Det här med "Särkullsbarn" och arv

moster

Trådstartare
Vet inte alls om tråden hemma rätt...
Men skulle någon kunna vara snäll och förklara det här med särkullsbarn och arv?
Jag försöker "tänka högt" här nedan, var beredd på rörigt och långt inlägg...

Jag har förstått följande (om det inte finns testamente?)
Om min sambo dör så har min bonusdotter rätt till hela arvet.
Om min sambo och jag är gifta så får jag 50% och min bonus har rätt till 50% på en gång.
Om min sambo och jag är gifta och har säg ett barn ihop så har jag rätt till 50%, barnen delar på 50% men bonusen har rätt till sin del (25%) på en gång?

Rätt eller fel?
Vad blir skillnaden om bonusen är under 18år?

Jag, min sambo, min syster och mina föräldrar har pratat en del om att skaffa gård tillsammans, såkallad "generationsgård".
Men något som jag började fundera på nu ikväll påvägen hem från stallet är mina halvsyskon och min bonusdotter.

Min föräldrar är gifta och har mig och min syster, men pappa har även 4 sin innan han träffa mamma.
Om vi är 4 eller 5 ägare till gården (jag, min sambo, min helsyster, min mamma och min pappa) hur blir det då när min pappa går bort? Då har mina 4 halvsyskon rätt till gården?
Går det att testamentera bort tex hus i ett testamente?

Säg nu att dom ärver en del i huset/gården. Kan man då med hjälp av en livförsäkring köpa ut mina syskon? Eller kan dom "tvinga" sig till att äga sin del av gården?

Samma fråga blir ju egentligen, vad händer om min sambo går bort?
Om bonusen är under 18år är det hennes mamma som bestämmer då? Över 18år?

Vill någon vara snäll och hjälpa en förvirrad själ som blivit ännu mer förvirrad under kvällen när hon läst runt på 10 000 olika sidor under kvällen :p

(Och nej, jag försöker inte göra mina halvsyskon eller bonusdotter arvslösa eller nått sånt... Jag försöker bara få tankar och nyfikenhet att gå ihop)
 
Senast ändrad:
Min föräldrar är gifta och har mig och min syster, men pappa har även 4 sin innan han träffa mamma.
Om vi är 4 eller 5 ägare till gården (jag, min sambo, min helsyster, min mamma och min pappa) hur blir det då när min pappa går bort? Då har mina 4 halvsyskon rätt till gården?
Går det att testamentera bort tex hus i ett testamente?

Säg nu att dom ärver en del i huset/gården. Kan man då med hjälp av en livförsäkring köpa ut mina syskon? Eller kan dom "tvinga" sig till att äga sin del av gården?

Samma fråga blir ju egentligen, vad händer om min sambo går bort?
Om bonusen är under 18år är det hennes mamma som bestämmer då? Över 18år?
Om din pappa går bort så har de rätt till sin del av hans del så att säga. Dvs han äger 20% av fastigheten och om han då dör, så ärver din mamma hälften av det och ni syskon resten, så 10% ska då delas upp på er 6 syskon.

Samma om sambon dör, då ärver hans barn hans 20% av gården och är barnet under 18, så får man väl vad jag vet, om pengavärdet är hyfsat nån typ av överförmyndare som har koll på arvet tills barnet är myndigt. Så mamman i det fallet har ingen förfoganderätt över barnets arv.

Enklast är nog att avtala att om pappa dör så köps de syskon som inte äger någon andel ut för motsvarande värde som deras % i fastigheten är värd och likaså med bonusdottern.

Sen om de går med på det är ju en annan femma, men samtidigt kan man ju undra vad de (i första hand syskonen då) ska ha nån enstaka % ägande till?
 
I och med att dina föräldrar är gifta har dina halvsyskon enbart rätt till varsin sjättedel av din pappas halva del. Andra halvan ärvs automatiskt av din mamma.

I ditt och din sambos läge hade jag övervägt att gifta mig av rent praktiska skäl. Barnet får annars hela hans del.
 
Tack för era svar!
Den dagen det blir dags tänker jag att en jurist eller advokat får vara med och bolla...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 705
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 498
Senast: Gunnar
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 523
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 214
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp