte är en enhetlig massa som lär ut på ett visst sätt.
 
Matilda_0000
Är inte säker på att du har klart för dig vad som är "rätt" och "fel".

Känner inte alls igen mig i din beskrivning och mina barn har ridit på flera ridskolor. Det som är bäst för hästarna är säkert mest rätt ridning just då. Under sin utveckling kan man göra på olika sätt, bl a för att skona hästarna. Jämför med t ex matematik, kemi, språk och musik. Där lär du dig inte heller "rätt" (dvs "allt", alla bottnar/varianter) från början. För då hade du aldrig kommit någon vart. Var sak har sin tid.

Det finns många sätt att göra saker på och många skolor inom ridning. De mest kunniga brukar vara de mest ödmjuka.

Vad som är mest "rätt" varierar också över tid. En del av det som var "rätt" när jag lärde mig rida är "fel" idag. Däremot är en hel del som min morfar lärde sig återigen "rätt".

Lära ut ryggning på ridskola förstår jag inte riktigt vitsen med. Det är typiskt "gammalt och "fel" (förutom att jag inte alls gör/har lärt mig som du tycker är rätt). Låga händer var "svenskt" och "rätt" när jag lärde mig rida. Höga händer var "engelskt" och "fel". Händerna vid naveln tror jag aldrig har varit rätt, åtminstone inte enligt de skolor som jag eller mina barn har fått lära sig rida (de är numera ganska duktiga och har egna hästar).

Som @Luff skrev så går dessutom barns utveckling i språng. Och ibland även bakåt. Det de kunde förra terminen funkar inte längre p g a att de växer. För att inte tala om när de plötsligt tror att de kan allt bäst.... En ridlärare måste kunna häst, ridning och barn.
 
Jag menar att man inte ger barnen så mycket negativ feedback som man behöver för att utvecklas så mycket som möjligt!
Sån tur att mina tränare inte lyssnar på dig, usch vad trist att jämnt få höra vad man gör fel. Jag får höra vad jag ska göra och vad jag gör bra. Jag skulle bli nojig och felprogramerad om jag fått höra "höj inte hälen", " sänk inte handen", "nu glömde du yttertygeln igen", "hästen ska inte vara högerställd", "titta inte ner", "fel"<paus> "fel", <paus>"fel"....

Nu får jag höra vad jag ska göra och glada tillrop när det blir rätt och en ständig ström av råd (många upprepningar blir det) och kondåstruktiv kritik. Jag tror aldrig jag fått så mycket positiv feed back tidigare ( och då har andra tränare inte varit direkt snåla), något negativt kan jag inte minnas från lektionerna.
 
@Matilda_0000
Nu är vi några som har svarat och kanske har vi varit lite hårda mot dig. Jag tolkar dig dock så här:

Du har haft en AHA-upplevelse! En, eller kanske flera slantar har på kort tid trillat ner och din ridning har utvecklats flera steg. Sommarhästen som du har skrivit om i en annan tråd har troligen bidragit till detta. Ridning varje dag, kanske för egen tränare och en häst som är mer känslig för små hjälper än vad en ridskolehäst kan vara. Plötsligt fungerar en massa saker och det händer rätt saker när du gör på ett visst sätt, t ex med din sits. Nu är du lite arg på din ridskola för att ingen har lärt dig det här tidigare!

En ridskola har många elever och hästar att ta hänsyn till och det är ofta är en vecka mellan varje tillfälle vilket påverkar inlärningstakten. Men det kan faktiskt vara så att du tidigare inte har varit mogen för den kunskap som du har fått nu. Eller så har någon faktiskt försökt lära dig det du nu upplever att du kan, men du har inte förstått eller klarat av att ta emot och omvandla instruktionerna till praktik. Och det är du sannerligen inte ensam om. När du i höst förhoppningsvis kommer tillbaka till ridskolan kommer din ridlärare se vad du har utveckalts under sommaren och anpassa undervisningen efter det. Ridläraren har säkert gjort ett bra grundjobb eftersom du nu har lärt dig så mycket på kort tid.

Ryggning och händernas placering tycks du dock ha missuppfattat som flera av oss har påpekat tidigare. Ryggning behöver du inte bekymra dig om förrän du tävlar dressyr på lite högre nivå. Hur du ska hålla händerna i olika situationer kommer du säkert att lära dig om du fortsätter att rida för tränare/på ridskola.

Lycka till med din ridning!
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 390
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 713
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 667
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp